FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKÉ A SLOVENSKÉ FEDERATIVNÍ REPUBLIKY 1991

VI. v. o.

528

Odpověď

ministra vnitra ČSFR Ing. Jána Langoše na interpelaci podanou poslankyní SL E. Záležákovou a poslancem SN S. Pánisem (tisk 483)

MINISTR VNITRA

ČESKÉ A SLOVENSKÉ FEDERATIVNÍ REPUBLIKY

Ing. Ján Langoš

V Praze dne ..........

Č. j.: USL-341/L-91

Vážená paní poslankyně,

k Vaší interpelaci (tisk FS 483), týkající se požadavku neodkladně, operativně předložit Federálnímu shromáždění návrh nového policejního zákona, sděluji následující.

Návrh zákona o policejních bezpečnostních sborech byl původně připravován společně federálním ministerstvem vnitra, ministerstvem vnitra České republiky a ministerstvem vnitra Slovenské republiky. Tento postup vycházel z dělby působnosti mezi federací a republikami ve věcech vnitřního pořádku a bezpečnosti, jak byla stanovena čl. 27 odst. 1 ústavního zákona č. 143/1968 Sb., o čs. federaci, ve znění platném do 1. ledna 1991. Podle tohoto článku náležela do působnosti federace úprava postavení, oprávnění a ostatních poměrů všech ozbrojených bezpečnostních sborů. Z tohoto důvodu byl návrh zákona o policejních bezpečnostních sborech připravován jako jednotná právní úprava Federálního policejního sboru, Policejního sboru České republiky, Policejního sboru Slovenské republiky a Policejního sboru ochrany prezidenta České a Slovenské Federativní Republiky.

S účinností od 1. ledna 1991 však došlo ke změně ustanovení čl. 27 ústavního zákona č. 143/1968 Sb., o čs. federaci, a to jeho novelizací ústavním zákonem č. 556/1990 Sb., který schválilo Federální shromáždění dne 12. prosince 1990. V souladu s citovanou novelou patří podle nového znění čl. 27 odst. 1 písm. b) ústavního zákona o čs. federaci do působnosti federace upravovat zřizování, postavení, oprávnění a ostatní poměry ozbrojených bezpečnostních sborů federace, jakož i zřizování, postavení, oprávnění a ostatní poměry bezpečnostních služeb; podle tohoto ustanovení není dotčeno právo republik zřizovat vlastní ozbrojené bezpečnostní sbory a upravovat jejich postavení, oprávnění a ostatní poměry.

Se zřetelem k přijetí citované novely ústavního zákona o čs. federaci, kdy se stal původní návrh zákona o policejních bezpečnostních sborech překonaným a protiústavní, bylo přistoupeno k urychlené přípravě tří návrhů zákonů o policejních sborech; na úrovni federace se jedná o návrh zákona o policejních sborech České a Slovenské Federativní Republiky a na úrovni republik o návrhy zákonů o Policejním sboru České republiky a o Policejním sboru Slovenské republiky. Všechny tři návrhy zákonů důsledně respektují ústavní rozdělení kompetencí mezi Českou a Slovenskou Federativní Republikou a národními republikami.

Pokud se týká návrhu zákona o policejních sborech ČSFR bude předložen vládě České a Slovenské Federativní Republiky k dalšímu ústavnímu projednání do konce měsíce března 1991.

Ústavní projednávání návrhů zákonů o Policejním sboru České republiky a o Policejním sboru Slovenské republiky je plně v kompetenci orgánů příslušné republiky. Podle informací, které mám k dispozici, byl návrh zákona o Policejním sboru Slovenské republiky předložen k projednání vládě Slovenské republiky; návrh zákona o Policejním sboru České republiky bude vládě České republiky předložen v nejbližších dnech.

Vážená paní poslankyně,

mohu Vás ubezpečit, že snahou nás všech je, právě s ohledem na skutečnosti, které ve své interpelaci uvádíte, maximálně urychlit legislativní proces na těchto návrzích zákonů a neodkladně je předložit nejvyšším zákonodárným sborům k projednání a schválení.

S pozdravem

Vážená paní

Eliška Záležáková

poslankyně Federálního shromáždění

Praha


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP