FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKÉ A SLOVENSKÉ FEDERATIVNÍ REPUBLIKY 1991

VI. v. o.

529

Odpověď

ministra financí ČSFR Ing. V. Klause, CSc. na interpelaci podanou SL Liborem Kudláčkem (tisk 472)

 

Ministr financí ČSFR

 

V Praze dne 8. března 1991

 

Č. j. I/7 - 4873/91

Vážený pane poslanče,

dovolte, abych reagoval na Vaši interpelaci, týkající se zabezpečení automatizovaného zpracování státních účetních výkazů o hospodaření měst a obcí ve Slovenské republice. Protože jde o problematiku, která je zabezpečována v působnosti republikových orgánů, vyžádalo si federální ministerstvo financí stanovisko k této otázce od ministerstva financí Slovenské republiky.

To ve svém vyjádření uvádí:

1. Ve Slovenské republice byly na rozdíl od České republiky kromě krajských národních výborů zrušeny i okresní národní výbory. Tím vznikla odlišná situace v zabezpečování informačních potřeb nově vzniklých orgánů státní správy a místní samosprávy.

2. Okresní úřady ve Slovenské republice, které vznikly zákonem SNR č. 472/1990 Sb. o organizaci místní správy, jsou samostatnými rozpočtovými organizacemi ministerstva vnitra Slovenské republiky, které zabezpečuje a bude i v budoucnosti plně zabezpečovat jejich informační systém a výkaznictví prostřednictvím celostátního jednotného automatizovaného systému účetnictví /JASU/.

3. Zákonem SNR č. 369/1990 Sb. o obecním zřízení, vznikly orgány místní samosprávy jako samostatně právní subjekty bez nadřízeného orgánu. Zasahovat do jejich oprávnění lze tedy jen zákonem. Vedení a zpracování účetnictví si podle zákona zabezpečují obce ve své kompetenci. Ministerstvo financí Slovenské republiky není tedy oprávněno předpisovat obcím způsob a technologii zpracování účetnictví. Z uvedeného zákona však orgánům místní samosprávy vyplývá povinnost předkládat ministerstvu financí účetní údaje pro potřeby zpracování údajů za republiku a pro Mezinárodní měnový fond.

4. Programové vybavení Podniku výpočetní techniky Hradec Králové, které bylo součástí bývalého finančního podsystému AIS NV, není ve Slovenské republice aplikovatelné vzhledem k novým podmínkám v organizačním uspořádání státní správy a samosprávy.

Uvedená problematika se řeší v součinnosti ministerstva financí Slovenské republiky, ministerstva vnitra Slovenské republiky a Sdružení měst a obcí Slovenské republiky. Po vzájemné dohodě byl přijat následující postup:

a/ vedení a způsob zpracování účetnictví obcí se realizuje jejich vlastními prostředky a možnostmi,

b/ informace pro potřeby ministerstva financí Slovenské republiky za rok 1991 budou zabezpečovány účetními výkazy /formuláři/, předepsanými federálním ministerstvem financí podle Směrnice 31 Úč RO,

c/ sumarizaci účetních výkazů jednotlivých obcí /měst/ na úrovni okresů zabezpečilo ministerstvo financí Slovenské republiky prostřednictvím útvarů pro informatiku a racionalizaci okresních úřadů, které jsou vybaveny příslušnou technikou a obsluhou,

d/ sumarizace za republiku provede účelová organizace ministerstva pro hospodářskou strategii Slovenské republiky Datacentrum /býv. Výpočetní laboratoř Slovenské plánovací komise/,

e/ souhrn údajů za obce na úrovni Slovenské republiky bude ve smyslu uvedené směrnice poskytován pro informační potřeby federálního ministerstva financí a Mezinárodního měnového fondu,

f/ od roku 1992 bude účetnictví a výkaznictví vedené v obcích na personálních počítačích. Organizace sumarizace účetních výkazů se bude nadále vykonávat prostřednictvím okresních úřadů podle výše uvedeného postupu na magnetickém mediu /disketa/.

Podávám Vám tuto informaci s ujištěním, že federální ministerstvo financí bude tuto problematiku nadále sledovat, neboť její řešení je předpokladem dobr ho fungování výkaznictví v rámci celé rozpočtové soustavy ČSFR.

Zároveň dovolte, abych Vám vyjádřil své poděkování za Váš zájem o řešení celé záležitosti.

S pozdravem

Vážený pan

RNDr. Libor Kudláček

poslanec Sněmovny lidu

Federálního shromáždění ČSFR

Praha


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP