FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKÉ A SLOVENSKÉ FEDERATIVNÍ REPUBLIKY 1991
VI. v. o.
530
Odpověď
místopředsedy vlády ČSFR RNDr. J. Mikloška, DrSc. na interpelaci podanou poslancem SN M. Kontrou (tisk 464)
RNDr. Jozef Mikloško, DrSc.
PODPREDSEDA VLÁDY ČSFR
|
V Praze dne 11. března 1991 |
|
čj. 3/91/I-06/302,381/I./91-20 |
Vážený pane poslanče,
Vaši interpelaci považuji za závažný signál o neuspokojivých vztazích církví na východním Slovensku. Spory mezi pravoslavnou a řecko-katolickou církví o užívání (spoluužívání) objektů jsou řešeny zákonným opatřením předsednictva Slovenské národní rady č. 211/1990 Sb.
Shodně s Vámi považuji situaci za vážnou a vyžadující řešení. Podstatu sporu dobře znám, mám v tomto ohledu osobní názor a domnívám se, že neustálé rozpory mezi oběma církvemi spočívají v nedokonalé právní úpravě jejich vztahů. Zmíněný právní předpis se totiž opírá o možnost dohody mezi účastníky, mezi nimiž není dohoda možná, jak to ukazovaly zkušenosti již z dřívějšího období.
Dále zavádí naprosto nový institut v našem právním řádu, totiž zmocněnce vlády Slovenské republiky, který má právo rozhodovat o užívacích, resp. spoluužívacích vztazích, aniž by se na jeho rozhodování vztahovaly obecné předpisy o správním řízení. To má dalekosáhlé důsledky.
Zmocněnec nemusí respektovat postavení stran v řízení, nemusí provádět dokazování, není vázán žádnými lhůtami. Jeho rozhodnutí se nemusí opírat jen o zákon, nemusí být vyhlášeno, ba ani je nemusí účastníkům doručit a neexistuje zakotvení doručení do vlastních rukou a hlavně rozhodnutí vládního zmocněnce není vykonatelné. To znamená, že za ním nestojí autorita státu, která by dala jeho rozhodnutí patřičnou váhu a vynutila by si jeho plnění.
Dokud nebude odstraněn tento nedostatek, nikdy nemůže dojít ke klidu a dohodě mezi oběma církvemi.
Zákonné opatření bylo vydáno Slovenskou národní radou, proto je věcí tohoto zákonodárného sboru, aby provedl jeho novelizaci, případně, aby vydal další obecně závazný předpis, kterým by se věc řešila.
Sám vidím věc řešitelnou tím, že rozhodování zmocněnce vlády bude nahrazeno rozhodováním podle správního řádu tak, že rozhodnutí budou vydávána ministerstvem kultury Slovenské republiky. Proto jsem se obrátil přímo na předsedu Slovenské národní rady s upozorněním na důvody neuspokojivého stavu a s výše uvedeným návrhem na řešení.
Domnívám se, že výsledky sčítání obyvatelstva v březnu t. r. reálně ukáží, kolik je pravoslavných a řeckých katolíků v jednotlivých obcích, což může byt rovněž směrodatné pro řešení této problematiky.
V nejbližším termínu také hodlám svolat poradu za účasti všech zaiteresovaných stran.
S pozdravem
Vážený pan
prof. JUDr. Martin Kontra
poslanec Federálního shromáždění ČSFR
Praha
RNDr. Jozef Mikloško, DrSc.
PODPREDSEDA VLÁDY ČSFR
|
V Prahe dňa 11. marca 1991 |
|
Č. j. 3-I-06/302, 381-20/91 |
Vážený pán predseda,
veriaci z východného Slovenska mi v poslednom čase stále častejší píšu a informujú ma o zložitých problémoch vzťahu grécko-katolíckej a pravoslávnej cirkvi. Ustavičné spory o užívaní (spoluužívaní) objektov signalizujú neuspokojivý stav v tejto veci, spočívajúci podľa mojej mienky v nedokonalej právnej úprave vzťahov oboch cirkví, ako ju predstavuje zákonné opatrenie č. 211/1990 Zb. Tento právny predpis sa opiera o možnosť dohody medzi účastníkmi, medzi ktorými dohoda nie je možná, ako to ukazovali skúsenosti už zo skoršieho obdobia. Ďalej zavádza úplne novy inštitút v našom právnom poriadku, totiž zmocnenca vlády Slovenskej republiky, ktorý má právo rozhodovať o užívacích, respektíve spoluužívacích vzťahoch, bez ohľadu na to, že by sa na jeho rozhodovanie vzťahovali obecné predpisy o správnom konaní. To má ďalekosiahlé dôsledky.
Zmocnenec nemusí rešpektovať postavenie strán v konaní, nemusí vykonávať dokazovanie, nie je viazaný žiadnymi lehotami. Jeho rozhodnutie sa nemusí opierať len o zákon, nemusí byť vyhlásené, ba ani ho nemusí účastníkom doručiť a neexistuje zakotvenie doručenia do vlastných rúk a hlavne rozhodnutie vládneho zmocnenca nie je vykonateľné. To znamená, že za ním nestojí autorita štátu, ktorá by dala jeho rozhodnutiu patričnú váhu a vynútila si jeho plnenie.
Pokiaľ nebude odstranený tento nedostatok, nikdy nemôže dôjsť ku kľudu a dohode medzi oboma cirkvami.
Zákonné opatrenie bolo vydané Slovenskou národnou radou, preto je vecou tohto zákonodarného zboru, aby vykonal jeho novelizáciu, prípadne aby vydal ďalší obecne záväzný predpis, ktorým by sa vec riešila. Preto sa v tejto aktuálnej a citlivej záležitosti obraciam na Teba. Sám vidím vec riešiteľnou tým, že rozhodovanie zmocnenca vlády bude nahradené rozhodovaním podľa správneho poriadku tak, že rozhodnutia budú vydávané ministerstvom kultúry Slovenskej republiky.
Domnievam sa, že sčítanie obyvateľstva v marci t.r. reálne ukáže, koľko je právoslavných a gréckych katolíkov v jednotlivých obciach, čo môže byť taktiež smerodatné pre riešenie tejto problematiky.
S pozdravom
Vážený pán
RNDr. František Mikloško
predseda Slovenskej národnej rady
Bratislava