FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKÉ A SLOVENSKÉ FEDERATIVNÍ REPUBLIKY 1991

VI. v. o.

537

Odpověď

ministra vnitra ČSFR Ing. Jána Langoše na interpelaci podanou poslancem Sněmovny lidu Richardem Sacherem na 13. společné schůzi Sněmovny lidu a Sněmovny národů dne 27. února 1991

 

V Praze 8. 3. 1991

Vážený pane poslanče,

ve Vaší Interpelaci je poukazováno na současný stav Federálního ministerstva vnitra, který je v ní popsán převážně na příkladu Technické správy. Ta je však jen jednou součástí FMV. Obsah této odpovědi proto objektivně nemůže být zcela vyčerpávající a bude směřovat hlavně k této interpelací nejvíce dotknuté správě. V žádném případě to není odmítnutí hovořit i o dalších věcech týkajících se kromě jiného i okolností, na které se vztahuje státní tajemství. To přichází v úvahu jedině před poslanci Branných a bezpečnostních výborů Federálního shromáždění.

Pokud jde o bezpečnostní situaci v republice, je třeba jasně říci, že stávající právní úprava - na rozdíl od minulé - neumožňuje ministrovi vnitra ČSFR řídit činnost všech ozbrojených bezpečnostních sborů v době mimořádného ohrožení klidu a veřejného pořádku. Rovněž tak neumožňuje koordinaci činnost i orgánů obou republik při řízení ozbrojených bezpečnostních sborů v zájmu jednotnosti a vysoké efektivnosti. Tento nedostatek lze překonat jedině neformální spoluprací všech tří ministerstev vnitra, kupříkladu vytvořením společných koordinačních orgánů. Avšak jejich zřízení a působení nelze právně vynutit, protože v podstatě jde o orgány "ad hoc", jejichž existence není právně podložena.

Z toho vyplývá, že vliv na bezpečnostní situaci v České a Slovenské republice mají zejména republikové orgány. Přitom politická odpovědnost za vnitřní pořádek a bezpečnost náleží ministru vnitra ČSFR bez toho, že by měl možnost faktickou či právní ovlivňovat republikové orgány. Z této situace může vyplývat všeobecný pocit nejistoty a destabilizace.

x x x

Technická správa FMV byla zřízena v roce 1977 vyčleněním ze VI. správy SNB /zpravodajská technika/. Její kapacita byla převážně využívána bývalou StB. Kořeny její struktury a jejího zaměření sahají až do roku 1948. Rodící se totalitní režim potřeboval svojí vlastní techniku, svůj vlastní technický týl, který od začátku neměl sloužit a také nesloužil občanům, ale proti nim. V roce 1987 byla Technická správa začleněna zpět do VI. správy SNB. Její činnost byla po 17. listopadu 1989 zastavena, příslušníci převedeni do záloh pro přechodně nezařazené a to v působnosti Úřadu FMV na ochranu ústavy a demokracie. V dubnu 1990 bylo po prověrkách vyměněno vedení včetně ředitele za reaktivované příslušníky z řad SNB propuštěné po roce 1968. V únoru 1991 byl reaktivovaný ředitel TS FMV přeřazen na jinou funkci, protože brzdil reorganizaci této týlové složky FMV.

Je nutné vysvětlit, co vlastně TS představovala: nejlépe by se dala přirovnat k socialistickému státnímu podniku, s tím rozdílem, že byl utajený. Bylo v něm zaměstnáno 500 lidí a neměl žádné konkrétní zaměření. Vyrábělo se tu všechno možné, od odznaků, židlí, přes kopírku klíčů, přípravků pro zámečníky, obalů na sešity, až po holografy a jiná náročná technická zařízení. Na vývoj těchto věcí byly uvolňovány značné finanční prostředky ze státního rozpočtu.

Technická správa se zabývala vývojem, výrobou a službami v těchto oblastech: vysokofrekvenční a nízkofrekvenční technika, přesná optika, mechanika, chemie, tisková technika, výroba razítek, odznaků, výrobky kožedělné, lisování plastických hmot apod. Vyvíjela a vyráběla se zde /prostřednictvím civilních organizací/ také bezpečnostní technika. Souběžně se "řešilo" přibližně 350 úkolů, tzn. asi 2 úlohy na jednoho výkonného pracovníka. Některé úkoly byly "řešeny" déle než 10 let.

Technická správa byla modelovou ukázkou "fungování" komunistického režimu integrovaného do Varšavské smlouvy a RVHP, kde důležitou roli hrála socialistická dělba práce, režimu, v němž hegemonní výkonné postavení mělo právě FMV, které v rámci utajení skutečností pracovalo naprosto nekontrolovaně, nečitelně a nesrozumitelně. Proto je v současné době, po zrušení StB, při stavu, v jakém se RVHP a Varšavská smlouva nalézá, většina úkolů, které tato správa řešila, naprosto neopodstatněná.

Takovou vzorovou úlohou byla například "ZÁBRANA". Na 45. zasedání stálé komise RVHP pro obranný průmysl v listopadu 1982 bylo členským zemím uloženo vypracování ochrany automatických systémů řízení. Na pokyn Vládního výboru pro obranný průmysl ji ministr vnitra ČSSR Vajnar v říjnu 1985 zadal TS FMV. Státní plánovací komise zařadila úkol do zvláštní části státního plánu na období 1986-90 s tím, že náklady budou hrazeny ze státního rozpočtu. "ZÁBRANA" měla vypracovat ochranu výpočetní techniky před vyzařováním, t. j. únikem informací.

Náklady na úkol "ZÁBRANA", jehož problematika je ve světě dávno vyřešena, přišly naše daňové poplatníky na 100 mil. Kčs a ještě z ní vyplynuly další podúkoly. Např. "KABINA", což je stísněná místnost pro provozování výpočetní techniky. Její prodejnost je v současnosti nulová a výrobce ji přestal vyrábět. V roce 1985 se předpokládalo, že výrobků, které budou bránit výpočetní techniku, se prodá za 3 miliardy Kčs. V roce 1989 už byl tento odhad 10´ menší a v roce 1990 bylo jasné, že se neprodá nic. Úkol "ZÁBRANA" byl ukončen závěrečným oponentním řízením v únoru 1991. Původní návrh na vyplacení odměn výzkumníkům byl zamítnut.

Další takovou úlohou byl "VÍTKOV". Od roku 1948 naše republika byla zcela závislá na sovětském systému šifry. Ministr vnitra ČSFR po dohodě s ministerstvem obrany a ministerstvem zahraničních věcí rozhodl ukončit závislost na sovětské šifře. Proto také bylo nutné zastavit úlohu "VÍTKOV". To bylo komplexní zabezpečení výzkumu a vývoje v oblasti šifrovací techniky a výroby šifrových materiálů. Postupně byly do úkolu "VÍTKOV" začleněny další dílčí úkoly: "GOLEM", "ALKA", "DIPLOMAT", "SITNO" a další. Tento výzkum a vývoj měl probíhat od roku 1986 do roku 1994. Předpokládané náklady na vývoj "VÍTKOVA" byly 52,5 mil. Kčs. K prosinci 1990 bylo vyčerpáno téměř 24 mil. Kčs. 5. března 1991 byl úkol "VÍTKOV" závěrečným oponentním řízením zastaven. Z této gigantické úlohy je využitelná pouze minimální část. /Úloha "GOLEM" - balící linky pro šifrové materiály - byla analyzována a podařilo se snížit finanční nárok ze 14 na 6 mil. Kčs a na rozdíl od ostatních podúkolů bude dál využívána/.

"ZÁBRANA" a "VÍTKOV" byly vládní úkoly.

Další úkoly jako např. "ANTONÍN" a "JEZERO" byly interními záležitostmi TS FMV.

"ANTONÍN" je přenosný ataché kufřík na "tajné" fotografování dokumentů. Byl konstruován tak, aby v noci nebyl vidět záblesk fotopřístroje. Jeho vývoj stál 2,4 mil. Kčs. V roce 1985-88 bylo vyrobeno 200 ks ataché kufříků, které přišly na 20,6 mil. Kčs. Tyto kufříky dosud leží na skladě a jsou nabízeny k prodeji.

Výsledkem úlohy "JEZERO" je "automat" sloužící k masovému otevírání korespondence /bez viditelného poškození/. Byl vyvinut napařovací stůl, který měl být umístěn ve všech větších poštách v našem státě. Prototyp, který byl vyroben, stál 739 tis. Kčs, ale jeho materiální hodnota je pouhých 15 tis. Kčs. Práce nebylo možno zastavit jinak než tzv. zakonzervováním, o čemž v rámci své kompetence rozhodl v únoru 1991 náměstek FMV, který nepotvrzením objednávky Tesle Litovel také zastavil plnění vládního úkolu "ZÁZNAM".

Úkol "ZÁZNAM" byl rozdělen do tří podúkolů: jeden - "UN 1" - měl sloužit přímé policejní službě. Jednalo se o kazetový magnetofon v ceně 14 tis. Kčs za kus, další dva podúkoly - "ŠPIČÁK - III" a "KP 600" - měly být využívány k hromadnému odposlouchávání občanů. Magnetofon ŠPIČÁK - III měl stát 6 tis. Kčs a magnetofon KP-600 12 tis. Kčs. Zahraniční zařízení odpovídající magnetofonu KP 600 na našem trhu stojí 6.538,- Kčs. Kdyby úloha "ZÁZNAM" nebyla zastavena ve fázi ověřovací serie, přišla by nás na 158 mil. Kčs. Tesla Litovel po FMV žádala náhradu škod ve výši pouhých 8 mil Kčs za odstoupení od smlouvy a po dohadovacím řízení se i tuto částku podařilo snížit na 3,5 mil. Kčs.

Technická správa FMV v poslední době pracovala na přibližně třistapadesáti úkolech. Nyní vykazuje deficit přibližně 50 miliónů Kčs. Bylo rozhodnuto, že část rozpočtu TS bude nadále využívat k nákupu technických prostředků, které jsou běžně k dostání na zahraničních i domácích trzích. Dále bylo rozhodnuto, že tato správa bude pracovat pro Kriminalistický ústav Centrály federální policie a pro oddělení dokumentní techniky /pasy, občanské průkazy, řidičské průkazy apod./.

Po vyhodnocení stavu TS FMV přizval náměstek MV ČSFR se souhlasem ministra vnitra ČSFR jako své poradce dva experty ze zahraničí: pana Viktora KOŽENÉHO, občana ČSFR, který vystudoval v USA na Harvardu, pracoval jako investiční bankéř ve Velké Británii, USA a v současné době působí mimo jiné v jedné z komisí Legislativní rady vlády ČSFR a pana Jiřího PALLASE, občana Švédského království, který vystudoval na universitě v Uppsale systémové inženýrství. Oba byli seznámeni s předpisy o ochraně státního tajemství, které podepsali. Budoucí struktura TS FMV ještě není dotvořena. Perspektivním se jeví zřízení Technické divize FMV, která bude zabezpečovat jednotný informační a komunikační systém policejních složek.

Utajená pracoviště Technické správy zůstanou i nadále ve struktuře FMV a budou využívána např. k expertizní činnosti při vyšetřování kriminální trestné činnosti. Předpokládá se, že ostatní výrobní zařízení /obráběcí stroje, měřící, spojovací a výpočetní technika atd./ a přebytečné výrobky Technické správy budou nabídnuty domácím či zahraničním zájemcům k pronájmu nebo odkoupení. Ve smlouvách s případnými partnery bude vyčísleno také know-how.

Hodnotu výroby a technologií Technické správy je třeba rozdělit do dvou oblastí. První je hodnota materiální, t. j. technické vybavení, které bylo při inventuře prováděné k 31. 12. 1990 ohodnoceno částkou 213 mil. Kčs. Druhou oblastí je finanční hodnota práce zaměstnanců TS na vývoji jednotlivých výrobků a technologií. Je třeba podotknout, že všichni pracovníci Technické správy jsou zařazeni do I. nebo II. důchodové kategorie a ze 480 je 203 vysokoškoláků. Hodnota duševní práce vykonané v této správě je přinejmenším problematická. Pracovalo se tu jak pro bývalou StB, tak i pro potřeby SSSR /KGB/. Je tedy otázkou, zda-li hodnotu takové duševní činnosti můžeme chápat kladně. Vývoj masového odposlechu občanů nebo přístroj na hromadné otvírání korespondence je rozhodně zavrženíhodný.

x x x

V květnu 1990 rozhodl I. náměstek ředitele Úřadu FMV na ochranu ústavy a demokracie o nákupu 63 kusů mikropočítačů. 13 kusů centrálních počítačů s dalším vybavením z toho bylo zakoupeno od JZD AK Slušovice a 50 ks uživatelských stanic s příslušenstvím od fy MGM ze Zlína v celkové hodnotě 4,868.500 Kčs. Šlo o projekt počítačové sítě s programovým vybavením a instalací "na klíč". Při oživování 13 slušovických počítačů se objevily závady, které byly na místě odstraněny. Celá tato počítačová síť je v budoucnosti plně využitelná. Naprosto nevyužitelná, v bednách navždy uložená, je však výpočetní technika typu SM 5211 a SM 5212, která byla objednána v předchozích letech a dodávána v I. pololetí 1990.

x x x

Bezpečnostní služby Federálního ministerstva vnitra zahrnují Federální informační službu, Úřad pro zahraniční styky a informace a Pátrací službu /útvar sledování/.

Pátrací službu FMV řídí přímo ministr vnitra ČSFR, který má přehled o všech pátracích akcích. "Sledovačka" nemá vlastní operativu, funguje jako servis na žádost Centrály federální policie, Federální informační služby a policejních sborů republik při odhalování závažné kriminální trestné činnosti. Například v době krize v Perském zálivu tato správa sledovala cizince podle zadání Speciálního bezpečnostního štábu. Po prověrkách a reorganizacích zbylo z bývalé IV. správy SNB zhruba 50% původních zaměstnanců.

Pokud jde o další bezpečnostní služby, konkrétně o Federální informační službu, o jejímž personálním složení jsou vyslovovány pochybnosti, je třeba uvést, že Branné a bezpečnostní výbory FS již před časem sestavily komisi, která má její činnost až do přijetí zákona kontrolovat.

Co se týče personálního složení "rozvědky", není bez zajímavosti ani to, že ředitel Úřadu FMV pro zahraniční styky a informace, člen Konfederace politických vězňů, který strávil 14 let ve vězení, obdržel před několika dny vysoké vyznamenání amerického Kongresu za svou činnost v létech 1947-48.

x x x

Federální ministerstvo vnitra je terčem útoků sílících v době, kdy prochází rozsáhlou reorganizací. Smyslem této reorganizace je, aby ministerstvo vnitra nebylo nyní ani v budoucnosti politicky zneužitelné, ale také aby bylo schopno zajistit bezpečnost a ochranu občanů a státu. Ve srovnání s minulostí je toto ministerstvo otevřenější směrem ven. Přestože prochází složitými proměnami, jeho jednotlivé útvary fungují. To se projevilo zvláště začátkem tohoto roku, kdy vypukla válka v Perském zálivu a při FMV byl vytvořen Speciální bezpečnostní štáb.

Neobvyklé /a v minulosti zcela nemožné/ bylo, že se na práci tohoto štábu podílela republiková ministerstva vnitra, ministerstvo zahraničních věcí, ministerstvo obrany, generální prokuratura ČSFR a poslanci Branných a bezpečnostních výborů Federálního shromáždění. Výpady vedené v poslední době proti FMV jako celku i proti jednotlivým jeho představitelům se samozřejmě dotýkají i ostatních jeho zaměstnanců, ale mnohem větší vliv mají na veřejnost, která je mnohdy takto znepokojována.

Vážený pan

JUDr. Richard SACHER

poslanec FS


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP