FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKÉ A SLOVENSKÉ FEDERATIVNÍ REPUBLIKY

VI. volební období

576

Interpelace

předsedy vlády ČSFR JUDr. Mariána ČALFY poslancem Sněmovny lidu FS ČSFR Zdeňkem Vysloužilem

V Praze, dne 3. 4. 1991

Vážený pane premiére,

využívám svého ústavního práva a obracím se na Vás s naléhavou interpelací ve smyslu § 49 zákona č. 143/1968 Sb., o čs. federaci a § 54, odst. 1 a odst. 2 o jednacím řádu FS.

V poslední době se hodně hovořilo i psalo o existenčních problémech Moravskoslezské vagonky ve Studénce (MSV), zejména pak o její platební neschopnosti, do které se dostala ne vlastní vinou. Jde o jeden z největších podniků dopravního strojírenství na Severní Moravě, který má před sebou v důsledku rostoucího významu železniční dopravy velkou budoucnost. K tomu všemu je nutné urychlit vstup zahraničního kapitálu do MSV Studénka s přímou podporou federální i republikové vlády. Dále je zapotřebí v rámci mezivládních styků hledat i další teritoria exportu.

Současná situace v dořešení výroby osobních rychlíkových vozů Bte pro ČSD v měsíci březnu pokročila, když po řadě jednání na ÚŘ ČSD, ministerstvu průmyslu ČR, Úřadu předsednictva federální vlády a dalších orgánech bylo připraveno a uskutečněno jednání mezi 1. náměstkem ministra průmyslu ČR a náměstkem ministra dopravy ČSFR, za účasti přizvaných ředitelů podniků, pracovníků ÚŘ ČSD a dalších ministerstev.

V závěrech z tohoto jednání je obsaženo, že ČSD uhradí MSV 12 vozů Bte dodaných v lednu a zbývajících 188 vozů Bte pak uhradí formou dodávky těchto vozů leasingové společnosti, která je pronajme ČSD. Pro plynulou výrobu a přejímky vozů byl mezi MSV a ČSD dohodnut postup do doby uzavření leasingové smlouvy. Dále bylo dohodnuto, že do 20. 3. bude uzavřena hospodářská smlouva na prodej 2 ks prototypů el. předměstské jednotky s prvními platbami v dubnu. Tím byly vytvořeny podmínky pro plynulou výrobu vozů Bte pro zlepšení dnes už kritické finanční situace podniku. K dnešnímu dni totiž dluží ČSD našemu podniku cca 250 mil. Kčs.

Dalším významným závěrem jednání ve prospěch MSV je skutečnost, že ÚŘ ČSD do 30. 4. zpracuje a předloží požadavky na dodávky kolejových vozidel pro rok 1992, jako podklad pro uzavření hospodářských smluv. To by mělo být zárukou, že se podobná situace, která vznikla u ČSD počátkem t. r. nebude opakovat a že v přípravě zakázkové náplně roku 1992 se bude moci v tomto podniku vycházet z reálných základů.

Uzavřením leasingové smlouvy za aktivní účasti ÚŘ ČSD jsou tedy vytvořeny předpoklady pro dořešení kritické situace v dodávce osobních rychlíkových vozů z MSV, která svými možnými důsledky ohrožovala výrobu v MSV Studénka i v dalších letech včetně ohrožení sociální situace Ostravska.

Problémy, které vznikly (na dohodnuté a objednané dodávky nebyly finanční prostředky - výrobce se dostal na pokraj zhroucení podniku) však jasně ukázaly i na některé nedořešené otázky, na které by se měla federální vláda a federální ministerstvo dopravy zaměřit. Je to:

1. Vyjasnění celkové koncepce v rozvoji železniční infrastruktury, modernizace železniční dopravy i zdrojů pro její realizaci.

ČSD musí urychleně přistoupit k racionalizaci své činnosti, změně organizace, aktivně působit k odstranění řady legislativních překážek minulé doby, vytvářet a realizovat obchodně podnikatelské aktivity.

Bez tohoto promyšleného systémového přístupu, obvyklého v jiných evropských zemích, nedosáhneme to, co od rozvoje a modernizace osobní železniční dopravy očekáváme v nejbližších letech. To je napojení se na evropskou železniční síť, získávání tržby za tranzitní přepravu, zlepšení ekologické situace v ČSFR, snížení spotřeby energie a zvýšení kultury cestování.

2. Změna spolupráce ČSD a výrobců kolejových vozidel

V návaznosti na stanovenou koncepci rozvoje železniční dopravy může ČSD s potřebným předstihem stanovit pro výrobce i své požadavky a podmínky pro vývoj a dodávky kolejových vozidel. Současně pak garantovat výrobcům při jejich splnění dohodnuté odběry kolejových vozidel a platby za ně.

Novému vztahu mezi odběratelem a dodavatelem by měl pomoci i nový způsob uzavírání hospodářských smluv a financování vyvíjených a dodávaných vozidel, který vychází ze zahraničních zvyklostí.

Stávající úroveň technického řešení a technologie výroby výrobců v České republice, především však v MSV Studénka, dávají záruku, že v nových podmínkách jsou schopni sami nebo ve spolupráci se zahraničními partnery splnit požadavky ČSD, a to při daleko nižších investičních nákladech než je tomu u dovozu vozidel ze zahraničí, např. u speciální rychlíkové soupravy s naklápěcími skříněmi, kterou zde nedávno předváděla španělská firma Talgo, když při účasti domácích výrobců MSV Studénka a Škoda Plzeň byla cena této soupravy cca třetinová.

3. Zmírnění sociálních dopadů při vytvoření stability dlouhodobě dohodnutých odběrů kolejových vozidel v České republice

Tak např. prosazení nového vztahu ve spolupráci MSV Studénka a ČSD by přineslo určitou stabilitu větší části výrobního programu podniku, přineslo by i potřebné podmínky pro rozvoj a výrobu nových inovovaných výrobků a současně by poskytlo tuto stabilitu i velkému okruhu subdodavatelů, kterých je např. při výrobě osobních kolejových vozidel cca 470. Kladné dopady ze stabilizace a ekonomické situace pak návazně podpoří i přípravu exportu do dalších zemí, ztlumí sociální dopady pramenící z nynější neujasněnosti rozvoje tohoto perspektivního strojírenského odvětví i udržení a rozšíření pracovních příležitostí na Ostravsku.

Při rychlejším prosazování těchto nezbytných kroků v řešení současné situace výroby kolejových vozidel pro osobní dopravu je možno předpokládat, že právě výroba těchto vozidel a vozidel pro kombinované přepravy bude jedním z pilířů potřebné restrukturalizace průmyslové výroby na Ostravsku.

Závěrem se na Vás, pane premiére, obracím s prosbou, abyste se osobně zasadil o co nejrychlejší uzavření leasingové smlouvy mezi ÚŘ ČSD a leasingovou společností CAC. K jejímu uzavření teď chybí pouze dotažení záruk, které jsou dosud v jednání mezi MF ČSFR a MD ČSFR. Předpokládáme, že se ve své odpovědi vyjádříte k obsahu odstavců označených čísly 1, 2 a 3.

Předem Vám děkuji za Vaši odpověď. S pozdravem

Zdeněk Vysloužil,

poslanec FS ČSFR

Nádražní 80

OSTRAVA 1

Příloha: Základní informace k cenové úrovni železničního vozu Bte

 

Moravskoslezská vagónka

Studénka

Základní informace k cenové úrovni osobního železničního vozu Bte

Státní podnik Moravskoslezská vagónka ve Studénce je od poloviny roku 1990 výrobcem osobního železničního vozu Bte inovovaného provedení, určeného pro lokomotivní vlakové soupravy. Podle uzavřené Smlouvy o přípravě dodávek mezi Vagonkou Studénka a ÚŘ ČSD měly být tyto vozy vyráběny až do roku 1995.

Průběh a stav cenového řízení

Na základě současné, velmi složité situace v řešení dodávek vozů Bte pro rok 1991 je potřebné upřesnit průběh a stav dosavadního cenového řízení.

1. Cenová úroveň r. 1990

Cena vozu Bte vč. přirážky za prodlouženou garanci ... 2,85 mil. Kčs

V této ceně nebyly za daných podmínek a s vědomím odběratele zohledněny nepříznivé důsledky

- růstu cenové úrovně ropy ve 4. čtvrtletí 1990

- postupné devalvace koruny v říjnu 1990

- růstu režijních nákladů v této souvislosti

2. Cenová úroveň vozu Bte v r. 1991

Nové podmínky stanovení ceny

· Důsledky cenové liberalizace od 1. 1. 1991 ze strany více než 460 přímých dodavatelů materiálů a subdodávek. Část materiálu především základního, tj. ocelové profily, plechy, odlitky, výkovky atp. byla dodána ještě v úrovni r. 1990, což bylo v maximální míře zohledněno. Podstatně složitější situace vznikla u nakupovaných subdodávek dodávaných a fakturovaných s minimálním časovým předstihem (např. součásti elektrovýzbroje).

· Podstatný nárůst cen dovozových materiálů a subdodávek ze SRN (přechod z Rbl na DM u bývalé NDR, další devalvace koruny v závěru r. 1990). Mezi rozhodující zde patří

·· elektrické součásti topení z bývalé NDR

·· brzdové soupravy KNORR, dodávané s minimálním časovým předstihem

·· brzdové kotouče z Jugoslávie atd.

Podíl subdodávek ze SRN představuje cca 50 % hodnoty materiálu celkem a negativní vliv nárůstu cca 1 mil. Kčs/1 vůz.

· Zvýšení cen paliv, energie a ostatních režijních nákladů v této souvislosti.

· Další důsledky uvedené k r. 1990.

Počátkem roku 1991 tak vznikla krajně dramatická situace v cenové oblasti včetně živelného chování řady dodavatelů.

Proto byl s ÚŘ ČSD dohodnut postupný způsob stanovení ceny vozu Bte pro letošní rok s korekcí její úrovně podle skutečného vývoje nákladů na výrobu.

Takovýto postup byl zvolen s ohledem k

- dílčí rozpracovanosti

- výsledkům cenových jednání s řadou subdodavatelů

- přijatým opatřením k náhradě subdodávek z dovozu tuzemskými

- snahou o ztlumení důsledků cenové liberalizace na úrovni finálního výrobku

- vytvoření prostoru pro odběr maximálního počtu vozů v I. čtvrtletí.

Současný stav

Vzhledem k potřebě vytvoření možnosti pro maximální odběr vozů a omezení druhotných škod v rozpracované výrobě bylo s ÚŘ ČSD dohodnuto maximální snížení ceny. Návrh těchto cen je pak výslednicí dobíhajících důsledků liberalizace a na druhé straně přijatých úsporných opatření.

Předpokládané snížení ceny při větším počtu vozů je konkrétním důsledkem:

· Postupné náhrady dovozových subdodávek tuzemskými, především ze SRN, např.: ·· Náhrada brzdových válců KNORR (SRN) výrobou KOVOLIS Hedvikov.

·· Náhrada přístrojů zdrojové soupravy FAGA Berlín výrobou v MEZ Postřelmov.

·· Náhrada převodovky generátoru FAGA Berlín výrobou v ZTS Košice.

·· Výroba některých přístrojů ze SRN (teplovzdušný agregát atd.) přímo ve Vagonce Studénka.

· Velmi náročné odběratelské kontroly směrem k dodavatelům a výsledků řady jednání.

· Snížení podílu režijních nákladů rozpočtovaných na 1 vůz.

· Uplatnění úsporných technickoorganizačních opatření v podniku (snížení pracnosti a režie celkem).

· Absolutního snížení výše kalkulovaného zisku v ceně vozu na minimální úroveň.

Pro prvních 50 vozů v r. 1991 byla dohodnuta cena na měsíc leden a další stupňovitý postup, konkrétně

leden 1991

5 vozů

4,7 (mil. Kčs/vůz) oproti původním 5,5 mil. Kčs

5 vozů

4,797

7 vozů

4,898

únor 1991 a dále

15 vozů

5,049

18 vozů

5,2

Tj. celkem 50 vozů/251 mil. Kčs, oproti původním 300 mil. Kčs

Pro další jednání k řešení odbytu vozů Bte je navrženo postupné snížení jejich ceny až na počáteční úroveň 4,7 mil. Kčs při 150 a více vozech.

50 - 100 vozů

5,0 mil. Kčs/vůz

100 - 150 vozů

4,7 mil. Kčs/vůz

150 - 210 vozů

max. 4,7 mil. Kčs/vůz

3. Závěr

Horní hranice ceny vozu Bte je tak upřesněna na 5,2 mil. Kčs a průměrná cena celkem na 4,9 mil. Kčs oproti 6 mil. Kčs z ledna 1991.

Maximální snahou podniku bude ve shodě s odběratelem i tuto hodnotu dále redukovat.

Srovnání se současně nabízenými vozy ze zahraničí

Jugoslávie

1,5 mil. DM

tj. cca

27,6 mil. Kčs

SRN

 

 

 

· rychlíkový vůz (kupé)

1,95 mil. DM

 

35,9 mil. Kčs

· velkoprostorový vůz

1,15 mil. DM

 

21,2 mil. Kčs

· jídelní vůz

2,85 mil. DM

 

52,5 mil. Kčs

Tyto nabídkové ceny je nutno brát s určitou rezervou (cca 30 %), odpovídající vyšší technické úrovni a kvalitě provedení zahraničních výrobků. Pohyblivou položkou je současně i kurs DM. Skutečností však je, že i při zohlednění těchto vlivů zůstává cena vozu Bte podstatně nižší oproti zahraničním nabídkám.

Studénka 7. 3. 1991

K interpelaci se připojují tito poslanci:

Ladislav Žáček

Zapletal Pavel

Pernica František

Richterer Richard

Soňa Matochová

Marta Nazari

Eva Nováková

Bohuslav Peka

Vlastislav Valtr

Ladislav Vrchovský

Jaroslav Kos


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP