FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKÉ A SLOVENSKÉ FEDERATIVNÍ REPUBLIKY
Sněmovna národů
Sněmovna lidu
586
Návrh
poslanců Jana Sokola a Jozefa Stanka na
USNESENÍ
15. společné schůze Sněmovny lidu a Sněmovny národů Federálního shromáždění České a Slovenské Federativní republiky
K provedení § 26 odst. 5 zákona č. 56/1991 Sb., o jednacím řádu Federálního shromáždění, se společná schůze Sněmovny lidu a Sněmovny národů usnáší na těchto pravidlech pro používání hlasovacího technického zařízení sněmoven Federálního shromáždění:
1)
Sčítací a registrační technické zařízení (dále jen "hlasovací zařízení" dle jednacího řádu) se používá ke sčítání hlasů a dále k registraci a výpisu výsledků hlasování poslanců na schůzích (společných schůzích) sněmoven. Výsledky hlasování a s hlasováním související data (počet přítomných poslanců, potřebný počet hlasů) se zobrazují na panelech ve sněmovnách a vypisují se na tiskárně počítače hlasovacího zařízení.
2)
Za bezporuchový provoz hlasovacího zařízení, jeho zajištění proti neoprávněné manipulaci a zasahování do průběhu a výsledků hlasování odpovídá vedoucí Kanceláře Federálního shromáždění.
3)
K zabezpečení přesného a úplného souladu údajů hlasovacího zařízení se skutečným průběhem a výsledky hlasování poslanců se stanoví tento postup:
a) poslanec obdrží po podpisu poslaneckého slibu kódovou jmenovku označenou jeho jménem a hlasovacím kódem; tato jmenovka je založena v hlasovací jednotce na místě poslanci ve sněmovně vyhrazeném,
b) poslanec může požádat pracovníky obsluhy hlasovacího zařízení o zkoušku své hlasovací jednotky vždy nejméně 15 minut před začátkem schůze sněmovny,
c) poslanec hlasuje na výzvu předsedajícího schůze stisknutím tlačítka na své hlasovací jednotce a zvednutím ruky,
d) hlasovací zařízení sněmovny je ovládáno jen předsedajícím schůze nebo jím pověřeným členem předsednictva Federálního shromáždění nebo sněmovny,
e) předsedající může kdykoliv požádat o přezkoušení hlasovacího zařízení,
f) výpisy z tiskárny počítače hlasovacího zařízení o celkových výsledcích hlasování s uvedením, jak každý poslanec hlasoval, se po každém hlasování vyvěsí na volně přístupném místě v předsálí sněmovny,
g) výpisy z tiskárny počítače hlasovacího zařízení s uvedením, jak každý poslanec hlasoval, se zakládají jako příloha těsnopiseckého záznamu o schůzi; dodatečné provádění změn ve výpisu není přípustné; kopii výpisu si může poslanec vyžádat písemnou objednávkou u Kanceláře Federálního shromáždění.
4)
Vedoucímu Kanceláře Federálního shromáždění se ukládá, aby ve spolupráci s dodavatelem hlasovacího zařízení, popřípadě s dalšími specializovanými organizacemi, navrhl další vývoj a zdokonalení hlasovacího zařízení, s důrazem na okamžitou zpětnou kontrolu výsledků hlasování, zabránění zneužití hlasovacího zařízení, ochranu disket a ochranu software před neoprávněnou manipulací. K dozoru nad tím se ustavuje komise Federálního shromáždění pro hlasovací zařízení, která projedná návrhy vedoucího Kanceláře Federálního shromáždění a předloží své závěry oběma sněmovnám ke schválení.
Do komise jsou zvoleni tito poslanci:
DŮVODOVÁ ZPRÁVA
Ustanovení § 26 odst. 5 zákona č. 56/1991 Sb., o jednacím řádu Federálního shromáždění, ukládá sněmovnám upravit podrobnosti a pravidla používání hlasovacího zařízení.
Navrhované usnesení společné schůze vychází při úpravě hlasování pomocí hlasovacího technického zařízení z dosavadní praxe při zkušebním provozu. Koncepce současného hlasovacího zařízení vycházela ze zařízení původního z roku 1970, které zajišťovalo pouze sčítání počtu přítomných v sále podle sněmoven. Autorem tohoto zařízení byl Výzkumný ústav pro sdělovací techniku A. S. Popova, a proto byl také vybrán pro rekonstrukci tohoto zařízení. Původní požadavek v roce 1989 zněl na výměnu zařízení při jeho stejné funkci (bez hlasování). Montáž zařízení byla plánována na léto 1990. V průběhu roku 1989 bylo původní zadání postupně rozšiřováno o možnost hlasování pomocí tlačítka, sčítání hlasů podle sněmoven a zobrazení výsledků na nástěnných panelech, s možností výpisů výsledků hlasování každého poslance jmenovitě. Podmínkou rekonstrukce bylo také zachování interiéru sálu, bez zásahu do nábytku a využití původní kabeláže ke stolkům bez dodatečných vnějších vedení. Původní rozpočet rekonstrukce byl 2 mil. Kčs, po rozšíření o další požadavky činily náklady cca 4,5 mil. Kčs pro oba sály sněmoven. Firma Philips, která též rekonstrukci nabídla, nemohla splnit podmínku vnitřního vedení, nezasahování do nábytku ve sněmovně a cena několikanásobně převyšovala nabídku Tesla VÚST.
Při zkušebním provozu hlasovacího zařízení se ukázala nutnost evidence "ignorujících" poslanců. Počet a jména těchto poslanců jsou vypisovány pouze na displeji předsedy a na výpisu z tiskárny, neboť s touto možností nebylo na nástěnných panelech počítáno. Množila se též upozornění poslanců na nesprávnou funkci hlasovacího tlačítka. V souvislosti s řadou dalších připomínek je třeba vyřešit zpětnou kontrolu výsledků hlasování a nezbytnou ochranu zařízení a dokumentace před zneužitím.
Pro řešení těchto požadavků a dalšího vývoje zařízení se navrhuje ustavení komise z řad poslanců, která by vykonávala průběžný dozor nad pracemi na zdokonalení dosavadního zařízení a navrhla by optimální řešení celé problematiky.