Celkové vztahy státních rozpočtů k jednotlivým sektorům jsou charakterizovány těmito saldy (převaha příjmů +, převaha výdajů -):

v mld Kčs

 

rozpočet 1991

skutečnost I. čtvrtletí

plnění celoroč. záměru v %

Podnikový sektor

+ 144,9

+ 48,1

33,2

Sektor obyvatelstva

+ 44,8

+ 10,5

23,5

Veřejný sektor

- 132,5

- 28,2

21,3

Dotace na investice

- 43,7

- 7,8

17,8

Neinv. dotace do míst. rozp.

- 9,8

- 7,1

72,4

Půjčky a splátky (vůči zahr.)

+ 4,3

- 0,2

x

Přebytek SR

+ 8,0

+ 15,3

191,2

 

Rozhodující vliv na příznivý výsledek čtvrtletí má podnikový sektor, a to zejména díky vysokým odvodům ze zisku. Poněkud za předpokladem zůstávají příjmy ze sektoru obyvatelstva, kde je nižší především výnos z daně z obratu. K překročení předpokládaného rozpočtového přebytku přispívá také to, že jsou v nižší míře čerpány výdaje do veřejného sektoru, stejně jako dotace na investice. Otevřeným problémem jsou naproti tomu neinvestiční dotace do místních rozpočtů, kde skutečnost za I. čtvrtletí dosahuje téměř tří čtvrtin ročního rozpočtu.

2. Vývoj a plnění příjmů a výdajů souhrnu státních rozpočtů

V základní struktuře příjmů a výdajů se rozpočet vyvíjel takto:

v mld Kčs

 

Skut. 1. čtvrt.

1990

1991

% plnění

Index

schvál. rozp.

skut. 1. čtvrt.

Příjmy celkem

69,52

410,00

108,76

26,5

156,4

v tom:

 

 

 

 

 

- daň z obratu

21,40 x)

154,30

32,61

21,1

152,5

- podnikové daně a odvody (vč. peněžnictví)

44,86

187,79

58,27

31,0

129,9

- ostatní příjmy

3,26

67,91

17,88

26,3

548,5

Výdaje celkem

63,87

402,00

93,50

23,3

146,4

v tom:

 

 

 

 

 

- dotace podnikům a org. peněžnictví (vč. zeměděl. druž.)

8,41

52,97

12,62

23,8

150,0

- výdaje rozpočtových org. a příspěvky PO

44,01

325,11

69,75

21,5

158,5

- dotace místním rozpočtům

11,45

23,92

11,13

46,5

97,2

Přebytek

5,65

8,00

15,26

190,8

270,0

x) Včetně rozdílů vnitřního trhu.

Vysoká dynamika rozpočtových příjmů je ovlivněna nejen cenovým vývojem, ale i metodickými a věcnými změnami. Tyto změny spočívají zejména v tom, že na rozdíl od roku 1990, kdy celý výnos daně ze mzdy byl příjmem rozpočtů národních výborů, se v roce 1991 v příjmech počítá s částí výnosu této daně (v České republice se daň ze mzdy rozděluje v poměru 60 % pro státní rozpočet a 40 % pro místní rozpočty; ve Slovenské republice je tento klíč 90 %: 10 %). Ve stejném poměru se v České republice rozděluje odvod z objemu mezd (ve Slovenské republice je odvod z objemu mezd státních podniků příjmem státního rozpočtu, avšak odvod z objemu mezd placený v rámci zemědělské daně se dělí v poměru 87 % státní rozpočet a 13 % místní rozpočty). Toto nesymetrické řešení ztěžuje meziroční srovnatelnost údajů. Pokud by se z příjmů rozpočtů v 1. čtvrtletí 1991 vyloučila daň ze mzdy (9,7 mld Kčs), činila by přibližně metodicky srovnatelná dynamika příjmů rozpočtu 142,5 %.

Rovněž dynamiku rozpočtových výdajů je třeba posuzovat z toho hlediska, že ve výdajích v letošním roce je zahrnut státní vyrovnávací příspěvek (6,4 mld Kčs), který byl zaveden v polovině minulého roku.

Ve struktuře rozpočtových příjmů a výdajů dochází k některým odchylkám od schváleného rozpočtu, z nichž je třeba upozornit zejména na tyto:

- zatímco rozpočet počítal s podílem daně z obratu na příjmech 37,6 %, činí skutečný podíl 30 %,

- vlivem vysoké dynamiky zisku je dosažený podíl odvodů a daní ze zisku (34,2 %) výrazně vyšší než se předpokládalo (21,7 %),

- podíl výdajů rozpočtových a příspěvků příspěvkovým organizacím (74,6 %) je nižší ve srovnání s rozpočtem (80,8 %) při současně vyšším podílu dotací místním rozpočtům (11,9 % ve srovnání s 5,9 %); tato odchylka je ovlivněna vývojem v České republice, kde byly dotace místním rozpočtům poskytnuty ve výši 45,7 % celoročně uvažovaného objemu, zatím co ve Slovenské republice jen ve výši 12,7 %.

3. Vývoj a plnění příjmů a výdajů federálního rozpočtu

V rámci uvedených údajů za souhrn státních rozpočtů se příjmy a výdaje federálního rozpočtu vyvíjely takto:

v mld Kčs

 

Skut. 1. čtvrt.

1990

1991

%

Index

schvál. rozp.

plnění

Příjmy celkem

29,64

108,50

37,53 x)

34,6

126,6

v tom:

 

 

 

 

 

- daň z obratu

11,70

54,01

12,18 x)

22,6

104,1

- podniková daň a odvody

15,73

34,37

20,58 x)

59,9

130,8

- ostatní příjmy

2,21

20,12

4,77

23,7

215,8

Výdaje celkem

23,33

102,30

25,33

24,8

108,6

v tom:

 

 

 

 

 

- dotace podnikům

2,05

9,01

8,24

91,4

402,0

- výdaje rozpočtovým org. a příspěvky příspěvkovým org.

11,95

93,29 xx)

17,09

18,3

143,0

- dotace do státních rozpočtů republik

9,33

-

-

-

-

Přebytek

6,31

6,20

12,20 x)

196,8

193,3

x) Bez výše uvedené korekce údajů.

xx) Včetně státního vyrovnávacího příspěvku a rezerv.

Rovněž vývoj federálního rozpočtu je ovlivněn změnami, které vyplynuly ze zákona o rozpočtových pravidlech, takže srovnání s rokem 1990 má omezenou vypovídací schopnost (např. v roce 1990 se federální rozpočet podílel na celostátním výnosu daně z obratu 50 % a poskytovaly se z něj dotace do státních rozpočtů republik; v roce 1991 se federální rozpočet podílí na odvodech daně z obratu a zisku 35 %).

Podstatným rysem federálního rozpočtu je skutečnost, že i přes negativní dopad dotací na úhradu cenových rozdílů u paliv a tepla, se kterými rozpočet nepočítal, nebyl zatím ohrožen záměr dosáhnout přebytek. Je však nutno vidět, že v důsledku těchto dotací se snižuje možnost využít rezerv, které má vláda ČSFR v rozpočtu. Dosažení přebytku federálního rozpočtu bylo umožněno také tím, že v průběhu 1. čtvrtletí nebyly poskytnuty žádné prostředky z rezervy pro federální programy strukturálních změn (3,0 mld Kčs).

Ve skutečnosti je však již na základě rozhodnutí vlády ČSFR nebo úvah federálního ministerstva hospodářství podstatná část těchto rezerv účelově rozdělena. Z rezervy na strukturální změny mají být uvolněny prostředky na konverzi zbrojní výroby (1,2 - 1,5 mld Kčs), na zvláštní fond speciální techniky (0,5 mld Kčs), na podporu vývozu (0,5 mld Kčs) a na realizaci zásad státní účasti při snižování spotřeby paliv a energie v obytných budovách a bytech (0,5 mld Kčs).

Z vládní rozpočtové rezervy se předpokládá hradit náklady spojené s pobytem uprchlíků, pokračovat v poskytování účelového příspěvku ČTK a další akce humanitární pomoci (např. kurdští uprchlíci).

Z věcného hlediska představují největší odchylku v plnění výdajů federálního rozpočtu již zmíněné dotace na palivo a teplo, takže uvažovaný celoroční objem neinvestičních dotací (4 mld Kčs) je čerpán již ve výši 7,9 mld Kčs.

Na státní vyrovnávací příspěvek bylo vynaloženo 6,4 mld Kčs, tj. 23,6 % rozpočtované částky (od 1. 5. t. r. dojde ke zvýše ní výplat tohoto příspěvku v důsledku kompenzačních opatření pro obyvatelstvo v souvislosti se zvýšením cen paliv a tepla).

Výdaje kapitoly federální ministerstvo obrany činily 6,27 mld Kčs, tj. 23,6 % celoročně rozpočtované částky. Ve srovnání s rokem 1990 se tyto výdaje snížily o 0,53 mld Kčs, tj. o 7,8 %. Relativní plnění rozpočtu je nižší ve srovnání se závěry branně bezpečnostních výborů Federálního shromáždění, které vzhledem ke snížení rozpočtu federálního ministerstva obrany povolily čerpání jeho rozpočtu v 1. čtvrtletí ve výši jedné čtvrtiny.

Výdaje kapitoly federálního ministerstva vnitra činily v 1. čtvrtletí 1,05 mld Kčs, tj. 22,2 % celoročního rozpočtu. Ve srovnání s předchozím rokem se tyto výdaje zvýšily na 77 mil. Kčs (o 7,9 %).

4. Vývoj a plnění hlavních druhů příjmů souhrnu státních rozpočtů

a) Daň z obratu

Výnos daně z obratu za l. čtvrtletí 1991 činil 32,61 mld Kčs, což znamená 21,13 % rozpočtovaného výnosu na rok 1991 (154,3 mld Kčs). Ve srovnání se skutečnými výsledky 1. čtvrtletí roku 1990 to sice znamená absolutní i relativní růst, jak dokumentuje následující tabulka, ale toto srovnání nemá potřebnou vypovídací schopnost vzhledem k metodickým a cenovým změnám v průběhu roku 1990.

Měsíc

1990

1991

abs.

rel. (v %)

abs.

rel. (v %)

Leden

7,35

6,77

11,50

7,45

Únor

5,49

5,06

10,97

7,11

Březen

6,59

6,08

10,14

6,57

Celkem

19,43

17,91

32,61

21,13

 

Pro reálnější porovnání vývoje daně z obratu v 1. čtvrtletí roku 1990 a 1991 je vhodnější přepočet na hrubý výnos daně včetně rozdílů vnitřního trhu v roce 1990. Při tomto srovnání je již patrný nepříznivý rozdíl mezi výnosy dosaženými v 1. čtvrtletí 1990 a 1991, jak dokumentuje následující tabulka:

 

1990

1991

Čistý výnos

19,43

32,61

Záporná daň

11,87

-

Rozdíly vnitřního trhu

1,97

-

Hrubý výnos (vč. rozdílů vnitřního trhu)

33,27

32,61

Celkem za rok

145,73 (skut.)

154,3 (plán)

Podíl výnosu v 1. čtvrtletí

22,83 %

21,13 %

 

Z údajů vyplývá, že i přes výrazné zvýšení úrovně spotřebitelských cen v 1. čtvrtletí 1991 ve srovnání se stejným obdobím roku 1990 došlo k relativnímu i absolutnímu poklesu výnosu daně. Hlavní příčinou je pokles spotřeby (jak vyplývá z poklesu fyzického objemu maloobchodního obratu) a změna struktury spotřeby, která se více orientuje na zboží s nulovou sazbou (potraviny), než na průmyslové spotřební zboží. Svou roli sehrálo i předzásobení obyvatelstva ve 4. čtvrtletí roku, kdy bylo dosaženo čistého výnosu 39,77 mld Kčs.

Pokladní plnění v lednu (11,50 mld Kčs) bylo ovlivněno tím, že v této částce jsou ještě zahrnuty odvody plátců, kteří odvádějí daň čtvrtletně a odvody podniků v rámci vyúčtování roční daňové povinnosti. V únoru i březnu měsíční výnos klesal, což bylo zřejmě způsobeno nárůstem hladiny cen průmyslového zboží a výrazným poklesem maloobchodního obratu. Podrobnější analýzu vývoje výnosu daně z obratu bude možno provést až na základě statistických údajů za 1. čtvrtletí roku 1991, které budou k dispozici v květnu.

Další vývoj výnosu daně z obratu bude ovlivněn snížením sazeb daně (na 29 %, 20 %, 11 %) s účinností od 2. 5. t. r. a jeho vlivem na poptávku a nabídku zboží.

b) Odvody a daně podniků

Vzhledem k přijatému způsobu rozdělení odvodů a daní ze zisku mezi jednotlivé státní rozpočty v roce 1991 a dalším metodickým změnám je obtížné konstruovat meziroční srovnání odvodů podniků v členění podle jednotlivých položek. Proto se rozbor zaměřuje jen na plnění předpokladů zahrnutých ve státním rozpočtu:

v mld Kčs

 

Rozpočet

Skut. za 1. čtvrt.

%

Podnikové odvody a daně celkem

187,78

58,27

31,0

v tom:

 

 

 

- odvody a daně ze zisku

91,66

38,28

41,8

v tom:

podíly na společných odvodech a daních x)

89,05

37,21

41,8

 

důchodová daň ze zisku

2,60

1,06

40,9

- odvody z objemu mezd

90,07

18,63

20,7

- zemědělská daň z pozemků

2,86

0,03

1,2

- odvody SBČS

3,10

1,08

35,0

- ostatní odvody

0,10

0,25

249,0

x) Odvody státních podniků, komerčních bank, spořitelen, pojišťoven a zemědělská daň ze zisku.

Hlavním faktorem, který příznivě ovlivňuje plnění příjmů rozpočtu a jeho přebytek, je vývoj zisku. Svědčí o tom skutečnost, že ke konci března bylo splněno 41,8 % celoročně předpokládaných odvodů ze zisku, zatímco ve stejném období to bylo v roce 1989 26,1 % a v roce 1990 20,8 % (ústředně řízené hospodářské organizace). Odvody z objemu mezd částečně zaostávají, na což zřejmě působí pokles počtu pracovníků a relativně nízká dynamika mezd. Nízké plnění zemědělské daně z pozemků souvisí se zálohovými platbami (do 30. 4. má být odvedena záloha ve výši 20 % předpokládaného výnosu daně).

c) Daň ze mzdy

Z celoročně uvažovaného výnosu daně ze mzdy ve státních rozpočtech (39,6 mld Kčs) bylo v 1. čtvrtletí dosaženo 9,7 mld Kčs, tj. 24,4 %. Další vývoj daně bude záviset na vývoji zaměstnanosti, resp. nezaměstnanosti a na vývoji mezd v návaznosti na Generální dohodu.

d) Clo a dovozní přirážka

Z celoročně uvažovaného výnosu cla ve výši 8 mld Kčs bylo v 1. čtvrtletí dosaženo 2,1 mld Kčs. Kromě toho činí výnos dovozní přirážky, se kterým rozpočet nepočítal, 307 mil. Kčs. V dalším období je třeba počítat se snížením výnosu dovozní přirážky vzhledem k úpravám příslušné vyhlášky (od 1. 4. 1991) a ke snížení její sazby z 20 % na 18 % (od 1. 5. 1991).

5. Vývoj a plnění hlavních druhů výdajů souhrnu rozpočtů

a) Neinvestiční dotace státním podnikům a družstvům

Z rozpočtované částky 37 mld Kčs bylo v 1. čtvrtletí použito 11,3 mld Kčs, tj. 30,6 %, resp. o 72,8 % (o 4,8 mld Kčs) více než ve stejném období minulého roku.

Podle jednotlivých rozpočtů jsou tyto dotace čerpány značně diferencovaně:

v mld Kčs

 

Schválený rozpočet

Skutečnost

%

Celkem

37,00

11,31

30,6

v tom:

 

 

 

federace

4,05

7,88

194,7

z toho:

 

 

 

- dotace na paliva a teplo

-

7,58

-

- dotace na strukturální změny

3,00

-

-

- dotace pro FMD

1,05

0,30

28,6

Česká republika

19,12

2,39

12,5

Slovenská republika

13,83

1,05

7,5


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP