FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKÉ A SLOVENSKÉ FEDERATIVNÍ REPUBLIKY
Sněmovna lidu
Sněmovna národů
VI. v. o.
644
Návrh
USNESENÍ
15. společné schůze Sněmovny lidu a Sněmovny národů Federálního shromáždění České a Slovenské Federativní republiky
K bodu: Iniciativní návrh poslanců Jana Kobylky, Drahomíry Kovaříkové, Zdeňka Maliny, Jiřího Musílka, Miroslava Sychry, Stanislava Žaluda, Jana Sokola, Pavla Konečného
na vytvoření společné komise sněmoven Federálního shromáždění pro nové organizační uspořádání a zlepšení činnosti Kanceláře Federálního shromáždění
Federální shromáždění České a Slovenské Federativní republiky
1. schvaluje
iniciativní návrh poslanců na vytvoření společné komise sněmoven FS pro nové organizační uspořádání a zlepšení činnosti Kanceláře FS
2. ukládá komisi, aby
a) zprostředkovávala kontakt mezi poslanci a vedením KFS
b) analyzovala činnost jednotlivých odborů KFS a pomáhala při návrhu nové koncepce tak, aby se zlepšily podmínky pro práci poslanců a všech orgánů FS
c) měla podíl na řešení zásadních problémů zaměstnanců KFS včetně otázek mzdových a personálních
d) podávala pravidelné zprávy společným schůzím sněmoven FS
3. svěřuje
komisi takové pravomoci, aby svoje poslání mohla plnit. Rozhodnutí společné komise sněmoven FS je závazným doporučením pro Kancelář FS. V případě nesouhlasných stanovisek v závažných koncepčních a správních záležitostech, bude konečné rozhodnutí na návrh komise učiněno na nejbližší společné schůzi sněmoven FS.
Návrh složení komise pro nové organizační uspořádání a zlepšení činnosti Kanceláře Federálního shromáždění:
1. Bellušová Edita HVPN
2. Gémesi Karol VPN MNI
3. Hrušínský Rudolf OF
4. Jansta Miroslav KSČS
5. Kapitulíková Mária KDH
6. Kapusta Marián KDH
7. Kobylka Jan ODS
8. Konečný Pavel HSD-SMS I
9. Kovaříková Drahomíra OF
10. Malina Zdeněk ODS
11. Muška Milan KSČS-SDL
12. Niedoba Vladislav MKDH-Egüt.
13. Ovčačíková Alena HSD-SMS II
14. Piskoř Jaromír ODS
15. Sokol Jan OH
16. Sychra Miroslav ODS
17. Žalud Stanislav ODS (předseda komise)
18. Kulan Petr VPN
19. Motyčka Ludvík KDU-ČSL
Podpisy iniciativní skupiny poslanců:

V Praze dne 17. 5. 1991
Důvodová zpráva
Přestože práce a chod KFS byly už mnohokrát kritizovány, náprava probíhá buď velmi pomalu anebo vůbec. Poslanci se opakovaně pokoušeli pomoci při řešení různých problémů, ale aktivita iniciativní skupiny se míjela účinkem, protože skupina postrádala příslušné kompetence. Bez odezvy zůstalo Prohlášení o podmínkách práce zaměstnanců KFS. I další aktivity vyzněly většinou naprázdno. Stále se objevují nové problémy, P FS se jimi z objektivních důvodů nemůže zabývat. Protože stav přetíženosti P FS se jeví jako trvalý, je zřízení této komise pro danou dobu řešením. Závažným důvodem je obecná krize pracovních podmínek pro všechny, kdo v budově FS pracují.
Dosud není vyřešena koordinace práce výborů sněmoven a legislativního odboru. Legislativní odbor by měl pracovat nejen jako servis ÚPV. Musí být posílen technikou a lidmi, aby stačil na očekávaný nával práce. Až bude vytvořen systém spolupráce s ostatními výbory, ÚPV bude moci objektivně posuzovat varianty zákonů, nebude je soudit. Podmínkou toho je ovšem posílení informačního systému. Informační odbor ve spojení s organizačním odborem ve spolupráci s parlamentní komisí vytvoří takový informační systém pro poslance, který bude mít moderní koncepci evropské úrovně a bude podávat přehledné informace nejen o tom, v jakém stadiu jsou jednotlivé zákony, ale i o tom, co se v budově FS děje, kde kdo pracuje a co se připravuje.
Dalším odborem, kterému je třeba věnovat pozornost, je odbor zahraničních styků. Pracuje bez náležitého kontaktu s poslanci a osobuje si pravomoce, které mu nepřísluší. Dostává sice nejrůznější informace zvenčí, ale ty se mnohdy k poslancům nedostanou. Rovněž rozhodování o cestách do zahraničí a jejich financování vyžaduje objektivní kontrolu, nemluvě už ani o přijímání zahraničních návštěv ve FS.
Odbor pro tisk a informace má rovněž problematickou náplň práce a jeho činnost vzbuzuje přinejmenším pochybnosti o jeho další existenci v této jeho podobě. Potřebuje buď radikálně omezit, anebo podstatně posílit kompetentními lidmi podle toho, jakou roli mu parlamentní komise přidělí.
Zcela zvláštní kapitolou je odbor správní, který obhospodařuje zařízení nutná pro holou existenci FS i poslanců samotných - od ubytování, stravování a dopravy, přes tiskárnu a účtárnu až po služby poslancům. Zde je nejcitelněji cítit obrovský přírůstek práce, který se už nedaří zvládat. Vzhledem k tomu, že početní stav zaměstnanců se příliš nezvýšil, je jejich přetížení neúměrné. Protože nejsou dostatečně zaplaceni, narůstá u nich zákonitě nespokojenost a nechuť k práci. Množství práce narostlo řádově o stovky procent. Tomuto neúnosnému stavu může komise zamezit ve spolupráci se zástupci zaměstnanců FS a s personálním odborem FS.
Komise by měla spolupracovat s personálním odborem i při přijímání nových zaměstnanců. Měla by znát podmínky konkurzních řízení, účastnit se jich a iniciovat personální změny.
Všechny finanční investice a výdaje, související s provozem Kanceláře FS by měly být prováděny konkurzním způsobem. Týká se to zvláště techniky, dodavatelských firem, ale i zápůjček uměleckých děl. Současná estetická úroveň interiérů budovy FS je žalostná, nejen poslanci, ale i návštěvníci se na ni stěžují. I tento problém bude náplní práce parlamentní komise.
Námětů pro práci parlamentní komise se jistě najde ještě více. Členy komise budou kromě poslanců i vedoucí pracovníci KFS, bude v ní i místopředseda, pověřený stykem s Kanceláří FS. Kromě stálých členů budou vznikat i malé skupiny, ustavené ke konkrétnímu problému a po jeho vyřešení rozpuštěny.
Seznam navrhovaných členů komise je v příloze.

