Vlastník: Čs. stát - MNV Piešťany
Uživatel: jako vlastník
Zapsáno u SG Piešťany na LV č. 1 pro obec a k. ú. Piešťany
pozemky č. k. 1921/1 zahrada, 1920/5 zast. plocha, 1920/4 zast. plocha, 1921/3 zast. plocha, 1919/2 zahrada
Vlastník: Čs. stát - Technické služby města Piešťany
Uživatel: jako vlastník
Zapsáno u SG Piešťany na LV č. 120 pro obec a k. ú. Piešťany
Kongregace dcer Nejsvětějšího Spasitele
50. Řeholní dům v Bratislavě
pozemky č. k. 9001 - zastavěná plocha a č. k. 9003 - zastavěná plocha (předtím dům č. p. III-806)
Vlastník: Čs. stát
Uživatel: Městská správa školských a kulturních zařízení
Zapsané na SG Bratislava na EL č. 32 pro obec a k. ú. Bratislava
Kongregace sester dominikánek
51. Řeholní dům se zahradou v Košicích
č. p. 513 dům se stavební plochou 284, č. p. 970 dům se stavební plochou 280/1, pozemky č. k. 285/1 a 280/3 zastavěné plochy
Vlastník: Čs. stát
Uživatel: Školská správa Národního výboru města Košic
Zapsané u SG Košice na LV č. 10071 pro obec a k. ú. Košice-město
Společnost Dcer křesťanské lásky sv. Vincenta de Paul
52. Řeholní domy Beluša
č. p. 138 (budova) se stavební plochou 4457
č. p. 139 (budova) se stavební plochou 1762, 3171 nepl. plocha
3172 louka, 3173 vodní plocha, 3174 louka
Vlastník: Čs. stát - Restaurace Pov. Bystrica
Uživatel: jako vlastník
Zapsané na SG Považská Bystrica na LV č. 234 pro obec a k. ú. Beluša
Důvodová zpráva
1. Zákonem č. 298/1990 Sb., o úpravě některých majetkových vztahů řeholních řádů a kongregací a arcibiskupství olomouckého byly vráceny řeholním řádům a kongregacím 74 objekty z celkového počtu více než 800, které před 25. únorem 1948 řeholní řády a kongregace vlastnily. Forma zákona byla zvolena zejména proto, že u vydávaných objektů státní vlastnictví mohlo vzniknout vydržením podle středního občanského práva (zákona č. 141/1950 Sb.). Jde o nejvhodnější způsob transformace vlastnických vztahů, neboť se obnovuje vlastnický vztah u jednoznačně vymezených subjektů (jednotlivé řády a kongregace) k jednoznačně vymezeným předmětům (přesně popsané nemovitosti). Oproti zákonům o restituci a mimosoudních rehabilitacích se vrací 199 objektů na celém území ČSFR, jako přesně vymezený souhrn. Nehrozí vznik sporů o vypořádávání spoluvlastnických vztahů nebo o rozsah předmětu vlastnictví.
V době přípravy zákona č. 298/1990 Sb., o úpravě některých majetkových vztahů řeholních řádů a kongregací a arcibiskupství olomouckého nemohl být u podstatné části dalších objektů, které přicházely v úvahu, ujasněn (dokumentován) jejich původní právní status. Proto se ukázalo jako nezbytné doplnit původní restituční normu tak, aby byl okruh navrácených objektů rozšířen. Tím se vyrovnává zejména úprava slovenských řádů a kongregací ve srovnání s českými.
Již při projednávání zákona č. 298/1990 Sb., o úpravě některých majetkových vztahů řeholních řádů a kongregací a arcibiskupství olomouckého ve Federálním shromáždění vícero poslanců podmiňovalo přijetí tohoto zákona splněním příslibu, že bude tato norma novelizována doplněním o další objekty.
Novela vedle doplnění obsahu rozšiřuje ochranu uživatelů vydávaných objektů, které jsou užívány pro potřeby státních archivů tak, že tyto objekty lze vyklidit, nedojde-li k dohodě, jen se souhlasem příslušného ministerstva (ministerstva kultury České republiky nebo ministerstva kultury Slovenské republiky). Oproti zákonu o zmírnění následků některých majetkových křivd a zákonu o mimosoudních rehabilitacích není tato ochrana časově omezena.
2. V souboru navracených objektů podle této novely nejsou zahrnuty ty, které bylo možné znovu získat podle zákona č. 403/1990 Sb., o zmírnění následků některých majetkových křivd. Soubor nezahrnuje ani žádný objekt, který by byl zabrán před 25. únorem 1948.
3. Na základě jednání s představiteli Konference vyšších řeholních představených byl počet objektů, které mají být vráceny původním vlastníkům, snížen na míru, kterou jsou řeholní řády a kongregace schopny převzít, využít a spravovat jako vlastníci.
Všechny žádané objekty budou řeholní řády a kongregace potřebovat jak pro rozvoj své vlastní činnosti včetně činnosti výdělečné pro částečné zajištění vlastní reprodukce i pro služby celé společnosti. Stát počítá s alternativním postupováním zdravotnických a sociálních služeb a ve společnosti je stále viditelnější zájem, aby řeholní řády a kongregace spolupůsobily při péči o nejpotřebnější z našich spoluobčanů. Je proto nezbytně nutné vytvořit základní předpoklad pro poskytování takových služeb a to je obnova vlastnických vztahů původních majitelů řeholních řádů a kongregací. Napomůže to vytvoření předpokladů pro tuto péči. Poté může společnost důvodně po řeholních řádech a kongregacích žádat, aby pomohly podstatným způsobem řešit problémy zejména narkomanů, svobodných matek, azylantů nebo amnestovaných.
4. Majetek řeholních řádů a kongregací byl svěřen do pouhé správy Náboženské matice, která měla za povinnost tento majetek spravovat a výtěžky a výnosy z tohoto majetku plynoucí dávat na potřeby římskokatolické církve a jednotlivé řády a kongregace. Nejen že církvi a řeholním řádům a kongregacím nebylo nic vypláceno, ale Náboženská matice, aniž by byla vlastníkem, převáděla tento majetek do vlastnictví státu.
5. Soubor objektů, které se vracejí touto novelou, představuje jistě nemalou ekonomickou hodnotu, a to jak z hlediska stavby, tak zastavěného pozemku, a to hodnotou zvýšenou často nemalou cenou historickou a vysokou hodnotou architektonickou.
Vyčíslit tuto hodnotu v současné měnové jednotce však není možné, protože pokud je evidována inventární hodnota těchto staveb, jde o zcela fiktivní veličinu, a dosud neexistující trh nemovitostí neumožňuje ani přibližně odhadnout reálnou tržní cenu těchto nemovitostí. Jde ostatně o stejný problém jako u jiných restitučních a privatizačních postupů, kde možnost objektivního stanovení tržní ceny je sice vítanou, nikoli však nezbytnou podmínkou restituce nebo privatizace.
Pokud jde o dopad na státní rozpočty, dojde na jedné straně k tomu, že noví vlastníci budou od uživatelů - rozpočtových a příspěvkových organizací - vyžadovat nájem zásadně v regulované výši. Na druhé straně však přijímají povinnosti pronajímatele, pokud jde o údržbu objektů, což dosud bylo hrazeno zcela ze státních rozpočtů.
Lze předpokládat, že ani při využití maximální výše regulovaného nájemného nebude toto hospodaření pro vlastníka atraktivní vzhledem k celkově špatnému stavu objektů. Celkový dopad bude tedy pro státní rozpočty spíše plusový než mínusový.
Umístění zdravotnických, školských, sociálních resp. archivních zařízení do těchto budov si může sice vyžádat v budoucnu výstavbu náhradních objektů, ale je třeba vycházet z toho, že dosavadní způsob využití těchto objektů měl většinou charakter trvalého a nevhodného provizoria, naprosto neodpovídajícího moderním požadavkům a v těch vzácných případech, kdy došlo k účelné modernizaci těchto objektů, podle jejich nového užití, není důvodu, proč by se vlastník v tržních podmínkách choval tak neracionálně, aby tento objekt rekonstruoval do původní podoby a nevyužíval ho tím nejvhodnějším způsobem.
Řeholní řády a kongregace ve většině případů počítají se spoluužíváním objektů s dosavadními držiteli a jsou připraveny respektovat jejich oprávněné zájmy. Ani v jednom případě nedochází k násilnému vystěhování domovů důchodců, jiných sociálních ústavů nebo nemocnic, neboť takový postup je vázán na souhlas ministerstva kultury České republiky nebo ministerstva kultury Slovenské republiky. Ingerence těchto ministerstev není časově omezena.
Ohledně nájemného je třeba poukázat na skutečnost, že se nikdo nemůže vzdát podle občanského zákoníku práva, které mu vznikne v budoucnu (§ 91 odd. 2 o. z.). Takové jednání je jako právní úkon postiženo sankcí absolutní neplatnosti. Výše nájemného je upravena obecně závaznou normou (vyhláška federálního ministerstva financí, ministerstva financí České republiky a ministerstva financí Slovenské republiky ze dne 22. prosince 1990 o cenové regulaci nájemného z nebytových prostor), takže v tomto ohledu nelze omezit žádnou právnickou osobu jinak než zase obecně závaznou právní normou. Jakékoliv omezení však představuje něco zcela nedemokratického v nastupujícím tržním hospodářství. Řeholní řády a kongregace prohlásily, že budou určovat výši nájemného s ohledem na provozní potřeby budov a jejich opravy, s přihlédnutím k pohybu cen. Toto prohlášení lze uvítat a jiným způsobem nelze řeholní řády a kongregace omezit.
Dále je třeba vzít v úvahu skutečnost, že stát se v minulosti obohatil o odpisy budov, které sám do budov nevkládal, a tím šetřil náklady. Dále státu odpadnou náklady na údržbu a opravu i rekonstrukce objektů a tyto prostředky, které jsou stejně na tyto účely vyčleněny, se mohou použít na úhradu nájemného. V tržním hospodářství by měla klesat role státu jako integrujícího faktoru do práv vlastníka. A navíc s největší pravděpodobností převáděné objekty by stejně nezůstaly ve státním vlastnictví, takže se otázka nájemného objeví v budoucnu tak jako tak, jenom půjde o to, kdo bude oprávněným subjektem.
Majetek se řeholním řádům a kongregacím vrací, aniž by jim vznikly jakékoliv pohledávky vůči dosavadním držitelům a naopak.
6. Na území České a Slovenské Federativní Republiky existuje 31 řeholní řád a kongregace a 48 ženských řeholních řádů a kongregací. V České republice je 952 řeholníků, 3.200 řeholnic a ohledně Slovenské republiky jsou k dispozici údaje o ženských řeholních řádech a kongregacích, ve kterých žije 1.931 řeholnice. Tento stav platí k 7. 2. 1991.
7. V příloze této důvodové zprávy se uvádí seznam objektů, které mají být podle návrhu zákona vráceny řádům a kongregacím s tím, že u každého objektu je uvedeno:
1. kdo dnes objekt užívá,
2. k jakému účelu a v jakém rozsahu bude objekt užívat řeholní řád a kongregace,
3. v jakém stavu je objekt (dobrý - nepotřebuje velké úpravy, zchátralý - potřebuje větší investice, ruina - potřebuje zásadní rekonstrukci),
4. jiná zvláštní okolnost.
Mužské kláštery
v České republice
Řád sv. Augustina - provincie česká
1. Augustiniánský klášter, Bělá pod Bezdězem
a) Okresní bytový podnik, Mladá Boleslav
b) Klášter a exerciční dům, a to částečně, počítá se s postupným vyklizováním, řád bude respektovat potřeby dosavadního uživatele
c) Stav: dobrý
2. Augustiniánský klášter, Česká Lípa
a) Okresní vlastivědné muzeum, Česká Lípa
b) Klášter a exerciční dům, a to částečně, počítá se s postupným vyklizováním, řád bude respektovat potřeby dosavadního uživatele
c) Stav: dobrý
3. Augustiniánský klášter, Dolní Ročov
a) OÚNZ Louny, psychiatrická léčebna
b) Počítá se zatím s ponecháním dosavadního uživatele, s vyklizením se počítá až v budoucnu
c) stav: dobrý
4. Augustiniánský klášter, Domažlice
a) Městský úřad, Domažlice
b) Noviciát pro výchovu řeholního dorostu, a to částečně, řád bude respektovat dosavadního uživatele
c) Stav: dobrý
5. Augustiniánský klášter, Vrchlabí
a) Správa KRNAPu
b) Klášter a exerciční dům, a to jen v menší části, řád bude respektovat dosavadního uživatele s jeho potřebami
c) Stav: dobrý
6. Augustiniánský klášter, Svatá Dobrotivá Zaječov
a) Státní muzeum československé tělesné výchovy a sportu
b) Klášter a exerciční dům, a to jen z malé části, řád bude respektovat dosavadního uživatele s jeho potřebami
c) Stav: dobrý
Řád svatého Augustina - opatství Staré Brno
7. Klášter Brno
a) Ústav pro výzkum obratlovců ČSAV, Moravské muzeum v Brně
b) Klášter, počítá se s postupným uvolněním pro konvent a noviciát
c) Stav: dobrý
Řád svatého Benedikta - opatství Břevnov
8. Klášter Břevnov
Jde pouze o doplnění části nemovitého majetku v rámci klášterního areálu, který byl vrácen již v zákoně č. 298/1990 Sb.
9. Klášter Broumov
a) Státní ústřední archiv - depozitáře, Vlastivědné muzeum Broumov, velká část kláštera je úplně prázdná
b) Klášter, pouze v prázdné části řehole bude respektovat potřeby dosavadních uživatelů
c) stav: vnější plášť objektů ve značně zchátralém stavu, vnitřní partie napadené dřevomorkou
d) Městský úřad Broumov užívá jen některé plochy, dále je třeba uvážit, že jde o stavbu, kterou postavil Dienzenhofer, jde o významnou kulturní památku, pro řehole má ještě pamětnou hodnotu, neboť sloužil jako soustřeďovací klášter (koncentrační tábor) od r. 1950 pro mužské a později ženské řehole.
Řád cisterciácký - opatství Vyšší Brod
10. Cisterciácký klášter Vyšší Brod
Jde pouze o doplnění nemovitého majetku uvnitř klášterního areálu, který byl vrácen již zákonem č. 298/1990 Sb. Jde o budovy, které jsou dnes úplně prázdné a opuštěné a zahrady a ostatní plochy ve velmi zdevastovaném stavu.
Řád bratří kazatelů - provincie česko-slovenská
11. Klášter Litoměřice
a) Státní statek Litoměřice, jednání o předání zahájeno.
b) Pro sociální a charitativní účely ve spolupráci s Institutem blahoslavené Zdislavy.
c) Stav dobrý.
12. Klášter Olomouc
a) Lidová škola umění Olomouc.
b) Ubytování studentů, kněží a profesorů řádového studia s ponecháním LŠU.
c) Stav dobrý.
Řád menších bratří - františkánů
13. Klášter Bechyně
a) Okresní ústav sociálních služeb Tábor a Domov mládeže
b) K užívání se žádá pouze část objektu pro malou řeholní komunitu
c) stav: dobrý
14. Klášter Dačice
a) Městský úřad Dačice
b) Žádá se pouze malá část pro malou řeholní komunitu
c) Stav: zchátralý
15. Klášter Hejnice
a) Severočeské muzeum
b) Žádá se část pro malou komunitu, objekty jsou již adaptovány Severočeským muzeem, které souhlasí s úmyslem vytvořit podmínky pro život malé řeholní komunity, jde o významné poutní místo.
c) stav: dobrý
16. Klášter Hořovice
a) Lidová škola umění.
b) Žádá se malá část pro malou řeholní komunitu, LŠU bude moci v objektech dále existovat.
c) Stav: dobrý
17. Klášter Hostinné
a) Kostel je přetvořen v muzeum antiky, klášter adaptovalo město na kulturní dům
b) Žádá se uvolnění kostela k původnímu účelu a malé části kláštera pro malou řeholní komunitu, budou se respektovat potřeby kulturního domu, řád je ochoten ponechat objekty pro potřeby kulturního domu.
c) stav: objekt je v adaptaci
18. Klášter Cheb
a) Kostel užívá chebské muzeum, vlastní klášter město Cheb
b) Řád žádá objekt jen, aby poté mohl objekt přenechat arcibiskupské konzistoři výměnou za místní faru, kterou vlastní město.
c) Stav: dobrý
19. Klášter Jindřichův Hradec
a) KÚNZ České Budějovice
b) Řád žádá objekt pro potřeby řádu Karmelitánů, který sám zákonnou cestou nedostal žádný objekt.
c) stav: dobrý
20. Klášter Kadaň
a) v objektu bude výhledově zřízeno muzeum nerostného bohatství kadaňska, je teprve vypracován návrh na využití, formálně
b) Řád žádá malou část pro malou řeholní komunitu, aby mohl vypomáhat v místní duchovní správě a obstarávat bohoslužby v klášterním kostele.
c) Stav: ruiny
21. Klášter Slaný
a) Okresní muzeum
b) Řád hodlá do objektu umístit nemocné a poskytovat sociální služby podle zásad řehole, dohoda s muzeem je možná.
c) Stav: dobrý, kromě kostela, který je ve zchátralém stavu
22. Klášter Turnov
a) Město hodlá objekt využít pro muzeum drahokamů a minerálů.
b) Řád žádá pouze část pro malou řeholní komunitu.
c) Stav: zchátralý
23. Klášter Votice
a) Tesla Karlín jako kanceláře, administrativní budova
b) Řád žádá o užívání samostatného traktu u kostela, kde bude žít malá řeholní komunita, která zajistí bohoslužby v klášterním kostele.
c) Stav: klášter zchátralý
24. Klášter Zásmuky
a) Městský úřad Zásmuky, Okresní podnik služeb Kolín
b) Řád žádá uvolnit část objektu pro potřeby života malé řeholní komunity.
c) Stav: dobrý
Řád menších bratří - kapucínů
25. Klášter Litoměřice
a) Domov mládeže pedagogické školy
b) Řád žádá postupně uvolnit celý areál
c) Stav: dobrý
26. Klášter Praha 1, Hradčany
Jde o doplnění nemovitého majetku v areálu kláštera pro potřeby řádu. Původní část byla již vrácena zákonem č. 298/1990 Sb.
a) FMNO - sklady v části objektu
b) Noviciát, klerikát, konvent
c) Stav: dobrý
27. Klášter Třebíč
a) Střední průmyslová škola strojnická v Třebíči, Městský úřad Třebíč.
b) Zřízení církevního gymnázia, prozatím se počítá s ponecháním střední průmyslové školy
c) stav: dobrý
Řád menších bratří - minoritů
28. Klášter Český Krumlov
a) OPBH Krumlov, Státní silnice Krumlov
b) objekt má být uvolněn do jara 1991, neboť dosavadní uživatel Státní silnice si postavil nový objekt, klášter bude využit pro krumlovský vikariát a malou řeholní komunitu.
c) Stav: dobrý.
29. Klášter Krnov
a) Interhotel Imperial Ostrava. Uznává nároky řádu a je ochoten se s ním dohodnout.
b) Zřízení malé komunity pro služby věřícím města Krnova a poutníkům nedalekého poutního místa Cvilína. Dále pro zřízení poutnického domu a obnovu řeholní činnosti.
c) Stav kláštera dobrý. Kostel (až do nedávna sklad nábytku) slouží již bohoslužebným účelům.
Rytířský řád Křižovníků s červenou hvězdou - křižovníci
30. Fara Dobřichovice
a) JZD Mír Velké Bílovice
b) Obnova řádné duchovní farní správy
c) Stav: havarijní.
31. Fara Klučenice
a) okresní úřad Příbram - farní úřad Klučenice
b) obnova řádné duchovní farní správy
c) Stav: dobrý
Suverénní maltézský rytířský řád (maltézští rytíři)
32. Velkopřevorství Praha
a) Národní muzeum - hudební oddělení, Orientální ústav ČSAV
b) Sídlo českého velkopřevora, alternativně jako sídlo a úřad vyslance Suverénního maltézského řádu. Historické místnosti dostanou původní vybavení včetně obrazárny. Byty konventních duchovních, depozitář, řádový archiv, knihovna, studovna badatelů. Řádová lékárna a ordinace řádového lékaře. Potřebné místnosti žádají se uvolnit nejdéle do roku 1993, ostatní prostory budou pronajaty dosavadním uživatelům.
c) stavební stav dobrý, nutno vyměnit inženýrské sítě, topení, opravit střechu a fasády.
Hospitálský řád sv. Jana z Boha - Milosrdní bratři
33. Řeholní dům, Brno-Štýřice
a) Podnik bytového hospodářství obvodního úřadu 1 Brno
b) Primátorem města Brna přislíbeno vrácení s tím, že budovy po provedené rekonstrukci budou sloužit svému sociálnímu účelu (umístění tělesně postižených dospělých).
c) Ve stavu generální rekonstrukce
34. Řeholní dům, Letovice
a) OPBH + OÚNZ Blansko
b) Ředitelství OÚNZ vyčlenilo část konventu pro zřízení noviciátu, noví členové řádu již pracují v léčebně dlouhodobě nemocných.
c) Stav: dobrý
35. Klášter Nové Město nad Metují
a) Tesla Rožnov a středisko odborného učiliště elektrotechniky v Novém Městě
b) Pro řeholní konvent s tím, že větší část bude smluvně v užívání dosavadním.
c) Stav: dobrý
36. Kostel sv. Šimona a Judy Praha
a) Symfonický orchestr hl. m. Prahy
b) Pro účely bohoslužeb, s možností spoluužívání od FOK
c) Kostel ve stavu gen. rekonstrukce
37. Řeholní dům Prostějov
a) Domov důchodců, kožní oddělení nemocnice Prostějov a lékárna
b) Ponechat dosavadním účelům.
c) Stav: dobrý
Řád zbožných škol - piaristé
38. Piaristická kolej Litomyšl
a) Domov mládeže střední pedagogické školy v Litomyšli
b) Pro obnovu činnosti řádu, výchovu mládeže a noviciát, případně ubytování studentů - zatím se požaduje uvolnění místností severního průčelí 1. patra. S dosavadním uživatelem by se učinila smlouva o provádění řádné údržby bez placení nájemného zatím na 5 let. Kostel by sloužil pro bohoslužebné účely s možností propůjčování pro koncerty (Smetanova Litomyšl).
c) Stav: dobrý
Řád premonstrátů
39. Klášter Milevsko
Jde o doplnění nemovitého majetku v areálu kláštera pro potřeby řádu. Původní část byla již vrácena zákonem č. 298/90 Sb. Jedna budova je prázdná a uvolněná, JZD projevilo již loni ochotu ji předat - jinak jde jen o plochy v památkovém areálu kláštera, který byl již loni předán.
40. Fara Sepekov
a) Státní židovské muzeum Praha - užívá jen část budovy jako archivní depozitář. Bude smluvně ponechána k užívání i nadále.
b) V patře je farní úřad již od začátku. V zájmu výkonu řádné farní duchovní správy je nutné mít objekt v přímé správě.
c) Stav: dobrý
41. Klášter Strahov
Jde o doplnění nemovitého majetku v areálu kláštera pro potřeby řádu. Původní část byla již vrácena.
42. Klášter Teplá
Jde o doplnění nemovitého majetku v areálu kláštera pro potřeby řádu. Původní část byla již vrácena zákonem č. 298/90 Sb. Požadované nemovitosti (pomocné provozní budovy) jsou z velké části nevyužity nebo ve špatném stavu. Dnešní uživatelé Agrokombinát Karlovy Vary i Sempra Praha jsou si vědomi, že objekty vrátí.
Řád je využije k ubytování řemeslníků na opravách devastovaného kláštera, dále pro turisty (základní rychlé občerstvení, minimální ubytování, toalety).
Kongregace Nejsvětějšího Vykupitele - redemptoristé
43. Řeholní dům Frýdek
a) okresní ústav sociálních služeb Frýdek - Domov důchodců
b) využití pro původní účely: exercicie až pro 40 osob v turnusu a k ubytování a činnosti pro 5 až 8 kněží a bratří.
c) Stav: dobrý
Salesiáni Dona Bosca
44. Salesiánský chlapecký domov Praha-Kobylisy
a) Internátní škola pro vadně mluvící děti a Klicperovo divadlo
b) Budoucí využití: Inspektorát a Ústřední domov; Středisko mládeže, péče o mládež opuštěnou předcházející krizovým jevům mezi mládeží.
c) stav: nutno provést gen. opravu střechy a elektroinstalace.
45. Kostel sv. Kříže Praha 1 - Příkopy
Kostel (v majetku dříve NVP Praha, dnes ve správě OPBH Praha 1) je v užívání řím.-katolické církve. Žádá se pouhý převod na Salesiány.
46. Salesiánský ústav Pardubice
Jde o doplnění nemovitého majetku v areálu objektu, vráceného již zákonem č. 298/90 Sb. (dvě parcely).
47. Salesiánský ústav Don Bosco Ostrava 1
a) FMNO Praha - Okresní vojenská správa
b) Pro Salesiánský internát pro učně ostravských odborných učilišť, Středisko pro mládež.
c) Stav: dobrý
Společnost Božského Spasitele (Salvatoriáni)
48. Kolej salvatoriánů Krnov
a) Strojsvit s. p. Krnov - dva roky již objekt není využíván a chátrá, kaple byla proměněna na uhelnu a značně poškozena, objekt neopravován
b) Použití na zařízení sloužící kongregaci Salvatoriánů, ale i pro sociální práci, zvláště pro tělesně postižené.
c) Objekt ve stavu zchátralém.
Řád služebníků Panny Marie - servité
49. Klášter servitů Nové Hrady
a) Ve správě MNV (dnes Městský úřad) Nové Hrady
b) objekt je v současné době nevyužíván, zájem má českobudějovické biskupství pro zřízení exercičního domu a duchovního střediska se souhlasem servitů.
Kongregace Školských bratří (Bratři křesťanských škol)
50. Řeholní dům Svatý Jan pod Skalou
a) FMV, MěNV Loděnice, Správa SNB hl. m. Prahy
b) Zřízení domu pro přestárlé řeholní bratry a kněze
c) Stav: velmi špatný.
51. Fara Svatý Jan pod Skalou
a) Městský úřad Loděnice
b) Obnovit řádnou duchovní - farní správu řím.-katolickou.
c) Stav: celkem dobrý
52. Řeholní dům Praha 6 - Bubeneč
a) Školská správa Obvodního úřadu Praha 6 - hudební a taneční škola.
b) Budoucí využití: hudební a taneční škola ve správě Kongregace
c) Stav objektu dobrý.
53. Johaneum - dům sirotků a učňů, Praha 2, Salmovská ulice
a) OPBH Praha 2 - skladové prostory!
b) Zřízení jazykové školy, kde budou učit bratři ze zahraničí (anglicky, francouzsky, německy).
c) Stav objektu dobrý
Ženské kláštery
v České republice
Řád sester Alžbětinek
1. Klášter Praha
a) OÚNZ Praha 2 - nemocnice
b) k vlastnímu užívání požadují sestry jen severní křídlo kláštera=nemocnice s tím, že tam jakožto ve svém mateřinci
zřídí noviciát pro řádové kandidátky a ubytují tam své starší sestry, které byly r. 1953 nuceně přemístěny do soustřeďovacího kláštera Broumov, od r. 1974 do Oseka u Duchcova. Sestry se zapojí do práce.
c) Místnosti přiléhající ke kostelu potřebují opravy, ostatní jsou v dobrém stavu - bude nutno zřídit sociální zařízení, které tam bylo a nemocnice je zrušila.
d) Po navrácení majetku bude se správou nemocnice učiněna dohoda.
2. Řeholní dům Brno
a) Ústav sociální péče - Domov důchodců Brno
b) Funkce objektu bude zanechána jen se změnou, že správu povedou sestry.
c) Stavební stav je dobrý.
3. Konvent alžbětinek Jablunkov
a) OÚNZ Frýdek-Místek - léčebna dlouhodobě nemocných (LDN)
b) Zajištění péče o cca 65 starých nemocných, k dispozici je celkem 23 sester, projednáno s nemocnicí s poliklinikou Třinec.
c) Stavební stav je dobrý.
Institut blahoslavené Panny Marie - Anglické panny
4. Řeholní domy Nýrsko
a) Objekt čp. 302 je posádkou PS vyklizen k lednu 1991 a je volný; objekt čp. 314 zatím obývají 4 nájemníci Drůbežnictví Xaverov.
b) v čp. 302 zřídíme víceúčelové charitativní zařízení, čp. 314 bude po postupném vyklizení sloužit pro rekonvalescenci starých a nemocných sester.
c) oba objekty jsou v dobrém stavu, bude třeba opravit jen střechu.
Kongregace Milosrdných sester sv. Karla Boromejského
5. Řeholní dům České Budějovice
a) MV ČR
b) objekt bude využit pro Střední učiliště obchodní, rovněž v Č. Budějovicích, které uvolní budovu pro Kongregaci sester Nejsvětější Svátosti.
6. Provinční dům slezské provincie Město Albrechtice
a) OÚNZ Bruntál, část objektu Severomoravské pekárny a cukrárny.
b) Ponechat ve stejné funkci jako dnes (nemocnice), sestry budou v ní pracovat. Nemocnice přislíbila jim uvolnit potřebné prostory k bydlení v požadovaných budovách.
c) Budovy jsou v poměrně dobrém stavu až na některé nutné vnitřní úpravy.
7. Řeholní domy Moravské Budějovice
a) Okresní ústav sociálních služeb Třebíč - Domov důchodců
b) I pod vedením sester zůstane objekt ve funkci Domova důchodců, již v něm pracuje 20 řeholních sester.
c) Potřebná rekonstrukce kotelny, koupelny nevyhovují pracovním a hygienickým podmínkám.
8. Řeholní domy Praha 5-Smíchov
a) FMV - uvolní budovu předběžně r. 1992.
b) Použít pro školu slabozrakých dětí, ubytování starších řeholních sester důchodkyň, část propůjčit Řádu bosých karmelitánů.
c) Stav budovy je havarijní, po uvolnění nutná rekonstrukce.
9. Sirotčinec a domov mládeže Praha-Karlín
a) Školská správa Praha 8 užívá budovu pro 2 mateřské školy.
b) Se Školskou správou dohodnuto postupné převzetí obou mateřských škol, pro výchovnou práci včetně další a to i cikánské mládeže zatím chybějí prostory. Dále formační dům pro kandidátky řeholní.
c) Sestry již část budovy rekonstruovaly z vlastních úspor, další rekonstrukce potřebná v I. etapě přestavby Karlína.
10. Řeholní dům Prachatice
a) Domov důchodců Prachatice
b) I nadále péče o staré občany, dům pro komunitu sester.
c) Nutná rekonstrukce vytápění, elektroinstalace a vodovodní.
Řád cisterciaček
11. Klášter Porta Coeli Tišnov
Jedná se o dodatky v rámci areálu kláštera, kde většina objektů byla již vrácena dle zákona č. 298/90 Sb. V podstatě se jedná o veřejné prostranství (klášterní nádvoří), zahradu kláštera, kapli a zvonici.
Kongregace sester sv. Cyrila a Metoděje
12. Řeholní domy Brno-Lerchova
a) Základní škola a gymnázium.
b) Přeměna na školu církevní, základní škola po dvou letech, gymnazium za 5 let.
c) Stav budov velmi špatný.
13. Klášter sester Velehrad
Zde se jedná jen o dodatek v rámci areálu kláštera vráceného již zákonem č. 298/90 Sb. a to o část zahrady, která byla nedopatřením uvedena v textu zákona pod nesprávným číslem.
14. Klášter sester Mariánské Lázně
a) Ústřední správa rekreační péče odborů, bylo předběžně jednáno, budovu vrátí po vydání zákona.
b) Zřízení exercičního a lázeňského domu pro řeholníky, obsazení 6 - 10 sestrami.