PŘÍLOHA 3
ÚŘAD FMV PRO ZAHRANIČNÍ STYKY A INFORMACE
Zásadním přeměnám bylo v rámci FMV podrobeno tzv. rozvědné zpravodajství (I. správa SNB, později Zpravodajská služba FMV).
Po zhodnocení všech rizik plynoucích z osobních styků a jednostranných vazeb na pracovníky rozvědek Varšavské smlouvy, zejména však výboru státní bezpečnosti SSSR a znalosti agenturního prostředí, byla v říjnu 1990 rozpuštěna přežívající část této služby a zřízen Úřad FMV pro zahraniční styky a informace.
Jeho základním úkolem je prošetřit, zhodnotit a uzavřít činnost předchozích zpravodajských organizací FMV a současně zahájit organizační práce na výstavbě zahraničně zpravodajské služby, jež by svou činností asi personálním obsazením nenavazovala na předchozí organizace.
Úkolem úřadu je opatřovat zahraničně zpravodajské informace k rizikům, ohrožujícím bezpečnost a demokratické zřízení ČSFR, SR a ČR.
Veškeré informace které úřad získá, zpracovává jako separáty pro potřebu ústavních činitelů, zejména. prezidenta, ministra vnitra a ministra zahraničních věcí ČSFR. Na přímou objednávku jednotlivých vládních činitelů republikových a federální vlády zpracovává analogické rozbory k osobám, oblastem zájmu a problematikám.
Z informačního šetření prováděného k bezpečnosti ČSFR v současné době vyplývá, že ČSFR není ze zahraničí bezprostředně ohrožena.
PŘÍLOHA 2
Výběr z právních předpisů upravujících působnost ČSFR v oblasti vnitřního pořádku a bezpečnosti
Výpis
z ústavního zákona o československé federaci (úplné znění)
|
Strana 486 |
Sbírka zákonů č. 103/1991 |
Částka 22 |
bezpečení a životního minima a stanovení zásad sociální péče.
Čl. 23
(1) V oblasti státní statistiky do působnosti České a Slovenské Federativní Republiky patří:
a) zákonná úprava podmínek získávání porovnatelných statistických informací potřebných pro posuzování vývoje federace a pro plnění povinností vyplývajících z mezinárodních závazků, jakož i zákonná úprava ochrany těchto informací před zneužitím,
b) v součinnosti s Českou republikou a Slovenskou republikou
1. stanovit statistické ukazatele potřebné pro posuzování vývoje federace a způsob získávání statistických informací k tomuto účelu,
2. provádět statistické zjišťování podle zvláštních potřeb federálních orgánů,
c) stanovit statistické ukazatele potřebné pro plnění mezinárodních závazků a poskytovat za Českou a Slovenskou Federativní Republiku statistické informace mezinárodním organizacím.
(2) V oblasti účetnictví do působnosti České a Slovenské Federativní Republiky patří stanovit zákonnou úpravu podmínek a náležitostí vedení účetnictví a jeho průkaznosti.
Čl. 24
Do působnosti České a Slovenské Federativní Republiky v oblasti vlastnictví, podnikání a rozhodování sporů vznikajících při podnikatelské činnosti patří:
a) úprava vlastnictví,
b) úprava podnikání občanů a právnických osob,
c) úprava vztahů vznikajících při podnikatelské a jiné hospodářské činnosti občanů a právnických osob,
d) úprava ochrany výroby a obchodu, jakož i zájmů spotřebitelů, zejména úprava průmyslového vlastnictví, normalizace, státního zkušebnictví a státní inspekce, metrologie a výkon státní správy na uvedených úsecích ve věcech, u nichž to stanoví zákon Federálního shromáždění,
e) zákonná úprava ochrany hospodářské soutěže; rozdělení výkonu mezi Českou a Slovenskou Federativní Republiku, Českou republiku a Slovenskou republiku stanoví zákon Federálního shromáždění,
f) úprava rozhodování hospodářských sporů, jakož i rozhodování těchto sporů v případech, které stanoví zákon Federálního shromáždění.
Čl. 25
Orgány České a Slovenské Federativní Republiky, na které prezident České a Slovenské Federativní Republiky přenesl sjednávání některých mezinárodních smluv, postupují při sjednávání těchto smluv, upravujících mezinárodní spolupráci v oblastech uvedených v čl. 10 až 28a za účasti orgánů obou republik; spolupracují s nimi též při zastupování České a Slovenské Federativní Republiky v mezinárodních organizacích, působících v uvedených oblastech.
Čl. 26
(Zrušen.)
Čl. 27
(1) V oblasti vnitřního pořádku a bezpečnosti do působnosti České a Slovenské Federativní Republiky patří:
a) právní úprava jména a příjmení, matrik, občanských průkazů, cestovních dokladů, evidence obyvatelstva, povolování pobytu cizinců a postavení uprchlíků,
b) upravovat zřizování, postavení, oprávnění a ostatní poměry ozbrojených bezpečnostních sborů České a Slovenské Federativní Republiky, jakož i zřizování, postavení, oprávnění a ostatní poměry bezpečnostních služeb; tím není dotčeno právo České republiky a Slovenské republiky zřizovat vlastní ozbrojené bezpečnostní sbory a upravovat jejich postavení, oprávnění a ostatní poměry.
(2) Vymezení další působnosti České a Slovenské Federativní Republiky ve věcech vnitřního pořádku a bezpečnosti stanoví zákon Federálního shromáždění.
Čl. 28
Rozdělení působnosti mezi Českou a Slovenskou Federativní Republikou a oběma republikami ve věcech tisku a jiných informačních prostředků stanoví zákon Federálního shromáždění.
Čl. 28a
(1) České a Slovenské Federativní Republice přísluší kontrolovat všechna odvětví i činnosti státní a hospodářské správy spadající do její působnosti.
(2) Organizaci kontrolních orgánů České a Slovenské Federativní Republiky a jejich oprávnění stanoví zákon Federálního shromáždění.
Čl. 28b
(1) Ve věcech svěřených ústavním zákonem Federálního shromáždění do působnosti České a Slovenské Federativní Republiky působí orgány
|
Strana 1400 |
Sbírka zákonů č. 384/1990 |
Částka 65 |
384
ZÁKON
ze dne 19. září 1990
o vymezení působnosti České a Slovenské Federativní Republiky ve věcech vnitřního pořádku a bezpečnosti
Federální shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky se usneslo na tomto zákoně:
§ 1
Do působnosti České a Slovenské Federativní Republiky ve věcech vnitřního pořádku a bezpečnosti patří:
a) získávat, soustřeďovat a vyhodnocovat informace důležité pro ochranu ústavního zřízení, obranu a bezpečnost státu, odhalovat trestné činy proti bezpečnosti státu a konat o nich vyšetřování podle trestního řádu;
b) boj proti terorismu;
c) odhalovat trestnou činnost organizovanou ve spojení s cizinou a organizovanou trestnou činnost související s nedovolenou výrobou, držením a rozšiřováním drog, s pašováním a s falšováním a pozměňováním peněz, známek a cenných papírů;
d) spolupracovat s mezinárodní organizací Interpol a dalšími mezinárodními organizacemi za účasti orgánů republik;
e) vést celostátní evidence a statistiky a vyhlašovat celostátní pátrání;
f) vykonávat speciální expertizní činnost, pokud ji není možno zabezpečit v rámci republik;
g) právní úprava ochrany státního, hospodářského a služebního tajemství; kontrola ochrany státního, hospodářského a služebního tajemství ve státních orgánech a organizacích České a Slovenské Federativní Republiky;
h) metodické řízení šifrové služby;
i) ochrana státních hranic ve vymezeném rozsahu;
j) zabezpečovat ochranu ústavních činitelů České a Slovenské Federativní Republiky, zastupitelských úřadů a objektů zvláštního významu;
k) výkon státní správy v oboru:
1. vydávání cestovních dokladů, povolování vstupu na území České a Slovenské Federativní Republiky a povolování pobytů cizinců;
2. státních hranic, jejich vyměřování, vyznačování, udržování a vedení dokumentárního díla;
3. státních symbolů České a Slovenské Federativní Republiky;
4. organizací s mezinárodním prvkem podle zvláštních předpisů. [Zákon č. 116/1985 Sb., o podmínkách činnosti organizací s mezinárodním prvkem v České a Slovenské Federativní Republice ve znění zákona č. 157/1989 Sb., o důchodové dani a o změnách zákona č. 172/1988 Sb., o zemědělské dani, a zákona č. 116/1985 Sb., o podmínkách činnosti organizací s mezinárodním prvkem v České a Slovenské Federativní Republice (zákon o důchodové dani).]
§ 2
Zrušuje se zákon č. 128/1970 Sb., o vymezení působnosti České a Slovenské Federativní Republiky ve věcech vnitřního pořádku a bezpečnosti.
§ 3
Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. listopadu 1990.
Havel v. r.
Dubček v. r.
Čalfa v. r.

