FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKÉ A SLOVENSKÉ FEDERATIVNÍ REPUBLIKY 1991
VI. v. o.
721
Vládní návrh,
kterým se předkládá federálnímu shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky k vyslovení souhlasu návrh na přijetí třetího dodatku k Dohodě o Mezinárodním měnovém fondu
Návrh schvalovacího usnesení:
Federální shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky souhlasí s přijetím třetího dodatku k Dohodě o Mezinárodním měnovém fondu
Důvodová zpráva
pro Federální shromáždění
Česká a Slovenská Federativní Republika dne 20. září 1990 obnovila své členství v Mezinárodním měnovém fondu - nejvýznamnější mezinárodní finanční a měnové instituci.
Stalo se tak přistoupením ČSFR k Dohodě o Mezinárodním měnovém fondu (dále jen "Dohoda").
V souladu s článkem XXVIII Dohody rozhodl Sbor guvernérů Mezinárodního měnového fondu (dále jen "Fond") navrhnout vydání třetího dodatku k Dohodě.
Přijetí navrhovaného dodatku má umožnit omezení členských práv kteréhokoli člena Fondu v případě neplnění některého ze svých závazků podle Dohody. Omezení členských práv spočívá v zákazu používat všeobecné zdroje (finanční) Fondu, v pozastavení hlasovacího práva člena a ve výzvě ke vzdání se členství ve Fondu.
Navržená omezení, resp. sankce přitom nevylučují použití určitých omezení předvídaných již v čl. V, část 5 a čl. VI, část 1 platné Dohody (použití všeobecných zdrojů, omezení kapitálových převodů).
Cílem a důvodem navržení třetího dodatku k Dohodě je zvýšení akceschopnosti Fondu. Hrozba sankce má napomoci zejména k zajištění plnění finančních závazků členů Fondu tak, aby Fond disponoval dostatečnými zdroji k poskytnutí finanční pomoci svým členům pro překonání hospodářských potíží.
S návrhem na přijetí třetího dodatku k Dohodě úzce souvisí rozhodnutí Sboru guvernérů o 9. revizi členských kvót, na základě kterého mají být zvýšeny členské kvóty všech členských zemí Fondu. Zvýšené členských kvót je podmíněno přijetím třetího dodatku.
Návrh na přijetí třetího dodatku k Dohodě odpovídá plně zájmům ČSFR, pro kterou je podpora Fondu v současné etapě přechodu od centrálně plánovaného k tržnímu hospodářství nezastupitelná.
Na základě rozhodnutí Sboru guvernérů předložit návrh na přijetí třetího dodatku k Dohodě je nyní třeba, aby členské státy projednaly vnitrostátně svá stanoviska k tomuto návrhu. Jedná se o vnitrostátní projednání změny mezinárodní smlouvy.
Vláda ČSFR vyslovila souhlas s návrhem třetího dodatku k Dohodě svým usnesením č. 215 ze dne 11. dubna 1991. Dále se vyžaduje souhlas Federálního shromáždění a ratifikace prezidentem ČSFR vzhledem k tomu, že se jedná o mezinárodní hospodářskou smlouvu obecné povahy.
V procesu schvalování, resp. jednání o přijetí navrženého dodatku k Dohodě nemohou již členské státy požadovat úpravu textu návrhu. Vychází se ze zásady, že členské státy mohly uplatnit své připomínky prostřednictvím svého guvernéra při hlasování o návrhu ve Sboru guvernérů.
Přijetí navrhovaného dodatku si nevyžádá změnu právních předpisů ani zvýšenou potřebu pracovních sil.
Návrh třetího dodatku
Dohody o Mezinárodním měnovém fondu
Vlády, z jejichž pověření je podepsána tato Dohoda, se dohodly takto:
1. Text článku XXVI, část 2 bude doplněn na následující znění:
"a) Jestliže člen neplní některé ze svých závazků podle této Dohody, může Fond prohlásit člena za nezpůsobilého používat všeobecné zdroje Fondu. Žádné ustanovení v této části nelze považovat za omezení ustanovení článku V, část 5, nebo článku VI, část 1.
b) Jestliže i po uplynutí přiměřené lhůty po prohlášení o nezpůsobilosti podle shora uvedeného písmene a) setrvává člen v neplnění kteréhokoliv ze svých závazků podle této Dohody, může Fond sedmdesátiprocentní většinou celkového počtu hlasů pozastavit hlasovací práva člena. Po dobu tohoto pozastavení budou používána ustanovení Přílohy L. Fond může kdykoliv sedmdesátiprocentní většinou celkového počtu hlasů pozastavení ukončit.
c) Jestliže i po uplynutí přiměřené lhůty po rozhodnutí o pozastavení podle shora uvedeného písmene b) setrvává člen v neplnění kteréhokoliv ze svých závazků podle této Dohody, může být takový člen vyzván rozhodnutím Sboru guvernérů přijatým většinou guvernérů zastupujících osmdesátpět procent všech hlasů, aby se vzdal členství ve Fondu.
d) Budou přijaty předpisy, které zajistí, aby před přijetím opatření proti kterémukoliv členovi podle odstavců a), b) nebo c) byl člen v přiměřené lhůtě vyrozuměn o stížnosti proti němu a byla mu dána přiměřená příležitost zaujmout své stanovisko jak ústně, tak i písemně".
2. K Dohodě bude připojena nová Příloha L tohoto znění:
"Příloha L"
Pozastavení hlasovacích práv
V případě pozastavení hlasovacích práv člena podle článku XXIV, část 2b), budou uplatňována tato ustanovení:
1. Člen nebude
a) mít účast na přijetí návrhu dodatku k této Dohodě, ani počítán do celkového počtu členů pro tento účel s výjimkou dodatku, u něhož je podle článku XXVIII b) vyžadováno schválení všemi členy nebo který se týká výlučně zvláštních práv čerpání;
b) jmenovat guvernéra nebo jeho náměstka, jmenovat nebo se zúčastnit jmenování člena Rady nebo jeho náměstka, ani jmenovat, volit nebo se účastnit volby výkonného ředitele.
2. Hlasy přidělené členovi nebudou započítávány v žádném orgánu Fondu. Nebudou zahrnovány do propočtu celkového počtu hlasů s výjimkou případu, jde-li o přijímání navrhovaného dodatku týkajícího se výlučně zvláštních práv čerpání.
3. a) Guvernér a jeho náměstek jmenovaní členem přestanou vykonávat funkci.
b) Člen Rady a jeho náměstek jmenovaní členem nebo na jejichž jmenování se člen podílel, přestanou vykonávat funkci. Pokud byl tento člen Rady oprávněn odevzdávat hlasy přidělené jiným členům, jejichž hlasovací práva nebyla pozastavena, bude těmito jinými členy jmenován podle Přílohy D jiný člen Rady a jeho náměstek. Až do jejich jmenování, ale nejvýše po dobu třiceti dní ode dne pozastavení hlasovacích práv, bude člen Rady a jeho náměstek dále vykonávat funkci.
c) Výkonný ředitel jmenovaný nebo zvolený členem nebo na jejichž jmenování se člen podílel, přestanou vykonávat funkci, kromě případu, kdy byl tento výkonný ředitel oprávněn odevzdávat hlasy přidělené jiným členům, jejichž hlasovací práva nebyla pozastavena. V takovém případě
i) pokud do příštích řádných voleb výkonných ředitelů zbývá více než devadesát dní, bude pro zbytek volebního období těmito jinými členy zvolen většinou odevzdaných hlasů jiný výkonný ředitel. Až do jeho zvolení, ale nejvýše po dobu třiceti dní ode dne pozastavení hlasovacích práv, bude výkonný ředitel dále vykonávat funkci;
ii) pokud do příštích řádných voleb výkonných ředitelů nezbývá více než devadesát dní, bude výkonný ředitel nadále vykonávat funkci až do konce volebního období.
4. Člen bude oprávněn vyslat zástupce na kterékoliv zasedání Sboru guvernérů, Rady nebo Výkonného sboru, nikoliv však na zasedání jejich výborů, pokud je projednávána žádost člena nebo záležitost, která se ho zvláště týká.
3. Následující text bude připojen k článku XII, část 3 (i):
"V. Pokud bylo pozastavení hlasovacích práv člena ukončeno podle článku XXVI, část 2 (b), a člen není oprávněn jmenovat výkonného ředitele, může se člen dohodnout se všemi členy, kteří zvolili výkonného ředitele, že tento výkonný ředitel bude odevzdávat hlasy přidělené členovi. Pokud v průběhu doby pozastavení hlasovacích práv neproběhly řádné volby výkonných ředitelů, bude k odevzdávání hlasů přidělených členovi oprávněn výkonný ředitel, jehož volby se člen zúčastnil před pozastavením hlasovacích práv nebo jeho zástupce zvolený v souladu s paragrafem 3 (c) (i) Přílohy L anebo se shora uvedeným písmenem (f).
Člen bude posuzován jako kdyby se zúčastnil volby výkonného ředitele, který je oprávněn odevzdávat hlasy přidělené členovi."
4. Následující text bude připojen k paragrafu 5 Přílohy D:
"(f) Pokud je výkonný ředitel oprávněn k tomu, aby odevzdával hlasy přidělené členovi, podle článku XII, část 3 (i) (V), potom člen Rady, jmenovaný skupinou, jejíž členové zvolili tohoto výkonného ředitele, bude oprávněn hlasovat a odevzdávat hlasy přidělené členovi. Člen bude posuzován, jako kdyby se zúčastnil jmenování člena Rady, který je oprávněn hlasovat a odevzdávat hlasy přidělené členovi".