FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKÉ A SLOVENSKÉ FEDERATIVNÍ REPUBLIKY

VI. volební období

726

Návrh

výborů pro plán a rozpočet

na usnesení Sněmovny lidu a Sněmovny národů

k vládnímu návrhu státního závěrečného účtu federace za rok 1990 a přehledu o souhrnu státních závěrečných účtů za Českou a Slovenskou Federativní Republiku za rok 1990 a k vládnímu návrhu usnesení (tisk 691)

Výbory pro plán a rozpočet Sněmovny lidu a Sněmovny národů po projednání vládního návrhu (tisk 691) na společné schůzi výborů dne 21. června 1991

navrhují

Sněmovně lidu a Sněmovně národů, aby předložený návrh schválily v tomto znění:

Federální shromáždění ČSFR

1. schvaluje

a) návrh státního závěrečného účtu federace za rok 1990 který vykazuje příjmy 1 52 398 436 tis. Kčs, výdaje 148 384 966 tis. Kčs a celkový přebytek 4 013 470 tis. Kčs;

b) návrh na použití přebytku z výsledku hospodaření podle státního rozpočtu federace za rok 1990 ve výši 4 01 3 470 tis. Kčs na posilnění státních finančních rezerv po realizaci drobných a nesporných změn, o kterých bude federální ministerstvo financí informovat výbory pro plán a rozpočet Sněmovny lidu a Sněmovny národů;

2. bere na vědomí

a) stav státních finančních aktiv federace k 31. prosinci 1990 (po uskutečnění operací souvisejících s finančním zúčtováním) ve výši 175 029 366 tis. Kčs a státních finančních pasiv federace ve výši 69 209 346 tis. Kčs;

b) souhrnné výsledky plnění státních rozpočtů ČSFR podle státních rozpočtů federace, České republiky a Slovenské republiky za rok 1 990, vykazující příjmy 355 790 377 tis. Kčs, výdaje 352 01 2 700 tis. Kčs a celkový přebytek 3 777 677 tis. Kčs;

c) finanční hospodaření místních rozpočtů v roce 1990, ve kterém dosáhly příjmy místních rozpočtů 166 861 752 tis. Kčs, výdaje 163 483 559 tis. Kčs, celkové převýšení příjmů nad výdaji 3 378 1 93 tis. Kč z toho v České republice 2 795 885 tis. Kčs a v Slovenské republice 582 308 tis. Kčs;

3. konstatuje

a) že v průběhu roku 1990 došlo k podstatným změnám ve státním rozpočtu, o nichž Federální shromáždění nebylo informováno, ačkoliv to bylo uloženo usnesením vlády č. 668/1990 ministru financí;

b) varianta I:

že dochází k nežádoucímu oddělení státních finančních aktiv a pasiv od rozpočtu. V této souvislosti upozorňuji na to, že v rozpočtu federace na rok 1991 nebyla zahrnuta výdajová položka v rozsahu 4 mld Kčs splátek vůči SBČS vyplývajících z vládních úvěrů a že nebylo vyjasněno krytí této položky ani ze zdrojů státních finančních aktiv které jsou doplňovány z přebytku státního závěrečného účtu za rok 1990;

varianta II:

že dochází k nežádoucímu oddělení státních finančních aktiv a pasiv od rozpočtu. V této souvislosti upozorňují na to, že v rozpočtu federace na rok 1991 nebyla zahrnuta výdajová položka v rozsahu 4 mld Kčs splátek vůči SBČS vyplývajících z vládních úvěrů;

c) že míra konkrétnosti položek státního závěrečného účtu stejně jako míra konkrétnosti odpovídajících rozpočtových položek je pro důslednou kontrolu nedostatečná;

4. požaduje

a) aby Federální shromáždění bylo napříště průběžně informováno o návrzích podstatných změn státního rozpočtu v rámci čtvrtletních zpráv, které jsou projednávány v jeho orgánech;

b) zvýšení podrobností údajů o státních finančních aktivech a pasivech zejména ve směru jejich tvorby a užití;

c) aby v následujícím období byla míra konkrétnosti a podrobnosti položek státního rozpočtu a státního závěrečného účtu zvýšena v souvislosti s metodikou Mezinárodního měnového fondu;

d) aby federální vláda specifikovala důvody, vedoucí ke krytí schodku státního závěrečného účtu Slovenské republiky v roce 1990 a aby uvedla zásady jimiž se hodlá řídit při řešení obdobných problémů v budoucnu;

e) aby vzhledem k očekávaným změnám předložila vláda spolu se zprávou o plnění rozpočtu za druhé čtvrtletí 1991 i výhled vývoje plnění rozpočtu do konce roku 1991;

f) varianta I

aby vláda do konce září 1991 předložila návrh novely zákona o rozpočtových pravidlech, který by vedle výše uvedených bodů zahrnul i povinnost dlouhodobějšího rozpočtového výhledu, specifikaci parlamentem kontrolovaných údajů a omezení zmocnění vlády k rozpočtovým přesunům;

varianta II

aby vláda do konce září 1991 předložila návrh novely zákona o rozpočtových pravidlech, který by omezil zmocnění vlády k rozpočtovým přesunům.

Ing. Michal Borguľa, v. r.

Ing. Miloš Zeman, v. r.

předseda VPR SL

předseda VPR SN

Jozef Wagner, v. r.

RNDr. Igor Němec, v. r.

ověřovatel

ověřovatel


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP