FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKÉ A SLOVENSKÉ FEDERATIVNÍ REPUBLIKY
VI. volební období
726
Návrh
výborů pro plán a rozpočet
na usnesení Sněmovny lidu a Sněmovny národů
k vládnímu návrhu státního závěrečného účtu federace za rok 1990 a přehledu o souhrnu státních závěrečných účtů za Českou a Slovenskou Federativní Republiku za rok 1990 a k vládnímu návrhu usnesení (tisk 691)
Výbory pro plán a rozpočet Sněmovny lidu a Sněmovny národů po projednání vládního návrhu (tisk 691) na společné schůzi výborů dne 21. června 1991
navrhují
Sněmovně lidu a Sněmovně národů, aby předložený návrh schválily v tomto znění:
Federální shromáždění ČSFR
1. schvaluje
a) návrh státního závěrečného účtu federace za rok 1990 který vykazuje příjmy 1 52 398 436 tis. Kčs, výdaje 148 384 966 tis. Kčs a celkový přebytek 4 013 470 tis. Kčs;
b) návrh na použití přebytku z výsledku hospodaření podle státního rozpočtu federace za rok 1990 ve výši 4 01 3 470 tis. Kčs na posilnění státních finančních rezerv po realizaci drobných a nesporných změn, o kterých bude federální ministerstvo financí informovat výbory pro plán a rozpočet Sněmovny lidu a Sněmovny národů;
2. bere na vědomí
a) stav státních finančních aktiv federace k 31. prosinci 1990 (po uskutečnění operací souvisejících s finančním zúčtováním) ve výši 175 029 366 tis. Kčs a státních finančních pasiv federace ve výši 69 209 346 tis. Kčs;
b) souhrnné výsledky plnění státních rozpočtů ČSFR podle státních rozpočtů federace, České republiky a Slovenské republiky za rok 1 990, vykazující příjmy 355 790 377 tis. Kčs, výdaje 352 01 2 700 tis. Kčs a celkový přebytek 3 777 677 tis. Kčs;
c) finanční hospodaření místních rozpočtů v roce 1990, ve kterém dosáhly příjmy místních rozpočtů 166 861 752 tis. Kčs, výdaje 163 483 559 tis. Kčs, celkové převýšení příjmů nad výdaji 3 378 1 93 tis. Kč z toho v České republice 2 795 885 tis. Kčs a v Slovenské republice 582 308 tis. Kčs;
3. konstatuje
a) že v průběhu roku 1990 došlo k podstatným změnám ve státním rozpočtu, o nichž Federální shromáždění nebylo informováno, ačkoliv to bylo uloženo usnesením vlády č. 668/1990 ministru financí;
b) varianta I:
že dochází k nežádoucímu oddělení státních finančních aktiv a pasiv od rozpočtu. V této souvislosti upozorňuji na to, že v rozpočtu federace na rok 1991 nebyla zahrnuta výdajová položka v rozsahu 4 mld Kčs splátek vůči SBČS vyplývajících z vládních úvěrů a že nebylo vyjasněno krytí této položky ani ze zdrojů státních finančních aktiv které jsou doplňovány z přebytku státního závěrečného účtu za rok 1990;
varianta II:
že dochází k nežádoucímu oddělení státních finančních aktiv a pasiv od rozpočtu. V této souvislosti upozorňují na to, že v rozpočtu federace na rok 1991 nebyla zahrnuta výdajová položka v rozsahu 4 mld Kčs splátek vůči SBČS vyplývajících z vládních úvěrů;
c) že míra konkrétnosti položek státního závěrečného účtu stejně jako míra konkrétnosti odpovídajících rozpočtových položek je pro důslednou kontrolu nedostatečná;
4. požaduje
a) aby Federální shromáždění bylo napříště průběžně informováno o návrzích podstatných změn státního rozpočtu v rámci čtvrtletních zpráv, které jsou projednávány v jeho orgánech;
b) zvýšení podrobností údajů o státních finančních aktivech a pasivech zejména ve směru jejich tvorby a užití;
c) aby v následujícím období byla míra konkrétnosti a podrobnosti položek státního rozpočtu a státního závěrečného účtu zvýšena v souvislosti s metodikou Mezinárodního měnového fondu;
d) aby federální vláda specifikovala důvody, vedoucí ke krytí schodku státního závěrečného účtu Slovenské republiky v roce 1990 a aby uvedla zásady jimiž se hodlá řídit při řešení obdobných problémů v budoucnu;
e) aby vzhledem k očekávaným změnám předložila vláda spolu se zprávou o plnění rozpočtu za druhé čtvrtletí 1991 i výhled vývoje plnění rozpočtu do konce roku 1991;
f) varianta I
aby vláda do konce září 1991 předložila návrh novely zákona o rozpočtových pravidlech, který by vedle výše uvedených bodů zahrnul i povinnost dlouhodobějšího rozpočtového výhledu, specifikaci parlamentem kontrolovaných údajů a omezení zmocnění vlády k rozpočtovým přesunům;
varianta II
aby vláda do konce září 1991 předložila návrh novely zákona o rozpočtových pravidlech, který by omezil zmocnění vlády k rozpočtovým přesunům.
Ing. Michal Borguľa, v. r. |
Ing. Miloš Zeman, v. r. |
předseda VPR SL |
předseda VPR SN |
Jozef Wagner, v. r. |
RNDr. Igor Němec, v. r. |
ověřovatel |
ověřovatel |