FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKÉ A SLOVENSKÉ FEDERATIVNÍ REPUBLIKY 1991

VI. v. o.

741

Vládní návrh

ZÁSADY

zákona, kterým se mění a doplňuje zákon o prokuratuře

Za bezvadnost:

Zásady zákona, kterým se mění a doplňuje zákon o prokuratuře

Zásada č. 1

Osvědčení a čestné prohlášení podle zvláštních předpisů (zákon, kterým se stanoví podmínky pro výkon některých vedoucích funkcí) budou povinni předložit všichni prokurátoři a vyšetřovatelé prokuratury a právní čekatelé. Nepředložení osvědčení nebo čestného prohlášení ve stanovené lhůtě nebo pozitivní zjištění lustrace je důvodem pro odvolání z funkce nebo pro rozvázání pracovního poměru.

Odůvodnění:

Účelem navrhované úpravy zákona o prokuratuře je zajistit, aby prokuratura jako jeden z důležitých orgánů státní moci nebyla vystavena nebezpečí vlivů zpochybňujících nestrannost a objektivitu rozhodování prokurátorů, vyšetřovatelů prokuratury a právních čekatelů. Z těchto důvodů se navrhuje provést lustrace všech prokurátorů, vyšetřovatelů prokuratury a právních čekatelů s tím, že pokud tito pracovníci nepředloží stanovené osvědčení a čestné prohlášení nebo bude zjištěna pozitivní lustrace, budou tito pracovníci odvoláni z funkce, popřípadě bude s nimi rozvázán pracovní poměr.

Zásada č. 2

Osvědčení a čestné prohlášení podle zvláštních předpisů budou povinni předkládat až do 31. 12. 1996 před přijetím do pracovního poměru právní čekatelé a dále občané, kteří by měli být jmenováni prokurátory nebo vyšetřovateli prokuratury. I zde platí, že nepředložení osvědčení nebo čestného prohlášení nebo pozitivní výsledek lustrace bude důvodem pro nemožnost uzavření pracovního poměru nebo pro jmenování do funkce prokurátora nebo vyšetřovatele prokuratury.

Odůvodnění:

V přechodném období bude třeba zajistit nestrannost rozhodování orgánů prokuratury též tím, že budou vytvořeny potřebné právní nástroje k tomu, aby se do prokuratury nedostaly osoby, které by v důsledku svého dřívějšího pracovního zařazení nebo v důsledku své dřívější vědomé spolupráce se složkami Sboru národní bezpečnosti zaměřenými proti vnitřnímu nepříteli, zpochybnily nestrannost a objektivitu rozhodování.

V Praze dne 27. června 1991

Předseda vlády ČSFR:

Čalfa v. r.

Důvodová zpráva

Ke splnění usnesení Federálního shromáždění č. 123/1991 byl připraven návrh zásad zákona, kterým se stanoví podmínky pro výkon některých funkcí.

Tento zákon se nemá vztahovat na prokurátory a vyšetřovatele prokuratury s ohledem na zvláštní postavení prokuratury v systému orgánu státní moci. Přitom je zjevné, že stejné předpoklady, jaké jsou zákonem, kterým se stanoví podmínky pro výkon některých funkcí, vyžadovány pro soudce, pracovníky orgánů státní správy a některých dalších orgánů státu, musí být uplatněny i pro prokurátory. Předpokladem zajišťujícím skutečně objektivní a nestranné rozhodování prokurátora nebo vyšetřovatele prokuratury je rovněž předložení osvědčení anebo nálezu podle zmíněného zákona. Bez takovéto povinnosti by prokuratura v současnosti zřejmě nemohla plnit své úkoly i s ohledem na veřejné mínění.

Důležitost úkolů, které prokuratura plní zejména v oblasti trestního řízení si vyžaduje, aby procesem lustrace prošli nejen vedoucí funkcionáři prokuratury, ale všichni prokurátoři nebo vyšetřovatelé prokuratury nebo právní čekatelé. Požadavek nestrannosti a objektivity rozhodování prokuratury je třeba uplatňovat s přihlédnutím k předkládanému zákonu, kterým se stanoví podmínky pro výkon některých funkcí vůči všem občanům, kteří by měli být jmenováni do funkce prokurátora nebo vyšetřovatele prokuratury, i vůči těm, kteří by měli byt přijati do pracovního poměru jako právní čekatelé prokuratury.

Předkládané zásady zákona, kterým se mění a doplňuje zákon o prokuratuře, budou ve vztahu speciality k obecnému zákonu, kterým se stanoví podmínky pro výkon některých funkcí Proto zákon, kterým se mění a doplňuje zákon o prokuratuře, bude obsahovat jen nezbytně nutná ustanovení a v dalším odkáže na zmíněný obecný zákon.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP