FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKÉ A SLOVENSKÉ FEDERATIVNÍ REPUBLIKY 1991

VI. v. o.

750

Odpověď

ministra obrany ČSFR Luboše Dobrovského na interpelaci podanou poslancem SN M. Zemanem (tisk 700)

MINISTR OBRANY

České a Slovenské Federativní Republiky

 Č. j.: 31429-84

V Praze dne 27. června 1991

Vážený pane poslanče,

k Vaší interpelaci uvádím:

V důsledku reorganizace federálního ministerstva obrany a generálního štábu ČSA, jejímž cílem je transformovat FMO na politicko-správní orgán, je nezbytné přerozdělit působnosti jednotlivých řídících stupňů.

Rozhodl jsem vytvořit úsek pro ekonomické řízení FMO. Zrušil jsem finanční správu FMO a její působnost převzal úsek ekonomického řízení.

Zřídil jsem ekonomický úsek i proto, že musíme reagovat na vznikající tržní ekonomiku. Ta nás nutí přebírat řadu zcela nových činností vyplývajících z měnící se ekonomické povahy výstavby ČSA.

Úsek pro ekonomické řízení tvoří tři odborné správy FMO. V oblastech finanční a cenové politiky, státního rozpočtu, mzdové a sociální politiky a ekonomické kontroly, je to ekonomická správa FMO. Koncepci, posuzování a optimalizaci ekonomické efektivnosti podnikatelských a obchodních aktivit zajišťuje správa pro řízení komerční činnosti FMO. Správa pro koordinaci ekonomiky výstavby ČSA převzala činnosti, které dosud plnil GŠ ČSA. Správy zabezpečují úkoly ministra obrany ČSFR jako člena vlády ČSFR, jednají mimo resort FMO a neřídí přímo vojenské úřady nebo jednotlivé stupně velení.

K zajištění řady výkonných činností v oblastech rozpisu rozpočtu, financování vojsk, účetnictví, výkaznictví, statistiky, správního řízení 1. stupně, restitucí, ekonomiky státních podniků v oboru působnosti FMO a dalších, které nemohou zatěžovat ústřední orgán státní správy, jsem zřídil v přímé podřízenosti náměstka ministra obrany pro ekonomické řízení vojenské úřady. Např. Vojenský úřad sociálního zabezpečení plní namísto krajských vojenských správ stejné úkoly jako republikové správy sociálního zabezpečení. Tyto úřady vykonávají státní správu, nepodléhají prvkům uvnitř FMO a nevykonávají činnosti mimo resort FMO, ale směrem k odborně metodickému řízení vojsk a k realizaci přijatých koncepcí a norem. Zároveň však připravují podklady pro rozhodovací proces velení ČSA v rámci zpětných vazeb od vojsk.

Organizační struktura úseku pro ekonomické řízení FMO zajišťuje posílení ekonomického působení na výstavbu a fungování ČSA. Vychází důsledně z požadavku na funkčnost, z působností a potřeb, je otevřená a umožňuje po zhodnocení příslušné korekce. I nadále se bude přizpůsobovat jak potřebám resortu FMO, tak strukturálním změnám v ústředních orgánech státní správy a složitosti ekonomických úkolů požadovaných na resortu FMO nejvyššími státními orgány ČSFR.

Celý proces ustavování jednotlivých úseků FMO není ukončen a trvám na stálém snižování počtů osob.

Jsem rád, pane poslanče, že mi zachováváte své sympatie a věřím, že s Vaší pomocí se podaří ekonomickému úseku vyrovnat se se situací, která vznikla snížením rozpočtu ČSA, k čemuž jste velkou měrou přispěl.

S pozdravem

Vážený pan

Ing. Miloš ZEMAN

poslanec Sněmovny národů

Federální shromáždění ČSFR

Praha


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP