Federální shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky
VI. volební období
752
NÁVRH
poslanců Federálního shromáždění - Jaroslava Jurečky, Libora Kudláčka a Vladimíra Savčínského
na vydání
zákona,
kterým se mění a doplňuje zákon č. 427/1990 Sb, o převodech vlastnictví státu k některým věcem na jiné právnické nebo fyzické osoby.
NÁVRH
Zákon
ze dne .......... 1991
kterým se mění a doplňuje zákon č. 427/1990 Sb. o převodech vlastnictví státu k některým věcem na jiné právnické nebo fyzické osoby
Federální shromáždění České a Slovenské Federativní republiky se usneslo na tomto zákoně:
Čl. I
Zákon č. 427/1990 Sb. o převodech vlastnictví státu k některým věcem na jiné právnické nebo fyzické osoby, se mění a doplňuje takto
1/ Poslední /třetí/ věta odst. 1 § 9 zní takto: Nebyla-li přes dvojí vyzvání nabídnuta vyšší cena, oznámí licitátor ještě jednou poslední nabídku a určí provozní jednotku příklepem k prodeji tomu, kdo poslední nabídku učinil /dále jen "vydražitel"/.
2/ Dosavadní text odst. § 15 se označuje jako odst. 1 tohoto paragrafu a druhá věta v něm zní takto: Právo na užívání má vydražitel proti vlastníku nebo proti tomu, kdo má právo hospodaření s nemovitostí, popřípadě proti jeho právnímu nástupci, a to po dobu pěti let, pokud se nedohodnou jinak.
Vkládá se druhý odstavec § 15 tohoto znění: Nedohodne-li se vydražitel s vlastníkem nebo s tím, kdo má právo hospodaření s nemovitostí, o podmínkách placení a výši nájemného, rozhodne o těchto náležitostech příslušný orgán státní správy republiky podle obecně platných předpisů.
3/ Odstavec 1 § 16 zní takto: Jde-li o provozní jednotku užívanou ke dni 1. října 1990 na základě smlouvy o přenechání provozovny k dočasnému užívání,4/ popřípadě smlouvy tuto smlouvu nahrazující,5/ uskuteční se její prodej bez veřejné dražby, požádá-li o to nejpozději 5 dní přede dnem dražby osoba, která uvedenou smlouvu s organizací uzavřela, pokud v den podání žádosti.
Odůvodnění
Navrhované změny se opírají o dosavadní praktické zkušenosti z probíhajících aukcí.
K Čl. I
/1/ Při stanovení tříminutového intervalu mezi druhým podáním a příklepem byl zákonodárce veden snahou poskytnout čas pro seriozní rozvážení případného zvýšení nabídky. Zastával názor, že tento čas je nutný, neboť se může jednat o vysoké finanční částky a kvapné rozhodování zde není na místě. Ukazuje se, že tato snaha se míjí účinkem. Vydražitelé přistupují k dražbám vesměs velmi dobře připraveni, se znalostí dražených provozních jednotek i svých vlastních možností. Tříminutový interval naopak negativně ovlivňuje rytmus dražby a snižuje koncentraci účastníků. Doporučuje se tedy zrušení.
/2/ Důvodem pro uzákonění dvouleté povinné doby nájmu byl kompromis. Na jedné straně snaha nezasahovat do výkonu vlastnických práv, na druhé straně snaha vytvořit začínajícím podnikatelům podmínky pro realizaci jejich rozhodnutí provozovat obchod, služby, živnost. Vzhledem k cenám, za něž se většina provozních jednotek vydražuje, se lze právem domnívat, že dvouletá doba bude příliš krátká pro realizaci podnikatelských aktivit - investování do provozní jednotky za účelem zkvalitnění a rozšíření služeb. V určité návaznosti na nucený pronájem bytových a nebytových prostor, sloužících zdravotnictví, školství, kultuře atd. v zákonu o mimosoudních rehabilitacích /10 let viz. § 12, odst. 2 tohoto zákona/ se doporučuje prodloužení povinné nájemné doby na 5 let.
/3/ Možnosti prodeje bez veřejné dražby jednotek v tzv. "ekonomickém pronájmu" chtělo Federální shromáždění podpořit "průkopníky" podnikatelství a obchodu. Neuvědomili jsme si při dikci tohoto odstavce, že je nutno podpořit ty, kteří jimi byli a jsou. Příslušná smlouva mohla vypršet ke dni 2. října 1990, uživatel může od toho dne provozovat zcela jinou činnost a přes to by mu to dávalo možnost koupě. Doporučuje se tedy doplněk, který zaručí, že v den podání žádosti o koupi je smlouva o dočasném užívání v platnosti.
K Čl. II
Znění tohoto článku zrovnoprávňuje v otázce doby pronájmu vydražitele, kteří získali provozní jednotky ve veřejných dražbách ke dni účinnosti tohoto zákona s těmi, kteří vydraží provozní jednotky v budoucnu.
užívací vztah trvá /dále jen "uživatel"/
Čl. II
Ustanovení Čl. I bodu /4/ se vztahuje i na případy, kdy k převodu vlastnictví státu k některým věcem na jiné právnické nebo fyzické osoby došlo před účinností tohoto zákona
Čl. III
Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení