FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKÉ A SLOVENSKÉ FEDERATIVNÍ REPUBLIKY 1991

VI. v. o.

763

Odpověď

ministra dopravy ČSFR Ing. Jiřího Nezvala na interpelaci podanou poslancem Sněmovny lidu Františkem Magyarem (tisk 704)

MINISTR DOPRAVY

České a Slovenské Federativní Republiky

 

V Praze dne 11. července 1991

 

Č. j.: 11. 727/91-210

Vážený pane poslanče,

k Vaší interpelaci ve věci rozvoje železniční překládkové stanice (žps.) Čierna nad Tisou a s tím spojených dalších otázek sděluji:

Problematice rozvoje žps. Čierna nad Tisou je v rezortu dopravy věnována zvýšená pozornost zejména od roku 1989, kdy začaly práce na °Koncepci rozvoje žps. Čierna nad Tisou a ostatních východoslovenských překladišť". Tato koncepce byla dopracována v říjnu 1990 a 27. února 1991 projednána ve vedení Federálního ministerstva dopravy.

Bylo konstatováno, že s ohledem na dosavadní nevyjasněnost vývoje obchodních vztahů mezi ČSFR a SSSR, které podmiňují výhled přepravních potřeb, není možné v současném období jednoznačně uzavřít problematiku technického řešení rozvoje zps. Čierna nad Tisou a tudíž stanovit perspektivní postup a rozsah její zásadní modernizace. Federální ministerstvo dopravy a Ústřední ředitelství ČSD považují však za nezbytné v těchto pracech pokračovat a v návaznosti na vývoj celkové situace ve zpřesnění vstupních přepravních objemů otázky koncepce rozvoje zps. Čierna nad Tisou znovu projednat ve vedení Federálního ministerstva dopravy, patrně začátkem příštího roku, a zároveň rozhodnout o případném předložení této koncepce k projednání vládě ČSFR. O dalším postupu prací budou zaměstnanci uzlu Čierna nad Tisou průběžně informováni prostřednictvím Oblastního ředitelství ČSD Bratislava.

K otázkám hospodářské samostatnosti a úniku finančních prostředků ze spediční činnosti považuji za nutné připomenout, že je nezbytné, aby samotná žps. Čierna nad Tisou vyvinula v tomto směru iniciativu a předložila svoji vlastní představu o podnikání a nespoléhala pouze na pokyny z úrovně Ústředního ředitelství ČSD a Oblastního ředitelství ČSD Bratislava.

Informace o hmotné zainteresovanosti pracovníků spedice v Děčíně není zcela přesná. Jedná se o zainteresovanost v rámci prémiového řádu, kdy je u jednoho z ukazatelů umožněn růst prémie v závislosti na výsledcích činnosti. Tzn. v případě dosažené zisku je možno zvýšit prémii o částku odpovídající 10-ti % dosaženého zisku, maximálně 500,- Kčs na pracovníka, ovšem v rámci mzdových prostředků organizační jednotky, nejedná se tedy o podíl ze zisku, či mzdu hrazenou ze zisku. Takovéto pojetí prémiového řádu je plně v pravomoci příslušného přednosty výkonné jednotky.

K současné situaci v oblasti přepravy sovětských vojsk ze Spolkové republiky Německo (bývalé NDR) do Sovětského svazu přes naše území lze konstatovat, že tuto záležitost projednala vláda ČSFR dne 20. června 1991 s tím, že byl vysloven souhlas s uskutečněním tranzitu vojenských vlaků Sovětské armády po železnici přes území ČSFR v období po 30. červnu 1991. Za tím účelem Federální ministerstvo dopravy v součinnosti s Federálním ministerstvem obrany pod vedením Federálního ministerstva zahraničních věcí připravuje mezivládní dohodu mezi ČSFR a SSSR o uskutečnění tranzitních přeprav. V termínu do konce srpna 1991 projednají zástupci ČSD, SŽD, DR protokol o příslušných přepravách, který upřesní komplexní podmínky jejich realizace.

Pokud se týká modernizace jižního železničního tahu na Slovensku a nepružnosti řízení železnice, dovolte mi, abych Vás šířeji informoval o připravovaných záměrech rezortu dopravy v této oblasti.

V současné době probíhají intenzivní práce na perspektivách rozvoje železniční sítě v ČSFR, jejíchž výsledky budou koncem roku 1991 předloženy k projednání vládě ČSFR.

Hlavní cesta k realizaci moderní sítě ČSD odpovídající potřebám národního hospodářství, obyvatelstva a mezinárodním požadavkům je založena na koordinaci modernizace stávajících tratí (rychlost až do 160 km/hod.) a výstavbou nových vysoko rychlostních tratí pro smíšený provoz (rychlost 250 km/hod.) V současné době lze k rozvoji železniční sítě v oblasti Slovenska uvést, že se perspektivně sleduji:

- výstavba vysokorychlostní tratě v úsecích:

= Ostrava - Žilina - Poprad - Košice - Čierna nad Tisou;

= Bratislava - Púchov - Žilina;

= Praha - Brno - Bratislava;

- modernizace tratí pro rychlost 200 km/hod. v úseku Bratislava - Štúrovo.

K řešení jižního spojení se v termínu do 31. srpna 1991 zpracovává studie na spojení Bratislava - Zvolen přes Nitru jako nová vysokorychlostní trať s alternativním posouzením možnosti modernizace stávající trati na 160 km/hod. a úsek Zvolen - Košice bude posouzen z hlediska možnosti dalšího zvýšení rychlosti do maximální rychlosti 160 km/hod. v rámci modernizace.

Oblast inovace organizační struktury ČSD s cílem optimalizace a zlepšení úrovně řízení ČSD je řešena v rámci materiál "Restrukturalizace ČSD", který ve smyslu usnesení vlády ČSFR č. 278 z 8. května 1991 v termínu do 31. srpna 1991 spolu se "Zásadami státní dopravní politiky" předložím k projednání federální vládě.

Zároveň Vás chci, vážený pane poslanče, ubezpečit, že námětům uvedeným v interpelaci bude nadále věnována náležitá pozornost, aby zejména problematika rozvoje žps. Čierna nad Tisou mohla být v optimálním termínu dořešena a uzavřena. Naopak, přivítám jakoukoliv podporu parlamentu zejména při posuzování rozpočtu federace pro příští léta tak, abychom mohli železniční infrastrukturu zlepšovat a vytvářet příznivé podmínky pro přepravy ze západní Evropy do SSSR a naopak.

S pozdravem

Vážený pan

František Magyar

poslanec Sněmovny lidu

Federální shromáždění ČSFR

Praha


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP