FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKÉ A SLOVENSKÉ FEDERATIVNÍ REPUBLIKY 1991

VI. v. o.

767

Návrh

ústavně právních výborů

na usnesení Sněmovny lidu a Sněmovny národů

k návrhu prezidenta České a Slovenské Federativní Republiky na vydání ústavního zákona o celostátním referendu (tisk 372)

Výbory ústavně právní Sněmovny lidu a Sněmovny národů ve smyslu § 39 odst. 4 zákona č. 56/1991 Sb., o jednacím řádu Federálního shromáždění, po projednání návrhu uvedeného ústavního zákona na společné schůzi dne 8. 7. 1991, při kterém byly shrnuty výsledky projednávání ve výborech Sněmovny lidu a Sněmovny národů a stanoviska vlády České a Slovenské Federativní Republiky, České národní rady a Slovenské národní rady

navrhují

Sněmovně lidu a Sněmovně národů, aby předloženy návrh ústavního zákona schválily v tomto znění:

"Ústavní zákon

ze dne .......... 1991

o referendu

Federální shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky se usneslo na tomto ústavním zákoně:

Čl. 1

(1) K referendu mohou být předloženy občanům České a Slovenské Federativní Republiky k rozhodnutí zásadní otázky státoprávního uspořádání České a Slovenské Federativní Republiky.

(2) O návrhu na vystoupení České republiky nebo Slovenské republiky z České a Slovenské Federativní Republiky lze rozhodnout jen referendem.

(3) Hlasovací právo má v České republice každý, kdo je oprávněn volit do České národní rady. Hlasovací právo má ve Slovenské republice každý, kdo je oprávněn volit do Slovenské národní rady.

Čl. 2

Referendum vyhlašuje prezident České a Slovenské Federativní Republiky oznámením ve Sbírce zákonů.

Čl. 3

(1) Prezident České a Slovenské Federativní Republiky vyhlásí referendum současně v obou republikách, navrhne-li mu to Federální shromáždění, a to do 15 dnů od doručení návrhu.

(2) Prezident České a Slovenské Federativní Republiky vyhlásí referendum podle čl. 1 odst. 2 v České republice na návrh České národní rady a ve Slovenské republice na návrh Slovenské národní rady, a to do 15 dnů od doručení návrhu.

(3) Prezident České a Slovenské Federativní Republiky může ve lhůtě podle odstavce 1 a 2 odmítnout vyhlášení referenda, jestliže navržené otázky, které mají být k referendu předloženy, nejsou jednoznačně nebo srozumitelně formulovány. V takovém případě návrh s připomínkami vrátí příslušnému zákonodárnému sboru. Pokud tento zákonodárný sbor na formulaci otázek trvá, prezident České a Slovenské Federativní Republiky referendum vyhlásí do 15 dnů od opětovného doručení návrhu.

(4) Referendum se vykoná do 90 dnů ode dne, kdy prezident České a Slovenské Federativní Republiky obdržel návrh podle odst. 1, 2 nebo 3.

Čl. 4

(1) Návrh předložený k referendu podle čl. 3 odst. 1 je přijat, vyslovila-li se pro něj nadpoloviční většina oprávněných voličů v každé z republik.

(2) Návrh předložený k referendu podle čl. 3 odst. 2 je přijat, vyslovila-li se pro něj nadpoloviční většina oprávněných voličů republiky.

(3) Rozhodnutí přijaté v referendu provedeném podle ustanovení čl. 3 odst. 1 vyhlašuje předsednictvo Federálního shromáždění ve Sbírce zákonů obdobně jako zákony Federálního shromáždění; rozhodnutí přijaté v referendu provedeném podle ustanovení čl. 3 odst. 2 vyhlašují předsednictva národních rad republik ve Sbírce zákonů obdobně jako zákony národních rad.

(4) Referendum vykonané podle tohoto zákona se může o stejné otázce opakovat nejdříve za 5 let.

Čl. 5

(1) Výsledek referenda, vyhlášeného podle čl. 1 odst. 1 má závaznost ústavního zákona.

(2) Je-li návrh podle čl. 1 odst. 2 přijat alespoň v jedné z republik, zanikne Česká a Slovenská Federativní Republika po uplynutí 1 roku od vyhlášení výsledku referenda; její působnost přechází na Českou republiku a Slovenskou republiku, jimž pak přísluší plný výkon státní svrchovanosti.

(3) Majetek, spravovaný Českou a Slovenskou Federativní Republikou přechází do vlastnictví České republiky, nachází-li se na jejím území, nebo do vlastnictví Slovenské republiky, nachází-li se na jejím území. Státní finanční aktiva a pasiva České a Slovenské Federativní Republiky, měnové rezervy Státní banky československé a federální hmotné rezervy a majetek České a Slovenské Federativní Republiky, nacházející se mimo její území, se dělí mezi Českou republiku a Slovenskou republiku v zásadě v poměru podle počtu obyvatel. Podrobnosti stanoví zákon Federálního shromáždění.

Čl. 6

Vláda České a Slovenské Federativní Republiky stanoví nařízením způsob provádění referenda.

Čl. 7

1. Ústavní zákon č. 143/1968 Sb., o československé federaci, ve znění pozdějších ústavních zákonů, se doplňuje takto:

V článku 42 odstavec 2 se připojuje písmeno n), které zní: "n) přijetí návrhu na vyhlášení referenda.".

2. Ústavní zákon č. 100/1960 Sb., ústava České a Slovenské Federativní Republiky, ve znění pozdějších ústavních zákonů, se doplňuje takto:

V článku 2 odstavci 2 se za slovem "sbory" vkládají slova "a lidovým hlasováním (referendem)".

Čl. 8

Tento ústavní zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení.".


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP