773

Pozměňovací návrhy

M. Benčíka, P. Kanise, Z. Masopusta, J. Mečla a J. Oleje

K návrhu ústavního zákona o celostátním referendu (tisk 372)

 

Ústavní zákon ze dne..........

o referendu o setrvání České republiky a Slovenské republiky v České a Slovenské federativní republice.

Čl. 1

/1/ O uplatnění nezadatelného práva českého národa a slovenského národa na sebeurčení až do oddělení České republiky a Slovenské republiky se může rozhodnout jedině referendem.

/2/ Účelem referenda je zjistit, zda Česká republika a Slovenská republika mají nadále setrvat v České a Slovenské Federativní Republice.

Čl. 2

/1/ Referendum se koná, jestliže se na tom usnese Česká národní rada nebo Slovenská národní rada. Národní rada schvaluje návrh na konání referenda ústavním zákonem.

/2/ Referendum se koná také v případě, jestliže o to ověřitelným způsobem požádá nejméně dvacet procent občanů oprávněných volit do České národní rady nebo do Slovenské národní rady. Splnění této podmínky zjišťuje příslušná národní rada.

/3/ Zjistí-li příslušná národní rada, že jsou dány podmínky ke konání referenda, rozhodne o tom ústavním zákonem.

Čl. 3

/1/ Referendum vyhlašuje předsednictvo Federálního shromáždění. To platí i tehdy, jestliže se referendum koná jen v České republice nebo jen ve Slovenské republice.

/2/ Výsledky referenda mají závaznost ústavního zákona, vyhlašuje je předsednictvo Federálního shromáždění.

/3/ Na ústavnost konání referenda a zabezpečení jeho výsledků dozírá Ústavní soud České a Slovenské Federativní Republiky.

/4/ Nebude-li Ústavní soud České a Slovenské Federativní Republiky zřízen ke dni vyhlášení referenda, dozírá na ústavnost konání referenda a zabezpečení jeho výsledků Nejvyšší soud České a Slovenské Federativní Republiky.

Čl. 4

Hlasovací právo v referendu má každý, kdo je oprávněn volit do národní rady.

Čl. 5

/1/ Výsledky hlasování se zjišťují odděleně v České republice a ve Slovenské republice.

/2/ Návrh, aby Česká republika a Slovenská republika setrvaly ve společném federativním státě, není schválen, jestliže se proti němu vysloví nadpoloviční většina voličů zapsaných v seznamech voličů v té které republice.

Čl. 6

/1/ Referendum podle tohoto ústavního zákona lze konat nejpozději pět měsíců před uplynutím současného volebního období Federálního shromáždění a národních rad.

/2/ Jestliže v České republice nebo ve Slovenské republice nebude schválen návrh, aby obě republiky setrvaly ve společném federativním státě, nesmí Federální shromáždění až do skončení svého současného volebního období přijímat ústavní zákony a zákony odporující výsledkům referenda.

Čl. 7

Jestliže nastane případ uvedený v čl. 6 odst. 2, ke zrušení České a Slovenské Federativní Republiky a vytvoření samostatné České republiky a samostatné Slovenské republiky dojde do dvou let ode dne, kdy Ústavní soud České a Slovenské Federativní Republiky rozhodne o ústavnosti referenda (čl. 3 odst. 3 a 4).

Čl. 8

Jestliže nastane případ uvedený v čl. 6 odst. 2, ústavní opatření ke zrušení České a Slovenské Federativní Republiky a vytvoření samostatné České republiky a samostatné Slovenské republiky přijmou Federální shromáždění a národní rady, které budou zvoleny v červnu 1992.

Čl. 9

Podrobnosti k provedení referenda podle tohoto ústavního zákona stanoví svými zákony Česká národní rada a Slovenská národní rada.

Čl. 10

/1/ Tento ústavní zákon nabývá účinnosti dnem 1. srpna 1991. 

/2/ Jestliže se referendum podle tohoto ústavního zákona neuskuteční do 12. ledna 1992, pozbude tímto dnem ústavní zákon účinnosti.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP