FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKÉ A SLOVENSKÉ FEDERATIVNÍ REPUBLIKY 1991

VI. v. o.

794

Vládní návrh

Zákonné opatření

předsednictva Federálního shromáždění

ze dne ...........,

o Federálním fondu tržní regulace v zemědělství

Předsednictvo Federálního shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky se usneslo podle článku 58 odst. 3 ústavního zákona č. 143/1968 Sb., o československé federaci, na tomto zákonném opatření:

§ 1

Úvodní ustanovení

/1/ Toto zákonné opatření upravuje zřízení, právní postavení a působnost Federálního fondu tržní regulace v zemědělství (dále jen "Fond") a nástroje regulace trhu s vybranými zemědělskými a potravinářskými výrobky (dále jen "výrobky").

/2/ Trh s výrobky se reguluje zejména

a) intervenčními nákupy výrobků za minimální (garantované) nákupní ceny a jejich prodejem,

b) opatřeními a pravidly v oblasti regulace dovozu a vývozu.

Federální fond tržní regulace v zemědělství

§ 2

/1/ Zřizuje se Federální fond tržní regulace v zemědělství [Část VII zákona č. 563/1990 Sb., o rozpočtových pravidlech federace] (dále jen "Fond") s působností v rámci České a Slovenské Federativní Republiky.

/2/ Fond je právnickou osobou.

/3/ Fond

a) reguluje trh intervenčními nákupy výrobků a vývozními dotacemi a subvencemi,

b) prodává výrobky získané intervenčními nákupy v tuzemsku i zahraničí,

c) navrhuje a projednává licenční politiku pro výrobky,

d) navrhuje a projednává seznam všech zemědělských a potravinářských výrobků, pro něž budou stanoveny vyrovnávací dávky při dovozu a jejich úroveň,

e) zabezpečuje úkoly spojené s intervenčními nákupy a prodeji.

§ 3

Orgánem Fondu je Rada Fondu (dále jen "Rada") a jeho činnost zajišťuje federální ministerstvo hospodářství.

§ 4

/1/ Rada řídí regulaci trhu s výrobky v České a Slovenské Federativní Republice v rozsahu finančních prostředků vyčleněných pro Fond ze státního rozpočtu federace.

/2/ Rada vydává seznam výrobků, pro něž stanoví federální ministerstvo financí podle zvláštního předpisu [Zákon č. 526/1990 Sb., o cenách] na návrh Rady minimální (garantované) nákupní ceny výrobků.

/3/ Rada Fondu odpovídá vládě České a Slovenské Federativní Republiky za řádné hospodaření s finačními prostředky Fondu.

/4/ Rada koordinuje činnost fondů tržní regulace republik v souladu s postupem Fondu.

/5/ Rada navrhuje federálnímu ministerstvu financí stanovení výše vyrovnávacích dávek při dovozu výrobků, které slouží k vyrovnání cenových rozdílů mezi cenou z dovozu a cenou na tuzemském trhu.

/6/ Při zavedení vyrovnávacích dávek při dovozu výrobků platí tyto dávky všichni dovozci výrobků v rámci celního řízení. Tyto dávky jsou příjmem Fondu.

§ 5

/1/ Rada se skládá z předsedy, dvou místopředsedů a devatenácti členů.

/2/ Předsedou Rady je ministr hospodářství České a Slovenské Federativní Republiky.

/3/ Dva místopředsedy a členy Rady s výjimkou členů uvedených v odstavci 7 jmenuje a odvolává vláda České a Slovenské Federativní Republiky.

/4/ Jednoho místopředsedu Rady navrhuje vládě České a Slovenské Federativní Republiky vláda České republiky a jednoho místopředsedu Rady navrhuje vládě České a Slovenské Federativní Republiky vláda Slovenské republiky.

/5/ Ministr hospodářství České a Slovenské Federativní Republiky, ministr financí České a Slovenské Federativní Republiky, ministr zahraničního obchodu České a Slovenské Federativní Republiky, ministr-předseda Federálního úřadu pro hospodářskou soutěž, předseda Správy federálních hmotných rezerv, ministr zemědělství České republiky, ministr zemědělství a výživy Slovenské republiky, ministr financí České republiky, ministr financí Slovenské republiky, ministr obchodu a cestovního ruchu České republiky a ministr obchodu a cestovního ruchu Slovenské republiky navrhují vládě České a Slovenské Federativní Republiky po jednom členovi Rady.

/6/ Podnikatelské, odborové a zájmové svazy, organizované na úrovni federace nebo republik navrhují vládě České a Slovenské Federativní Republiky po vzájemné dohodě příslušných podnikatelských, odborových nebo zájmových svazů po jednom členovi Rady.

/7/ Členem Rady je dále z titulu své funkce statutární orgán, popřípadě jím pověřený člen tohoto orgánu Fondu regulace trhu vybranými zemědělskými a potravinářskými výrobky České republiky a ředitel Státního fondu tržní regulace Slovenské republiky v zemědělství [§ 2 odst. 3 zákona SNR č. 270/1991 Sb., o Státním fondu tržní regulace Slovenské republiky v zemědělství].

§ 6

/1/ Jednání Rady řídí předseda a v jeho nepřítomnosti střídavě místopředseda, navržený do Rady vládou České republiky a místopředseda, navržený do Rady vládou Slovenské republiky, nedojde-li mezi nimi a předsedou Rady k jiné dohodě.

/2/ Rada je schopná se usnášet, je-li přítomna nadpoloviční většina všech jejích členů. K přijetí usnesení je třeba souhlasu nadpoloviční většiny přítomných. Při rovnosti hlasů rozhoduje hlas předsedajícího.

/3/ Usnesení Rady jsou pro všechny její členy závazná. Členové Rady je vykonávají v rámci svojí působnosti.

Hospodaření Fondu

§ 7

Příjmy Fondu za rozpočtový rok [§ 1 odst. 2 zákona č. 563/1990 Sb., o rozpočtových pravidlech federace] tvoří

a) prostředky vyčleněné ze státního rozpočtu federace rozpočtovým zákonem [§ 3 odst. 1 zákona č. 563/1990 Sb., o rozpočtových pravidlech federace] pro účely regulace trhu s výrobky,

b) tržby z prodeje výrobků,

c) vyrovnávací dávky při dovozu,

d) příspěvky od výrobců a zpracovatelů výrobků,

e) úvěry, penále, pojistná plnění, popřípadě jiné příjmy.

§ 8

/1/ Příjmy Fondu mohou být použity na nákup výrobků, jejich zpracování, dopravu, skladování, prodej v tuzemsku i zahraničí, na dotace a subvence při vývozu a na úhradu úroků z úvěrů.

/2/ Výdaje Fondu za rozpočtový rok [§ 1 odst. 2 zákona č. 563/1990 Sb., o rozpočtových pravidlech federace] nesmí překročit jeho příjmy. Zůstatek Fondu se převádí na další rozpočtový rok [§ 1 odst. 2 zákona č. 563/1990 Sb., o rozpočtových pravidlech federace].

/3/ Prostředky Fondu podle § 7 a § 8 odst. 1 nelze použít k dotování tuzemského trhu.

§ 9

Fond vypracovává a předkládá federálnímu ministerstvu financí na každý rozpočtový rok [§ 1 odst. 2 zákona č. 563/1990 Sb., o rozpočtových pravidlech federace] návrh rozpočtu příjmů a výdajů, přehled svých pohledávek a závazků a závěrečný účet hospodaření s rozpočtovými prostředky za uplynulý rozpočtový rok [§ 1 odst. 2 zákona č. 563/1990 Sb., o rozpočtových pravidlech federace]

§ 10

Bližší vymezení úkolů Fondu a podrobnosti o způsobu jednání Rady stanoví statut Fondu, který na návrh ministra hospodářství České a Slovenské Federativní Republiky schvaluje vláda České a Slovenské Federativní Republiky.

§ 11

Přechodné ustanovení

Do doby ustavení statutárního orgánu Fondu regulace trhu vybranými zemědělskými a potravinářskými výrobky České republiky je členem Rady z titulu své funkce první náměstek ministra zemědělství České republiky.

§ 12

/1/ Federální ministerstvo financí stanoví po dohodě s federálním ministerstvem zahraničního obchodu a federálním ministerstvem hospodářství právním předpisem seznam všech zemědělských a potravinářských výrobků, pro které mohou být stanoveny vyrovnávací dávky při dovozu a postup a podmínky vybírání těchto dávek.

/2/ Federální ministerstvo financí stanoví po dohodě s federálním ministerstvem zahraničního obchodu a federálním ministerstvem hospodářství na návrh Rady výměrem výši vyrovnávacích dávek při dovozu výrobků.

§ 13

Účinnost

Toto zákonné opatření nabývá účinnosti dnem vyhlášení.

Důvodová zpráva

k návrhu zákonného opatření předsednictva Federálního shromáždění o Federálním fondu tržní regulace v zemědělství

Usnesením vlády ČSFR č. 689/90, o konkretizaci ekonomické reformy v agrárně potravinářském komplexu, bylo v bodě 3/c uloženo ministru vlády ČSFR V. Dlouhému zpracovat návrh na zřízení Fondu tržní regulace s působností v rámci celé ČSFR. Uvedený přístup je nezbytný nejen z hlediska potřeb vnitřní ekonomiky, ale zejména pokud chceme vážně usilovat o vstup do společného evropského trhu.

Předností zřízení jednoho Fondu tržní regulace s působností v rámci celé ČSFR je zajištění plynulých přesunů zemědělských výrobků a potravin podle stavu nabídky a poptávky na trhu mezi regiony a republikami, lepší akceschopnost při řešení přebytků vývozem, resp. nedostatků dovozem koordinovaně v celé ČSFR, racionálnější využívání finančních prostředků vyčleněných ze státního rozpočtu v rámci celostátní regulace jednotného trhu zemědělských výrobků a potravin, lepší spolupráce se Správou federálních hmotných rezerv (rovněž federální orgán), apod.

Při projednávání rozpočtových zákonů ČSFR, ČR a SR pro rok 1991 však byly prostředky vyčleněné pro regulaci trhu zahrnuty do rozpočtů republik, bylo proto ustoupeno od jednotné celostátní regulace trhu zemědělských a potravinářských výrobků a regulace trhu je od začátku tohoto roku zabezpečována na úrovni republik.

Ve Slovenské republice byl při ministerstvu zemědělství a výživy zákonem SNR ze dne 18. června 1991 č. 119 zřízen Státní fond tržní regulace Slovenské republiky v zemědělství. Jeho činnost je řízena poradním orgánem ministra zemědělství a výživy SR - Radou fondu.

V České republice je v připomínkovém řízení návrh zásad zákona ČNR o regulaci trhu vybranými zemědělskými a potravinářskými výrobky. Předpokládá se, že zákon bude schválen nejdříve v závěru letošního roku. Regulace trhu je zatím řízena Komisí pro regulaci trhu zemědělskými a potravinářskými výrobky, ustavenou při ministerstvu zemědělství ČR.

Liberalizace cen k 1. 1. 1991 spolu s odstraněním záporné daně z obratu u potravin v polovině minulého roku vedly k výraznému zvýšení spotřebitelských cen potravin a ke snížení jejich spotřeby. Tím se vytvořila nerovnováha mezi nabídkou a poptávkou na trhu potravin, která postupně vyústila až v současnou odbytovou krizi, zejména výrobků chovu skotu. Odchýlení od původních principů regulace trhu, diferencovaný přístup v republikách a celostátní nekoordinovanost odbytovou krizi v zemědělství dále komplikovalo.

Problémy zemědělských přebytků a možnost jejich řešení byla předmětem jednání hospodářských resortů federální, české a slovenské vlády, konaného dne 29. června t. r. na státním zámku v Židlochovicích a návazně dne 17. července t. r. na federálním ministerstvu hospodářství. Výsledkem jednání byla mimo jiné shoda zástupců všech tří vlád na prosazování jednotné zemědělské politiky v celé ČSFR, na vytvoření Fondu tržní regulace s působností v rámci celé ČSFR a na vytvoření Rady fondu (orgánu Federálního fondu) pro celostátní koordinaci všech tří fondů tržní regulace. Vytvoření Federálního fondu tržní regulace je v souladu s čl. 15 ústavního zákona č. 556/1990 Sb., kterým se mění a doplňuje ústavní zákon č. 143/1968 Sb., o československé federaci a s čl. 11 odst. 7 a čl. 24 ústavního zákona č. 143/1968 Sb., ve znění pozdějších předpisů.

Z uvedených důvodů se předkládá návrh na ustavení Federálního fondu tržní regulace v zemědělství a to pouze s použitím prostředků vyčleněných pro regulaci trhu na úrovni federace. Přitom platí zásada, že finanční prostředky fondů tržní regulace republik a Federálního fondu tržní regulace budou využity koordinovaně v souladu s přístupem Rady Federálního fondu tržní regulace. V obou případech však nebudou finanční prostředky určené pro regulaci trhu používány k dotování tuzemského trhu.

Rada Federálního fondu tržní regulace bude koordinovat činnost fondů tržní regulace republik. Předmětem koordinace bude zejména sjednocování zásad regulace trhu, výběru výrobků pro intervenční nákupy, návrhu na výši minimálních (garantovaných) nákupních cen, výši vývozních dotací a subvencí, použití výrobků z intervenčních nákupů, apod.

Při ustavení Rady Federálního fondu se předpokládá vyrovnané zastoupení zástupců orgánů státní správy a podnikatelských, zájmových a odborových svazů. Přitom je nezbytné urychlit zákonné ustavení zemědělských a potravinářských komor a unií a iniciování jejich činností tak, aby v dohledné době byla posílena úloha samosprávných organizací v Radě.

Regulace trhu, jejímž cílem je dosažení rovnováhy nabídky a poptávky na trhu potravin a tím i relativní stability cen zemědělských výrobků a potravin, bude prováděna formou intervenčních nákupů a prodejů, vývozními dotacemi a subvencemi, vyrovnávacími dávkami při dovozu výrobků a usměrňováním při udělování vývozních a dovozních licencí.

Federální fond tržní regulace bude působit prostřednictvím smluv uzavíraných s nákupci. Od smluvních organizací (nákupních, zpracovatelských, skladovacích) bude nakupovat za smluvní ceny. Smluvně dohodnuté ceny by měly uhradit náklady na pořízení zemědělských výrobků za minimální (garantované) nákupní ceny, dopravní, zpracovací a skladovací náklady a přiměřený zisk.

Federální fond tržní regulace bude zemědělské výrobky nebo potraviny z nich vyrobené a nakoupené bud přímo vyvážet nebo skladovat na základě smluv u svých obchodních partnerů.

V případě, že těchto výrobků bude na tuzemském trhu nedostatek, zvýší se po nich poptávka a tím neúměrně vzrostou i jejich tržní (maloobchodní) ceny, Federální fond tržní regulace dá pokyn svým obchodním partnerům vstoupit na tuzemský trh formou intervenčních prodejů výrobků získaných intervenčními nákupy. Tím se zvýší nabídka těchto výrobků, což bude působit na zotavení trhu a na snížení jejich tržních cen. Přitom prostředky fondů tržní regulace nebudou používány k dotování tuzemského trhu.

V případě, že výrobky získané z intervenčních nákupů nebudou realizovatelné na tuzemském trhu v důsledku dlouhodobě vyrovnané nabídky a poptávky nebo trvale převyšující nabídky, resp. jejich uvedení na tuzemský trh by vyvolalo neúměrný růst nabídky a tím i neúměrný pokles tržních cen pod úroveň minimálních (garantovaných) nákupních cen, zajistí Federální fond tržní regulace jejich vývoz.

Ustavením Federálního fondu tržní regulace v zemědělství se vytvářejí podmínky pro jednotný postup regulace trhu v celé ČSFR a tím i předpoklady pro rychlejší vstup do Evropského společenství.

K jednotlivým ustanovením:

K § 1

Ustanovení § 1 vymezuje formy regulace trhu vybraných zemědělských a potravinářských výrobků.

Zásadním opatřením a nástrojem regulace trhu je garantování cen a provádění intervenčních nákupů a prodejů zemědělských a potravinářských výrobků. Intervenční nákupy vybraných zemědělských výrobků za minimální (garantované) nákupní ceny budou prováděny v období nízkých tržních nákupních cen ovlivněných výrazným přetlakem nabídky. Intervenční nákupy budou prováděny i u potravinářských výrobků vyrobených z vybraných zemědělských výrobků (máslo, sušené plnotučné mléko, hovězí maso, apod.) za smluvně dohodnuté ceny s podmínkou, že zemědělské suroviny pro tyto výrobky byly nakoupeny od zemědělských výrobců za minimální (garantované) nákupní ceny. Výši minimálních (garantovaných) nákupních cen pro vybrané výrobky vyhlašuje federální ministerstvo financí na návrh Rady Federálního fondu tržní regulace, odvozenou od předpokládané úrovně tržních cen s přihlédnutím k vývoji cen na zahraničních trzích.

Vývozní dotace a subvence budou poskytovány vývozcům sazbou na hmotnostní jednotku vyvážených vybraných zemědělských a potravinářských výrobků. Sazby vývozních dotací a subvencí budou odvozeny z rozdílu mezi tuzemskou výrobní cenou a cenou dosahovanou při vývozu. O výši sazeb vývozních dotací a subvencí rozhoduje Rada Federálního fondu tržní regulace.

Řešení důsledků poklesu poptávky po zemědělských a potravinářských výrobcích vyžaduje uplatnění aktivní proexportní politiky k podpoře odbytu tuzemské nadprodukce spojené se zesílenou ochranou vnitřního trhu před jejich dovozem za neúměrně nízké ceny. K tomu účelu budou uplatňovány vedle dovozních licencí a celních sazeb i vyrovnávací dávky při dovozu vybraných výrobků, jimiž bude zajišťováno postupné přizpůsobování výrobních podmínek podmínkám světového trhu při zachování trvalého ekonomického tlaku na tuzemské výrobce. Vyrovnávací dávky se uplatní na dovážené zemědělské suroviny a potraviny. Jejich výše, kterou stanoví na návrh Rady Federálního fondu tržní regulace federální ministerstvo financí po dohodě s federálním ministerstvem zahraničního obchodu a s federálním ministerstvem hospodářství, se určí jako procento z hodnoty dovezených zemědělských surovin a potravin sloužící pro výpočet cla, nebo se určí absolutní částkou v Kčs na jednotku množství. Vyrovnávací dávky platí všichni dovozci výrobků v rámci celního řešení a jsou příjmem Federálního fondu tržní regulace (§ 5 odst. 6).

Vývozní a dovozní licence pro vybrané zemědělské a potravinářské výrobky udělují na návrh Rady Federálního fondu tržní regulace federální ministerstvo zahraničního obchodu po dohodě s federálním ministerstvem hospodářství a federálním ministerstvem financí.

Na ustanovení tohoto § navazují § 7 a § 8, jimiž se vymezuje tvorba a užití finančních zdrojů k zabezpečení regulace trhu.

K § 2

K zajištění funkcí regulace trhu u vybraných zemědělských výrobků s minimálními (garantovanými) nákupními cenami se zřizuje Federální fond tržní regulace v zemědělství jako samostatná právnická osoba s federální působností. Prostřednictvím tohoto fondu bude zajišťována jednotná regulace trhu vybraných zemědělských výrobků a potravin v celé ČSFR na základě stejných pravidel, t. j. uplatňováním jednotného výběru výrobků, jednotných minimálních (garantovaných) nákupních cen, jednotného zahajování a ukončování intervenčních nákupů a prodejů, jednotného systému vývozních dotací a subvencí, apod.

K § 4, 5 a 6

Rada Federálního fondu tržní regulace bude rozhodovat o zásadních opatřeních pro regulaci trhu výrobky, tzn., že bude vydávat zásady regulace trhu v ČSFR vč. udělování licencí pro vývoz a dovoz výrobků, stanovovat výši vývozních dotací a subvencí, určovat výrobky pro něž budou stanoveny minimální (garantované) nákupní ceny a navrhovat výši minimálních (garantovaných) nákupních cen, rozhodovat o zahájení a ukončení intervenčních nákupů a prodejů a o případném použití hmotnostních kvót, navrhovat výrobky pro něž budou stanoveny vyrovnávací dávky při dovozu, předkládat návrhy na vyčlenění potřebných finančních prostředků ze státního rozpočtu federace pro regulaci trhu, apod.

Rada Federálního fondu tržní regulace je i orgánem pro koordinaci činností fondů tržní regulace republik.

V počátečním období fungování bude Rada Federálního fondu tržní regulace složena ze zástupců ministerstev a zástupců podnikatelských, zájmových a odborových orgánů. Výhledově se uvažuje s posilováním vlivu samosprávných organizací v radě na činnost fondu tržní regulace.

Rada Federálního fondu tržní regulace, kromě obvyklých zákonných funkcí, je místem pro dosahování dohody mezi zástupci státu a zástupci výrobců a spotřebitelů o postupu regulace trhu potravin.

K § 7 a 8

Zdrojem finančních prostředků pro regulaci trhu vybraných zemědělských a potravinářských výrobků jsou prostředky vyčleněné ze státního rozpočtu federace. Kromě toho byly pro rok 1991 vyčleněny pro regulaci trhu finanční prostředky z rozpočtů republik, jejichž využití bude i nadále v kompetenci republik s tím, že Rada Federálního fondu tržní regulace bude koordinovat směry jejich užití.

Dalším zdrojem finančních prostředků pro regulaci trhu budou tržby z prodeje výrobků získaných intervenčními nákupy, vyrovnávací dávky při dovozu výrobků stanovené pro všechny dovozce, dohodnuté příspěvky od výrobců a zpracovatelů výrobků, případně jiné příjmy (např. úvěry).

Celkové příjmy mohou být použity na nákup výrobků za minimální (garantované) nákupní ceny, na jejich zpracování, dopravu, skladování, prodej v tuzemsku i v zahraničí, na dotace a subvence při vývozu a na úhradu úroků z případných úvěrů.

K § 9

Povinností Federálního fondu tržní regulace bude m.j. sestavování každoročního rámcového rozpočtu a závěrky tvorby a užití finančních prostředků a její vyhodnocení. Nutnost sestavování jen rámcového rozpočtu vyplývá zejména z toho, že vývoj na trhu s vybranými zemědělskými a potravinářskými výrobky nelze předem správně odhadnout.

K § 12

V ustanovení tohoto § je zmocnění pro federální ministerstvo financí, po dohodě s federálním ministerstvem zahraničního obchodu a federálním ministerstvem hospodářství, ke stanovení seznamu všech zemědělských a potravinářských výrobků, pro které mohou být stanoveny vyrovnávací dávky při dovozu, postupu a podmínek pro jejich vybírání a vyhlašování výměrem jejich výše. Tímto zmocnění se legalizuje ustanovení v § 4 odst. 5.

V Praze dne 25. července 1991

Předseda vlády ČSFR

Čalfa, v. r.

Ministr hospodářství ČSFR

Dlouhý, v. r.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP