FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKÉ A SLOVENSKÉ FEDERATIVNÍ REPUBLIKY 1991

VI. v. o.

815

Návrh

usnesení sněmoven Federálního shromáždění k provedení § 7 zákona č. 56/1991 Sb., o jednacím řádu Federálního shromáždění /O rozporu zájmů/

Návrh byl vypracován iniciativní skupinou poslanců s využitím úpravy obdobných otázek činnosti veřejných činitelů v demokratických státech

Návrh usnesení:

Předsednictvo FS:

1. bere na vědomí předložený návrh,

2. postupuje návrh usnesení předsednictvům sněmoven k dalšímu projednání ve výborech SL a SN.

Předkládá:

Josef Špaček, SL

Pavel Dostál, SN

ŠAMALÍK F. SN

SOCHOR Vítězslav SN

FIŠERA Ivan SN

Petr UHL SN

Rudolf Zukal SL

ŠILHÁN VĚNĚK SH

WAGNER JOZEF SH

JOSEF MEČL SN

PETR KUČERA SL

Usnesení

Federálního shromáždění č.:

kterým se stanoví pravidla pro uplatňování § 7 zák. č. 56/1991 Sb., o jednacím řádu

Federální shromáždění na ...... společné schůzi Sněmovny lidu a Sněmovny národů dne .......... 1991 přijalo usnesení, kterým se stanoví pravidla pro postup poslanců a orgánů SL a SN při řešení otázek spojených s používáním § 7 jednacího řádu.

Čl. 1

1. Poslanec FS je povinen oznámit, zda v okamžiku tohoto usnesení, zejména:

a/ provozuje obchodní nebo jinou podnikatelskou činnost a jakého druhu,

b/ je členem představenstva, dozorčí rady, vedení obchod. společnosti, podniku nebo družstva,

c/ zda vykonává přednáškovou, konzultační, poradenskou, nebo obdobnou činnost, kde odměna za 1 hod. představuje nejméně 300,- Kčs, nebo přesáhne-li souhrn těchto odměn za kalendářní měsíc více jak 5.000,- Kčs nebo akvivalentní sumu v cizí měně.

2. Poslanec FS je povinen oznámit, jaké změny nastaly ve skutečnostech uvedených podle písm. a/ a b/ odst. 1. do 14 dnů ode dne, kdy změna nastala.

3. Poslanec nesmí při výkonu podnikatelské konzultační, poradenské a jiné obdobné činnosti v zájmu svém, svých blízkých, ani jiných osob využívat informace, získané v souvislosti s výkonem své funkce.

4. Poslanec FS nemůže přijímat a je povinen oznamovat výši darů, přesahujících běžnou osobní pozornost a všechny dary, související s výkonem funkce.

Čl. 2

1. Oznámení podává poslanec předsednictvu sněmovny, jejímž je členem.

2. Oznámení jsou uložena u předsednictva sněmovny a každý její člen má právo do nich nahlížet.

Čl. 3

1. Každý člen sněmovny má právo požádat předsednictvo sněmovny, aby rozhodlo, zda je činnost poslance v souladu s § 7 zák. č. 56/1991 Sb. o jednacím řádu FS. Předsednictvo sněmovny tak může učinit i z vlastní iniciativy, přičemž si vždy vyžádá stanovisko mandátového a imunitního výboru sněmovny.

Čl. 4

1. V řízení o návrhu musí být poslanci poskytnuta možnost obhajoby. Je-li členem mandátového a imunitního výboru nebo předsednictva sněmovny, není oprávněn v této věci hlasovat.

2. Po provedení potřebného šetření mandát. a imunitní výbor předloží předsednictvu sněmovny návrh na usnesení.

Čl. 5

1. Předsednictvo sněmovny projedná návrh mandátového a imunitního výboru a rozhodne o tom, zda poslanec postupoval v rozporu s § 7 zákona.

2. Rozhodne-li předsednictvo sněmovny, že poslanec porušil § 7 zákona, vyzve jej, aby takové činnosti zanechal. Proti tomuto rozhodnutí se poslanec může odvolat do 15 dnů ode dne doručení ke sněmovně s žádostí, aby rozhodnutí předsednictva přezkoumala. Zrušením rozhodnutí předsednictva sněmovny nebo jeho potvrzením řízení končí.

3. Právo odvolat se proti rozhodnutí předsednictva sněmovny má i poslanec, který předsednictvu sněmovny navrhl zahájení řízení.

Čl. 6

1. Poslanec je povinen ukončit takovou činnost nejpozději do 30 dnů od doručení usnesení předsednictva sněmovny, popřípadě sněmovny, ve kterém se vyslovuje její nepřípustnost.

2. Poslanec je povinen informovat předsednictvo sněmovny písemně do 30 dnů o tom, že tuto činnost ukončil.

Čl. 7

1. V případě, že poslanec nevyhoví rozhodnutí předsednictva sněmovny, popřípadě sněmovny podle čl. 6 odst. 1. předsednictvo sněmovny zajistí zveřejnění tohoto rozhodnutí.

Čl. 8

Definitivní právní úpravu připraví ústavně právní výbory FS v souvislosti s návrhem nového volebního zákona, či s návrhem novelizace zákona současného.

Důvodová zpráva

Návrh na usnesení společné schůze Sněmovny lidu a Sněmovny národů:

Postavení občana jako představitele státu, ať se jedná o poslance Federálního shromáždění nebo o ministra vlády, či jeho náměstka a jako plnoprávného občana, jehož základním právem je svobodně podnikat a uplatňovat plně vlastnická práva v sobě obsahuje významný rozpor. Na jedné straně jde o nutnost chránit zájmy státu a jeho občanů a na druhé straně o soukromý zájem jednotlivce.

Zvolení do funkce poslance FS či jmenování do vládní funkce staví občana do nové situace, v níž jeho soukromý, osobní zájem musí být omezen a potlačen v zájmu funkce veřejné. Zájem veřejný tak vystupuje jako zájem vyšší a zájem osobní jako potlačený.

Jde tedy o zřetelný rozpor zájmů, který může vést nejen k významným konfliktům morálním, ale i k oslabování úpravy občanského života zákony, stejně jako k oslabování důvěry občanů v zákonodárné i výkonné orgány státu.

Vláda ČSFR předpokládá řešit tento, či obdobný rozpor zájmů v případě státních úředníků zvláštním zákonem, který bude předložen Federálnímu shromáždění. V případě poslanců FS, členů vlády ČSFR a jejich náměstků je třeba řešit rozpor právním aktem Federálního shromáždění.

Při této úpravě nelze přehlédnout, že jde o úpravu pouze na část volebního období a je tedy nutno předpokládat některá omezení úpravy. Definitivní úprava, která bude předpokládat pravděpodobně řešení zákonem by měla být zpracována a schválena již pro příští volební období FS a tedy souběžně s novým volebním zákonem, kdy by mohla dostat podobu "morálního kodexu poslance", v němž by byla obsažena vedle ní i další pravidla a požadavky i zákonná úprava ztráty poslaneckého mantátu.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP