FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKÉ A SLOVENSKÉ FEDERATIVNÍ REPUBLIKY

VI. volební období

850

Společná zpráva výborů pro plán a rozpočet Sněmovny lidu a Sněmovny národů FS ČSFR

O kontrole plnění rozpočtu za 1. pololetí 1991

 

Společná zpráva VPR SL + SN

o kontrole plnění rozpočtu za 1. pololetí 1991.

I. Kapitoly st. rozpočtu.

(R = rozpočet, UR = upravený rozpočet, S = skutečnost, % = plnění v %, v = výdaje, p = příjmy)

Kancelář prezidenta ČSFR

Rp = 12.0 mil.

Sp = 10.2 mil.

%p = 85.6 %

Rv = 218.0 mil.

Sv = 135.2 mil.

%v = 62.0 %

Přestože byly výdaje překročeny na 62 % z celého roku (hlavně pohonné hmoty = 131 %, mzdy = 52.9 %), některé nutné opravy bylo nutno pozastavit!

Kancelář FS

 

Rv = 177.7 mil.

Sv = 69.5 mil.

%v = 39.1 %

k 25. 8. 1991

 

Sv = 100.4 mil.

%v = 56.5 %

 

Rp = 1.0 mil.

Sp = 1.7 mil.

%p = 172.0 %

Dosavadní hospodaření ukazuje na dodatečnou potřebu: 7.4 mil. (investice) + 28.5 mil. (neinvestiční prostř.) a to zejména na stavbu hotelu.

Úřad vlády ČSFR

Rv = 132.0 mil.

Sv = 82.2 mil.

%v = 62.2 %

Rp = 1.2 mil.

Sp = 2.6 mil.

%p = 202 %

Podle zprávy Úřadu vlády ČSFR specifickým problémem jsou výdaje Správy technických služeb na údržbu a opravy vládních objektů. Tyto výdaje dosáhly za I. pololetí výše 70 % schváleného rozpočtu. V II. pololetí bude Úřad vlády požadovat další prostředky ve výši 30 mil. Kčs.

FMZV

Rv =1957.8 mil.

Sv = 1033.2 mil.

%v = 52.8 %

Rp = 290.2 mil.

Sp = 180.0 mil.

%p = 62.0 %

Podle názoru FMZV není zajištěno fin. krytí závazků čs. státu na mezinárodních institucích - cca 75 mil. Kčs. Na nově otevírané zast. úřady bylo v rámci kapitoly přerozděleno 77 mil. Kčs.

FMO

Rv = 26500.0 mil.

Sv = 12901.0 mil.

%v = 48.7 %

Rp = 1521.0 mil.

Sp = 1111.0 mil.

%p = 73.0 %

Podle zprávy FMO není zajištěno finanční krytí na paliva a energii (v důsledku zvýšení cen) ve výši 660 mil. Kčs a na zajištění výstroje pro vojáky základní služby ve výši 347 mil. Kčs. Tyto prostředky hodlá FMO získat prodejem zbraní a nemovitostí v hodnotě 1 mld. Kčs!

Prostředky na valorizaci mezd a důchodů jsou pokryty rozpisem rozpočtového přebytku ve výši 398 mil. Kčs

Dále nejsou pokryty výdaje na opravu letecké techniky ve výši cca 525 mil. Kčs, očekávají se zvýšené výdaje v důsledku redislokace a reorganizace armády. Z těchto důvodů se odkládají některé výdaje (např. placení faktur) na II. pololetí t. r. případně na rok 1992, což povede k zvýšení navrhovaného rozpočtu na r. 1992!

Kontrolou rozpočtu FMO se bude zabývat komise VBB SL a SN za spoluúčasti poslanců VPR.

FMF

Rv = 73.8 mil.

Sv = 30.9 mil.

%v = 41.9 %

Rp = 3.2 mil.

Sp = 5.4 mil.

%p = 171.5 %

Zpráva FMF ujišťuje, že pokud budou překročeny výdaje, budou pokryty v rámci kapitoly.

FMPSV

VSK SL a SN doporučují vzhledem k hospodárnému a rovnoměrnému čerpání rozpočtu zvýšit rozpočet podle výsledků hospodaření za III. čtvrtletí.

FMV

Rv = 4730.9 mil.

URv = 4769.8 mil.

Sv = 2246.1 mil.

%v = 47.1 %

Rp = 113.0 mil.

URp = 141.7 mil.

Sp = 67.2 mil.

%p = 47.4 %

VBB SL a SN schválily čerpání rozpočtu za 1. pololetí t. r. a mj. požádaly o zprávu, která upřesní dělení investičních a neinvestičních výdajů z hlediska nové org. struktury FMV.

Analýza rozpočtových potřeb do konce t. r. předložená VBB SL a SN konstatuje nedostatek prostředků ve výši 610 mil. Kčs. Část (214.0 mil. Kčs) byla pokryta usnesením vlády č. 428/1991, zbývá částka 396.0 mil Kčs, o kterou FMV požaduje navýšení rozpočtu.

FMSP - výdaje byly posíleny o cca 15 mil. Kčs k 4. 7. 1991

FMH

Rv = 677.4 mil.

URv = 782.9 mil.

Sv = 235.5 mil.

%v = 34.8 %

Rp = 31.7 mil.

URp = 30.7 mil.

Sv = 76.9 mil.

%p = 242.5 %

Úprava rozpočtu byla provedena zejména za účelem zajištění zvýšených výdajů na vybrané programy rozvoje zbrojní výroby a speciálních vědeckých prací (o 130 mil. Kčs).

FMD

Ve zprávě federálního ministerstva kontroly o stavu hospodaření ČSD se mj. uvádí, že oproti předpokládané ztrátě (tj. rozdílu výnosů a nákladů) 3300 mil. Kčs byla skutečná ztráta k 30. 6. 1991 2640 mil. Kčs a očekávaná ztráta ke konci t. r. dosáhne 8585 mil. Kčs! Byl poskytnut úvěr se státní zárukou ve výši 4724 mil. Kčs a bude požadováno jeho další zvýšení na 8024 mil. Kčs. ČSD hodlá očekávanou pasivní bilanci řešit odkladem splátek úvěrů včetně úroků (tzn. cca 5.2 mld. Kčs) na rok 1992.

Poslanci VPR, kteří prováděli kontrolu plnění rozpočtové kapitoly FMD upozornili na podhodnocení tržeb za služby cca o 13 mil. Kčs, na neprůkazné požadavky na zvýšení výdajů na rozvoj vědy a techniky (7 mil. Kčs) a na některé neodůvodněné investiční dotace (5.1 mil. Kčs na ČOV Bohumín).

FMS

Do rozpočtu výdajů byla s povolením FMF vsunuta položka 21 mil. Kčs jakožto akciový vklad do Poštovní banky.

FVŽP a ČSKAE

VŽP SL a SN schválily čerpání rozpočtu za 1. pololetí t. r. a doporučily

- zvýšení příspěvků na činnost nevládních organizací ve výši 3 mil. Kčs

- zvýšení rozpočtu ČSKAE o 3.4 mil. Kčs na krytí mezinárodních závazků

ČSTK

VSK SL a SN projednaly a souhlasily s výsledky hospodaření ČSTK v I. pololetí t. r. a doporučily vyrovnání schodku ČSTK SR (269 tis. Kčs).

SBČS

Zisk za I. pololetí (výnosy-náklady) je 2.4 mil. Kčs a tvoří 66.1 % z celoročních plánovaných příjmů. Příjmy z úroků ve II. pololetí budou nižší a očekávají se vyšší výdaje na technické vybavení a valorizaci mezd.

FMK

Kontrolní zpráva konstatuje plnění rozpočtu

- příjmů na 73.2 %

- výdajů investičních na 69.7 %

- výdajů neinvestičních na 58.2 %

Ukazuje se potřeba zvýšení výdajů o 2.5 mil. Kčs (neinv.) + 0.4 mil. Kčs (inv.).

Poznámka: Uvedené údaje vycházejí ze zpráv jednotlivých ministerstev, kontrolních zpráv ministerstva kontroly případně z výsledků projednávání některých kapitol ve výborech FS.

II. Daňové příjmy.

Vzhledem k údajům o plnění rozpočtu federace a souhrnu rozpočtů uvedených ve zprávě vlády ČSFR (tisk 822) se VPR SL a SN soustředily zejména na tyto položky:

1. Daň z obratu - objem výnosů za I. pololetí činil 41.2 % vzhledem ke rozpočtu federace i k souhrnu rozpočtů.

2. Odvody a daně ze zisku - za I. pololetí činily 89.3 % vzhledem k rozpočtu federace a 88.7 % vzhledem k souhrnu rozpočtů.

III. Nedaňové příjmy.

Hlavní položkou těchto příjmů v rozpočtu federace je clo, jehož příjmy ve výši 5.4 mld. Kčs představují 67 % původně předpokládaných celoročních výnosů. 1.2 mld. Kčs z této částky představují příjmy z dovozní přirážky, s nimiž rozpočet nepočítal, dalších 260 mil. Kčs bylo vybráno na pokutách a na sankcích za porušení celních předpisů.

IV. Výdaje.

V rozpočtu federace byly výdaje čerpány v rozsahu 52.9 % z celoroční částky a v souhrnu rozpočtů na 50.9 %. K výraznému překročení alikvotních výdajů v rozpočtu federace došlo u neinvestičních dotací podnikům 305.5 % (12.4 mld. Kčs) v důsledku odsunutí plánovaného odstranění dotací u paliv a tepla na 1. 5. 1991.

Položka neinvestičních výdajů rozpočtovým a příspěvkovým organizacím byla čerpána jen na 43.0 %.

V. Bilance.

K 30. 6. 1991 byl plánovaný přebytek rozpočtu federace (6.2 mld. Kčs) překročen o 4.8 mld. Kčs a plánovaný přebytek souhrnu rozpočtů (8.0 mld. Kčs) překročen o 9.7 mld. Kčs.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP