FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKÉ A SLOVENSKÉ FEDERATIVNÍ REPUBLIKY

VI. volební období/1991

872

INTERPELACE

na federálního ministra dopravy pana J. Nezvala, na federálního ministra obrany pana L. Dobrovského a na federálního ministra financí pana ing. V. Klause - podané poslancem Sněmovny národů V. Váňou

Vážení pánové,

využívám svého ústavního práva interpelovat dle § 49 ústavního zákona o čs. federaci a § 54 odst. 1 zákona o jednacím řádu FS, a podávám na vás společně následující interpelaci:

Vážený pane federální ministře dopravy,

je mně znám neutěšeny stav naší železniční dopravy, kdy osobní doprava je i pres stoprocentní zvýšení jízdného prodělečná, a při snížení objemu nákladní dopravy - již nestačí osobní dopravu "dotovat" tak, jako dříve. Zvlášť nedobré je to v oblasti Moravskoslezské /jak mě o tom podrobně informovalo OŘ v Olomouci/, a také proto - že tato oblast obdržela nejmenší státní dotaci ze všech oblastí - 50 mil. Kčs. OŘ v Olomouci činí všechna možná opatření pro snížení ztrát, a to včetně omezování spojů - ale také návrhem na zrušení některých nerentabilních tratí.Jednou z nich je i trať Hrušovany n./Jev. - Hevlín. Toto zrušení po jednání rakouského ministra dopravy s Vámi však bylo pozastaveno - právě z důvodů, pro které Vám píši.

Jako poslanec FS jsem byl nejednou v Hevlíně i v Laa a. d./Th. - a při své poslední návštěvě jsem byl požádán starosty obou měst o tuto interpelaci na Vás - aby tato trať nejen nebyla zrušena, ale naopak prodloužena až do Laa a. d./Th., jak tomu bylo dříve; jedná se o trať v délce cca 2 km, kterou by z menší poloviny až po naše státní hranice postavila rakouská strana, na nás by tedy zůstal ten zbytek, a to pres 2 km v hodnotě cca 47 mil. Kčs - i s mostem přes řeku Dyji, který však byl tenkrát po demontáži odvezen do Moravských Bránic, a který by se tam mohl znovu smontovat. Pro jeho obnovení by mohly pomoci ženijní vojska Čs. armády - proto píši tuto interpelaci i na federálního ministra obrany pana Dobrovského; tím by se předpokládané náklady značně snížily. Současně tímto interpeluji i federálního ministra financí pana ing. V. Klause, o finanční výpomoc v této záležitosti, o jehož dobré vůli jsem se již přesvědčil v jiné interpelaci.

Rakouská strana je tomu velmi nakloněna, protože tím se tato velmi opomíjená trať značně oživí - nejen vzrůstajícím počtem turistů, ale i dětmi studujícími na gymnasiu v Laa a. d./Th., pracovními příležitostmi v Laa a. d./Th. a jeho okolí, přímým spojením až z Brna do Laa a. d./Th. a až do Vídně - pro celou jižní a jihozápadní Moravu, nehledě k oživení častých přátelských styků s rakouskými občany, ale i mezi jednotlivými městy několika okresů. Vím, že jste tomu nakloněn, tak jako ministr ČV pan Šabata, i primátor města Brna. Já se připojuji.

Proto Vás prosím, abyste tuto možnost neztratil ze zřetele - ale naopak, abyste můj návrh projednal s federálním ministrem obrany a federálním ministrem financí. Vím, že toto projednání nebude možné provést v nějaké velmi krátké době, ale tomu odpovídající. Zatím prosím alespoň o zprávu, že jste to vzal aktivně na vědomí.

Vážený pane ministře obrany,

jak vyplývá z výše uvedeného textu mé interpelace - prosím Vás tímto o zvážení vaší možnosti použití ženijního vojska Čs. armády pro tuto záležitost, a pomohl tak obyvatelům tohoto zapadlého koutu k tomu - co již tu jednou měli, a o co je připravil bývalý totalitní režim. Snad lze s Vaší pomocí počítat, za což Vám vřele děkuji.

Vážený pane federální ministře financí,

jak jsem již výše popsal, hledám všechny možnosti, jak tomuto dobrému záměru pomoci, jak ho zlevnit - ale bez Vaší laskavé pomoci to nebude jen tak realizovatelné. Proto se - po dobré zkušenosti s Vámi ve věci "Mesit Uh. Hradiště" - s důvěrou obracím i na Vás s prosbou, abyste se pokusil najít nějakou možnost finanční podpory ministerstva financí pro tento dobrý záměr. Věřím, že lze počítat s Vaším pochopením pro tuto záležitost, i s Vaší laskavou pomocí.

Váňa Vl., poslanec SN-FS

Zlín

 

Dovětek: Tzv. "Baťova dráha", Otrokovice-Zlín-Vizovice byla v poslední době rovněž nerentabilní, a již s nepatrným provozem - takže se uvažovalo rovněž s jejím zrušením. Avšak nyní se tam projevil v naší baťovské tradici podnikatelský duch: prudce zvýšil počet spojů na 32 tam a 32 zpět, a začali tak konkurovat nejen trolejbusům do Zlína, ale i autobusům po Vizovice - nejen častějším spojením, ale i cenou jízdenek. Motorové vlaky se zaplnily, a tato trať je nyní plně rentabilní! Totéž se stane s tratí /Brno/-Hrušovany n./Jev. - Laa a. d.Th. - /Vídeň/. Proto vám všem o tom píši. A pomohou tomu jen ty 2 km. Mimo to, tato trať je poměrně dobře využívána pro nákladní dopravu - kromě velkého množství zemědělských produktů, a opačně potřeb pro zemědělství, i odvezení výrobků velké cihelny (tvárnic a hurdis-desek) - takže zde byla vybudována moderní nakládací rampa v hodnotě více než 2 mil. Kčs, což by tím byly vyhozené peníze.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP