Federální shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky 1991

VI. v. o.

873

Interpelace

ministra dopravy ČSFR Ing. J. Nezvala podaná poslancem SN J. Maštálkou

Praha, 13. září 1991

Vážený pane ministře,

ve smyslu ustanovení zákona o jednacím řádu FS ČSFR ze dne 29. 1. 1991, odst. 3, § 54 a 56 využívám ústavního práva interpelovat vládu ČSFR a její členy.

Ve svém dopise ze dne 20. května 1991 jsem se na Vás obrátil s některými dotazy a podněty. Abych situaci neztěžoval, volil jsem formu dopisu. Vzhledem k tomu, že jsem až do dnešního dne neobdržel Vaši odpověď, volím tuto formu interpelace.

V průběhu svých poslaneckých dnů v pohraničních oblastech Západočeského kraje jsem byl opakovaně upozorněn na tíživou dopravní situaci na silničních hraničních přechodech. Byl jsem také upozorněn na problémy železniční dopravy v této oblasti. S problematikou železniční dopravy jsem se podrobně seznámil při nedávném setkání s představiteli ČSD. Z těchto setkání vyplynulo jednoznačné vzrůstající napětí mezi zaměstnanci, které je dáno, jak vyplynulo z jednání, zejména následujícími faktory:

- zaměstnancům chybí zejména informace o Koncepci železniční dopravy, nedostatek informací o koncepci vyvolává nejen nejistotu, ale i podvazuje možnost plánování v nižších článcích. Je velký zájem o znění návrhu Zákona o ČSD,

- s výše uvedeným souvisí i otázka řízení železnic. Podle sdělení zaměstnanců stávající tří či čtyřstupňový model nevyhovuje,

- další oblastí nedostatečných informací je oblast zásad politiky zaměstnanosti, kterou bude ÚŘ ČSD v budoucnu prosazovat,

- na vlastní zkušenosti jsem se přesvědčil, jaké zbytečně vyhrocené situace mohou vzniknout z nedostatečné informovanosti cestujících a rigidnosti předpisů, jimiž se pracovníci řídí. V konfliktu, kterému jsem byl přítomen, odpovědnost svalovali pracovníci Smíchovského nádraží na zastaralé předpisy a přetrvávající byrokratické přístupy Ústředního ředitelství drah. Nechci zabíhat do podrobností, ale faktem je, že podobná situace, které jsem byl přítomen, nesvědčí ani zaměstnancům ČSD, ani cestujícím.

Výše jsem uvedl, že jsem se zabýval i problematikou silničních hraničních přechodů. Jak vyplynulo z besedy s odborníky, nabízí se určité řešení a to prostřednictvím převozů kamionů pomocí železničních souprav. Jak jsem byl ubezpečen, technická stránka není problémem a za jistých okolností by se tento způsob přepravy mohl stát i východiskem pro zvýšení rentability ČSD. Nepochybně by byl tento způsob i řešením mnoha problémů, na které jsem byl upozorněn při jednání s představiteli obcí, kde jsou hraniční přechody do SRN /zejména Rozvadov, Folmava a. j./. Pro Vaši informaci uvádím, že dne 18. června 1991 se sejdou starostové výše uvedených obcí s partnery ze SRN a problematika kamionové přepravy bude jeden ze základních bodů jednání.

Žádám Vás tedy o odpovědi na následující otázky:

1. Jaká je koncepce rozvoje ČSD jako celku a jejich jednotlivých oblastí. Jakým způsobem se podílejí představitelé jednotlivých oblastí (teritorií) na její tvorbě.

2. V jaké fázi je příprava zákona o ČSD.

3. Jakými Zásadami zaměstnanecké politiky se budou ÚŘ ČSD v dalším období řídit.

4. Počítá-li se s využitím "nadbytečných" zaměstnanců pro rekonstrukci a údržbu tratí.

5. V jaké fázi jsou práce na zpružnění předpisů ČSD.

6. Jaká koncepce řešení problematiky kamionové dopravy (zejména s ohledem k situaci na hraničních přechodech). Zvažuje-li se otázka přepravy kamionů po železnici.

7. Jaké jsou výhledy investic ze zahraničí do oblasti naší železnice.

Děkuji předem za pochopení a za odpověď.

S pozdravem

MUDr. Jiří Maštálka

poslanec FS ČSFR

Vážený pan

Ing. Jiří Nezval

ministr dopravy

Praha 1


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP