Federální shromáždění České a Slovenské Federativní republiky

VI. v. o.

900

Odpověď

předsedy vlády JUDr. Mariána Čalfy na interpelaci podanou poslancem Sněmovny národů F. Šedivý na 16. společné schůzi Sněmovny lidu a Sněmovny národů

PŘEDSEDA VLÁDY

ČESKÉ A SLOVENSKÉ FEDERATIVNÍ REPUBLIKY

V Praze dne 5. srpna 1991

Vážený pane poslanče,

k Vaší interpelaci vznesené na 16. společné schůzi Sněmovny lidu a Sněmovny národů Federálního shromáždění dne 19. července 1991 - týkající se zakládání a.s. TRANSPETROL a a. s. TRANSGAS, shrnuté do tří otázek, Vám sděluji následující:

Především bych chtěl upozornit, že doposud žádným ústavním zákonem nebylo svěřeno federaci vlastnictví k ropovodům, tranzitnímu plynovodu a nadřazeným rozvodným sítím k přenosu elektrické energie. Ústavní zákon č. 556/1990 Sb., kterým se mění a doplňuje ústavní zákon č. 143/ 1968 Sb., o československé federaci, v čl. 4 odst. 4 uvádí, že vlastnictví k výše uvedeným přenosovým systémům má být stanoveno zákonem Federálního shromáždění. Z tohoto ustanovení lze dovodit, že zákonodárce měl na mysli přímo zákonem stanovit vlastnictví k uvedeným věcem, ať už federaci, či republikám.

Pro vysvětlení uvádím, že do účinnosti ústavního zákona č. 556/ 1990 Sb., tj. do 1. 1. 1991, se ústavně nerozdělovalo vlastnictví mezi federaci a republiky a veškeré vlastnictví bylo zapsáno za čs. státem. Z této skutečnosti je možné rovněž dovodit, že proti ostatním věcem, které přešly v důsledku čl. 4 odst. 4 výše uvedeného ústavního zákona k 1. 1. 1991 do vlastnictví republik, bylo právě vlastnictví k ropovodům, tranzitnímu plynovodu a nadřazeným rozvodným sítím k přenosu elektrické energie ponecháno do rozhodnutí zákonem Federálního shromáždění na československém státu, tzn. federaci. Dosud však zákon o vlastnictví k těmto věcem není přijat a vzhledem k tomu, že právo hospodaření s těmito věcmi mají státní podniky v působnosti republik, nikoliv federace, dovozují republiky s použitím čl. 9 výše uvedeného ústavního zákona, že vlastnictví k těmto sítím přísluší jim, neboť čl. 9 stanoví, že věci, které nejsou ústavním zákonem Federálního shromáždění svěřeny do působnosti ČSFR, patří do působnosti České republiky a Slovenské republiky. S použitím tohoto výkladu je založení a.s. TRANSPETROL legální a nedošlo k porušení ústavního zákona.

S ohledem na tyto skutečnosti nebylo tudíž ani nutné udělit výjimku ze zákona č. 92/1991 Sb. federální vládou.

Při založení a. s. TRANSPETROL bylo postupováno plně ve smyslu ustanovení § 45 odst. 2 zákona č. 92/1991 Sb. s vlády republik výjimku udělily.

V rámci zamezení dalších nedorozumění a dvojím výkladům se vláda ČSFR rozhodla urychleně vypracovat a předložit ještě na podzimní zasedání Federálního shromáždění návrh zákona, řešící vlastnictví k ropovodům, tranzitnímu plynovodu a nadřazeným rozvodným sítím pro přenos elektrické energie.

Pro Vaši informaci uvádím, ze 24. července 1991 byla ustavena expertní skupina, složená ze zástupců federace a obou republik, která má za úkol daný problém řešit.

S pozdravem

Vážený pan

František Šedivý

poslanec Sněmovny lidu

Federální shromáždění

Praha


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP