Federální shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky

VI. v. o.

907

Odpověď

ministra financí ČSFR Ing. Václava Klause, CSc. na interpelaci podanou poslankyní Sněmovny lidu M. Nazari-Buřivalovou (tisk 756)

 

Ministr financí ČSFR

 

V Praze dne 5. srpna 1991

 

Č. j. I/17383/91

Vážená paní poslankyně,

na Vaši interpelaci z 2. 7. 1991 podávám tuto odpověď:

Otázku úhrady schodku rozpočtového hospodaření Slovenské republiky za rok 1990 ve výši 468 mil. Kčs z prostředků federálního rozpočtu jsem vysvětlil ve svém vystoupení ke státnímu závěrečnému účtu za rok 1990 na společné schůzi Sněmovny lidu a Sněmovny národů Federálního shromáždění ČSFR dne 4. 7. 1991 (příslušnou část tohoto vystoupení připojuji k této odpovědi).

K Vašim otázkám podávám toto vysvětlení:

ad 1) Vypracování státního závěrečného účtu za rok 1990 vycházelo ze zákona o rozpočtových pravidlech č. 129/1989 Sb., podle něhož bylo možno ještě v roce 1990 poskytovat dotace z federálního rozpočtu do státních rozpočtů republik. Úhrada schodku rozpočtu slovenského rozpočtu tedy nevyplývala z nevymezení kompetencí mezi federací a republikami.

ad 2); ad 4) Jak vyplývá z mého vystoupení, je úhrada schodku Slovenské republiky za rok 1990 řešena nikoliv jako půjčka, ale nenávratnou formou. Proto se nepředpokládá, že částka 468 mil. Kčs bude vrácena do federálního rozpočtu.

ad 3) Je skutečností, že státní rozpočet Slovenské republiky, stejně jako rozpočet České republiky a federální rozpočet, vykazují od počátku roku přebytek. Hlavním důvodem přebytku rozpočtů není však "snižování výdajů", ale relativně vyšší plněné rozpočtových příjmů, v nichž se - zejména v odvodech ze zisku - odráží vyšší než předpokládaný růst cen. Pro informaci uvádím, že podle předběžných údajů činí k 30. 6. 1991 přebytek rozpočtu Slovenské republiky 252 mil. Kčs. To je výrazně nižší částka ve srovnání se stavem ke konci března.

ad 5) Jak jsem uvedl ve svém vystoupení ve Federálním shromáždění, vláda ČSFR schválila návrh na úhradu schodku rozpočtu Slovenské republiky z prostředků federálního rozpočtu, na kterém se před tím dohodli společně ministři financí při jednání Finanční rady o státním závěrečném účtu za rok 1990.

ad 6) Nový zákon o rozpočtových pravidlech federace č. 563/1990 Sb., který platí od roku 1991, vychází ze samostatnosti hospodaření každého rozpočtu a nepočítá již s poskytováním dotací z federálního rozpočtu do státních rozpočtů republik. Pokud by hospodaření kteréhokoliv státního rozpočtu skončilo v roce 1991 schodkem, musela by tuto situaci řešit příslušná vláda a příslušné ministerstvo financí, např. půjčkou od banky nebo vydáním státních obligací. Poskytnutí dotace z federálního rozpočtu na úhradu schodku tedy nepřipadá v úvahu.

Závěrem chci poznamenat, že řešení, které se přijalo pro rok 1990, bylo skutečně mimořádné, avšak v souladu s tehdy platným zákonem.

Doufám, že mé vysvětlení budete považovat za dostačující a že s ním budou seznámeni i další občané podepsaní na petici.

S pozdravem

Ing. V. Klaus, CSc., v. r.

 

Příloha

Vážená paní

MUDr. Marta Nazari-Buřivalová

poslankyně Sněmovny lidu

Federálního shromáždění

Praha

 

Příloha k č. j. I/17 383/1991

Z vystoupení ministra financí ČSFR ve Federálním shromáždění dne 4. 7. 1991 ke státnímu závěrečnému účtu za rok 1990

Celkový objem dotací poskytnutých z federálního rozpočtu do státních rozpočtů republik činil řádově 60 mld Kčs, t. j. o 4,5 mld více než se uvažovalo. Z toho do rozpočtu ČR - 37,1 a do rozpočtu SR - 23,3 mld Kčs. Důvodem tohoto zvýšení dotací byla zejména potřeba řešit v republikových rozpočtech dopady vyplývající z úpravy cen pohonných hmot, důsledky devalvace kursu koruny, zvýšené výdaje vyplývající z přijetí školských zákonů a vyšší výdaje v oblasti sociálního zabezpečení. Tímto způsobem byla řešena převážná část původních schodků republikových rozpočtů. V případě ČR to bylo v plném rozsahu, takže její hospodaření skončilo mírným přebytkem ve výši 0,2 mld Kčs.

I přes poskytnuté zvýšené dotace hospodaření rozpočtu SR skončilo schodkem ve výši 468 mil. Kčs. V tomto případě vyvstala otázka úhrady tohoto schodku. V podstatě existovala možnost úvěrového nebo finančního řešení - tedy řešení na základě návratného nebo nenávratného principu. Další možností bylo financovat schodek z depozit rozpočtu SR uložených v bance, což by však vzhledem k jejich minimálnímu stavu znamenalo prakticky jejich úplnou likvidaci. Po posouzení všech možností vláda nakonec přijala společný návrh všech tří ministerstev financí, aby schodek byl uhrazen z depozit federálního rozpočtu uložených v bance. Touto v podstatě další mimořádnou dotací bylo zajištěno, že rozpočet ČR, ale i rozpočet SR přechází do podmínek ekonomické reformy nezatížen dluhy z minulého období.

Chci v této souvislosti poznamenat, že uvedené řešení je v souladu se zákonem o rozpočtových pravidlech platným pro toto období. Dnes platný zákon o rozpočtových pravidlech č. 563/1990 Sb. již nepřipouští poskytování dotací z federálního rozpočtu do státních rozpočtů republik. Pokud by tedy hospodaření kteréhokoli státního rozpočtu v roce letošním skončilo schodkem, musela by tento schodek řešit sama příslušná vláda a samo příslušné ministerstvo financí.

Úhrada uvedeného schodku bude řešena z té části depozit federálního rozpočtu, kterými disponuje vláda ČSFR, nejde tedy o úhradu ze státních finančních rezerv federace, o jejichž použití rozhoduje Federální shromáždění. Tyto rezervy naopak budou zvýšeny o vykázaný přebytek federálního rozpočtu, tedy o 4 miliardy korun, takže stav státních finančních rezerv dosáhne částky téměř 10 miliard korun.

Schodek slovenského rozpočtu se rovná jedné desetině jednoho procenta celkového objemu souhrnu státních rozpočtů, je to tedy jedna tisícina objemu souhrnu státních rozpočtů, a proto bych doporučoval, abychom této položce nevěnovali opravdu větší pozornost než si ve své kvantitativní úrovni skutečně zaslouží.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP