Federální shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky

VI. v. o.

908

Odpověď

předsedy vlády ČSFR na interpelaci podanou poslancem Sněmovny lidu M. Borgulou na 16. společné schůzi Sněmovny lidu a Sněmovny národů

 

PŘEDSEDA VLÁDY

ČESKÉ A SLOVENSKÉ FEDERATIVNÍ REPUBLIKY

 

V Praze dne 5. srpna 1991

 

č. j. 126/I/91

Vážený pane poslanče,

odpovídám na Vaši interpelaci, kterou jste vznesl dne 12. července 1991 na 16. společné schůzi Sněmovny lidu a Sněmovny národů, a která se týkala některých otázek spojených s přijetím Memoranda rozvojové politiky v souvislosti se žádostí vlády ČSFR o půjčku od Světové banky.

Především bych Vás chtěl ubezpečit, že vláda v žádném případě nehazarduje s důvěrou poslanců Federálního shromáždění. Je však třeba si uvědomit, že citlivé otázky obsahu memorand či prohlášení o rozvojových záměrech, která bývají součástí důležitých smluv jako tomu bylo např. v souvislosti se vstupem ČSFR do Mezinárodního měnového fondu, Světové banky a přidružených organizací či v souvislosti se smlouvami o půjčkách, musí vláda připravovat v těsné součinnosti jak zainteresovaných domácích orgánů, tak i příslušných mezinárodních institucí.

Pokud jde o Dohodu o půjčce od Světové banky na strukturální přizpůsobení, která byla předmětem Vaší interpelace, sděluji následující.

Nejprve k názvu půjčky. V originále je nazývána "Structural Adjustment Loan" (SAL), ale přitom se dle uzancí Světové banky jedná i o podporu systémového strukturálního přizpůsobení, tj. o podporu realizace čs. ekonomické reformy jako celku. Nejde tedy zatím o zdroje na financování strukturálních změn v jednotlivých odvětvích naší ekonomiky; pokud bude v budoucnu podpora přicházet v úvahu ze zdrojů výše uvedených finančních a měnových institucí, bude předmětem tzv. sektorálních půjček, určených na konkrétní restrukturalizační projekty.

Cílem půjčky typu SAL je tedy hlavně posílení našich devizových rezerv a podpora vyrovnanosti platební bilance v podmínkách vnitřní směnitelnosti naší měny, udržení stability devizového kurzu atd., což má usnadnit otevírání čs. ekonomiky světu. Samozřejmě, že nastane okamžik jejího splácení. Proto Světová banka spojuje uvolnění této půjčky s existencí věrohodného reformního programu zpracovaného příjemcem půjčky, který má vytvořit záruku, ze v období čerpání půjčky budou její zdroje využity k úspěšné transformaci a fungování tržní ekonomiky a tím i k vytvoření předpokladů pro zabezpečení její návratnosti.

Z tohoto důvodu je závaznou náležitostí čs. oficiální žádosti o poskytnutí půjčky SAL rovněž Memorandum rozvojové politiky. Jeho návrh byl zpracován v úzké součinnosti orgánů federální a republikových vlád, zodpovědných za příslušné oblasti řízení hospodářství a také se Státní bankou československou. Obsahem Memoranda je soubor základních reformních kroků další transformace naší ekonomiky v období čerpání půjčky. Rámcově vychází ze scénáře ekonomické reformy a z konkrétního stavu jeho realizace.

Pokud je z logiky věci a z požadavků kladených na Memorandum třeba řešení určitých otázek anticipovat, je snaha, aby bylo z textu Memoranda zřejmé, že jde o záměr vlády postupovat určitým způsobem. Proto nemůže být např. znění bodu č. 66 Memoranda (týkajícího se souběhu pracovního výdělku a důchodu chápáno jako apriorní závazek vlády. Obecně se předpokládá, že tam,kde rozhodnutí přesahuje rámec kompetence vlády, vláda navrhne příslušné řešení, např. v podobě návrhu zákona, avšak jeho definitivní podoba plně závisí na výsledku příslušných schvalovacích procedur ve Federálním shromáždění.

Chtěl bych nyní reagovat na tu pasáž interpelace, kde připomínáte, že ani 36 dní od přijetí usnesení vlády nebyl text Memoranda předložen k využití předsedovi Federálního shromáždění. Mám zato, že jde o nedorozumění. Dovolte mi, abych Vás informoval o časovém průběhu projednávání Dohody o půjčce a příslušného Memoranda. Jeho návrh projednávaly vláda Slovenské republiky dne 4. 6. 1991, vláda České republiky dne 5. 6. 1991 a federální vláda dne 6. 6. 1991. Na tomto jednání bylo přijato usnesení vlády ČSFR č. 348, které citujete. Následně byly prováděny nezbytné úpravy Memoranda dle bodu II. 1 tohoto usnesení vlády a připravován příslušný program jeho realizace. Za konečný oficiální text Memoranda lze považovat až teprve znění vzešlé z projednání ve federální vládě dne 11. července 1991 (usnesení vlády ČSFR č. 446). Z tohoto důvodu nemohl být text Memoranda poskytnut předsedovi Federálního shromáždění bezprostředně po.jednání vlády ČSFR dne 6. června t. r.

Z Vaší interpelace lze odvodit ještě jednu, byť Vámi nevyslovenou otázku, zda totiž přijetím harmonogramu k realizaci Memoranda vláda nenarušuje suverenitu a kompetence našich zákonodárných sborů. Domnívám se, že tomu tak v žádném případě není, neboť se jedná o harmonogram jeho systémového a legislativního zajištění. Z uvedených termínů předložení příslušných návrhů k projednání v zákonodárných sborech vyplývá, že vláda samozřejmě hodlá postupovat důsledně v souladu s platným řádem.

Pokud jde o závěrečnou otázku obsaženou v interpelaci, která je adresována panu ministr.u Klausovi, vycházím z toho, že Vám na ní pan ministr odpoví přímo.

S pozdravem

 

Vážený pan

Milan Borgula

poslanec Sněmovny lidu

Federální shromáždění ČSFR

Praha


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP