Federální shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky

VI. v. o.

927

Návrh poslance Sněmovny lidu J. Jurečky

na vydání

zákona, kterým se doplňuje zákon č. 109/1964 Sb. (hospodářský zákoník), ve znění pozdějších předpisů

 

Návrh zákona,

kterým se doplňuje zákon č. 109/1964 Sb. (hospodářský zákoník),

ve znění pozdějších předpisů.

FS ČSFR se usneslo na tomto zákoně.

Článek I.

Hospodářský zákoník č. 109/1964 Sb., ve znění pozdějších předpisů se doplňuje takto:

Dosavadní text ustanovení § 396 se označuje jako odstavec 1 a připojuje se odstavec 2, který zní:

"(2) Smlouvy o dočasném užívání majetku uzavřené podle § 348, které byly uzavřeny v době od 31. prosince 1989 do 31. prosince 1990 podniky a hospodářskými zařízeními Komunistické strany Čech a Moravy, Komunistické strany Slovenska - Strany demokratické levice a Komunistické strany Československa a podniky, hospodářskými a účelovými nařízeními Svazu mladých, nástupcem Socialistického svazu mládeže, zanikají dnem 31. prosince 1991, pokud jejich platnost nezanikne před tímto datem."

Článek II.

Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení.

 

Důvodová zpráva

Při provádění ústavních zákonů č. 496/1990 Sb. o navrácení majetku KSČ lidu ČSFR a č. 497/1990 Sb., o navrácení majetku SSM lidu ČSFR, brání účinější realizaci těchto ústavních zákonů a dosažení jejich účelu ustanovení § 348 HZ o dočasném užívání majetku.

Ze zjištěných poznatků vyplývá, že využití majetku KSČ a SSM je narušováno tím, že původní vlastníci movitých věcí i nemovitostí uzavřeli smlouvy o dočasném užívání s dalšími subjekty, které vznikly převážně z okruhu osob blízkých funkcionářského aktivu nebo z okruhu různých mafií. Při uzavírání smluv o dočasném užívání věcí movitých i nemovitostí na dobu určitou nejsou výjimkou smlouvy uzavírané na 20 - 50 let, bezúplatně,s výpovědní lhůtou 5ti let. Právní řád neumožňuje dostatečně účinně ovlivnit takovéto obcházení ústavních zákonů. Tato situace je v rozporu se základními záměry ústavního zákona č. 496/1990 Sb. a ústavního zákona č. 497/1990 Sb.

Je proto nutné vytvořit vhodnou právní úpravou předpoklady pro plnění účelu využívání majetku podle obou ústavních zákonů.

Při vymezení časového údobí byla spodní hranice stanovena dne 31. 12. 1989, neboť počínaje dnem 1. 1. 1990 jsou zjišťovány organizované akce směřující k ukrytí nebo jinému zašantročení majetku KSČ a SSM. Časové údobí končí dnem 31. 12. 1990, neboť dnem 1. 1. 1991 nabyl účinnosti ústavní zákon č. 496/1990 Sb. a 497/1990 Sb. Dnem účinnosti těchto ústavních zákonů přešel majetek KSČ a SSM do vlastnictví státu a nebylo možno s ním nakládat s právními účinky.

Zánik smluv o přenechání věci movité nebo nemovité se týká všech smluv bez ohledu na to, zda byly uzavřeny na dobu určitou nebo na dobu neurčitou.

Zánikem smluv o přenechání věci do dočasného užívání k 31. 12. 1991 nebo k jinému stanovenému datu vznikne situace, kdy dosavadní uživatelé budou moci uzavřít nové smlouvy s novými vlastníky věcí patřících dříve KSČ nebo SSM, ale tam, kde by takovéto smlouvy nebyly v souladu se základním účelem uvedených ústavních zákonů nebude nový vlastník k uzavření smlouvy ničím donucován.

Iniciativní návrh na novelu hospodářského zákoníku č. 109/1964 Sb. ve znění pozdějších předpisů vychází z nezbytnosti čelit obcházení účelu využívání majetku, který byl navrácen lidu ČSFR podle ústavního zákona č. 496/1990 Sb. a ústavního zákona č. 497/1990 Sb.

Navrhovaná právní úprava je nezbytná vzhledem k trvajícím problémům při předávání majetku KSČ a SSM státu, který je předmětem kritiky široké veřejnosti.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP