Federální shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky

VI. v. o.

935

Odpověď

ministryně kontroly ČSFR Ing. Květoslavy Kořínkové na interpelaci podanou poslancem Sněmovny lidu Richardem Sacherem na 12. července 1991 na 16. společné schůzi Sněmovny lidu a Sněmovny národů

 

MINISTRYNĚ KONTROLY ČSFR

Ing. Květoslava Kořínková, CSc.

 

V Praze dne 2. srpna 1991

 

Č. j. 189/07/91

Vážený pane poslanče,

dne 17. 7. 1991 mi byla doručena Vaše interpelace týkající se neoprávněného čerpání prostředků určených na státní vyrovnávací příspěvek.

K jednotlivým konkrétním otázkám Vaší interpelace uvádím:

1. Jaký časový interval uplynul od prvotní informace, kterou avizovaly orgány Veřejné bezpečnosti o této činnosti k přijetí odpovídajícího administrativního či jiného opatření, které by zabránilo těmto únikům?

K této části bylo zjištěno:

Poznatek o neoprávněném výběru prostředků ze zvláštního účtu FMF určeného pro čerpání státního vyrovnávacího příspěvku (dále SVP) byl získán pracovníky odboru kriminální služby OS VB Praha 7 dne 23. 5. 1991. Dne 28. 5. 1991 informoval o těchto skutečnostech velitel Správy VB hl. m. Prahy ministra vnitra ČR JUDr. T. Sokola, který následující den, tj. 29. 5. 1991, písemně informoval ministra financí ČSFR Ing. V. Klause, CSc. s tím, že požadoval ze strany FMF okamžitou blokaci výplaty SVP alespoň na minimální dobu, než budou zajištěna alespoň provizorní opatření, a podporu při provedení hloubkové revize a dalších následných krocích. Z uvedeného dopisu dále vyplývá, že byl ministrem vnitra ČR informován Generální prokurátor ČR Dr. Brunner a ministr financí ČR Ing. Špaček.

První jednání k uvedené problematice se uskutečnilo dne 29. 5. 1991 dopoledne na Úřadu vlády ČR, kam byl povolán I. náměstek ministra financí ČR ing. Grubner a zúčastnil se jej i pracovník odboru I. FMF ing. Ondrůšek. Ministr vnitra ČR zde vyzval k neprodlenému vypracování návrhu na provedení účinných opatření, která by znemožnila páchání další trestné činnosti v dané oblasti a díle k vypracování kontrolního systému k zahájení okamžitých prověrek oprávněnosti čerpání SVP za účasti všech kontrolních orgánů v součinnosti s orgány policie.

Téhož dne svolal I. náměstek ministra financí ČR Ing. Grubner poradu za účasti pracovníků FMF a MF ČR za účelem konkretizace jednotlivých opatření, z níž vyplynuly tyto závěry:

a) provést okamžité opatření k zamezení neoprávněného čerpání SVP

b) zavést takový systém vyplácení SVP, který vyloučí neoprávněné čerpání prostředků státního rozpočtu federace na tento účel - zpřísněním podmínek výplaty

c) vypracovat do tří dnů kontrolní postup ke zjištění dosavadních neoprávněných výplat a zjednání nápravy ve vztahu ke státnímu rozpočtu federace

d) být nápomocni při provádění kontroly.

Kontrolní postup byl zpracován odborem IX. FMF dne 3. 6. 1991 a předán jednak odboru I. FMF a jednak Správě VB hl. m. Prahy.

Dne 3. 6. 1991 se konala další porada k řešení problému neoprávněného čerpání SVP za účasti pracovníků FMF, MF ČR a MPSV ČR, z níž vyplynuly tyto závěry:

a) Požadované okamžité zablokování čerpání SVP z účtu státního rozpočtu čs. federace není možné. Změna by musela byt provedena novelizací zákonného opatření předsednictva FS ČSFR č. 206/1990 Sb., o státním vyrovnávacím příspěvku ve znění zákona č. 45/1991 Sb., kterým se toto zákonné opatření mění a doplňuje. Zákonem č. 245/1991 Sb. (čl. I, odst. 8) byl vypuštěn § 10 zákonného opatření předsednictva FS ČSFR č. 206/1990 Sb., který zmocňoval vládu ČSFR k úpravám výše SVP a FMF ke stanovení způsobu úhrady nákladů na příspěvek plátcům příspěvku.

b) Kontrolu podle zpracovaného kontrolního postupu mohou provádět kterékoliv kontrolní orgány.

c) FMF bude poskytovat metodickou pomoc orgánům provádějícím tuto kontrolní činnost. FMF navrhne optimální způsob zabezpečení s ohledem na náročnost provádění prověrky. Doporučí, aby gesci nad kontrolní akcí převzalo MV s tím, že ostatní orgány se zúčastní v potřebném rozsahu.

d) FMF připraví návrh novelizace zákonného opatření předsednictva FS ČSFR č. 206/1990 Sb., ve znění zákona č. 245/1991 Sb., spočívající ve zpřísnění podmínek výplaty SVP zaměstnavatelům, a to v návaznosti na zaplacení daní ze mzdy a čerpání rodinných přídavků.

e) FMF připraví v tomto smyslu dopis p. ministra Klause na p. ministra Sokola. Obdobné dopisy budou též zaslány ministrům financí republik a ministrům práce a sociálních věcí.

Dne 13. 6. 1991 byla odeslána odpověď ministra financí ČSFR ministru vnitra ČR se žádostí o gesční zabezpečení prověrky neoprávněného čerpání prostředků na SVP. O totéž byl dopisem požádán ministr vnitra SR. Téhož dne byly dále požádáni o součinnost oři této akci ministr financí ČR, I. náměstek ministra financí SR, ministr práce a sociálních věcí ČR, ministryně práce a sociálních věcí SR, ministr práce a sociálních věcí ČSFR, ministryně kontroly ČSFR, I. náměstek ministra státní kontroly ČR a ministr kontroly SR.

21. 6. 1991 byl FMF zaslán vybraným ústředním orgánům federace a republik (FMPSV, MF ČR, MF SR, MPSV ČR, MPSV SR), SBČS a místopředsedovi vlády ČSFR JUDr. Rychetskému k připomínkám návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákonné opatření předsednictva FS ČSFR č. 206/1990 Sb., o státním vyrovnávacím příspěvku, ve znění zákona č. 245/1991 Sb. s tím, že připomínky byly požadovány do 27. 6. 1991.

17. 7. 1991 rozeslalo FMF návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákonné opatření předsednictva FS ČSFR č. 206/1990 Sb., o státním vyrovnávacím příspěvku, ve znění zákona č. 245/1991 Sb. jako materiál pro schůzi vlády ČSFR.

V současné době probíhají prověrky neoprávněného čerpání prostředků na SVP v gesci MV ČR a MV SR.

Z uvedeného vyplývá, že reakce odpovědných orgánů na podněty o neoprávněném čerpání prostředků ze zvláštních účtů FMF byla poměrně rychlá, avšak situaci při přijímání odpovídajících opatření poněkud komplikuje nutnost novelizovat příslušné předpisy, zejména vyhlášku FMF č. 250/1990 Sb., o způsobu úhrady nákladů na vyrovnávací příspěvek plátcům příspěvku, zákonem Federálního shromáždění v návaznosti na stávající výklad čl. 22 ústavního zákona č. 143/1968 Sb., o československé federaci ve znění ústavního zákona č. 556/1990 Sb. a na zákon č. 245/1991 Sb., kterým bylo vypuštěno zmocňovací ustanovení § 10 zákonného opatření předsednictva FS ČSFR č. 206/1990 Sb.

2. Kdo z členů vlády nebo představitel kterého úřadu nekonal to co konat měl?

K této části bylo zjištěno:

Výše SVP, podmínky, za nichž je vyplácen a způsob úhrady plátcům upravují tyto předpisy:

- Zákonné opatření předsednictva FS ČSFR č. 206/1990 Sb., o státním vyrovnávacím příspěvku;

- Zákonné opatření předsednictva SNR č. 222/1990 Sb., o určení státního orgánu, který je příslušný k výplatě státního vyrovnávacího příspěvku;

- Zákonné opatření předsednictva ČNR č. 229/1990 Sb., o určení státního orgánu, který je v některých případech příslušný k výplatě státního vyrovnávacího příspěvku;

- Vyhláška FMPSV č. 235/1990 Sb., kterou se provádí zákonné opatření předsednictva FS ČSFR č. 206/1990 Sb., o státním vyrovnávacím příspěvku;

- Vyhláška FMF č. 250/1990 Sb., o způsobu úhrady nákladů na vyrovnávací příspěvek plátcům příspěvku;

- Vyhláška FMPSV č. 313/1990 Sb., kterou se mění a doplňuje vyhláška č. 149/1988 Sb., kterou se provádí zákon o sociálním zabezpečení, a vyhláška č. 235/1990 Sb., kterou se provádí zákonné opatření předsednictva FS ČSFR č. 206/1990 Sb., o státním vyrovnávacím příspěvku:

- Zákon č. 245/1991 Sb., kterým se mění a doplňuje zákonné opatření předsednictva FS ČSFR č. 206/1990 Sb., o státním vyrovnávacím příspěvku.

V uvedených předpisech není prakticky vůbec řešena otázka kontroly oprávněnosti čerpání prostředků ze zvláštních účtů FMF jednotlivými plátci SVP, ani není stanoveno, jaké doklady je plátce povinen předložit příslušnému peněžnímu ústavu jako doklad o oprávněnosti čerpání požadované částky (dle § 1, odst. 2 vyhlášky FMF č. 250/1990 Sb. stačí příkaz k inkasu předložený příslušnému peněžnímu ústavu dva dny před výplatním termínem). V zákonném opatření předsednictva FS ČSFR č. 206/1990 Sb. je stanovena pouze povinnost příjemce SVP vrátit plátci neprávem vyplacený SVP (§ 8, odst. 2) povinnost zaměstnavatele nahradit neprávem vyplacené částky SVP (§ 9, odst. 2) a povinnost plátce SVP vést evidenci o vyplacených příspěvcích (§ 9, odst. 1). Zákonná opatření národních rad (č. 222/1990 Sb. resp. 229/1990 Sb.) pak stanoví, že správnost výplaty příspěvku kontroluje a o povinnosti plátce nahradit neprávem vyplacené částky rozhoduje okresní správa sociálního zabezpečení příslušná podle sídla plátce příspěvku.

Připravovaná novela předpokládá doplnění zákonného opatření předsednictva FS ČSFR č. 206/1990 Sb. o povinnost plátce předložit ve stanovených případech při čerpání prostředků na SVP potřebné doklady o oprávněnosti čerpání, o povinnost plátce vést evidenci vyplacených SVP odděleně podle jejich výše a o možnost uložit za nesplnění povinností pokutu až do výše 100 000 Kčs. Dále je navrženo doplnění vyhlášky FMF č. 250/1990 Sb. o povinnost plátce SVP provozujícího podnikatelskou činnost předložit svému peněžnímu ústavu kromě příkazů k inkasu SVP i příkazy k úhradě pojistného nemocenského pojištění a daně ze mzdy za své zaměstnance za příslušný měsíc. Mimo to je navrženo doplnit ustanovení, podle něhož se považuje neoprávněné čerpání SVP plátci za porušení rozpočtové kázně ve smyslu § 16 zákona č. 563/1990 Sb.

Hlavní podíl na neoprávněném čerpání prostředků státního rozpočtu federace určených na SVP má nepochybně nedostatečná právní úprava podmínek, za nichž jsou jednotlivým plátcům tyto prostředky poskytovány. To se týká zejména vyhlášky FMF č. 250/1990 Sb., o způsobu úhrady nákladů na vyrovnávací příspěvek plátcům příspěvku, v níž není stanovena povinnost plátci SVP prokazovat oprávněnost čerpání prostředků, způsob tohoto prokazování, ani není stanoven orgán, který ba měl tuto oprávněnost ověřovat.

Ani připravovaná novela zákona, kterým se mění a doplňuje zákonné opatření předsednictva FS ČSFR č. 206/1990 Sb. ve znění zákona č. 245/1991 Sb. však neřeší problém beze zbytku, neboť povinnost předložit příkazy k úhradě pojistného nemocenského pojištění, resp. daně ze mzdy je stanovena pouze pro soukromé podnikatele. Pro ostatní plátce SVP (např. společnosti s ručením omezeným, akciové společnosti, státní podniky atd.) není určeno, jakým způsobem mají dokládat oprávněnost čerpání prostředků určených na SVP. Kromě toho není nikde stanovena povinnost předložení seznamu vyplácených rodinných přídavků zaměstnancům, takže by bylo možné i nadále neoprávněně čerpat prostředky ze zvláštních účtů FMF na fiktivní nezaopatřené děti zaměstnanců.

Vzhledem k závažnosti problematiky a k tomu, že FMK nevylo požádáno o připomínky k připravované novele jsem upozornila na její nedostatky p. ministra financí ČSFR a požádala jsem p. předsedu vlády ČSFR o zařazení této novely na nejbližší možné jednání vlády ČSFR.

S pozdravem

Vážený pan

JUDr. Richard Sacher

poslanec Federálního shromáždění ČSFR

Praha


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP