Federální shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky

VI. v. o.

940

Odpověď

ministra zahraničního obchodu ČSFR Ing. J. Bakšaye na interpelaci podanou poslanci Sněmovny lidu M. Richterem, L. Voleníkem a P. Šebkem (tisk 766)

 

Příloha k dopisu č. j. 2093/91

Interpelace ve věci reálné hrozby dovozu odpadů na území České a Slovenské Federativní Republiky za účelem jejich zneškodnění

K otázkám uvedeným v závěru interpelace sděluji:

1) Problematika dovozu odpadů do České a Slovenské Federativní Republiky za účelem jejich uložení je značně komplikovaná. Důvod komplikace spočívá zejména v tom, že odpad, přestože je definován v § 2 zák. č. 238/1991 Sb., o odpadech, prakticky nelze při přechodu státní hranice zjistit. Odpadem totiž může být ve smyslu uvedeného zákona každá věc, které se chce její majitel zbavit nebo movitá věc, jejíž odstranění nebo zneškodnění je nutné z hlediska péče o zdravé životní podmínky nebo z hlediska ochrany životního prostředí. Kategorizace a katalog odpadů má vyhlásit Federální výbor pro životní prostředí ve Sbírce zákonů. Z pohledu celní statistiky, t. j. dováženého a vyváženého zboží nelze proto vždy zjistit, zda věc je dovážena proto, aby se jí majitel zbavil nebo aby jí zneškodnil. V poslední době se na federální ministerstvo zahraničního obchodu obrátily některé zahraniční firmy, které by chtěly na území České a Slovenské Federativní Republiky zřídit s československým partnerem "společný podnik", který by likvidoval nebo zpracovával československé odpady. Tyto firmy údajně disponují vyspělou technologií a know-how na zpracování odpadů. Vzhledem k nově přijatému zákonu o odpadech jim bylo doporučeno, aby se obrátily na Federální výbor pro životní prostředí a příslušné republikové orgány státní správy.

Vyhláškami č. 533/1990 Sb. a č. 27/1991 Sb. došlo ke značné liberalizaci provádění zahraničně obchodní činnosti. S výjimkou zprostředkování pracovního poměru československé fyzické osoby v zahraničí a naopak, provozování námořní plavby a vývozu nebo dovozu věcí, jehož seznam je stanoven nařízením vlády č. 256/1990 Sb., se k provádění zahraničně obchodní činnosti nevyžaduje ani registrace ani povolení. Každý československý subjekt (právnická nebo fyzická osoba), který je zapsán v podnikovém rejstříku může provádět zahraničně obchodní činnost bez omezení. Z toho vyplývá, že počet československých osob, které odpady do nabytí účinnosti výše uvedeného zákona o odpadech mohly dovážet byl prakticky nezjistitelný.

2) Dnem 1. srpna 1991 nabývá účinnosti zákon č. 238/1990 Sb., který dovoz odpadů na naše území podstatně omezuje (§ 3 odst. 4 zákona). Tato regulace by měla být dostatečně účinná.

Zákon č. 42/1980 Sb., o hospodářských stycích se zahraničím ve znění zákona č. 102/1988 Sb. a zákona č. 113/1990 Sb. v § 56 umožňuje obecně závazným právním předpisem (vyhláškou) dovoz určitých věcí zakázat nebo vázat na splnění určitých podmínek. Problémem však v současné době je nevyjasněnost kompetencí na tomto úseku státní správy. Ústavní zákon č. 556/1990 Sb., o československé federaci totiž stanovil, že federace má v oblasti hospodářských styků se zahraničím působnost pouze v oblasti zákonné úpravy. Podzákonné předpisy, jakož i výkon státní správy je svěřen republikám. Pokud by tedy federace federální ministerstvo zahraničního obchodu chtělo vydat předpis, který by reguloval dovoz odpadů, mohlo by se setkat s námitkou nedostatku kompetence v této oblasti.

Existují však i další předpisy, které mohou mít na dovoz odpadů vliv. Především se jedná vládní nařízení o jedech a jiných látkách škodlivých zdraví, ve znění pozdějších předpisů, které stanoví přísný režim nakládání s jedy a toxickými látkami, které se mohou v dovážených odpadech vyskytovat a další předpisy, upravující hygienické a fytopatologické podmínky. 


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP