Federální shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky

VI. v. o.

962

Vládní návrh,

kterým se předkládá Federálnímu shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky k vyslovení souhlasu Rámcová dohoda o finanční spolupráci mezi Českou a Slovenskou Federativní Republikou a Evropskou investiční bankou podepsaná v Praze dne 16. července 1991

Návrh schvalovacího usnesení:

Federální shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky souhlasí s Rámcovou dohodou o finanční spolupráci mezi Českou a Slovenskou Federativní Republikou a Evropskou investiční bankou podepsaná v Praze dne 16. července 1991.

 

Důvodová zpráva

pro Federální shromáždění

Usnesením vlády České a Slovenské Federativní Republiky č. 447 ze dne 11. července 1991 vyslovila vláda ČSFR souhlas se sjednáním Rámcové dohody o finanční spolupráci mezi Českou a Slovenskou Federativní Republikou a Evropskou investiční bankou. Na základě zmocnění vyplývajícího z téhož usnesení podepsal Rámcovou dohodu ministr financí dne 16. července 1991 v Praze.

Podepsaná Rámcová dohoda představuje smluvně právní základ pro poskytování úvěrů ČSFR a československým ekonomickým subjektům ze strany Evropské investiční banky na konkrétní investiční projekty a stanoví základní obecné podmínky pro poskytování těchto úvěrů.

V preambuli Rámcové dohody smluvní strany deklarují, že Evropská investiční banka se bude účastnit na financování investičních projektů, které vyhoví kritériím Banky pro půjčování z jejích vlastních zdrojů ve snaze pomoci ČSFR v jejím úsilí uskutečnit politickou a ekonomickou reformu a že pro tyto účely bude poskytnuta ČSFR, Bulharsku a Rumunsku souhrnná částka až 700 mil. ECU (předem nebyla tato částka na uvedené tři země rozdělena).

Čl. 1 stanoví, že EIB bude na základě rozhodnutí Rady guvernérů financovat investiční projekty v ČSFR.

Čl. 2 uvádí, že financovány budou investiční projekty vyhovující platným kritériím EIB pro poskytování úvěrů z jejích vlastních zdrojů a že projekty předložené EIB příslušnými orgány čs. strany budou posuzovány podle pravidel, podmínek a postupů, stanovených Statutem EIB.

Čl. 3 upravuje obecné podmínky úvěrů. Lhůty splácení úvěrů budou stanoveny podle ekonomického a finančního charakteru projektu, úroková míra bude určena EIB podle její obecné praxe.

V čl. 4 se uvádí, že úvěry EIB mohou mít formu spolufinancování za účasti čs. bank, úvěrových institucí členských zemí EIB a jiných zemí nebo mezinárodních finančních institucí.

Čl. 5 stanoví, že přístup k úvěrům bude mít za stejných podmínek ČSFR (tj. čs. stát), jakýkoliv soukromý nebo jakýkoli částečně nebo zcela státem vlastněný podnik, případně podnik s účastí zahraničních investorů ve formě společného podniku, zřízený v souladu s právem ČSFR.

V čl. 6 se uvádí, že provedení, řízení a udržování projektů financovaných EIB na základě Rámcové dohody bude v plné odpovědnosti konečných příjemců úvěrů, tzn. čs. subjektů, přičemž nabídkové řízení a postupy při udělování kontraktů se budou řídit obvyklou praxí EIB (čl. 7).

Čl. 8 řeší osvobození splátek úvěrů a úroků od daní a poplatků, vybíraných v ČSFR.

Čl. 9 zakotvuje důležitou zásadu, že na poskytnutí úvěru nečlenským zemím požaduje EIB předložení státní (vládní) záruky.

Čl. 10 obsahuje ustanovení, že všechny dohody o půjčce a o garanci uzavřené na základě Rámcové dohody na konkrétní projekty budou podléhat jurisdikci Evropského soudního dvora.

Čl. 11 stanoví, že během trvání poskytnutých půjček se ČSFR zavazuje přijmout všechna nezbytná opatření, v souladu se svým vnitřním zákonodárstvím, aby umožnila dlužníkům majícím užitek z takových půjček a ručitelům půjček přístup k devizám nezbytným pro placení úroku, provize a dalších poplatků a splácení půjček.

V čl. 12 se ČSFR zavazuje, že vyvine veškeré úsilí, aby zajistila, že s financovanými projekty nebude zacházeno méně příznivě než je zacházeno podle existujícího národního zákonodárství nebo jakékoliv dvoustranné investiční dohody.

V čl. 13 upravuje poskytování obvyklých výsad a výhod pracovníkům Banky zapojených do finanční spolupráce při výkonu jejich povinností a při pracovních cestách.

V čl. 14 se stanoví, že ustanovení Rámcové dohody zůstanou v platnosti, dokud všechny částky splatné podle finančních smluv uzavřených podle této Rámcové dohody nebudou plně splaceny.

V čl. 15 je upraven vstup Rámcové dohody v platnost a to datem notifikace České a Slovenské Federativní Republiky Bance, že ústavní požadavky vstupu Dohody v platnost byly splněny.

Z výsledků jednání se zástupci Evropské investiční banky vyplynulo, že v prvních dvou letech se úvěrová pomoc EIB soustředí na oblast energetiky (může jít např. o propojení naší ropovodné sítě se západní Evropou - Ingolstadt-Litvínov, Schwechat-Bratislava, projekty vypracované ČEZ a SEP), dopravy (např. dálnice do Norimberka) a telekomunikací.

Pro každý jednotlivý projekt, na který poskytne EIB čs. ekonomickému subjektu úvěr, budou muset být uzavřeny vždy 2 dohody, a to

a/ dohoda o půjčce s konkrétním čs. podnikem a

b/ dohoda o vládní garanci mezi EIB a vládou ČSFR.

Vzorové texty těchto dohod byly při jednání dne 6. 6. 1991 předloženy zástupci EIB a byly společně posouzeny.

Obsahem dohody o půjčce je stanovení podmínek čerpání a měny úvěru, splácení úvěru, úrokové míry, podmínek předložení projektu, který má být z úvěru financován a další ustanovení.

Dohoda o vládní garanci stanoví podmínky záruky, rozsah záruky, soudní příslušnost a další ustanovení.

Rámcová dohoda o finační spolupráci mezi Českou a Slovenskou Federativní Republikou svou věcnou povahou ve smyslu čl. 36 odst. 3 ústavního zákona č. 143/1968 Sb., o čs. federaci, by nevyžadovala souhlas Federálního shromáždění. S ohledem na uvedené ustanovení čl. 10 Rámcové dohody, podle něhož všechny spory z dohod o půjčce a o garanci budou podléhat jurisdikci Soudního dvora ES, předkládá se Rámcová dohoda před ratifikací prezidentem České a Slovenské Federativní Republiky Federálnímu shromáždění k vyslovení souhlasu.

 

EVROPSKÁ INVESTIČNÍ BANKA

RÁMCOVÁ DOHODA

o finanční spolupráci

mezi

Českou a Slovenskou Federativní Republikou

a

Evropskou investiční bankou

Praha, 16. července 1991

Tato smlouva se uzavírá mezi:

vládou České a Slovenské Federativní Republiky, zastoupenou federálním ministerstvem financí, jednajícím prostřednictvím ministra financí, pana V. Klause

nadále uváděnou jako "ČSFR"

na jedné straně, a

Evropskou investiční bankou mající

své Ústředí provizorně

na 100 boulevard Konrad Adenauer,

Luxembourg-Kirchberg, Velkovévodství lucemburské,

zastoupenou

vice-presidentem p. Hansem Duborgem,

nadále uváděnou jako "Banka"

na straně druhé.

 

Vycházejíce z toho, že:

/A/ Podle akčního plánu pro pomoc Evropského Společenství ČSFR v jejím úsilí uskutečnit politickou a ekonomickou reformu, a podle Rozhodnutí Sboru Guvernérů Evropské investiční banky /nadále uváděné jako Banka/ z 18. dubna 1991 opravňujícího poskytovat půjčky ze svých vlastních zdrojů v ČSFR, Banka se bude účastnit na financování investičních projektů, které vyhoví normálním kritériím Banky pro půjčování z jejích vlastních zdrojů, a

/B/ Pro účely uvedené v bodě /A/ výše, souhrnná částka až 700 mil. ECU může být poskytnuta ČSFR, Bulharsku a Rumunsku, bez rozdělení této částky, ve formě půjček od Evropské investiční banky, poskytovaných z jejích vlastních zdrojů,

se nyní smluvní strany dohodly tímto na následujícím:

Článek 1

Banka se bude účastnit v rámci akčního plánu PHARE na podpoře úsilí ČSFR uskutečnit politickou a ekonomickou reformu, a z Rozhodnutí Sboru Guvernérů Banky opravňujícího poskytovat půjčky ze svých vlastních zdrojů v ČSFR a financovat investiční projekty, které vyhoví normálním kritériím Banky pro půjčování z jejích vlastních zdrojů.

Článek 2

2.1 Pro účely specifikované v Článku 1, souhrnná částka až 700 mil. ECU může být poskytnuta ČSFR, Bulharsku a Rumunsku ve formě půjček od Evropské investiční banky, poskytnutých z jejích vlastních zdrojů.

2.2 Částka stanovená v odstavci 1 tohoto Článku bude použita ke spolufinancování specifických kapitálových investičních projektů, které vyhoví normálním kritériím Banky pro půjčování z jejích vlastních zdrojů a předložených Bance příslušnými úřady ČSFR nebo s jejich souhlasem.

2.3 Vhodnost projektů bude zkoumána a půjčky budou poskytovány v souladu s podrobnými pravidly, podmínkami a procedurami stanovenými Statutem Banky.

Článek 3

Půjčky poskytnuté Bankou budou podléhat podmínkám, pokud jde o lhůtu, daným ekonomickou a finanční povahou projektů, úroková míra bude určena Bankou v souladu s její praxí.

Článek 4

Půjčky Banky na realizaci projektů mohou mít formu spolufinancování, na kterém by se účastnily zejména banky ČSFR a úvěrové orgány a instituce Členských Států nebo jiných Států nebo mezinárodní finanční organizace.

Článek 5

ČSFR a jakýkoliv soukromý, částečně nebo zcela státem vlastněný podnik, zřízený v souladu s právem ČSFR, případně s účastí zahraničních investorů ve formě společného podniku, bude mít přístup k financování určenému pro finanční spolupráci za stejných podmínek.

Článek 6

Provedení, řízení a udržování projektů financovaných v rámci finanční spolupráce mezi ČSFR a Bankou bude v odpovědnosti konečných příjemců půjček.

Článek 7

7.01 Účast v nabídkových řízeních a jiných řízeních pro udělení smluv bude v souladu s normální praxí Banky.

7.02 ČSFR bude aplikovat na smlouvy udělené pro provedení projektů financovaných v rámci finanční spolupráce daňová a celní pravidla alespoň tak příznivá jako pravidla používaná ve vztahu k jiným mezinárodním finančním organizacím.

Článek 8

ČSFR přijme nezbytná opatření, aby zajistila, že úroky a všechny jiné platby splatné Bance na základě půjček poskytnutých v kontextu finanční spolupráce jsou osvobozeny od jakýchkoliv daní a poplatků.

Článek 9

Je-li půjčka poskytována příjemci podle Článku 2, předložení záruky dané ČSFR může být vyžadováno Bankou jako podmínka poskytnutí půjčky.

Článek 10

Všechny dohody o půjčce a o garanci v rámci této finanční spolupráce budou podléhat jurisdikci Evropského soudního dvora.

Článek 11

Během trvání poskytnutých půjček, ČSFR se zavazuje přijmout všechna nezbytná opatření, v souladu se svým národním zákonodárstvím, aby umožnila dlužníkům majícím užitek z takových půjček a ručitelům půjček přístup k devizám nezbytným pro placení úroku, provize a dalších poplatků a splácení půjček.

Článek 12

ČSFR vyvine veškeré úsilí, aby zajistila, že s financovanými projekty nebude zacházeno méně příznivě než je zacházeno podle existujícího národního zákonodárství nebo jakékoliv dvoustranné investiční dohody.

Článek 13

Zástupci Banky pracovně zapojení do finanční spolupráce se budou těšit obvyklým výsadám a výhodám při výkonu svých povinností a při cestách do a z místa, ve kterém je na nich vyžadováno provádět takové povinnosti.

Článek 14

Ustanovení této dohody zůstanou v platnosti, dokud všechny částky splatné podle finančních smluv uzavřených podle této Dohody nebudou plně splaceny.

Článek 15

Tato Dohoda vstoupí v platnost datem notifikace České a Slovenské Federativní Republiky, že ústavné požadavky vstupu Dohody v platnost byly splněny.

Na důkaz uvedeného uzavřely smluvní strany tuto Dohodu ve třech originálech v anglickém jazyce.

 

Tato Dohoda byla parafována jménem ČSFR

panem J. Větrovským, ředitelem devizově finančního odboru FMF

a jménem Banky

panem H. J. Seeligerem, poradcem vedení

 

Praze dne 16. července 1991

Podepsáno za a jménem

Podepsáno za a jménem

vlády České a Slovenské Federativní Republiky

Evropské investiční banky

V. Klaus

H. Duborg


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP