Federální shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky 1991

VI. v. o.

969

Odpověď

ministra dopravy ČSFR Ing. J. Nezvala na interpelaci podanou poslancem Sněmovny národů J. Maštálkou (tisk 873)

MINISTR DOPRAVY

České a Slovenské Federativní Republiky

 

V Praze dne 22. října 1991

 

Č. j.: 12 714/91-110

Vážený pane poslanče,

prostřednictvím předsedy Federálního shromáždění jsem obdržel Vaši interpelaci (tisk 873), týkající se převážně problematiky železniční dopravy.

Ujišťuji Vás, že v mém rezortu se věnuje připomínkám, námětům a stížnostem velká pozornost. Proto mne mrzí skutečnost, konstatovaná Vámi v úvodu Vašeho dopisu, že jste se na mne obrátil písemně s některými podněty a dotazy již dne 20. května 1991. Nechal jsem tuto skutečnost pečlivě vyšetřit ve svém sekretariátu, avšak v inkriminované době od 20. 5. do 20. 7. 1991 žádný takový dopis můj sekretariát nezaregistroval.

Z Vašeho dopisu vyplývá, že jste se v průběhu svých poslaneckých dnů velice dobře seznámil s problematikou železniční dopravy; přitom jste se zaměřil zvláště na faktory ovlivňující napětí mezi zaměstnanci ČSD.

Svoje poznatky shrnujete do několika otázek v závěru dopisu.

K jednotlivým Vašim otázkám uvádím:

1/ Jaká je koncepce rozvoje ČSD jako celku a jejích jednotlivých oblastí. Jakým způsobem se podílejí představitelé jednotlivých oblastí (teritorií) na její tvorbě

Úvodem je nutno říci, že vypracování koncepce rozvoje ČSD je obtížnou záležitostí, pokud není stabilizována ekonomická situace státu a má četné rizikové faktory. Ze zprávy Státního úřadu statistického, která byla uveřejněna na závěr I.pololetí vyplývá, že pokles výroby v ČSFR se snížil v podnicích nad 100 zaměstnanců o 32,6 %, celkově pak o 22 %, což je téměř dvojnásobek očekávaného stavu z počátku roku. Privatizační proces, který byl zahájen, podstatným způsobem ovlivní strukturu výroby a tím i strukturu a objemy přepravy.

Hlavní záměry koncepce rozvoje ČSD jsou orientovány zejména na:

- zavedení nového systému ekonomického řízení, založeného na zásadách odděleného účtování a financování železniční infrastruktury a obchodně-podnikatelské činnosti

- systémovou stabilizaci zájmu státu na provádění služeb ve veřejném zájmu a na budování železniční infrastruktury

- racionalizaci počtů vnitřních organizačních jednotek i zaměstnanosti a vytvoření nové organizační struktury na funkcionálním principu řízení ve vazbě na nový systém ekonomického řízení

- postupnou privatizaci pomocných a obslužných činností s cílem intenzifikace podnikatelských aktivit.

Konečným cílem je transformovat ČSD v efektivní a konkurenceschopnou organizaci a postupně vytvořit podmínky pro přebudování železniční infrastruktury na srovnatelnou evropskou úroveň.

Koncepci dalšího rozvoje ČSD v zásadě řeší dva rozhodující rozvojové dokumenty, a to

- Programová strategie železniční dopravy do roku 1995 v podmínkách ekonomické reformy, kterou schválila vláda ČSFR svým usnesením č. 278/1991 dne 8. 5. 1991. Tento dokument charakterizuje a definuje základní záměry koncepce vývoje ČSD, a to ve vazbě na

= vývoj postavení železniční dopravy v dopravním systému státu

= strategii postupné sanace hospodaření s. o. ČSD

= vývoj vztahu k státu a státnímu rozpočtu

= integraci čs. železnice do evropské železniční sítě

- Studie restrukturalizace Československých státních drah, která je v současné době předkládaná vládě ČSFR k projednání. "Studie" svými devíti Programy charakterizuje

= rozhodující problémy současného stavu

= cílová řešení

= postupy a etapy řešení

= podmínky realizace

= rámcové ekonomické kalkulace jednotlivých etap.

Ke zpracování Studie restrukturalizace ČSD bylo využito nejen vlastních podkladových materiálů FMD i ČSD, ale i předběžné studie konzultační americké firmy A. D. Little, angažované pro tuto akci Světovou bankou na základě Dohody o grantu uzavřené s americkou vládou.

Na dalších programových dokumentech se pracuje. Konečné výsledky konzultační americké firmy budou známy až v dubnu 1992.

Pokud jde o druhou část otázky, máte na mysli pane poslanče zřejmě podíl organizačních jednotek, oblastních ředitelství a ÚŘ ČSD na zpracování základních dokumentů.

Jejich podíl na tvorbě koncepce rozvoje je dán

- spoluprací na materiálech zpracovávaných na úrovni ÚŘ ČSD a předkládaných FMD jako podkladové nebo zásadní dokumenty pro další rozvoj s. o. ČSD (např. program zásadních opatření s. o. ČSD vedoucích k podstatnému zvratu ve vývoji hospodaření, Studie restrukturalizace - verze ÚŘ ČSD atd.)

- konzultační a poradenskou činností při zpracovávání Programů Studie restrukturalizace

- oponentským a připomínkovým řízením ke Studii restrukturalizace na pracovních schůzkách v Senohrabech a Loučeni (zejména v Loučeni se schůzka konala za účasti rozhodující odborné reprezentace celé s. o. ČSD).

Je nutno zdůraznit, že (zejména v případě předběžné studie firmy A. D. Little) byly učiněny veškeré kroky k nejširší informovanosti jak železničářů, tak i širší veřejnosti.

Byly svolány tiskové konference pro odborný železniční tisk i pro veřejná masmedia, pořady o ČSD byly vysílány jak v Čs. rozhlase, tak v ČST.

S oblastními organizačními jednotkami byly projednány jak podkladová studie ČSD (31. 7. 1991), tak výsledný materiál pro vládu ČSFR (na semináři 16. - 17. 9. 1991 za účasti FMD, ÚŘ ČSD a oblastních organizačních jednotek, zastoupených jak oblastními řediteli, tak pracovníky výkonných jednotek).

Byla též zpracována řada studií pro rozvoj železniční infrastruktury ("Koncepční studie VRT v ČSFR", "Modernizace stávající vybrané železniční sítě", "Vliv rozvoje železniční infrastruktury na dopravní soustavu ČSFR", "Koordinační studie modernizace a VRT") a na základě jejich vyhodnocení je připravován program modernizace sítě ČSD.

K této problematice byl uspořádán i mezinárodní seminář 10. - 11. 9. 1991 v Praze za účasti evropských železnic a zahraničních firem, z nichž mnohé nabídly ČSD konkrétní pomoc nejen v oblasti rozvoje infrastruktury, ale i modernizace vozidlového parku. Na semináři došlo nejen k výměně informací o plánech a realizaci rozvoje infrastruktury, vývoji železničních zařízení a vozidel, ale i k navazování kontaktů čs. a zahraničních firem. Seminář byl ukončen tiskovou konferencí za účasti zástupců tisku, rozhlasu a televize.

2/ V jaké fázi je příprava zákona o ČSD

Návrh zákona o Československých státních dráhách byl dne 30.6.1991 předložen ministrem dopravy ČSFR vládě ČSFR. Návrh byl rovněž zaslán vládám České republiky a Slovenské republiky. Federální ministerstvo dopravy obdrželo k dnešnímu dni stanovisko Komise Legislativní rady vlády ČSFR pro obchodní a hospodářské právo a stanovisko Legislativní rady vlády České republiky k předloženému návrhu zákona.

Komise Legislativní rady vlády ČSFR doporučuje provést v návrhu zákona úpravy, zejména ve vztahu k připravovanému obchodnímu zákoníku tak, aby obě normy byly ve vzájemném souladu.

Legislativní rada vlády ČR však nedoporučuje vládě ČR vyslovit souhlas s předloženým návrhem zákona o ČSD. Své negativní stanovisko odůvodňuje zejména nevyjasněností otázky, s jakým majetkem budou ČSD hospodařit a tedy podle názoru Legislativní rady by předložení zákona mělo být vázáno až na schválení nové ústavy.

3/ Jakými zásadami zaměstnanecké politiky se budou ÚŘ ČSD v dalším období řídit

S výrazným poklesem objemu přepravy (od r. 1988 cca o jednu třetinu) bude nezbytným procesem tzv. proces "zeštíhlení" ČSD.

Zásady zaměstnanecké politiky pro období do roku 1995 jsou stanoveny a definovány ve Studii restrukturalizace ve dvou paralelních liniích zaměřených na

- zásadní redukci zaměstnanosti (z dnešních cca 236 tis. na cca 160 tis. pracovníků) v závislosti na vývoji výkonů, přezaměstnanosti některých služebních odvětví, nového pojetí organizační struktury a zavádění nové techniky, technologie a informačních systémů s cílem realizovat účelnou a racionální profesní strukturu s optimálním počtem zaměstnanců. S tím souvisí i vyčlenění některých provozů a činností, které přímo nesouvisí s hlavním předmětem podnikání ČSD

- minimalizaci nepříznivých sociálních dopadů z těchto změn v zaměstnanosti jednak souborem sociálních opatření (přičemž jejich část se předpokládá hradit z vlastních zdrojů) a jednak zvláštním projektem rekvalifikačního procesu.

Ve vztahu k programu "zeštíhlení" byly přijaty zásady na jednání odborových svazů a předsednictva vlády a ve stanovených termínech budou předloženy návrhy k sociální síti.

Vzhledem k rozsahu snižování počtu pracovníků u ČSD se v současné době na podporu stability pracovně právních a sociálních jistot zaměstnanců s. o. ČSD dokončuje materiál "Koncepce sociální politiky s. o. ČSD", která bude předložena ke schválení vládě ČSFR v letošním roce.

4/ Počítá-li se s využitím "nadbytečných zaměstnanců" pro rekonstrukci a údržbu tratí

V rámci studie restrukturalizace ČSD je řešena i realizace účelné a racionální zaměstnanosti a to v souladu s novým pojetím organizační struktury s. o. ČSD a racionalizací železničního provozu. Souběžně s tím bude probíhat proces rekvalifikace, pro který je zpracován zvláštní projekt. V rámci jeho realizace se předpokládá i s využitím "uvolněných" pracovníků pro údržbu a komplexní rekonstrukce, zatímco modernizace tratí bude pravděpodobně zabezpečována specializovanými organizacemi s případnou zahraniční účastí.

5/ V jaké fázi jsou práce na zpružnění předpisů ČSD

FMD jako ústřednímu orgánu státní správy přísluší pouze tvorba obecně závazných právních předpisů. V jeho působnosti byly např. zpracovány novely:

- vyhlášky ministerstva dopravy č. 132/64 Sb., o železničním přepravním řádu;

- vyhlášky ministerstva dopravy č. 126/64 Sb., o styku mezi dráhami celostátními a vlečkami a o vztazích mezi zúčastněnými organizacemi (vlečkové podmínky);

- výnosu FMD č. 25 188/76 o Pravidlech technického provozu železnic;

- výnosu FMD č. 16 349/79 o Pravidlech technického provozu vleček,

a projednány v prvním kole resortního připomínkového řízení. V další novelizaci bude pokračováno ve vazbě na novelu základních právních norem (Obchodní zákoník, Občanský zákoník, Zákon o drahách, Zákon o ČSD, Zákon o telekomunikacích), jejichž vydání další novelizaci uvedených vyhlášek a výnosů FMD podmiňuje.

Služební předpisy ČSD lze pak rozdělit do dvou základních kategorií:

- předpisy pro výkon služby, které vycházejí především z podmínky zajištění bezpečnosti provozu a práce a ty se budou měnit v souladu se změnami technické vybavenosti ČSD; pružnost změn je v tomto případě orientována na postup modernizace technické základny a přizpůsobení obvyklým evropským podmínkám a normám

- předpisy obchodně komerčního charakteru, které jsou převážně v pravomoci ČSD a je zpracován harmonogram na jejich novelizaci (je nutné upozornit, že např. železniční tarify patří zatím mezi regulované ceny schvalované FMF).

Určitý stupeň rigidnosti předpisů je nezbytný v zájmu i jednotnosti a přesného výkonu služby na celé síti ČSD. Žádný z nich však nedává právo železničním zaměstnancům vystupovat a jednat neochotně s cestujícími.

6/ Jaká je koncepce řešení problematiky kamionové dopravy (zejména s ohledem k situaci na hraničních přechodech). Zvažuje-li se otázka přepravy kamionů po železnici.

Koncepční systémové řešení této problematiky i v potřebných souvislostech je zpracováno v materiálu "Návrh projektu ekologizace dopravy zboží kombinovanou dopravou a návrh legislativních opatření ve prospěch kombinované dopravy", který je po předchozím projednání v republikových vládách (usnesení vlády České republiky č. 561 z 25. 9. 1991 a vlády Slovenské republiky č. 528 z 23. 9. 1991) předložen pro schůzi vlády ČSFR. Současně uvedený projekt byl zaslán Komisi pro dopravu u Hospodářského výboru FS.

Realizace opatření navržených v uvedeném materiálu vytváří základní předpoklady k řešení i takových otázek, jako je negativní dopad silniční dopravy na životní prostředí, nadměrné opotřebení silniční sítě těžkou kamionovou dopravou nebo propustnost hraničních přechodů, a to formou kombinované dopravy silnice/železnice - chcete-li převozem kamionů (zejména tranzitujících) pomocí železničních souprav. Vycházejíce z evropských zkušeností a poznatků, zejména v souladu s výnosem ES č. 75/130, jsou formulována i legislativní opatření do oblasti omezení pro tranzitující vozidla, doplnění návrhu zákona o silniční dani ve smyslu osvobození, snížení nebo vrácení daně pro vozidla používaná v kombinované dopravě, opatření pro usnadnění přechodu vlaků kombinované dopravy a silničních vozidel kombinované dopravy přes státní hranice a pro urychlení celního řízení apod.

Realizace zásad a opatření - navržených v projektu přinese na jedné straně nesporné efekty, zejména pokud se týká životního prostředí, ale na straně druhé si vyžádá finanční účast státu na rozvoji kombinované dopravy a na budování její infrastruktury (obdobně jako je tomu ve všech vyspělých státech). Především se jedná o zkvalitnění železničních tras garantujících včasnost a pravidelnost dopravy a zabezpečení potřebné techniky - specielních vagonů, překládacích mechanismů, silničních nástaveb a nosičů. První fáze projektu (do konce r. 1994) je mimo jiné zaměřena na vytvoření podmínek pro přepravu tranzitních nákladových jednotek silniční dopravy po železnici.

ČSFR se v r. 1991 též připojila k Evropské dohodě AGTC, která určila podmínky a hlavní trasy kombinované dopravy v Evropě. Již v roce 1990 byly zavedeny na ČSD trasy pro tranzitní přepravu nákladových jednotek silniční dopravy ve směru sever - jih (ověřování přepravy na úseku Břeclav - Petrovice).

ČSD nevlastní speciální vozy pro přepravu nákladových jednotek silniční dopravy, dosud prováděné přepravy jsou přepravy tranzitní na cizích vozech. Předpokládá se, že ČSD postupně odebere počínaje r. 1992, kdy bude zahájena výroba, 250 speciálních vozů od Vagonky Poprad (licenční výroba).

7/ Jaké jsou výhledy investic ze zahraničí do oblasti naší železnice

ČSD jedná se zahraničními firmami, železnicemi a bankami - např. italskou firmou R.I.C. (modernizace tratě Praha - Horní Dvořiště), francouzskou Spie Batignolles (modernizace trati Brno - Bratislava - Štúrovo), MATELCO (modernizace trati Praha - Berlín), Italskými železnicemi, Německými spolkovými drahami, Rakouskými drahami, francouzskou bankou BNP atd. o modernizaci železničních tratí a případně výstavbě vysokorychlostních tratí. Jednání je vedeno s cílem získání výhodných zahraničních úvěrů na tyto záměry.

Zájem zahraničních firem je velký, ovšem poskytnutí úvěrů podmiňují zárukami bank a následně, vzhledem k platební neschopnosti ČSD i zárukami státu. V současné době probíhají další jednání a zpracovávají se příslušné projekty.

Podle názoru fy SINDAT, která ve spolupráci s fy PROGNOS AP Basilej zpracovala studii "Financování rozvojových programů s. o. ČSD" je nejreálnější pro realizaci modernizace tratí v ČSFR účast státu na financování stavební části projektu poskytnutím nenávratné dotace v kombinaci s mezinárodním projektem (obdoba Eurotunelu - velmi široce pojatá mez. společnost s rozsáhlou účastí stav. firem, bank, železničních společností se silnou podporou a iniciativou vycházející z ES).

ČSD dále jedná i o získání kapitálové účasti při zakládání společností v souvislosti s využitím některých drážních pozemků ke komerčním účelům např. nádraží Praha-Žižkov, Praha-Bubny a Praha hl. n.

K některým dalším problémům:

Dosud uplatňované formy informovanosti cestující veřejnosti v osobní železniční dopravě, i když již došlo k jejich kvalitativnímu zlepšení (např. systém ARES), nepovažuji rovněž za dostačující.

K postupnému dosažení úrovně evropského standardu se v současné době připravuje program inovace informačního systému pro cestující včetně automatizovaného rezervačního systému pro odbavování cestujících jízdními doklady (ARES 2), který umožní:

- rezervaci i pro jiné druhy přepravy přímo v železničních stanicích, zajištění ubytování, pronájem vozů apod., prostřednictvím napojení železničních stanic na jiné rezervační systémy

- rozšíření terminálů tohoto systému do cestovních kanceláří a organizací zajištujících jiné druhy přepravy

- mezinárodní propojení s rezervačními systémy evropských železnic a prodej mezinárodních jízdenek

- poskytování informací o vlakových spojích.

Realizace systému bude probíhat od roku 1992 ve třech etapách s ukončením v roce 1994. Program budování tohoto systému, jehož garantem bude ÚŘ ČSD, je zahrnut též ve "Studii restrukturalizace ČSD".

Doufám, vážený pane poslanče, že uvedený nástin řešení některých problémů, které byly předmětem Vašich otázek Vás uspokojí. Z uvedeného výčtu je zřejmé, že i když jde o složitou problematiku, řada otázek se řeší nebo jsou řešení připravována.

V této souvislosti bych rád uvedl, že jsem v letošním roce přivítal vytvoření Komise pro dopravu u Hospodářského výboru FS, s jejímiž členy můj resort již spolupracuje.

Pevně doufám, že mohu očekávat z Vaší strany i potřebnou podporu při prosazování některých důležitých záměrů v dopravě a těším se na další spolupráci.

S pozdravem

Vážený pan

MUDr. Jiří Maštálka

poslanec FS ČSFR

PRAHA


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP