Federální shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky
VI. v. o.
1044
Odpověď
předsedy vlády ČSFR JUDr. Mariána Čalfy na interpelaci podanou poslancem Sněmovny národů M. Zemanem (tisk 949)
PŘEDSEDA VLÁDY
ČESKÉ A SLOVENSKÉ FEDERATIVNÍ REPUBLIKY
|
|
V Praze dne 12. listopadu 1991 |
|
|
Č. j. 178/I/91 |
Vážený pane poslanče,
ve své interpelaci ze dne 10. října t. r. jste mně položil otázku, jakým způsobem a v jakém termínu hodlá federální vláda splnit požadavek Federálního shromáždění, který je uvedený v bodě 2, d) usnesení č. 164 FS, přijatého dne 4. července 1991, tj. specifikovat důvody, vedoucí ke krytí schodku státního závěrečného účtu Slovenské republiky v roce 1990 a uvést zásady, jimiž se vláda hodlá řídit při řešení obdobných problémů v budoucnosti.
Dále jste vznesl dotaz, zda budou podniknuta opatření ke zvýšení odpovědnosti vlády vůči parlamentu.
O zabezpečení úkolů, uvedených ve zmíněném usnesení Federálního shromáždění, jsem písemně požádal místopředsedu vlády a ministra financí ČSFR. Takový postup vytváří nezbytný předpoklad, aby požadavky Federálního shromáždění byly respektovány při věcném rozhodování federálního ministerstva financí již ve stádiu přípravy a zpracování všech materiálů ke státnímu rozpočtu, které FMF předkládá vládě a ta pak po jejich projednání a schválení Federálnímu shromáždění. Jde zejména o návrhy státního rozpočtu, státního závěrečného účtu, informace o některých úpravách státního rozpočtu a průběžné čtvrtletní informace o plnění státního rozpočtu.
Některé úkoly, vyplývající z usnesení FS č. 164/1991, federální vláda již průběžně plní. Konkrétně ve III. čtvrtletí t. r. vláda ČSFR předložila Federálnímu shromáždění informaci o změnách státního rozpočtu federace na rok 1991 a zprávu o plnění státního rozpočtu federace a souhrnu státních rozpočtů za I. pololetí 1991, která obsahovala i Federálním shromážděním požadovaný výhled vývoje plnění rozpočtu do konce roku 1991.
Další úkoly budou postupně zabezpečeny v připravovaném návrhu státního rozpočtu na rok 1992 a v návrhu státního závěrečného účtu čs. federace za rok 1991 (zvýšení podrobnosti údajů o státních finančních aktivech a pasivech zejména ve směru jejich tvorby a užití, zvýšení míry konkrétnosti a podrobnosti položek státního rozpočtu a státního závěrečného účtu v souvislosti s metodikou Mezinárodního měnového fondu).
Rozhodnutí vlády ČSFR uhradit schodek hospodaření státního rozpočtu Slovenské republiky v roce 1990 ve výši 468 mil. Kčs ze státních finančních aktiv federace bylo řešením mimořádným, avšak přijatým v souladu se zákonem č. 129/1989 Sb., o rozpočtových pravidlech federace, podle něhož bylo možno ještě v roce 1990 poskytovat dotace z federálního rozpočtu do státních rozpočtů republik.
Na základě požadavku Federálního shromáždění bude tato problematika dále hlouběji vysvětlena ve zprávě k návrhu státního rozpočtu federace na rok 1992.
Řešení obdobných problémů v budoucnu je dáno novým zákonem č. 563/1990 Sb., o rozpočtových pravidlech federace, který vychází ze samostatnosti hospodaření každého rozpočtu a nepočítá již s poskytováním dotací z federálního rozpočtu do státních rozpočtů republik.
Váš další dotaz, zda budou podniknuta opatření ke zvýšení odpovědnosti vlády vůči parlamentu, vychází zřejmě i ze skutečnosti, že ve Federálním shromáždění byla vláda ČSFR kriticky upozorněna na to, že schválila ve své působnosti výrazné změny státního rozpočtu federace na rok 1991. Toto upozornění vyústilo v usnesení 17. společné schůze sněmoven FS do požadavku, aby Federálnímu shromáždění byla předložena ještě před projednáváním návrhu zákona o státním rozpočtu na rok 1992 novela zákona č. 563/1990 Sb., o rozpočtových pravidlech federace, zejména ve smyslu prohloubení rozpočtové suverenity a zvýšení kontrolní funkce Federálního shromáždění.
V souladu s tímto úkolem byl ve vládě ČSFR dne 31. října t. r. schválen návrh na dílčí novelizaci zákona č. 563/1990 Sb., ve kterém se m. j. doplňuje ustanovení § 13, odst. 2, jehož dosavadní znění dávalo vládě velmi rozsáhlé pravomoci, aby v průběhu roku měnila svými rozhodnutími schválený státní rozpočet. Úpravou zmíněného ustanovení zákona budou stanoveny hranice pro oprávnění vlády ke změnám schváleného státního rozpočtu v průběhu roku jejich konkrétním vymezením přímo v rozpočtovém zákoně podle potřeby řízení rozpočtového hospodaření v rozpočtovém roce. V zákoně o státním rozpočtu federace budou jednoznačně vymezeny úpravy státního rozpočtu, které bude možno provádět v průběhu roku jen se souhlasem Federálního shromáždění.
Tato opatření tedy prohloubí rozpočtovou suverenitu a kontrolní funkci Federálního shromáždění a zvýší i odpovědnost vlády vůči nejvyššímu zákonodárnému sboru.
S pozdravem

|
|
co na vědomí: |
|
Vážený pan |
Vážený pan |
|
ing. Miloš Zeman |
PhDr. Milan Šútovec, CSc. |
|
poslanec Sněmovny národů |
předseda Sněmovny národů |
|
Federálního shromáždění |
Federálního shromáždění ČSFR |
|
Praha |
Praha |

