Federální shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky

VI. v. o.

1105

Návrh

poslanců Federálního shromáždění Z. Brůžka, S. Tarhoviské, V. Valtra, K. Ježka, J. Kačera, P. Brodského, J. Součka, J. Vilda, I. Mynáře, I. Ryndy

na vydání

zákona o federálním fondu životního prostředí

 

Návrh

ZÁKON

o federálním fondu životního prostředí

Federální shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky se usneslo na tomto zákoně

§ 1

(1) Ke zvýšení péče o životní prostředí zejména v případech společného zájmu obou národních republik se při Federálním výboru pro životní prostředí zřizuje federální fond životního prostředí (dále jen "Fond").

(2) Fond ve všech věcech spravuje a jeho jménem jedná Federální výbor pro životní prostředí (dále jen "správce Fondu").

(3) Za hospodaření s prostředky Fondu odpovídá správce Fondu vládě České a Slovenské Federativní Republiky.

(4) Stát neodpovídá za závazky Fondu a Fond za závazky státu.

§ 2

(1) Správce Fondu sestavuje každoročně rozpočet a závěrku Fondu.

(2) Návrh rozpočtu Fondu a závěrku Fondu projednává správce Fondu s ministerstvem financí České a Slovenské Federativní Republiky.

(3) Rozpočet a závěrku Fondu předkládá správce Fondu společně s ministrem financí České a Slovenské Federativní Republiky současně s návrhem státního rozpočtu a státního závěrečného účtu federace vládě České a Slovenské Federativní Republiky a Federálnímu shromáždění.

§ 3

Finančními příjmy Fondu jsou:

1. dohodnutý příděl z fondů životního prostředí republik,

2. dotace ze státního rozpočtu federace,

3. příjmy z akcí, financovaných z prostředků fondu,

4. úroky z prostředků Fondu uložených u peněžních ústavů,

5. splátky půjček a úvěrů žadatelů,

6. subjekty vrácené prostředky, které využily Fondu v rozporu se stanovenými podmínkami,

7. půjčky a úvěry od peněžních ústavů,

8. dary poskytnuté fyzickými i právnickými osobami,

9. dotace ze zahraničí na zajištění jmenovitých akcí,

10. úhrady za znečišťování životního prostředí v ČSFR ze zahraničí.

§ 4

Z prostředků Fondu se mohou poskytnout dotace, půjčky nebo dary na:

1. mezinárodní ekologické závazky ČSFR nebo jejich část, pokud nebudou hrazeny ze státního rozpočtu federace,

2. úhradu nákladů spojených s mezinárodní spoluprací v oblasti životního prostředí,

3. další výdaje dohodnuté s příslušnými ústředními orgány republik pro životní prostředí včetně podpory významných ekologických akcí a snížení dopadu zavádění ekologických opatření,

4. získávání nezávislých informací o činitelích, ovlivňujících životní prostředí,

5. podporu výzkumu, vývoje a výroby ekologicky čistých výrobků a technologií,

6. podporu normalizačních akcí, stanovujících maximální limity možného využívání životního prostředí,

7. propagaci, výchovu a osvětu v oblasti životního prostředí, jakož i zvyšování kvalifikace včetně tuzemských a zahraničních stáží,

8. podporu nevládních organizací působících v oblasti životního prostředí.

§ 5

(1) O použití finančních prostředků Fondu rozhoduje správce Fondu na základě návrhu Rady Fondu, který vychází ze záměrů státní ekologické politiky.

(2) Radu Fondu tvoří předseda a 7 členů, kteří jsou jmenováni ministrem-předsedou Federálního výboru pro životní prostředí.

(3) Prostředky poskytnuté z Fondu jsou účelově vázány. Subjekt, kterému byly poskytnuty, je povinen použít je jen v souladu se stanovenými podmínkami.

(4) V případech, kdy byly prostředky Fondu použity v rozporu se stanovenými podmínkami je subjekt, kterému byly poskytnuty, povinen tyto prostředky vrátit.

§ 6

(1) Podrobnosti pro hospodaření s Fondem stanoví statut Fondu, který schvaluje vláda ČSFR; v rámci statutu Fondu je též upraveno postavení Rady Fondu, která je poradním orgánem správce Fondu.

§ 7

Zůstatek finančních prostředků Fondu koncem kalendářního roku nepropadá.

§ 8

Na rozhodování podle tohoto zákona se nevztahují obecné předpisy o správním řízení. [Zákon č. 71/1967 Sb., o správním řízení (správní zákon).]

§ 9

Tento zákon nabývá účinnosti dnem .........

 

DŮVODOVÁ ZPRÁVA

I. Obecná část

Současný stav životního prostředí vyžaduje vedle odpovídajících legislativních opatření též promyšlený přístup k vytváření a využívání finančních prostředků v zájmu zlepšování životního prostředí.

V podmínkách působení tržního mechanismu nebude možné spoléhat jen na rozpočtové zdroje federace nebo republik, ale bude nezbytné vytvářet zdroje rychle použitelné pro ochranu a asanaci životního prostředí, resp. podporu ekologicky žádoucích strukturálních a technologických změn.

Tuto funkci by měly plnit fondy životního prostředí, zřízené, resp. vytvořené na úrovni federace, republik a případně i menších územních regionů. Vytváření fondů životního prostředí je v souladu s koncepcí státní ekologické politiky, kterou schválila federální vláda v červenci 1990.

Konstrukce fondů vychází z konstrukce státních rozpočtů (federace a republik); jsou řešeny tak, aby byly navzájem autonomní, konsistentní a synergicky působící. Pokud budou stanoveny vzájemné vztahy mezi nimi, musí tyto vztahy vyplývat ze zákona, resp. zákon takové vztahy musí připouštět.

Použití fondů bude realizováno na základě předem vyhlašovaných podmínek v souladu se statuty fondů a s ekologickým programem vlády.

Fondy životního prostředí budou významným nástrojem především v přechodném období čs. ekonomiky, kdy je třeba soustředit značné finanční prostředky na řešení kritických ekologických poměrů ČSFR, kteří vznikly v minulých desetiletích.

V tomto období nezastupitelně doplní základní zdroj financování ekologických opatření - vlastní prostředky subjektů (podniků a obcí).

Předpokládá se vytvoření soustavy fondů životního prostředí na třech úrovních:

- federální fond životního prostředí,

- státní fondy životního prostředí ČR a SR,

- regionální fondy.

Federální fond životního prostředí je organickou součástí soustavy fondů životního prostředí. Představuje samostatný právní subjekt, působící prioritně v oblasti působení a zaměření FVŽP, popř. posilující oblasti působení ostatních fondů životního prostředí.

Federální fond životního prostředí představuje finanční instituci uvolňující prostředky na základě smluvních vztahů. Jeho činnost bude otevřena kontrole ze strany veřejnosti.

Federální fond je spravován FVŽP.

II. Zvláštní část

K § 1 a 2:

Správcem federálního fondu pro životní prostředí se navrhuje FVŽP, který za hospodaření s prostředky fondu odpovídá vládě ČSFR.

Fond bude samostatný právní subjekt a nebude odpovídat za závazky státu a naopak.

V souladu s rozpočtovými pravidly federace bude správce fondu každoročně sestavovat rozpočet a závěrku fondu.

K § 3:

V tomto ustanovení jsou taxativně uvedeny všechny v úvahu přicházející zdroje fondu s tím, ze jejich faktický rozsah a struktura bude ovlivněna předpokládaným konkrétním užitím prostředků fondu; předpokládá se, že nejdůležitějšími zdroji budou zdroje ad 1) a 2). Absence některého z těchto zdrojů v určitém období by vsak neměla negativně ovlivnit existenci fondu.

Při poskytnutí finančních prostředků může Fond stanovit podmínku, že se bude podílet na výnosu, dosahovaném subjektem, kterému byly prostředky poskytnuty.

K § 4:

Vzhledem k předpokládanému rozsahu finančních prostředků fondu by jejich účinné využití mělo spíše než v přímém financování ekologických akcí spočívat v přípravě a iniciování těchto akcí.

K § 5 a 6:

Podrobnosti o hospodaření budou vyplývat ze statutu fondu, který schválí vláda ČSFR s tím, že o poskytování finančních prostředků z fondu bude správce rozhodovat na základě návrhu Rady fondu.

Radu fondu jako svůj poradní orgán jmenuje správce fondu ze zástupců orgánů životního prostředí republik a příslušných odborníků teorie a praxe.

Přesná a podrobná právní úprava rozpouštění parlamentu a řešení následné situace je zárukou proti zneužití tohoto institutu, který je obvyklý i v jiných demokratických státech (a který např. znala i ústava z roku 1920), a ve vztahu parlamentu k jiným ústavním orgánům má stabilizační a integrační roli.

K bodu 7 a 8

Jedná se o legislativní úpravy, které jsou logickým vyústěním změn provedených v předcházejících bodech.

K čl. II

Vzhledem k potřebě vyplnit mezery a zpružnit činnost parlamentu se navrhuje účinnost dnem vyhlášení.

V Praze dne 28. listopadu 1991

Prezident ČSFR:

Václav Havel v. r.

 

PREDSEDA VLÁDY

ČESKEJ A SLOVENSKEJ FEDERATÍVNEJ REPUBLIKY

V Prahe dňa 3. apríla 1992

Č. j. 320/92-16

Vážený pán predseda,

k Vašej žiadosti zo dna 9. decembra 1991 zasielam v súlade s § 40 ods. 1 zákona o rokovacom poriadku Federálneho zhromaždenia stanovisko vlády Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky k návrhu zákona o federálnom fonde životného prostredia (tisk FZ č. 1105).

Stanovisko prijala vláda dna 2. apríla 1992.

Príloha

S pozdravom

Vážený pán

Alexander Dubček

predseda Federálneho zhromaždenia ČSFR

Praha

 

Stanovisko

vlády České a Slovenské Federativní Republiky

Zřízení federálního fondu životního prostředí zákonem. Federálního shromáždění je v souladu s ústavním zákonem o československé federaci. Předložený návrh však není v části upravující tvorbu finančních zdrojů federálního fondu životního prostředí kompatibilní s již přijatým zákonem České národní rady č. 388/1991 Sb., o státním fondu životního prostředí České republiky a zákonem Slovenské národní rady č. 128/1991 Sb., o státním fondu životního prostředí Slovenské republiky, které předpokládají pouze možnost rozhodnout o dotaci na investiční a neinvestiční akce právnických a fyzických osob k jejich žádosti ale není zakotvena možnost poskytovat příděl z fondu životního prostředí republik ve prospěch zřizovaného federálního fondu. Takovou možnost nelze vůči republikovým fondům založit zákonem Federálního shromáždění a zároveň je nutné uvážit, že navrhovaný mechanismus by znamenal určitou formu přerozdělování finančních prostředků vyčleněných na životní prostředí mezi federací a republikami.

Pokud Federální shromáždění přijme navrhovaný zákon, doporučujeme vyjádřit v něm právní postavení federálního fondu životného prostředí.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP