FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKÉ A SLOVENSKÉ FEDERATIVNÍ REPUBLIKY 1991
VI. v. o.
1116
Návrh
poslanců Federálního shromáždění F. Šedivého, M. Richtera, J. Petrové, J. Schneidera, J. Piskoře, P. Zahrádky, T. Kopřivy, J. Selnera a Z. Maliny
na vydání zákona
o zákazu vykonávání některých činností a zneužívání informací
Návrh
Zákon
ze dne ........... 1991
o zákazu vykonávání některých činností a zneužívání informací
Federální shromáždění České a Slovenské Federativní republiky se usneslo na tomto zákoně:
§ 1
Pracovníci orgánů státní správy a státních organizací, nebo členové družstevních a odborových orgánů a organizací pracující ve funkcích do nich jsou voleni [Zákoník práce § 65 a n. a zák. op. předsednictva FS č. 362/90 Sb.] nebo jmenováni /dále jen pracovníci/ nesmějí
a/ být vedoucím představitelem jiné právnické osoby nebo fyzickou osobou oprávněnou k podnikání se stejným nebo podobným předmětem činnosti
b/ v rámci působnosti orgánu nebo organizace, ve které pracují, nebo jejímiž jsou členy, uzavírat obchodní ujednání jménem jiné osoby nebo jménem svým, jako osoby oprávněné k podnikání
c/ obchodně využívat dosud nezveřejněné informace, které získali při výkonu svých povinností nebo v průběhu svého zaměstnání. Za takové informace se považují zejména informace, které umožní a nebo mohou umožnit zúčastněné osobě dosažení určité výhody, které by jinak nemohla dosáhnout.
§ 2
Nikdo nesmí vědomě obchodně využívat dosud nezveřejněné informace, které mu sdělil pracovník uvedený v § 1, nebo jiná osoba.
§ 3
Ujednání odporující tomuto zákonu jsou od počátku neplatná a majetkový prospěch takto získaný je bezdůvodným obohacením.
§ 4
Pokud pracovník nebo jiná osoba poruší některý ze zákazů uvedených v § 1 a 2, dopouští se přestupku [§ 24 z. ČNR č. 200/90 Sb. a z. SNR č. 372/90 Sb. o přestupcích], pokud nejde o trestný čin a musí vydat bezdůvodné obohacení, které tím získal. Vydáno musí být vše, co bylo bezdůvodným obohacením nabyto; není-li to dobře možné, musí být poskytnuta peněžitá náhrada.
Důvodová zpráva
Neustále dochází ke zneužívání privilegovaných, tj. dosud nezveřejněných informací osobami, které k nim mají přístup z důvodu výkonu funkce. Země s vybudovaným tržním hospodářstvím se proti tomuto nebezpečnému jevu brání jak vlastním zákonodárstvím, tak i příjímáním nadstátních dohod /Konvence Rady Evropy 1989/.
Jde o zabránění nekalé soutěži a tomu, čemu se říká "insider trading", tedy obchodování zasvěcených do problému lépe, než ostatní účastníci soutěže.
Naše právní úprava zatím zná jen omezení takové činnosti u akciových společností /z. č. 104/90 Sb./ a neurčité formulace o povinnostech pracovníků ochraňovat majetek ze ZF a hospodářského zákoníku. Připravuje se novela trestního zákona a zákoníku práce, kde by se příslušná ustanovení měla objevit; považujeme však za vhodnější upravit celou problematiku jedním jednoduchým předpisem, který by byl srozumitelný široké veřejnosti.
Pravomoc Federálního shromáždění je dána čl. 24 písm. b/ a c/ úst. zákona č. 143/68 Sb. ve znění pozdějších zákonů.
PREDSEDA VLÁDY
ČESKEJ A SLOVENSKEJ FEDERATÍVNEJ REPUBLIKY
V Prahe dňa 3. apríla 1992
Č. j. 948/92-16
Vážený pán predseda,
k Vašej žiadosti zo dňa 12. decembra 1991 zasielam v súlade s § 40 ods. 1 zákona o rokovacom poriadku Federálneho zhromaždenia stanovisko vlády Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky k návrhu zákona o zákazu vykonávania niektorých činností a zneužívania informácií (tisk FZ č. 1116). Stanovisko prijala vláda dňa 2. apríla 1992.
Príloha
S pozdravom

Vážený pán
Alexander Dubček
predseda Federálneho zhromaždenia
Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky
Praha
Stanovisko
vlády České a Slovenské Federativní Republiky
Předseda Federálního shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky požádal podle § 39 ods. 1 zákona o jednacím řádu Federálního shromáždění o stanovisko k návrhu zákona o zákazu vykonávání některých činností a zneužívání informací (tisk FS č. 1116).
Vláda projednala návrh zákona na své schůzi dne 2. dubna 1992 a zaujala k němu toto stanovisko:
Vláda konstatuje, že doplnění chybějící právní úpravy, která by řešila zákaz souběhu výkonu některých činností, otázku střetu veřejného zájmu s osobními zájmy a zneužívání informací získaných při výkonu povolání, je nezbytné.
Řešení některých nežádoucích důsledků, které se projevují v souvislosti s uplatňováním práva každého na podnikání a provozování jiné hospodářské činnosti vláda navrhla v zákoně, kterým se mění a doplňuje zákoník práce a zákon o zaměstnanosti, který již Federálnímu shromáždění předložila.
Vláda v této souvislosti poukazuje na skutečnost, že návrh zákona o zákazu vykonávání některých činností a zneužívání informací, je svým obsahem úpravou práv a povinností vyplývajících z pracovních vztahů. Za systémově vhodnější proto vláda považuje, aby řešení navrhované problematiky bylo obsaženo v zákoníku práce, jako součást úpravy pracovní kázně.
Vláda považuje navrhovanou zákonnou úpravu za problematickou z hlediska vymezení okruhu osob, na něž by se měla vztahovat, neboť návrh zákona danou problematiku řeší jen dílčím způsobem. Zákaz výkonu některých činností se předpokládá pouze ve vztahu k vedoucím pracovníkům a pro neúplný okruh zaměstnávajících organizací. V této souvislosti vláda upozorňuje, že problematika týkající se možnosti zneužívání svého postavení v zaměstnání nemusí být záležitostí pouze vedoucích pracovníků, ale i dalších pracovníků a proto je komplexnější úprava navržena v rámci novely zákoníku práce.
Vláda považuje zákonnou úpravu zákazu souběhu výkonu některých činností a zneužívání informací získaných při výkonu povolání z věcného hlediska za nezbytnou a doporučuje ji realizovat prostřednictvím dílčí úpravy v rámci návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje zákoník práce a zákon o zaměstnanosti, který již byl Federálnímu shromáždění předložen a proto nedoporučuje přijetí zákona o zákazu vykonávání některých činností a zneužívání informací.

