FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKÉ A SLOVENSKÉ FEDERATIVNÍ REPUBLIKY 1991

VI. v. o.

1116

Návrh

poslanců Federálního shromáždění F. Šedivého, M. Richtera, J. Petrové, J. Schneidera, J. Piskoře, P. Zahrádky, T. Kopřivy, J. Selnera a Z. Maliny

na vydání zákona

o zákazu vykonávání některých činností a zneužívání informací

 

Návrh

Zákon

ze dne ........... 1991

o zákazu vykonávání některých činností a zneužívání informací

Federální shromáždění České a Slovenské Federativní republiky se usneslo na tomto zákoně:

§ 1

Pracovníci orgánů státní správy a státních organizací, nebo členové družstevních a odborových orgánů a organizací pracující ve funkcích do nich jsou voleni [Zákoník práce § 65 a n. a zák. op. předsednictva FS č. 362/90 Sb.] nebo jmenováni /dále jen pracovníci/ nesmějí

a/ být vedoucím představitelem jiné právnické osoby nebo fyzickou osobou oprávněnou k podnikání se stejným nebo podobným předmětem činnosti

b/ v rámci působnosti orgánu nebo organizace, ve které pracují, nebo jejímiž jsou členy, uzavírat obchodní ujednání jménem jiné osoby nebo jménem svým, jako osoby oprávněné k podnikání

c/ obchodně využívat dosud nezveřejněné informace, které získali při výkonu svých povinností nebo v průběhu svého zaměstnání. Za takové informace se považují zejména informace, které umožní a nebo mohou umožnit zúčastněné osobě dosažení určité výhody, které by jinak nemohla dosáhnout.

§ 2

Nikdo nesmí vědomě obchodně využívat dosud nezveřejněné informace, které mu sdělil pracovník uvedený v § 1, nebo jiná osoba.

§ 3

Ujednání odporující tomuto zákonu jsou od počátku neplatná a majetkový prospěch takto získaný je bezdůvodným obohacením.

§ 4

Pokud pracovník nebo jiná osoba poruší některý ze zákazů uvedených v § 1 a 2, dopouští se přestupku [§ 24 z. ČNR č. 200/90 Sb. a z. SNR č. 372/90 Sb. o přestupcích], pokud nejde o trestný čin a musí vydat bezdůvodné obohacení, které tím získal. Vydáno musí být vše, co bylo bezdůvodným obohacením nabyto; není-li to dobře možné, musí být poskytnuta peněžitá náhrada.

 

Důvodová zpráva

Neustále dochází ke zneužívání privilegovaných, tj. dosud nezveřejněných informací osobami, které k nim mají přístup z důvodu výkonu funkce. Země s vybudovaným tržním hospodářstvím se proti tomuto nebezpečnému jevu brání jak vlastním zákonodárstvím, tak i příjímáním nadstátních dohod /Konvence Rady Evropy 1989/.

Jde o zabránění nekalé soutěži a tomu, čemu se říká "insider trading", tedy obchodování zasvěcených do problému lépe, než ostatní účastníci soutěže.

Naše právní úprava zatím zná jen omezení takové činnosti u akciových společností /z. č. 104/90 Sb./ a neurčité formulace o povinnostech pracovníků ochraňovat majetek ze ZF a hospodářského zákoníku. Připravuje se novela trestního zákona a zákoníku práce, kde by se příslušná ustanovení měla objevit; považujeme však za vhodnější upravit celou problematiku jedním jednoduchým předpisem, který by byl srozumitelný široké veřejnosti.

Pravomoc Federálního shromáždění je dána čl. 24 písm. b/ a c/ úst. zákona č. 143/68 Sb. ve znění pozdějších zákonů.

 

PREDSEDA VLÁDY

ČESKEJ A SLOVENSKEJ FEDERATÍVNEJ REPUBLIKY

V Prahe dňa 3. apríla 1992

Č. j. 948/92-16

Vážený pán predseda,

k Vašej žiadosti zo dňa 12. decembra 1991 zasielam v súlade s § 40 ods. 1 zákona o rokovacom poriadku Federálneho zhromaždenia stanovisko vlády Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky k návrhu zákona o zákazu vykonávania niektorých činností a zneužívania informácií (tisk FZ č. 1116). Stanovisko prijala vláda dňa 2. apríla 1992.

Príloha

S pozdravom

Vážený pán

Alexander Dubček

predseda Federálneho zhromaždenia

Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky

Praha

 

Stanovisko

vlády České a Slovenské Federativní Republiky

Předseda Federálního shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky požádal podle § 39 ods. 1 zákona o jednacím řádu Federálního shromáždění o stanovisko k návrhu zákona o zákazu vykonávání některých činností a zneužívání informací (tisk FS č. 1116).

Vláda projednala návrh zákona na své schůzi dne 2. dubna 1992 a zaujala k němu toto stanovisko:

Vláda konstatuje, že doplnění chybějící právní úpravy, která by řešila zákaz souběhu výkonu některých činností, otázku střetu veřejného zájmu s osobními zájmy a zneužívání informací získaných při výkonu povolání, je nezbytné.

Řešení některých nežádoucích důsledků, které se projevují v souvislosti s uplatňováním práva každého na podnikání a provozování jiné hospodářské činnosti vláda navrhla v zákoně, kterým se mění a doplňuje zákoník práce a zákon o zaměstnanosti, který již Federálnímu shromáždění předložila.

Vláda v této souvislosti poukazuje na skutečnost, že návrh zákona o zákazu vykonávání některých činností a zneužívání informací, je svým obsahem úpravou práv a povinností vyplývajících z pracovních vztahů. Za systémově vhodnější proto vláda považuje, aby řešení navrhované problematiky bylo obsaženo v zákoníku práce, jako součást úpravy pracovní kázně.

Vláda považuje navrhovanou zákonnou úpravu za problematickou z hlediska vymezení okruhu osob, na něž by se měla vztahovat, neboť návrh zákona danou problematiku řeší jen dílčím způsobem. Zákaz výkonu některých činností se předpokládá pouze ve vztahu k vedoucím pracovníkům a pro neúplný okruh zaměstnávajících organizací. V této souvislosti vláda upozorňuje, že problematika týkající se možnosti zneužívání svého postavení v zaměstnání nemusí být záležitostí pouze vedoucích pracovníků, ale i dalších pracovníků a proto je komplexnější úprava navržena v rámci novely zákoníku práce.

Vláda považuje zákonnou úpravu zákazu souběhu výkonu některých činností a zneužívání informací získaných při výkonu povolání z věcného hlediska za nezbytnou a doporučuje ji realizovat prostřednictvím dílčí úpravy v rámci návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje zákoník práce a zákon o zaměstnanosti, který již byl Federálnímu shromáždění předložen a proto nedoporučuje přijetí zákona o zákazu vykonávání některých činností a zneužívání informací.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP