Federální shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky

VI. v. o.

1123

Odpověď

ministra financí ČSFR Ing. Václava Klause, CSc. na interpelaci podanou poslancem Sněmovny národů J. Vildem na 18. společné schůzi Sněmovny lidu a Sněmovny národů

 

Ministr financí ČSFR

V Praze dne 6. prosince 1991

Čj. XVI/1192/SM - 4210

Vážený pane poslanče,

plně chápu Vaše znepokojení z toho, že zvyšování nájemného v tzv. státních bytech bude zahájeno až v roce 1992. Mohu Vás ujistit, že i já si plně uvědomuji neudržitelnost současného stavu v této oblasti. Je však třeba vidět tuto problematiku v poněkud širších souvislostech, a proto se Vám pokusím nastínit důvody, které nás vedly k rozhodnutí zahájit úpravu nájemného až v roce 1992.

Již začátkem roku 1990 bylo rozhodnuto o realizaci úpravy nájemného s tím, že bude rozdělena do několika etap, aby dopad na obyvatelstvo nebyl drastického charakteru. Propočty tzv. ekonomizovaného nájemného (bez služeb) ukazovaly na nutnost zvýšení oproti nynějšímu stavu řádově o stovky procent. Při odhadovaném vzrůstu cen služeb, spojených s bydlením, bylo jasné, že při současné kupní síle obyvatelstva je požadavek na okamžité zavedení tzv. ekonomizovaného nájemného nereálný. Rozhodnutí o postupném zvyšování nájemného bylo samozřejmě učiněno ve spolupráci s řadou ostatních zainteresovaných ústředních orgánů a organizací, se kterými byly další postupy při zpracování příslušného předpisu široce konzultovány a připomínkovány.

Nejprve bylo nutno řešit otázku, která zdánlivě s nájemným nesouvisela. Ceny tepla, teplé vody, paliv a energií pro domácnost. Vzrůstem cen paliv a energií, zapříčiněné hlavně jejich nákupem za konvertibilní měny a zrušením dotací ze státního rozpočtu, došlo k jejich citelnému nárůstu. I když všechny tyto položky nejsou podle platné metodiky součástí nájemného, přímo souvisí s provozem domácností a doléhají na obyvatelstvo.

Konkrétně u nájemného bylo rozhodnuto nejprve vyčlenit veškeré služby spojené s bydlením z nájemného (ceny za ústřední - dálkové vytápění a za dodávku teplé vody, úklid společných prostor v domě, užívání výtahu, dodávku vody z veřejných vodovodů a vodáren, odvádění odpadních vod z veřejnými kanalizacemi, užívání domovní - blokové prádelny, osvětlení společných prostor v domě, čištění komínů, odvoz popela a smetí, odvoz splašků a čištění žump a vybavení bytu společnou televizní a rozhlasovou anténou), stanovit jejich úhradu podle skutečných nákladů na tyto služby a zrušit slevy z nájemného na nezaopatřené děti. Zbývající tzv. čisté nájemné zvýšit o 100 % a postupně připravovat podklady pro propočet dalšího zvýšení. Zrušit i všechny sociální aspekty, obsažené v nájemném. Tento systém by měl fungovat přechodnou dobu, cca 2 roky. Současně se zpracovává zcela nový předpis o nájemném, vycházející převážně ze zahraničních zkušeností.

Bylo zřejmé, že ještě než bude vydána novela příslušné vyhlášky o nájemném, zahrnující uvedené zvýšení cen služeb a čistého nájemného o 100 %, bude nutno vytvořit systém účinných nástrojů sociální politiky a orgánů, které by ho adresně realizovaly. Ve státních bytech (ale i v bytech v soukr. činžovních domech) bydlí kromě občanů s vysokými příjmy (jak uvádíte) tisíce rodin s dětmi nebo starých lidí s nízkými příjmy.

Dále bylo nutno překonat překážky legislativního charakteru, neboť současná úprava má řadu vážných nedostatků. Neumožňuje jednostranně zvýšit nájemné, neřeší otázku dispozic s byty, neřeší problém těch, kteří notoricky neplatí nájemné atd. Bez vyřešení výše uvedených problémů, na kterých FMF pouze spolupracovalo, nebylo možné zvýšení nájemného provést. Po několika jednáních Finanční rady ČSFR, kdy bylo zřejmé, že výše uvedené podmínky budou vytvořeny až k 1. 1. 1992, bylo rozhodnuto posunout zahájení první fáze úpravy nájemného na toto datum.

Zároveň Vás chci ubezpečit, že vím, jak je zdevastován bytový fond a jaká je úroveň bydlení na sídlištích i ve většině starší, hlavně městské zástavby. Uvědomuji si, že připravovaná opatření jsou jen dílčího charakteru a zlepší situaci jen minimálně. Velká skupina vlastníků domů (fyz. osoby, podniky, obce atd.) nebude spokojena s poukazem na stálé nízké nájemné, které neumožňuje ani krýt náklady na údržbu a opravy, o zisku se nedá hovořit. Další (větší) skupina nájemců také nebude spokojena s poukazem na zvýšení nájemného ve zdevastovaných domech a kasárenských panelácích, kde bydlení je utrpením, nemluvě už o předešlých dopadech, plynoucích z liberalizace cen.

Z uvedeného, doufám, jasně vyplývá, že FMF a ostatní zainteresované orgány se nevyhýbají tzv. nepopulárním opatřením, spíše naopak. Postupné zvyšování nájemného bude zahájeno v čase jedině možném a v rozsahu pokud možno odpovídajícím dnešní realitě.

S pozdravem

Ing. V. Klaus, CSc., v. r.

Vážený pan

J. Vild

poslanec Sněmovny národů FS

Praha


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP