Federální shromáždění České Slovenské Federativní Republiky

VI. v. o.

1154

Odpověď

místopředsedy vlády JUDr. Pavla Rychetského na interpelaci podanou poslancem SN J. Skalickým (ústní)

 

JUDr. PAVEL RYCHETSKÝ

MÍSTOPŘEDSEDA VLÁDY ČSFR

V Praze dne 9. prosince 1991

Č. j. 1576/91-02

Vážený pane poslanče,

na Vaši interpelaci ve věci návrhu zákona Federálního shromáždění o hospodářských komorách Vám podávám tuto odpověď:

Touto záležitostí se zabývají republikové orgány již od druhé poloviny minulého roku. Legislativním radám vlád České republiky a Slovenské republiky bylo předloženo postupně několik variant návrhů zákonů České národní rady a Slovenské národní rady o hospodářských komorách.

Vláda Slovenské republiky zaujala stanovisko, že jde o záležitost pouze republikovou. Svým usnesením č. 481 z 10. září 1991 schválila svůj návrh zákona a předložila ho již Slovenské národní radě. Vláda České republiky naopak již podruhé odmítla návrh zákona České národní rady s tím, že jde o záležitost federální, a požádala o vypracování návrhu zákona Federálního shromáždění. K tomu nám zaslala paragrafované znění návrhu zákona České národní rady jako podklad pro přípravu zákona federálního.

Vypracováním návrhu zákona Federálního shromáždění bylo pověřeno (plánem legislativních prací, o němž se zmiňujete) federální ministerstvo zahraničního obchodu. Toto ministerstvo sice práce na návrhu zákona zahájilo, avšak v připomínkovém řízen byla vyslovena natolik rozporná stanoviska (zejména v otázce působnosti k právní úpravě), že pan ministr Bakšay mne nakonec svým dopisem ze dne 8. října 1991 požádal o odložení termínu úkolu předložit návrh zákona o federální hospodářské komoře až do doby plného vyjasnění této problematiky.

Mezitím byl v České národní radě předložen iniciativní skupinou poslanců návrh zákona České národní rady o hospodářské komoře, a podle mých informací probíhá jeho projednávání ve výborech České národní rady.

Skutečností je, že otázka, komu přijetí právní úpravy hospodářských komor náleží, není zcela vyjasněna. Zákonná úprava hospodářských komor není v ústavním zákoně č. 556/1990 Sb. výslovně uvedena jako záležitost v působnosti federace. Vláda Slovenské republiky, někteří poslanci České národní rady i některá podnikatelská sdružení v České republice z toho dovozují, že je nutné použít ustanovení článku 9 citovaného ústavního zákona, podle něhož věci, které nejsou ústavním zákonem Federálního shromáždění svěřeny do působnosti ČSFR, patří do působnosti republik.

Vláda České republiky naopak zaujímá stanovisko, že právní úprava hospodářských komor náleží do působnosti federace, protože jde o úpravu podnikání (čl. 24 citovaného ústavního zákona). Pro toto stanovisko existují rovněž dosti silné argumenty, zejména mělo-li by být členství podnikatelů v hospodářských komorách povinné. Tím by se totiž určovaly další podmínky podnikání, což bezesporu patří do působnosti federace. Věc tedy není odložena, ale bude zapotřebí ještě dalšího jednání, protože otázku působnosti je nutné řešit podle obsahu navrhovaných úprav.

S pozdravem

Vážený pan

Jiří Skalický

poslanec Federálního shromáždění

České a Slovenské Federativní Republiky

Praha


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP