Federální shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky

VI. v. o.

1164

Odpověď

ministra dopravy ČSFR Ing. J. Nezvala na interpelaci podanou poslancem Sněmovny lidu J. Konečným (tisk 1102)

 

 

MINISTR DOPRAVY

České a Slovenské Federativní Republiky

V Praze dne ... prosince 1991

Č. j.: 13 492/1991-120

Vážený pane ústřední řediteli,

ve smyslu jednacího řádu Federálního shromáždění mně zaslal předseda FS interpelaci poslance Sněmovny lidu J. Konečného k finanční podpoře dostavby budovy ČSD-ČSAD Karlovy Vary-dolní nádraží.

Výstavba této budovy doposud byla plně hrazena z vlastních zdrojů s. o. ČSD a vznikla jako dohoda s bývalým Městským národním výborem Karlovy Vary a Zč KNV v Plzni o výstavbě sdružené investice ČSD-ČSAD.

Zásady o účasti státního rozpočtu na financování veřejných investic, vydané FMF, spolu s nedostatkem finančních zdrojů ze státního rozpočtu na pokračování rozestavěných staveb železniční infrastruktury, mně neumožňují problematiku na vrub účelových nebo systémových dotací ze státního rozpočtu řešit a interpelaci vyhovět.

Žádám Vás proto o prověření stavu v rámci vlastních zdrojů. Zároveň Vám doporučuji záležitost projednat i s primátorem Karlových Varů, neboť předmětná akce je z převážné části městskou investicí.

S pozdravem

Vážený pan

Ing. Jan Hampl

ústřední ředitel s. o. ČSD

Praha

 

MINISTR DOPRAVY

České a Slovenské Federativní Republiky

V Praze dne 20. prosince 1991

Č. j.: 13 492/1991-120

Příloha

Vážený pane,

Vaši interpelaci ve věci dostavby výpravní budovy ČSD a ČSAD Karlovy Vary jsem podrobně prověřil. S politováním musím konstatovat, že Vaší žádosti nemohu vyhovět i přes skutečnost, že se jedná o stavbu v bezprostřední blízkosti centra světových lázní. Prostředky stanovené pro rok 1992 ve státním rozpočtu federace na investiční výstavbu železniční dopravy nepokrývají ani rozestavěné akce na vybraných hlavních železničních tazích a proto dojde k jejich útlumu.

Za této situace, kdy ze státních dotací nelze realizovat ani přechodovou pohraniční stanici Cheb (RN 34 mil. Kčs), která má být uvedena do provozu ke grafikonu vlakové dopravy roku 1992/93, nelze přidělené zdroje převádět ve prospěch Vámi uváděné akce. Kromě toho "Zásady účasti státního rozpočtu na financování veřejných investic", vydané FMF pod č. j. 13 646/91, stanoví, že ze státních dotací lze realizovat pouze investice schválené vládou ČSFR v rámci komplexních programů rozvoje, kam tato stavba nepatří.

Vzhledem k tomu, že investice řeší převážně problémy města, o čemž mimo jiné svědčí i více než pětinásobná špičková hodinová frekvence ČSAD proti ČSD, doporučuji interpelovat i Městský úřad Karlovy Vary s cílem zajistit potřebné finanční prostředky.

K tomuto doporučení mne vedou i některé další skutečnosti. V prvních dohodách o realizaci sdružené investice s RN 15 mil. Kčs se uvažovalo s finančním podílem ČSD 7 mil. Kčs (47 %) a ČSAD 8 mil. Kčs (53 %).

V další vývojové fázi však docházelo k postupnému a výraznému přesunu finančního podílu v neprospěch ČSD, kdy při RN 40 mil. Kčs a následně 50,8 mil. Kčs zůstal podíl ČSAD na hranici 16,8 mil. Kčs (67 % ČSD, 33 % ČSAD). Tento podíl však byl uhrazen až v roce 1990 na základě arbitrážního rozhodnutí. ČSD tuto investici realizovaly jako výraz dobré vůle, a to na úkor svých skutečných potřeb, a to i ve vlastních Karlových Varech na horním nádraží.

Oprávněnost nárůstu cen z důvodu liberalizace o dalších 58,8 mil. Kčs na 109,6 mil. Kčs (podíl ČSD 84,7 % a ČSAD 15,3 %) nebyla již ministerstvem dopravy prověřována, neboť stavba byla hrazena s. o. ČSD bez spoluúčasti státního rozpočtu.

Přes uvedené skutečnosti jsem požádal ústředního ředitele ČSD o posouzení a příp. řešení Vašeho požadavku v rámci vlastních zdrojů ČSD; opis dopisu přikládám.

S pozdravem

Vážený pan

Jindřich Konečný

poslanec Sněmovny lidu

Federálního shromáždění

Praha


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP