Federální shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky

VI. v. o.

1168

Návrh poslanců Federálního shromáždění J. Maštálky, J. Košnára, P. Kanise, G. Rothmayerové, J. Mečla, M. Benčíka, J. Svobody, D. Drešerové

na vydání zákona,

kterým se mění a doplňuje zákon č. 140/1961 Sb., ve znění pozdějších předpisů

 

NÁVRH

Zákon

ze dne ..........

kterým se mění a doplňuje zákon č. 140/1961 Sb.

ve znění pozdějších předpisů

Federální shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky se usneslo na tomto zákoně:

Trestní zákon č. 140/1961 Sb. ve znění pozdějších předpisů se mění a doplňuje takto:

1. Ustanovení § 260 odst. 1 včetně nadpisu zní:

"§ 260

Podpora a propagace hnutí směřujícího k potlačování základních práv a svobod

(1) Kdo podporuje nebo propaguje hnutí, které prokazatelně směruje k potlačení základních práv a svobod, nebo hlásá národnostní, rasovou, třídní nebo náboženskou zášť, bude potrestán odnětím svobody na šest měsíců až tři léta.

2. Ustanovení § 261 se zrušuje. V souvislosti s tím se vypouštějí z ustanovení § 67a slova "podle § 261".

 

Odůvodnění

Moderní trestní zákonodárství v demokratických státech je založeno na přesných definicích skutkových podstat a znacích, které vyjadřují subjektivní a objektivní stránku protiprávní a společensky nebezpečné činnosti. Ve známých trestních kodexech se proto neobjevují trestné činy definované pouhým odkazem na určitou ideologii, filozofický směr, náboženské hnutí nebo jakoukoli jinou doktrínu.

Jiný postup při formulaci skutkových podstat trestných činů by se dostal do rozporu s politickými právy zaručenými Listinou základních práv a svobod a Mezinárodní chartou lidských práv.

V této souvislosti se připomíná čl. 2 Listiny základních práv a svobod, podle něhož "stát je založen na demokratických hodnotách a nesmí se vázat ani na výlučnou ideologii, ani na náboženské vyznání".

V demokratické společnosti se respektuje pluralita ideologií a náboženských vyznání, proto se jako trestné posuzují pouze takové skutky, které směrují proti právem chráněným zájmům.

Pozměňovací návrh z těchto důvodů vychází z přijaté novelizace § 260 a liší se od ní pouze vypuštěním slov v závorce a dílčí legislativně technickou úpravou.

Paragraf 261 se navrhuje zrušit. Listina základních práv a svobod zásadním způsobem rozšířila a posílila právní záruky politických práv. Ustanovení § 261 se tak stalo obsoletním, neboť zasahuje do sféry svobody myšlení a práva svobodně zastávat své názory (čl. 15 Listiny základních práv a svobod a čl. 18 a 19 Mezinárodního paktu a občanských a politických právech).


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP