Federální shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky

VI. v. o.

1177

Interpelace

místopředsedy vlády ČSFR a ministra financí ČSFR Ing. Václava Klause, CSc. podaná poslancem Sněmovny lidu JUDr. M. Janstou

 

Vážený pane ministře,

obracím se na Vás se svojí interpelací jako na hlavního architekta československé ekonomické reformy a ministra financí. Mohl bych předložit dlouhý seznam problémů sužujících naši ekonomiku, omezím se však pouze na tři bolavá místa:

a/ kupónovou privatizaci

b/ bytový problém

c/ zahraniční investice

a/ kupónová privatizace

Ve své interpelaci se nechci zabývat spekulacemi o tom, zda kupónová privatizace je či není řízena agenty StB, ani problémy na nabídkové straně, to jest přípravou privatizačních projektů. Byť v této oblasti je mnoho příčin pro znepokojení, privatizační projekty nejsou připraveny a řada podniků nabízených do kupónové privatizace je bezcenná. O tom se však již mluví. Méně diskutovaná je však druhá stránka věci, to jest poptávková strana a systém distribuce akcií. Dílčí technické potíže totiž mohou přerůst v obrovské problémy politické. Proto Vás, pane ministře, žádám, jako gestora celé operace o zodpovězení následujících otázek:

1/ Po kolika kolech bude ukončena první vlna /4, 5, 6?/? Konverguje vůbec systém během těchto 4-6 kol? Na základě jakých kritérií bude určeno, že je konec? Jak budou uspokojeny požadavky těch, kteří ani v posledním kole nebudou mít nárok na akcie? Zůstanou s kupóny v rukou, anebo existuje nějaké zvláštní schéma pro řešení posledního kola? Pokud ano, chtěl bych jej znát předem a ne až v okamžiku, kdy problém nastane!

2/ Za naprosto nepřípustné považují pravidlo o vyřazování z kupónové privatizace těch podniků jejichž cena akcie vystoupí výše než 1000 bodů! Budou snad tyto podniky potom, co naše obyvatelstvo sdělí vládě a světu informaci o tom, že jsou žádoucí prodány zahraničnímu kapitálu? Nebo snad zůstanou státní? Nabízí se vyzkoušené řešení z vyspělých zemí - dělení akcií. Ptám se tedy, bude použito? Ano či ne? Zcela jasně však musím říci, že zneužití získané informace v rámci kupónové privatizace se mi jeví jako naprosto neetické a nemorální.

3/ Je nutno explicitně stanovit procento, při němž mohou být kráceny objednávky IPF, například 120 %, nelze to nechat nejasné a k manipulaci FMF. Toto je obecný problém linoucí se jako červená nit celou přípravou kupónové privatizace. Proto se jasně ptám: hodláte, pane ministře, zavádět byzantské metody, tedy určovat pravidla podle toho, jakého je třeba dosáhnout výsledku anebo se začnete chovat jako skutečný liberál a konzervativec, za kterého se označujete, to znamená, že přijmete princip, že pravidla musí být předem daná? Doufám, že budete pro předem daná pevná pravidla a že zamezíte návratu "bolševicko-byzantských manýrů" zadními vrátky pod bílou slupkou.

b/ bytová oblast

Bytová oblast je jednou z nejzanedbanějších oblastí ekonomické reformy v ČSFR. V zavádění trhu v oblasti bydlení je, podle mne dostupných informací, komunistická Čína dále než postkomunistické Československo. Nájemné je fixováno, majitelé domu jsou diskriminováni. I když se samozřejmě domnívám, že je nutná určitá regulace trhu bytů a je nutné hledat kompromis mezi zájmy majitelů domů a nájemníky, je mi také jasné, že v této zemi je obrovská diskriminace majitelů domů, kteří nemohou zvednout nájemné a zároveň jsou zodpovědni za údržbu domů, které vlastní. Zde je nutno prohlásit, že něco takového není rozhodně pravicová politika, není to politika ani centristická či levicová, je to nehorázný populismus a navíc naprosto nekoncepční. Jsem pro regulaci trhu bytů, jsem pro ochranu nájemníků, ale patřičné podmínky musí mít i majitelé domů, kteří musí mít dostatek prostředků na údržbu a rekonstrukce svých domů a musí dosahovat i přiměřeného zisku. Proto se Vás ptám, pane ministře, zda ve velmi krátké době bude předložena parlamentu Vámi, jako architektem československé ekonomické reformy, nová koncepce bytové politiky.

c/ zahraniční investice

Zahraniční přímé investice jsou pro Československo jedinou šancí jak se dostat z bludného kruhu zaostalosti. Jsou nutné vzhledem k nedostatku domácích úspor, pro příliv zahraničního know-how, pro přístup na zahraniční trhy. Domníváte se, pane ministře, že bylo dostatečně vykonáno pro přilákání zahraničních investorů? Kolik peněz vláda investovala do propagace /inzerce/ ČSFR jako vhodného místa pro zahraniční investice v neněmecky mluvících zemích? Nán informace, že ne mnoho! Pak se ovšem nelze divit faktu, že podíl německy mluvících zemí na zahraničních přímých investicích v ČSFR je dominantní. Tam inzerce není třeba. Ptám se, jak se vláda bude snažit tuto situaci změnit. Doufám, pane ministře, že mi budou poskytnuty co nejúplnější informace.

JUDr. Miroslav Jansta

poslanec FS ČSFR


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP