Federální shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky
VI. v. o.
1178
Odpověď
místopředsedy vlády ČSFR a ministra financí ČSFR Ing. Václava Klause, CSc. na interpelaci podanou poslancem SL Ing. F. Magyarem, CSc. (tisk 1073)
Ministr financí ČSFR
V Praze dne 3. ledna 1992
Čj. II/1 - 28 829/91
Vážený pane poslanče,
k Vaší interpelaci (tisk 1073) ve věci zdaňování těch podnikatelů - fyzických osob, které jsou zapsány v podnikovém (od 1. ledna 1992 podle obchodního zákoníku) v obchodním rejstříku sděluji:
1) podnikatel - fyzická osoba, pokud je zapsán v podnikovém - obchodním rejstříku, si může zahrnout do nákladů 10 000,- Kčs měsíčně, tedy tato částka je zdaněna pouze daní z příjmu obyvatelstva, nikoliv důchodovou daní. Podnikatel zapsaný v podnikovém rejstříku může získat ještě další částku pro svoji osobní spotřebu - ovšem již ze zdaněného zisku.
Interpelací je navržena novelizace zákona o dani z příjmů obyvatelstva, která by zvýšila částku podnikatelské odměny zahrnutelné do nákladů z dnešních 10 000,- Kčs na 15 000,- Kčs. Návrh je zdůvodňován porovnáním s platy ředitelů státních podniků.
Ředitel podniku zaplatí z roční mzdy 120 000,- Kčs na dani ze mzdy 30 192,- Kčs do státního rozpočtu je z této mzdy odvedeno ještě odvodem z objemu mezd 50 % vyplacené mzdy, tedy 60 000,- Kčs.
Soukromý podnikatel zaplatí z podnikatelské odměny ve výši 120 000,- Kčs ročně na dani 20 400,- Kčs, pojistné platí samostatně ve výši 25 % z vyměřovacího základu, který si sám zvolí, v absolutním vyjádření částku v rozmezí 1 200,- Kčs až 30 000,- Kčs.
Z hlediska konkurenceschopnosti tedy vyplývají při porovnání výhodnější podmínky pro soukromého podnikatele.
Obecně připravujeme řešení tohoto problému v návrhu zákona o dani z příjmů, kdy příjmy podnikatelů fyzických osob, kteří budou mít osobní ručení za své podnikání navrhujeme zdaňovat pouze daní z příjmů fyzických osob. Pro rok 1992 nedoporučujeme uvedené ustanovení zákona upravovat, neboť se nejedná o opatření k rozvoji podnikání, ale ke zvýhodnění zdanění osobní spotřeby, což je v přímém protikladu nedávno přijatých opatření při zdaňování mzdy přesahující 10 000,- Kčs měsíčně či při zdaňování mzdy důchodců při jejím souběhu s důchodem.
2) Druhým podnětem je úprava sazeb důchodové daně pro podnikatele - fyzické osoby zapsané v podnikovém - obchodním rejstříku. Sazba důchodové daně je doposud rozdělena do dvou částí, z daňového základu prvních 200 000,- Kčs se uplatňuje sazba 20 %, z částky převyšující 200 000,- Kčs sazba 55 % (pokud se nejedná o podnik se zahraniční majetkovou účastí, kde podíl zahraničního kapitálu činí alespoň 30 % - v tomto případě je uplatňována z částky převyšující 200 000,- Kčs sazba ve výši 40 %).
První část tohoto návrhu spočívá v posunutí hranice 200 000,- Kčs pro uplatňování nižší sazby na hranici 500 000,- Kčs. Druhou částí návrhu je snížení sazby z částky přesahující vymezenou hranici z 55 % na 40 %. Bohužel ani jeden z těchto návrhů není bezprostředně realizovatelný pro rok 1992, neboť byť jdou stejným směrem jako připravovaná úprava od roku 1993, jsou v této konkrétní podobě protisměrné v konkrétní realizaci. Konkrétně pro fyzické osoby bez ohledu na to, zda budou zapsány v obchodním rejstříku či nikoliv bude uplatňována daň z příjmů fyzických osob s postupnou progresivně stupňovitou sazbou, takže se předpokládá uplatnění mezní sazby (doposud navrhované ve výši 45 %) až ze základu převyšujícího částku přesahující 1 000 000,- Kčs. Ovšem v dani z příjmů právnických osob (jako nástupkyni důchodové daně) bude uplatněna jednotná lineární sazba v navrhované výši 45 %, neboť nový daňový systém by měl být univerzální a neměl by tedy zvýhodňovat ani zahraniční kapitál. Navrhuje se uplatňovat lineární sazba z důvodu předcházení možným spekulacím a daňovým únikům, kdy pro možnost využít nižší daňové sazby by mohly být zakládány další firmy, ke kterým by byl přesouván zisk např. prostřednictvím transfer priceing - cenového transferu.
Posouvat proto hranici s nižší sazbou a ještě na velmi krátké období nepovažuji za racionální. Pokud se týče druhé části návrhu snížení marginální sazby z dnešních 55 % na 40 % - opět nelze považovat za racionální sazbu daně snižovat, aby za velmi krátkou dobu byla znovu zvýšena. Problém je dále komplikován porovnatelností podmínek pro podnikání např. i s podnikateli nezapsanými v podnikovém rejstříku. Pokud by došlo ke změně sazby jen u podnikatelů zapsaných v podnikovém rejstříku, řada podnikatelů nezapsaných by to mohla vzít jako impuls k zapsání, i když by to třeba z hlediska podmínek (které jim v době rozhodování nemusí být ještě známy) pro rok 1993 a další roky nemuselo být racionální.
Pak by jedno dílčí opatření byť dobře míněné mohlo vyvolat organizační chaos a pro řadu podnikatelů těžký a zbytečný administrativní boj o zapsání a vypsání z podnikového rejstříku. Z uvedených důvodů nedoporučuji realizaci předmětných návrhů již od roku 1992, ale pouze jako systémové řešení od roku 1993 v rámci komplexní daňové reformy, kdy její zvládnutí zejména s ohledem na systém daně z přidané hodnoty bude perným úkolem všech zainteresovaných článků prakticky v celém roce 1992. Byl bych velmi rád, kdyby tento aspekt daňové reformy byl pochopen.
K třetímu podnětu mohu podat pozitivní zprávu, neboť podle Vámi citované vyhlášky č. 586/1990 Sb. se vztahuje možnost uplatnění odpisů základních prostředků podle § 6 odst. 6 písm. a) i b) i na poplatníka - fyzickou osobu zapsanou v podnikovém rejstříku, vedle toho však dle vyhlášky č. 345/91 Sb. podle § 8 odst. 1, písm. b) lze u strojních základních prostředků uplatnit roční odpisovou sazbu "až 20 %". Pojem "fyzické osoby provozující podnikatelskou činnost je použit v § 2 vyhlášky č. 586/90 Sb. s odkazem na § 2 hospodářského zákoníku. Legislativně zde není omezení jen pro fyzické osoby nezapsané v podnikovém rejstříku.
Současně prosím, abyste přijal mé poděkování za spolupráci a mé přání pevného zdraví v roce 1992.
S pozdravem
Vážený pan
Ing. F. Magyar, CSc.
Federální shromáždění
Praha