FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKÉ A SLOVENSKÉ FEDERATIVNÍ REPUBLIKY 1992

VI. v. o.

1189

Vládní návrh

Zákon

ze dne ..........

kterým se mění a doplňuje zákon č. 382/1990 Sb.,

o rodičovském příspěvku

Federální shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky se usneslo na tomto zákoně:

Čl. I

Zákon č. 382/1990 Sb., o rodičovském příspěvku, se mění a doplňuje takto:

1. V § 3 odst. 1 a 2 se slova "příspěvek před nástupem do zaměstnání [§ 12 zákona č. 1/1991 Sb., o zaměstnanosti".]" nahrazují slovy "hmotné zabezpečení uchazečů o zaměstnání [§ 12 zákona č. 1/1991 Sb., o zaměstnanosti".]".

2. V § 4 odst. 1 písm. a) se částka "800 Kčs" nahrazuje částkou "900 Kčs".

3. V § 4 odst. 2 se slova "nemocenské nebo peněžitou pomoc v mateřství" nahrazují slovy "peněžité dávky nemocenského zabezpečení nahrazující příjem".

4. Dosavadní text § 6 se označuje jako odstavec 1 a doplňuje se novým odstavcem 2, který zní:

"(2) Je-li v rodině více dětí uvedených v § 2 odst. 1, náleží při péči o tyto děti příspěvek jen jednomu z manželů; to platí obdobně, jde-li o ostatní oprávněné (§ 2 odst. 3).".

5. V § 7 odst. 1 se částka "900 Kčs" nahrazuje částkou "1100 Kčs".

6. V § 7 odst. 2 se částka "30 Kčs" nahrazuje částkou "37 Kčs".

7. V § 7 odst. 5 se na konci věty tečka nahrazuje čárkou a připojují se tato slova: "pokud se v § 11 odst. 3 nestanoví jinak.".

8. § 8 odst. 1 písm. c) zní:

"c) vojákyně a vojáci v činné službě, policistky a policisté, příslušnice a příslušníci Federální bezpečnostní informační služby a sborů nápravné výchovy u orgánů, které provádějí jejich nemocenskou péči,".

9. V § 12 odst. 4 se za slova "byl vyplacen" vkládají tato slova: "ve výši, v které náležel,".

10. V § 14 odst. 1 se slova "příslušnice (příslušníky) Sboru národní bezpečnosti" nahrazují slovy "policistky (policisty), příslušnice (příslušníky) Federální bezpečnostní informační služby".

11. V § 15 se slova "zvýší-li se mzdy alespoň o 5 %" nahrazují slovy "činí-li růst průměrné mzdy alespoň 5 %".

Čl. II

Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. února 1992.

 

Důvodová zpráva

Obecná část

Dne 1. října 1990 nabyl účinnosti zákon o rodičovském příspěvku, který nahradil dosavadní zákon o mateřském příspěvku. Účelem rodičovského příspěvku je finančně přispívat rodině v době, kdy jeden z rodičů pečuje o malé dítě, a tím zlepšovat podmínky péče o malé děti.

Rodičovský příspěvek ve výši 900 Kčs měsíčně se poskytuje rodiči, který se osobně celodenně věnuje řádné péči o dítě ve věku do tří let, popřípadě do 7 let věku dítěte těžce zdravotně postiženého.

Podle ustanovení § 15 zákona o rodičovském příspěvku mají být částky upravené tímto předpisem přiměřeně zvýšeny, zvýší-li se mzdy alespoň o 5 %.

V souvislosti s růstem mezd i životních nákladů se navrhuje zvýšení rodičovského příspěvku tak, aby nedošlo k neúměrnému snížení jeho reálné hodnoty.

Vzhledem k tomu, že průměrná měsíční mzda v národním hospodářství vzrostla v 1. čtvrtletí 1991 oproti stejnému období r. 1990 zhruba o 6,4 - 6,8 % a do konce roku se předpokládá další nárůst, navrhuje se zvýšit rodičovský příspěvek na 1 100 Kčs měsíčně, tj. zhruba o 22 %. Navrhované zvýšení rodičovského příspěvku o 200 Kčs měsíčně přispěje k udržení relace této dávky k průměrné výši vyplácené peněžité pomoci v mateřství a tedy k zachování její relace k průměrné mzdě žen a dané situaci.

Rodičovský příspěvek se poskytuje, i když je rodič, který má celodenně osobně pečovat o dítě, výdělečně činný. Tato činnost je přitom omezena časově nebo výší výdělku.

Navrhuje se zvýšit maximálně přípustný pří jem z výdělečné činnosti vedle pobírání rodičovského příspěvku (z 800 Kčs na 900 Kčs měsíčně), aby bylo umožněno vlastním přičiněním zlepšit sociální situaci rodiny a přitom zachovat smysl dávky - celodenní osobní péče o dítě. Proto se také nemění alternativní omezení výdělečné činnosti maximální přípustnou denní délkou 2 hodiny, která ještě umožňuje celodenní osobní péči o dítě. Zvýšení možného výdělku vedle pobírání rodičovského příspěvku na 900 Kčs měsíčně jednak reaguje na změny ve mzdových a sociálních příjmech, na vývoj životních nákladů, a jednak rozšiřuje možnost vlastní prací ovlivňovat životní úroveň rodiny.

Výdělečná činnost není omezena u osamělého rodiče.

Podmínkou však v každém případě zůstává, že dítě není umístěno v jeslích nebo obdobném zařízení, a rodič mu po dobu výdělečné činnosti zajistil potřebnou péči jinou osobou.

Finanční dopad

Zvýšení hranice přípustného příjmu z výdělečné činnosti vedle pobírání rodičovského příspěvku si nevyžádá zvýšení nákladů ze státního rozpočtu.

Rodičovský příspěvek je vyplácen v České a Slovenské Federativní Republice zhruba 320 tis. ženám (z toho 198 tis. v ČR a 122 tis. v SR). Každé zvýšení tohoto příspěvku o 100 Kčs měsíčně představuje v ČSFR zvýšení ročního nákladu o 384 mil. Kčs (236 mil. v ČR a 148 mil. v SR).

Navrhované zvýšení této dávky na 1 100 Kčs měsíčně si vyžádá ročně zhruba 768 mil. Kčs (v ČR 475 mil. a v SR 293 mil. Kčs).

Protože se účinnost navrhovaných opatření předpokládá od 1. 2. 1992, tyto náklady by v roce 1992 činily 704 mil. Kčs v ČSFR, z toho v ČR 436 mil. Kčs a v SR 268 mil. Kčs.

Zvláštní část

K čl. I bodům 1, 8 a 10

Jedná se o formulační úpravy prováděné v návaznosti na změny jiných právních předpisů.

K čl. I bodům 2, 5 a 6

Částky stanovené v zákonu o rodičovském příspěvku se přiměřeně zvyšují. Podmínky nároku na příspěvek zůstávají beze změny.

K čl. I bodu 3

Umožňuje se pobírání příspěvku i při výplatě podpory při ošetřování člena rodiny, neboť tato krátkodobá dávka má stejný účel jako nemocenské (t. j. nahradit ušlý příjem), kde se souběh s příspěvkem umožňuje.

K čl. I bodu 4

Řeší se případy možného souběhu nároku na rodičovský příspěvek při péči o více dětí v jedné rodině. Vylučuje se, aby v rodině mohli pobírat příspěvek současně oba manželé, a to každý při péči o jiné dítě.

K čl. I bodu 7

Zpřesňuje se vztah dvou ustanovení zákona, aby nebyla ve vzájemném rozporu a výklad zákona byl jednoznačný. Srážky z příspěvku je možné provádět jen na úhradu přeplatku na příspěvku.

K čl. I bodu 9

Zpřesňuje se, že v případě výplaty nepříslušným plátcem se o přeplatek nejedná tehdy, pokud byl nárok na rodičovský příspěvek a dávka byla vyplacena ve správné výši.

K čl. I bodu 11

Z legislativních důvodů se zpřesňuje zmocňovací ustanovení ke zvyšování částek stanovených v zákoně o rodičovském příspěvku.

V Praze dne 23. prosince 1991

Předseda vlády ČSFR:

Čalfa v. r.

Ministr práce a sociálních věcí ČSFR:

Miller v. r.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP