FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKÉ A SLOVENSKÉ FEDERATIVNÍ REPUBLIKY
1992
VI. volební období
1198
Návrh
výborů ústavně právních
na usnesení Sněmovny lidu a Sněmovny národů
k návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 490/1991 Sb., o způsobu provádění referenda, a zákon č. 491/1991 Sb., o organizaci Ústavního soudu a o řízení před ním (tisk 1079)
Výbory ústavně právní Sněmovny lidu a Sněmovny národů ve smyslu § 39 odst. 4 zákona č. 56/1991 Sb., o jednacím řádu Federálního shromáždění, po projednání uvedeného návrhu ve výborech pro plán a rozpočet, hospodářských, zahraničních, branných a bezpečnostních, sociálních a kulturních, pro životní prostředí a po zvážení stanovisek vlády České a Slovenské Federativní Republiky, České národní rady a Slovenské národní rady
navrhují
Sněmovně lidu a Sněmovně národů, aby předložený návrh zákona schválily v tomto znění:
"Zákon
ze dne ........... 1992,
kterým se mění a doplňuje zákon č. 490/1991 Sb., o způsobu provádění referenda, a zákon č. 491/1991 Sb., o organizaci Ústavního soudu České a Slovenské Federativní Republiky a o řízení před ním
Federální shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky se usneslo na tomto zákoně:
Čl. I
Zákon č. 490/1991 Sb., o způsobu provádění referenda, se mění a doplňuje takto:
1. Za § 3 se vkládá nový § 3a, který včetně poznámky zní:
"§ 3a
(1) Pro postup oprávněných občanů, kteří chtějí podle čl. 3 odst. 1 písm. b) nebo odst. 2 písm. b) ústavního zákona navrhnout prezidentovi České a Slovenské Federativní Republiky vyhlášení referenda, platí přiměřeně zvláštní zákon [Zákon č. 85/1990 Sb., o právu petičním.], pokud tento zákon nestanoví jinak.
(2) oprávnění občané vytvoří petiční výbor pro vyhlášení referenda v obou republikách, chtějí-li navrhnout vyhlášení referenda podle čl. 3 odst. 1 písm. b) ústavního zákona nebo petiční výbor pro vyhlášení referenda v České republice nebo petiční výbor pro vyhlášení referenda ve Slovenské republice, chtějí-li navrhnout vyhlášení referenda podle čl. 3 odst. 2 písm. b) ústavního zákona.
(3) Členové petičního výboru pro vyhlášení referenda v obou republikách, petičního výboru pro vyhlášení referenda v České republice nebo petičního výboru pro vyhlášení referenda ve Slovenské republice (dále jen "petiční výbor") sestaví znění otázky (čl. 1 odst. 1 ústavního zákona) nebo návrhu (čl. 1 odst. 2 ústavního zákona), které mají být předloženy k rozhodnutí v referendu, určí oprávněného občana, který je bude zastupovat ve styku se státními orgány a pověří oprávněné občany shromažďováním podpisů.
(4) Podpisy oprávněných občanů se shromažďují na podpisové archy. Jednotlivé podpisové archy musí obsahovat znění otázky (čl. 1 odst. 1 ústavního zákona) nebo návrhu (čl. 1 odst. 2 ústavního zákona), které mají být předloženy k rozhodnutí v referendu, musí na nich být uvedeno, že archy slouží pro účely navržení vyhlášení referenda podle čl. 3 odst. 1 písm. b) nebo odst. 2 písm. b) ústavního zákona, archy musí být průběžně číslovány a musí na nich být uvedeno jméno, příjmení a místo trvalého pobytu toho, kdo je oprávněn členy petičního výboru zastupovat.
(5) Oprávněný občan podpoří návrh na vyhlášení referenda podle čl. 3 odst. 1 písm. b) nebo odst. 2 písm. b) ústavního zákona svým podpisem na podpisovém archu. K podpisu uvede své jméno, příjmení, místo trvalého pobytu a rodné číslo. Správnost těchto údajů ověří na místě podle občanského průkazu oprávněný občan pověřený shromažďováním podpisů. Jestliže oprávněný občan, který se na podpisový arch podepsal, občanský průkaz k ověření údajů nepředloží, nebo jestliže údaje uvedené v předloženém občanském průkazu nesouhlasí s údaji, které uvedl na podpisovém archu, anebo jestliže občan, který se podepsal na podpisový arch není oprávněným občanem 2),3), oprávněný občan pověřený shromažďováním podpisů takový podpis z podpisového archu vyškrtne a poznamená k tomu důvod vyškrtnutí.
(6) Shromáždí-li petiční výbor stanovený počet podpisů oprávněných občanů, předloží zástupce petičního výboru návrh na vyhlášení referenda podle čl. 3 odst. 1 písm. b) nebo odst. 2 písm. b) ústavního zákona prezidentovi České a Slovenské Federativní Republiky.
(7) V návrhu na vyhlášení referenda podle čl. 3 odst. 1 písm. b) nebo odst. 2 písm. b) ústavního zákona se uvede:
a) znění navrhované otázky o formě státoprávního uspořádání České a Slovenské Federativní Republiky nebo návrhu na vystoupení jedné z republik z České a Slovenské Federativní Republiky,
b) počet všech shromážděných podpisů na podpisových arších, počet podpisů, které z nich byly vyškrtnuty, a počet shromážděných podpisů na podpisových arších po odečtení vyškrtnutých podpisů,
c) příjmení, jméno a místo trvalého pobytu členů petičního výboru a jejich zástupce,
d) podpisy členů petičního výboru a jejich zástupce.
K návrhu se dále připojí podpisové archy.
(8) Po předložení návrhu na vyhlášení referenda podle čl. 3 odst. 1 písm. b) nebo odst. 2 písm. b) ústavního zákona může prezident České a Slovenské Federativní Republiky požádat ministra vnitra České a Slovenské Federativní Republiky o namátkové ověření, zda návrh na vyhlášení referenda podpořili svými podpisy jen občané oprávnění a zda některý oprávněny občan nepodepsal podpisové archy několikrát. K podpisům občanů, kteří nebyli oprávněni návrh na referendum svým podpisem podpořit, k opakovaným podpisům a k podpisům vyškrtnutým (odstavec 5) se při stanovení počtu oprávněných občanů, kteří návrh na vyhlášení referenda podpořili svým podpisem, nepřihlédne.
2. § 4 odst. 1 písm. a) zní:
"a) kdo vyhlášení referenda navrhl a kdy byl návrh prezidentovi České a Slovenské Federativní Republiky doručen, popřípadě, že se referendum vyhlašuje z podnětu prezidenta České a Slovenské Federativní Republiky,".
3. V § 6 odst. 1, § 12 odst. 1 písm. a), § 14 odst. 6 písm. e), § 19 odst. 2, § 26 odst. 5, § 31 odst. 1, § 32 odst. 1, § 33 odst. 1, se za slova "čl. 3 odst. 1" vkládají slova "a 5".
4. V § 19 odst. 2 se na konci připojuje tato věta:
"Další jedna hodina vysílacího času se za stejných podmínek poskytne prezidentovi České a Slovenské Federativní Republiky, bylo-li referendum vyhlášeno podle čl. 3 odst. 5 ústavního zákona, nebo petičnímu výboru (§ 3a odst. 2), bylo-li referendum vyhlášeno podle čl. 3 odst. 1 písm. b) ústavního zákona.".
5. V § 19 odst. 3 se na konci připojuje tato věta:
"Další jedna hodina vysílacího času se za stejných podmínek poskytne petičnímu výboru (§ 3a odst. 2), bylo-li referendum vyhlášeno podle čl. 3 odst. 2 písm. b) ústavního zákona."
6. Nadpis § 34 zní:
"Přezkoumání ústavnosti rozhodnutí prezidenta České a Slovenské Federativní Republiky o odmítnutí návrhu na vyhlášení referenda a ústavnosti referenda před vyhlášením jeho výsledků".
7. V § 34 se vkládají nové odstavce 1 a 2, které znějí:
"(1) Žádost o přezkoumání ústavnosti rozhodnutí prezidenta České a Slovenské Federativní Republiky o odmítnutí návrhu na vyhlášení referenda (čl. 3 odst. 3 ústavního zákona) může podat ten, kdo odmítnuty návrh na vyhlášení referenda podal. Žádost musí byt Ústavnímu soudu doručena do 10 dnů od doručení rozhodnutí prezidenta České a Slovenské Federativní Republiky o odmítnutí návrhu na vyhlášení referenda navrhovateli odmítnutého návrhu na vyhlášení referenda. Za Federální shromáždění a národní rady podávají žádost jejich předsednictva, za oprávněné občany podává žádost zástupce petičního výboru, který návrh na vyhlášení referenda prezidentovi České a Slovenské Federativní Republiky předložil.
(2) Byla-li žádost o přezkoumání ústavnosti rozhodnutí prezidenta České a Slovenské Federativní Republiky o odmítnutí návrhu na vyhlášení referenda Ústavnímu soudu doručena ve lhůtě podle odstavce 1, a Ústavní soud z jistil, že prezident České a Slovenské Federativní Republiky porušil čl. 3 odst. 3 Ústavního zákona, vyhlásí prezident České a Slovenské Federativní Republiky referendum do 15 dnů od vyhlášení nálezu Ústavního soudu.
Dosavadní odstavce 1, 2, 3 a 4 se označují jako odstavce 3, 4, 5 a 6.
8. V § 34 odst. 3, 4 a 6 se za slovem "ústavnosti" vypouští slovo "postupu", za slova "čl. 3 odst. 1" se vkládají slova "a 5"
9. V § 34 odst. 5 se za slovem "ústavnosti" vypouští slovo "postupu".
Čl. II
Zákon č. 491/1991 Sb., o organizaci Ústavního soudu České a Slovenské Federativní Republiky a o řízení před ním se mění a doplňuje takto:
1. V § 9 odst. 1 písm. c) se za slova "o referendu" vkládají slova "ve znění ústavního zákona č. .../1992 Sb.".
2. Název Oddílu šestého v hlavě druhé, části druhé, zní:
"Řízení ve věcech podle čl. 3 odst. 3 a čl. 5 odst. 4 ústavního zákona o referendu.
3. § 67 včetně poznámky zní:
"§ 67
(1) Není-li v tomto zákoně stanoveno jinak, platí pro žádost o přezkoumání ústavnosti rozhodnutí prezidenta České a Slovenské Federativní Republiky o odmítnutí návrhu na vyhlášení referenda a pro žádost o přezkoumání ústavnosti referenda před vyhlášením jeho výsledků ustanovení o návrhu na zahájení řízení a pro toho, kdo žádost podal, ustanovení o navrhovateli.
(2) Lhůty, v nichž může být žádost podána, stanoví zvláštní zákon. [§ 34 odst. 1 a 3 zákona č. 490/1991 Sb., o způsobu provádění referenda, ve znění zákona č. .../1992 Sb.".]
(3) Dalšími účastníky řízení jsou předsednictvo Federálního shromáždění, předsednictva národních rad, prezident České a Slovenské Federativní Republiky a zástupce petičního výboru, který prezidentovi České a Slovenské Federativní Republiky předložil návrh na vyhlášení referenda, pokud žádost podle odst. 1 sami nepodali.
4. V § 69 odst. 1 se za slovem "ústavnosti" vypouští slovo "postupu".
5. V § 70 odst. 1 zní:
"(1) Zjistí-li Ústavní soud, že rozhodnu tím prezidenta České a Slovenské Federativní Republiky o odmítnutí návrhu na vyhlášení referenda byla porušena ústavnost, vysloví nálezem, že toto rozhodnutí je neplatné.".
Dosavadní znění § 70 se označuje jako odstavec 2.
6. V § 71 odst. 1 se za slovo "podle" vkládají slova "čl. 3 odst. 3 nebo".
Čl. III
Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení.".
prof. JUDr. Martin Kontra, CSc. |
JUDr. Jiří Kovář |
předseda VÚP SN |
předseda VÚP SL |
Ing. Jaroslav Cuhra |
Pavel Konečný |
tajemník VÚP SN |
tajemník VÚP SL |