FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKÉ A SLOVENSKÉ FEDERATIVNÍ REPUBLIKY

1992

VI. volební období

1198

Návrh

výborů ústavně právních

na usnesení Sněmovny lidu a Sněmovny národů

k návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 490/1991 Sb., o způsobu provádění referenda, a zákon č. 491/1991 Sb., o organizaci Ústavního soudu a o řízení před ním (tisk 1079)

Výbory ústavně právní Sněmovny lidu a Sněmovny národů ve smyslu § 39 odst. 4 zákona č. 56/1991 Sb., o jednacím řádu Federálního shromáždění, po projednání uvedeného návrhu ve výborech pro plán a rozpočet, hospodářských, zahraničních, branných a bezpečnostních, sociálních a kulturních, pro životní prostředí a po zvážení stanovisek vlády České a Slovenské Federativní Republiky, České národní rady a Slovenské národní rady

navrhují

Sněmovně lidu a Sněmovně národů, aby předložený návrh zákona schválily v tomto znění:

 

"Zákon

ze dne ........... 1992,

kterým se mění a doplňuje zákon č. 490/1991 Sb., o způsobu provádění referenda, a zákon č. 491/1991 Sb., o organizaci Ústavního soudu České a Slovenské Federativní Republiky a o řízení před ním

Federální shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky se usneslo na tomto zákoně:

Čl. I

Zákon č. 490/1991 Sb., o způsobu provádění referenda, se mění a doplňuje takto:

1. Za § 3 se vkládá nový § 3a, který včetně poznámky zní:

"§ 3a

(1) Pro postup oprávněných občanů, kteří chtějí podle čl. 3 odst. 1 písm. b) nebo odst. 2 písm. b) ústavního zákona navrhnout prezidentovi České a Slovenské Federativní Republiky vyhlášení referenda, platí přiměřeně zvláštní zákon [Zákon č. 85/1990 Sb., o právu petičním.], pokud tento zákon nestanoví jinak.

(2) oprávnění občané vytvoří petiční výbor pro vyhlášení referenda v obou republikách, chtějí-li navrhnout vyhlášení referenda podle čl. 3 odst. 1 písm. b) ústavního zákona nebo petiční výbor pro vyhlášení referenda v České republice nebo petiční výbor pro vyhlášení referenda ve Slovenské republice, chtějí-li navrhnout vyhlášení referenda podle čl. 3 odst. 2 písm. b) ústavního zákona.

(3) Členové petičního výboru pro vyhlášení referenda v obou republikách, petičního výboru pro vyhlášení referenda v České republice nebo petičního výboru pro vyhlášení referenda ve Slovenské republice (dále jen "petiční výbor") sestaví znění otázky (čl. 1 odst. 1 ústavního zákona) nebo návrhu (čl. 1 odst. 2 ústavního zákona), které mají být předloženy k rozhodnutí v referendu, určí oprávněného občana, který je bude zastupovat ve styku se státními orgány a pověří oprávněné občany shromažďováním podpisů.

(4) Podpisy oprávněných občanů se shromažďují na podpisové archy. Jednotlivé podpisové archy musí obsahovat znění otázky (čl. 1 odst. 1 ústavního zákona) nebo návrhu (čl. 1 odst. 2 ústavního zákona), které mají být předloženy k rozhodnutí v referendu, musí na nich být uvedeno, že archy slouží pro účely navržení vyhlášení referenda podle čl. 3 odst. 1 písm. b) nebo odst. 2 písm. b) ústavního zákona, archy musí být průběžně číslovány a musí na nich být uvedeno jméno, příjmení a místo trvalého pobytu toho, kdo je oprávněn členy petičního výboru zastupovat.

(5) Oprávněný občan podpoří návrh na vyhlášení referenda podle čl. 3 odst. 1 písm. b) nebo odst. 2 písm. b) ústavního zákona svým podpisem na podpisovém archu. K podpisu uvede své jméno, příjmení, místo trvalého pobytu a rodné číslo. Správnost těchto údajů ověří na místě podle občanského průkazu oprávněný občan pověřený shromažďováním podpisů. Jestliže oprávněný občan, který se na podpisový arch podepsal, občanský průkaz k ověření údajů nepředloží, nebo jestliže údaje uvedené v předloženém občanském průkazu nesouhlasí s údaji, které uvedl na podpisovém archu, anebo jestliže občan, který se podepsal na podpisový arch není oprávněným občanem 2),3), oprávněný občan pověřený shromažďováním podpisů takový podpis z podpisového archu vyškrtne a poznamená k tomu důvod vyškrtnutí.

(6) Shromáždí-li petiční výbor stanovený počet podpisů oprávněných občanů, předloží zástupce petičního výboru návrh na vyhlášení referenda podle čl. 3 odst. 1 písm. b) nebo odst. 2 písm. b) ústavního zákona prezidentovi České a Slovenské Federativní Republiky.

(7) V návrhu na vyhlášení referenda podle čl. 3 odst. 1 písm. b) nebo odst. 2 písm. b) ústavního zákona se uvede:

a) znění navrhované otázky o formě státoprávního uspořádání České a Slovenské Federativní Republiky nebo návrhu na vystoupení jedné z republik z České a Slovenské Federativní Republiky,

b) počet všech shromážděných podpisů na podpisových arších, počet podpisů, které z nich byly vyškrtnuty, a počet shromážděných podpisů na podpisových arších po odečtení vyškrtnutých podpisů,

c) příjmení, jméno a místo trvalého pobytu členů petičního výboru a jejich zástupce,

d) podpisy členů petičního výboru a jejich zástupce.

K návrhu se dále připojí podpisové archy.

(8) Po předložení návrhu na vyhlášení referenda podle čl. 3 odst. 1 písm. b) nebo odst. 2 písm. b) ústavního zákona může prezident České a Slovenské Federativní Republiky požádat ministra vnitra České a Slovenské Federativní Republiky o namátkové ověření, zda návrh na vyhlášení referenda podpořili svými podpisy jen občané oprávnění a zda některý oprávněny občan nepodepsal podpisové archy několikrát. K podpisům občanů, kteří nebyli oprávněni návrh na referendum svým podpisem podpořit, k opakovaným podpisům a k podpisům vyškrtnutým (odstavec 5) se při stanovení počtu oprávněných občanů, kteří návrh na vyhlášení referenda podpořili svým podpisem, nepřihlédne.

2. § 4 odst. 1 písm. a) zní:

"a) kdo vyhlášení referenda navrhl a kdy byl návrh prezidentovi České a Slovenské Federativní Republiky doručen, popřípadě, že se referendum vyhlašuje z podnětu prezidenta České a Slovenské Federativní Republiky,".

3. V § 6 odst. 1, § 12 odst. 1 písm. a), § 14 odst. 6 písm. e), § 19 odst. 2, § 26 odst. 5, § 31 odst. 1, § 32 odst. 1, § 33 odst. 1, se za slova "čl. 3 odst. 1" vkládají slova "a 5".

4. V § 19 odst. 2 se na konci připojuje tato věta:

"Další jedna hodina vysílacího času se za stejných podmínek poskytne prezidentovi České a Slovenské Federativní Republiky, bylo-li referendum vyhlášeno podle čl. 3 odst. 5 ústavního zákona, nebo petičnímu výboru (§ 3a odst. 2), bylo-li referendum vyhlášeno podle čl. 3 odst. 1 písm. b) ústavního zákona.".

5. V § 19 odst. 3 se na konci připojuje tato věta:

"Další jedna hodina vysílacího času se za stejných podmínek poskytne petičnímu výboru (§ 3a odst. 2), bylo-li referendum vyhlášeno podle čl. 3 odst. 2 písm. b) ústavního zákona."

6. Nadpis § 34 zní:

"Přezkoumání ústavnosti rozhodnutí prezidenta České a Slovenské Federativní Republiky o odmítnutí návrhu na vyhlášení referenda a ústavnosti referenda před vyhlášením jeho výsledků".

7. V § 34 se vkládají nové odstavce 1 a 2, které znějí:

"(1) Žádost o přezkoumání ústavnosti rozhodnutí prezidenta České a Slovenské Federativní Republiky o odmítnutí návrhu na vyhlášení referenda (čl. 3 odst. 3 ústavního zákona) může podat ten, kdo odmítnuty návrh na vyhlášení referenda podal. Žádost musí byt Ústavnímu soudu doručena do 10 dnů od doručení rozhodnutí prezidenta České a Slovenské Federativní Republiky o odmítnutí návrhu na vyhlášení referenda navrhovateli odmítnutého návrhu na vyhlášení referenda. Za Federální shromáždění a národní rady podávají žádost jejich předsednictva, za oprávněné občany podává žádost zástupce petičního výboru, který návrh na vyhlášení referenda prezidentovi České a Slovenské Federativní Republiky předložil.

(2) Byla-li žádost o přezkoumání ústavnosti rozhodnutí prezidenta České a Slovenské Federativní Republiky o odmítnutí návrhu na vyhlášení referenda Ústavnímu soudu doručena ve lhůtě podle odstavce 1, a Ústavní soud z jistil, že prezident České a Slovenské Federativní Republiky porušil čl. 3 odst. 3 Ústavního zákona, vyhlásí prezident České a Slovenské Federativní Republiky referendum do 15 dnů od vyhlášení nálezu Ústavního soudu.

Dosavadní odstavce 1, 2, 3 a 4 se označují jako odstavce 3, 4, 5 a 6.

8. V § 34 odst. 3, 4 a 6 se za slovem "ústavnosti" vypouští slovo "postupu", za slova "čl. 3 odst. 1" se vkládají slova "a 5"

9. V § 34 odst. 5 se za slovem "ústavnosti" vypouští slovo "postupu".

Čl. II

Zákon č. 491/1991 Sb., o organizaci Ústavního soudu České a Slovenské Federativní Republiky a o řízení před ním se mění a doplňuje takto:

1. V § 9 odst. 1 písm. c) se za slova "o referendu" vkládají slova "ve znění ústavního zákona č. .../1992 Sb.".

2. Název Oddílu šestého v hlavě druhé, části druhé, zní:

"Řízení ve věcech podle čl. 3 odst. 3 a čl. 5 odst. 4 ústavního zákona o referendu.

3. § 67 včetně poznámky zní:

"§ 67

(1) Není-li v tomto zákoně stanoveno jinak, platí pro žádost o přezkoumání ústavnosti rozhodnutí prezidenta České a Slovenské Federativní Republiky o odmítnutí návrhu na vyhlášení referenda a pro žádost o přezkoumání ústavnosti referenda před vyhlášením jeho výsledků ustanovení o návrhu na zahájení řízení a pro toho, kdo žádost podal, ustanovení o navrhovateli.

(2) Lhůty, v nichž může být žádost podána, stanoví zvláštní zákon. [§ 34 odst. 1 a 3 zákona č. 490/1991 Sb., o způsobu provádění referenda, ve znění zákona č. .../1992 Sb.".]

(3) Dalšími účastníky řízení jsou předsednictvo Federálního shromáždění, předsednictva národních rad, prezident České a Slovenské Federativní Republiky a zástupce petičního výboru, který prezidentovi České a Slovenské Federativní Republiky předložil návrh na vyhlášení referenda, pokud žádost podle odst. 1 sami nepodali.

4. V § 69 odst. 1 se za slovem "ústavnosti" vypouští slovo "postupu".

5. V § 70 odst. 1 zní:

"(1) Zjistí-li Ústavní soud, že rozhodnu tím prezidenta České a Slovenské Federativní Republiky o odmítnutí návrhu na vyhlášení referenda byla porušena ústavnost, vysloví nálezem, že toto rozhodnutí je neplatné.".

Dosavadní znění § 70 se označuje jako odstavec 2.

6. V § 71 odst. 1 se za slovo "podle" vkládají slova "čl. 3 odst. 3 nebo".

Čl. III

Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení.".

prof. JUDr. Martin Kontra, CSc.

JUDr. Jiří Kovář

předseda VÚP SN

předseda VÚP SL

Ing. Jaroslav Cuhra

Pavel Konečný

tajemník VÚP SN

tajemník VÚP SL


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP