Federální shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky

VI. v. o.

1316

Odpověď

ministra dopravy ČSFR Ing. J. Nezvala na interpelaci podanou poslankyní SN M. Adriánovou ve věci problematiky bezpečnosti na železnici (ústní )

  

MINISTR DOPRAVY

České a Slovenské Federativní Republiky

 V Praze, dne 10. února 1992

Č. j. 10293/92-140

Příloha 1

 Vážený pane předsedo,

 v příloze předkládám na vědomí stanovisko k interpelaci poslankyně Federálního shromáždění paní M. Adriánové ze dne 24. 1. 1992.

Interpelace se dotýkala problematiky bezpečnosti na železnici a návrhu zákona o Federální železniční policii. 

S pozdravem

 Vážený pan

Milan Šútovec, CSc.

předseda Sněmovny národů

Federální shromáždění ČSFR

Praha

 

 Příloha

k č. j. 10293/92-140

Péče o ochranu bezpečnosti a plynulosti železničního provozu, objektů, zařízení, veřejného pořádku, bezpečnosti osob a majetku, je zákonem č. 51/1964 Sb., o dráhách ve znění zákona č. 104/1974 Sb. svěřena Sboru ozbrojené ochrany železnic.

Posláním Sboru ozbrojené ochrany železnic (SOOŽ) je chránit železniční provoz, související veřejný pořádek i bezpečnost osob a majetek před protiprávním jednáním, s nímž je nebo může být spojeno nebezpečí pro život a zdraví přepravovaných osob a zásilek anebo nebezpečí vzniku škody velkého rozsahu.

Právní úprava SOOŽ v platném zákoně o dráhách nevyhovuje již současným i předpokládaným formám narušování železničního provozu a pořádku a novým potřebám zajišťování ochrany železniční dopravy.

Pro značnou rozsáhlost a podrobné vymezení povinností a oprávnění orgánů železniční ochrany je forma samostatného zákona o Federální železniční policii nejvýhodnější.

Navrhovaná právní úprava má nahradit dosavadní právní úpravu Sboru ozbrojené ochrany železnic. Návrh využívá již schválených zákonů o policejních sborech České a Slovenské Federativní Republiky, České republiky a Slovenské republiky, nezasahuje do jejich působnosti ani pravomocí (Federální železniční policie nebude orgánem činným v trestním řízení).

Vláda ČSFR nedoporučila schválení uvedeného zákona pouze z důvodu nedostatečného vymezení působnosti ve věcech vnitřního pořádku a bezpečnosti zákonem č. 384/1990 Sb. Proto s přijetím zákona o Federální železniční policii souvisí potřeba konkrétněji vymezit působnost ČSFR i v oblasti ochrany bezpečnosti a pořádku v železniční dopravě, což lze provést novelizací zákona č. 384/1990 Sb.

Rizikovost práce příslušníků Sboru ozbrojené ochrany železnic při zakročování proti agresivním osobám a pachatelům okrádání cestujících a náročnost výkonu služby příslušníků SOOZ potvrzuje i potřebu zavedení služebního poměru pro policisty Federální železniční policie.

Dosavadní činnost železničních policejních oddělení policejních sborů ministerstev vnitra republik působí ve vztahu k železnici izolovaně a je ztížena jejich územní působností podle administrativního dělení. Specifika železniční dopravy vyžadují zvlášť odborně připravené policisty. Z výše uvedeného je zřejmá nutnost vytvoření železničního policejního sboru řízeného na federální úrovni, který bude přímo řízený federálním ministerstvem dopravy.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP