Federální shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky

1323

Interpelace

místopředsedy vlády ČSFR a ministra financí

Václava Klause

poslancem Sněmovny lidu

Stanislavem Chýlkem

ze dne 10. února 1992

 

 Vážený pane místopředsedo vlády,

využívám práva interpelace ve smyslu par. 54 Zákona o jednacím řádu FS ze dne 29. ledna 1991. Má interpelace se tyká dvou skutečností.

1) Předmětem mé interpelace je působení čs. bankovních ústavů, které pokládám za stále nedostatečné natolik, že vážně poškozuje ekonomickou aktivitu organizací za stavu, kdy hospodářská situace většiny podniků je beztak těžká a zaznamenala v posledním období varovný pokles. Je mi známo, že přijetím Zákonů 21 a 22/1992 Sb. došlo ke zřetelnému zmenšení přímého vlivu Vašeho ministerstva na činnost Státní banky československé a na banky komerčního typu vůbec, nicméně není pochyb o tom, že ani za dřívějšího stavu nebyla situace uspokojivá, a že i po nové úpravě zůstává Vašemu ministerstvu zachována metodická a kontrolní působnost, jimiž můžete činnost bank usměrňovat.

Konkrétně mám na mysli zejména neslýchaně pomalé a pozdní provádění finančních operací, jimiž jsou podniky poškozovány a nemají možnost se bránit. Signálů o tomto stavu mám větší počet a týkají se jak poškozování soukromých podnikatelů, tak i státních organizací. Zpoždění obnášejí několik dní až po mnoho týdnů. Příklad, který dále uvádím, je třeba chápat jen jako ilustraci i soudím, že náprava by měla být co nejširší a obecná.

V listopadu 1991 byla organizaci ČK Hradec Králové avizována platba za exportní dodávku do Iránu ve výši 14 960 000 Kčs. Při urgencích této platby ČSOB příjemce ujišťovala, že platba ve prospěch jeho účtu byla provedena, ale ve skutečnosti byla na jeho účet v Hradci Králové připsána až 10. 1. 1992 se zpožděním nejméně 42 dní. Za prodlení v platbě činí penále 314 tisíc Kčs, bance je však nelze účtovat.

Dovoluji si proto položit otázku: Jsou FMF a Státní bance československé tyto skutečnosti známy? Pokládá FMF tento stav za přípustný, a nebo hodlá zasáhnout ve prospěch nápravy? Kdy a jakým způsobem?

2) V závěru minulého roku byly Vašim ministerstvem uvolněn jisté nemalé prostředky k oddlužení podniků. Měly být poskytnuty takovým podnikům, které se dostaly do přechodných obtíží a jsou v budoucnu s to svým perspektivním výrobním programem zajistit zaměstnanost, prosperitu a ekonomické oživení. Nepochybuji, že měly být podpořeny podniky, podílející se na výrobě exportního zboží. Výběr podniků a vlastní oddlužení bylo vloženo do rukou bankovních ústavů v regionu.

Dostaly se ke mně signály, že banky prostředky použily k oddlužení podniků podle svých zájmů a zcela nebo ve značné míře pominuly kriteria, uvedená výše. Patrně jen tak si lze vysvětlit, že značné prostředky byly použity k oddlužení organizací, jako jsou ZAZZ či Ferrona, které mají zcela obchodní a nikoliv výrobní charakter.

Rovněž zde si dovoluji položit otázku: Je tato situace ministerstvu známa, a odpovídá záměrům, pro které byly prostředky poskytnuty? Jestliže neodpovídá, jak tedy bude zjednána náprava a zajištěno, aby eventuelní zbývající či další prostředky přišly do organizací, kde budou optimálně využity?

 

Stanislav Chýlek


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP