FEDERÁLNÍ SHROMÁŽDĚNÍ ČESKÉ A SLOVENSKÉ FEDERATIVNÍ REPUBLIKY

1992

VI. v. o.

1370

NÁVRH

poslance Sněmovny lidu Bohuslava Hubálka

na vydání

zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 335/1991 Sb.,

o soudech a soudcích.

 

Návrh

Zákon

ze dne ..................,

kterým se mění a doplňuje zákon č. 335/1991 Sb., o soudech a soudcích

Federální shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky se usneslo na tomto zákoně:

Čl. I

Zákon č. 335/1991 Sb., o soudech a soudcích, se mění a doplňuje takto:

1. V § 41 odst. 1 druhá věta zní:

"Pokud soudce s dočasným přidělením nesouhlasí, nesmí doba přidělení přesahovat tři kalendářní měsíce v kalendářním roce.".

2. V § 41 odst. 2 písm. b) zní:

"b) soudce okresního soudu k výkonu soudcovské činnosti k okresnímu soudu mimo obvod krajského soudu, k jinému krajskému soudu, k nejvyššímu soudu republiky nebo k Nejvyššímu soudu České a Slovenské Federativní Republiky,".

3. V § 41 odst. 2 se doplňuje nové písmeno c), které zní:

"c) soudce krajského soudu k výkonu soudcovské činnosti k okresnímu soudu mimo obvod krajského soudu nebo k jinému krajskému soudu.".

Čl. II

Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení.

 

Důvodová zpráva

Obecná část

Podle § 41 odst. 1 zákona č. 335/1991 Sb., o soudech a soudcích, je možno pro řádný výkon soudnictví soudce dočasně přidělit

a) k výkonu soudcovské činnosti k soudu vyššího stupně,

b) k výkonu soudcovské činnosti u okresního soudu (vojenského obvodového soudu) v obvodu krajského soudu (vyššího vojenského soudu), jde-li o soudce krajského soudu (vyššího vojenského soudu),

c) k výkonu soudcovské činnosti u jiného okresního soudu (vojenského obvodového soudu) v obvodu krajského soudu (vyššího vojenského soudu), jde-li o soudce okresního soudu (vojenského obvodového soudu).

Dočasně lze přidělit soudce k jinému soudu pouze s jeho souhlasem.

Podle § 41 odst. 2 písm. b) zákona č. 335/1991 Sb., o soudech a soudcích je možno se souhlasem soudce dočasně přidělit soudce okresního nebo krajského soudu k výkonu soudcovské činnosti k okresnímu soudu mimo obvod krajského soudu nebo k jinému krajskému soudu.

Zkušenosti s krátkou dobou aplikace tohoto ustanovení ukázaly, že pro řádný chod soudnictví nelze vždy vázat přidělení soudce k jinému soudu na jeho souhlas. V některých případech, zejména u určitých soudů, hrozí jejich rozpad a je reálné nebezpečí, že některé okresní soudy vůbec nebudou schopny plnit úkoly, které na ně zákon č. 335/1991 Sb. klade. U soudů chybí především soudci, kteří rozhodují na trestním úseku. Vytváří se stav, kdy u některých soudů zejména rozhodování těchto věcí nebude možno zajistit. Ministři spravedlnosti, kteří jsou za řádný chod soudů ústavně zodpovědní, ani jiné orgány státní správy soudů, nemají k řešení takovéto situace žádná oprávnění.

Ke zcela nedostatečnému personálnímu obsazení některých soudů lze uvést podle stavu k 1. únoru 1992 např.:

 

plánovaný počet soudců

skutečný počet soudců

Okresní soud Chomutov

25

6

Okresní soud Teplice

22

10

Okresní soud Náchod

11

6

Okresní soud Ústí n. O.

11

8

Okresní soud. Břeclav

11

5

Okresní soud Hodonín

10

4

Navrhovanou novelizací však není sledováno jen řešení současných problémů justice. U řady okresních soudů, u nichž trvalý nápad agendy odůvodňuje nízký počet soudcovských míst, by mohla dlouhodobá nepřítomnost ustanoveného soudce či několika soudců vést k ohrožení ústavního práva občanů na bezprůtahové projednání jejich věcí soudem (čl. 38 odst. 2 úst. zák. č. 23/1991 Sb., kterým se uvozuje Listina základních práv a svobod).

Jeví se proto naprosto nezbytným, aby v případech podle § 41 odst. 1 byla zákonem dána možnost dočasně přidělit soudce k jiným soudům i bez jejich souhlasu, a to na časově omezené období, aby tak bylo možno skutečně zajistit řádný chod soudnictví. Dočasné přidělení k jiným soudům je možné jen pro zajištění "řádného chodu soudnictví" (§ 41 odst. 1 věta první zákona). Bude využíváno jen v nevyhnutelných případech, kdy personální obsazení některých soudů nelze jinak řešit.

Navržená úprava předpokládá, že zajištění řádného chodu soudnictví touto formou bude řešeno zásadně v rámci obvodu příslušného krajského soudu, v jehož obvodu soudce, o jehož dočasné přidělení k jinému soudu bez jeho souhlasu se jedná, vykonává svou funkci. Mimo obvod krajského soudu bude možno pouze dočasně přidělit soudce krajského soudu bez jeho souhlasu k výkonu soudcovské činnosti k nejvyššímu soudu republiky nebo k Nejvyššímu soudu České a Slovenské Federativní Republiky. Ve všech ostatních případech bude možno soudce dočasně přidělit k výkonu soudcovské činnosti k jinému soudu jen s jeho souhlasem.

Pro možnost řešení řádného chodu soudů je institut dočasného přidělení soudce k jinému soudu i bez jeho souhlasu (na časově omezenou dobu) zakotven i v právních řádech jiných demokratických zemí (např. Rakousko, Německo). Byl zakotven i v naší právní úpravě platné za 1. republiky a v zákonu č. 34/1964 Sb., o organizaci soudů a o volbách soudců, který byl zákonem č. 335/1991 Sb., o soudech a soudcích zrušen.

Zvláštní část

K Čl. I:

K bodu 1:

Navrhuje se, aby doba dočasného přidělení k výkonu soudcovské činnosti podle § 41 odst. 1 písm. a) až c), jestliže soudce s tímto dočasným přidělením nesouhlasí, byla limitována dobou tří kalendářních měsíců v kalendářním roce. Navrženým řešením lze překlenout alespoň nejtíživější obtíže v personálním obsazení některých soudů.

K bodu 2 a 3:

Navržená úprava jednoznačně vymezuje, ve kterých případech lze soudce dočasně přidělit k jinému soudu jen s jeho souhlasem.

Ve spojení s navrženou úpravou § 41 odst. 1 bude Proto možno soudce okresního soudu dočasně přidělit bez jeho souhlasu k výkonu soudcovské činnosti pouze k jinému okresnímu soudu v rámci kraje nebo ke krajskému soudu, v jehož obvodu vykonává svou činnost. Soudce krajského soudu bude možno bez jeho souhlasu dočasně přidělit pouze k okresnímu soudu v obvodu krajského soudu, jehož je soudcem, nebo k nejvyššímu soudu republiky nebo Nejvyššímu soudu České a Slovenské Federativní Republiky.

K čl. II:

Vzhledem k naléhavosti tohoto řešení se navrhuje, aby zákon nabyl účinnosti dnem vyhlášení.

 

PŘEDSEDA VLÁDY

ČESKÉ A SLOVENSKÉ FEDERATIVNÍ REPUBLIKY

V Praze dne 14. dubna 1992

Č. j. 1788/92-16

Vážený pane předsedo,

k Vaší žádosti ze dne 6. března 1992 zasílám v souladu s § 40 odst. 1 zákona o jednacím řádu Federálního shromáždění stanovisko vlády České a Slovenské Federativní Republiky k návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 335/1991 Sb., o soudech a soudcích (tisk FS č. 1370).

Stanovisko přijala vláda dne 9. dubna 1992.

Příloha

S pozdravem

Vážený pan

Alexander Dubček

předseda Federálního shromáždění

České a Slovenské Federativní

Republiky

Praha

 

Stanovisko

vlády České a Slovenské Federativní Republiky

Předseda Federálního shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky pan Alexander Dubček požádal podle § 39 odst. 1 zákona o jednacím řádu Federálního shromáždění o stanovisko k návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 335/1991 Sb., o soudech a soudcích (tisk FS č. 1370).

Vláda s předloženým návrhem zákona nesouhlasí, neboť navrhovaná opatření nejsou v souladu s Listinou základních práv a svobod a mezinárodními závazky, které Česká a Slovenská Federativní Republika převzala.

Vláda doporučuje uvážit při projednávání návrhu zákona, zda jeho přijetím nebude ohrožen nebo dokonce porušen princip soudcovské nezávislosti. Doporučuje také uvážit, zda namísto předkládaného návrhu řešení přechodného nedostatku soudců není na místě přijmout opatření jiná, jimiž by bylo zajištěno, aby stavy soudců byly doplněny na plánovaný počet, popř. aby byly počty soudců na plánovaných stavech udrženy.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP