Federální shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky

VI. v. o.

1384

Interpelace

poslance SL J. Adámka na ministra dopravy ČSFR Ing. J. Nezvala ve věci zrušení některých tratí

 

PhDr. Jiří Adámek

poslanec SL FS ČSFR

Praha, 5. března 1992

Vážený pane ministře!

Využívám svého práva podle § 54 Zákona o jednacím řádu Federální shromáždění a interpeluji Vás v následující věci:

Od 31. května 1992 má být zastaven provoz na 20 prý nejméně efektivních tratích ČSD, což prý přinese značné úspory. V podstatě se jedná o silné omezení služeb občanům, což je pravý opak toho, jak si počínají vyspělé státy Evropy, které by nám měly být svým konstruktivním přístupem k řešení problémů železniční dopravy vzorem.

O tom, že zastavení železničních provozů nám způsobí velké problémy v přepravě cestujících a zboží nelze vůbec pochybovat. O to větší bude spotřeba v silniční dopravě, protože železnice dopravují levněji a efektivněji. Zvýšení spotřeby motorové nafty se projeví nejen vyššími náklady, ale i zhoršováním ekologické situace spálením většího objemu energie. Tvrdí sem že prý se ušetří miliarda. Jestliže se ovšem vezmou v úvahu všechny okolnosti doprovázející toto rozhodnutí, pak se odhaduje reálná roční úspora za zastavení provozu na 20 tratích na 20 - 25 milionů Kčs za rok. Domnívám se, že úspory tohoto typu navíc v tak důležitém odvětví nás hospodářsky nezachrání.

Pozoruhodné je srovnání hospodaření Čes. státní dráhy v roce 1989 s dneškem. Ještě v roce 1989 hospodařily Čes. státní dráhy jako jedny z mála v Evropě s přebytkem 2 miliard Kčs. Bylo to díky velkému zatížení hlavních tratí množstvím přeprav hromadných zásilek. Prudkým poklesem přeprav způsobených rozpadem východního trhu a naopak zásadním růstem nákladů byl způsoben nynější stav.

V roce 1990 byl schodek 2,7 miliardy korun, v roce 1991 téměř 7 miliard korun a v roce 1992 očekávají optimisté schodek 9 až 10 miliard korun a to se jedná o optimistický odhad. Plánovaná úspora 1 miliardy tuto situaci prokazatelně nevyřeší a navíc se má řešit pro dráhu katastrofickým způsobem rušení tratí, což jen zvýší již tak dost velké dopravní, hospodářské a ekologické potíže. Tolik v obecné rovině a nyní konkrétně.

Mezi zrušenými tratěmi mají být také tratě Rohatec - Sudoměřice a Vranovice - Pohořelice. K trati Rohatec - Sudoměřice postaven roku 1889, délka trati je 5 km bych chtěl říci, že vhodným uspořádáním a organisací trati by se mohlo dosáhnout zvýšení provozu a tím i zvýšení rentabilnosti. Její význam je nesporný. Jsou na ni napojeny odbočky do závodů Maryša, ZZNP, silo a další dva podniky. Při zrušení trati by podniky musely hledat náhradní dopravu, týkalo by se to zejména továren. Vzhledem k tomu, že ranní a odpolední spoje jsou plně vytíženy by vznikly problémy se zajištěním náhradní dopravy. Trať by se dala navíc zefektivnit napojením na trať od Velké přes Veselí nad Moravou, čímž by se vytvořil tah Velká nad Veličkou - Veselí nad Moravou Sudoměřice - Rohatec a odpadlo by zbytečné přestupování ve Veselí. Pokud se trať zruší bude se musit jezdit velkými oklik mi ve směru Veselí - Bzenec - Moravský Písek - Rohatec nebo Veselí - Holič - Hodonín - Rohatec. Zrušením trati by utrpěly vlečky do závodů, které přinesly v roce 1991 tržbu 7,8 milionu Kčs. O tento zisk by železnice přišla. Trať je velmi důležitou spojkou mezi tratí Přerov - Břeclav a Veselí nad Moravou - Kúty.

Podobné, i když ve specifikách odlišné problémy by vznikly při zrušení trati Vranovice - Pohořelice, kde by navíc vznikl velmi ožehavý problém osobní dopravy.

Dále bych chtěl obrátit pozornost k obnově železničního traťového úseku Hevlín - státní hranice (s Rakouskem). Náklady na obnovu úseku trati by obnášely circa 27,5 milion Kčs. Obnovení tra ti dlouhé 1,4 km bylo podrobně rozebráno v průvodní zprávě vypracované Železničním stavitelstvím v Brně v roce 1990. Obnovou tohoto železničního úseku by bylo dosaženo nejkratšího spojení Brna s Vídní. Přineslo by to oživení příhraničních regionů jak z moravské, tak rakouské strany a působilo na zvýšení hospodářských styků. Je v souladu se Zásadami státní dopravní politiky vydanými Vaším ministerstvem v roce 1991, v nichž se mimo jiné říká, že cituji: "zabezpečení vazeb na přepravní trh států ES umožní čs. dopravcům působit na evropských přepravních trzích".

Obnovení tratě by bylo jedním z dobrých počinů a krokem k navázání užších hospodářských styků s jižním sousedem, byl by to jeden z důležitých prvků umožňujících tolik potřebnou transformaci našeho hospodářství. Pozvedla by se tím také významně jižní Morava, která tvoří významný článek našeho hospodářství.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP