Federální shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky 1992

1397

VLÁDNÍ NÁVRH

 

Zákon

ze dne ......... 1992

o soudních poplatcích

za řízení u Nejvyššího soudu České a Slovenské Federativní

Republiky a u vojenských soudů

Federální shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky se usneslo na tomto zákoně:

§ 1

Účel zákona

Účelem zákona je stanovení soudních poplatků (dále jen "poplatky") za úkony nebo řízení (dále jen "poplatný úkon") prováděné Nejvyšším soudem české a Slovenské Federativní Republiky a vojenskými soudy (dále jen "soud").

§ 2

Předmět poplatku

Předmětem poplatku je poplatný úkon uvedený v sazebníku poplatků (dále jen "sazebník"), který je uveden v příloze k tomuto zákonu.

§ 3

Poplatníci

(1) Poplatníkem je fyzická nebo právnická osoba, která podala návrh na provedení poplatného úkonu, popřípadě fyzická nebo právnická osoba, o níž tak v zákonem stanovených případech rozhodne soud.

(2) Vznikne-li více poplatníkům podle odstavce 1 povinnost zaplatit poplatek společně, platí jej společně a nerozdílně.

§ 4

Osvobození od poplatků

(1) Od poplatků jsou osvobozeny:

a) Česká a Slovenská Federativní Republika, Česká republika a Slovenská republika;

b) obce a městské části v hlavním městě České a Slovenské Federativní Republiky v Praze a v hlavním městě Slovenské republiky Bratislavě v případech, kdy se poplatný úkon týká výkonu státní správy, který je na ně přenesen;

c) rozpočtové organizace a nadace;

d) diplomatická zastupitelství cizích států, je-li zaručena vzájemnost;

e) fyzické a právnické osoby na základě mezinárodních smluv nebo dohod, kterými je Česká a Slovenská Federativní Republika vázána.

(2) Od poplatků jsou dále osvobozeny poplatné úkony:

a) ve věcech nemocenského pojištění, zdravotního pojištění, sociálního zabezpečení a poskytování zdravotní péče;

b) ve věcech náhrad škod způsobených nezákonným rozhodnutím anebo nesprávným úředním postupem;

c) ve věcech volebních stížností;

d) ve sporech o pravomoc mezi soudy jedné republiky a státními notářstvími nebo orgány státní správy druhé republiky, jakož i mezi soudy, státními notářstvími a federálními orgány státní správy;

e) o určení příslušnosti soudu, jde-li o věc, která patří do pravomoci československého soudu, a že chybějí podmínky místní příslušnosti nebo je nelze zjistit;

f) ve věcech soudních rehabilitací podle zvláštních předpisu [zákon č. 119/1990 Sb., o soudní rehabilitaci, ve znění zákona č. 47/1991 Sb.].

§ 5

Sazby poplatků

Sazby poplatků jsou pevné a procentní ze základu poplatku a jsou stanoveny v sazebníku za každý předmět poplatku.

§ 6

Základ poplatku

(1) Základem poplatku stanoveného procentní sazbou je cena [Zákon č. 526/1990 Sb., o cenách.], popřípadě hodnota předmětu poplatného úkonu, obvyklá v místě a době splatnosti poplatku. Cenu nebo hodnotu je povinen sdělit soudu poplatník.

(2) Nesdělí-li poplatník soudu cenu nebo hodnotu předmětu poplatného úkonu anebo uvede cenu nebo hodnotu zřejmě nízkou, určí ji soud na náklady poplatníka.

(3) Rozšíří-li se předmět poplatného úkonu při jednání, soud poplatek doměří, činí-li doměřovaná část poplatku více než 100,- Kčs. Omezí-li se předmět poplatného úkonu před prvním jednáním, vrátí soud odpovídající část poplatku jako přeplatek.

(4) Je-li uplatněno jedním návrhem více nároků, vybere se poplatek ve výši součtu poplatků stanovených v sazebníku pro jednotlivé poplatné úkony obsažené v návrhu.

(5) Je-li předmětem poplatného úkonu opětující se plnění, je základem poplatku součet cen nebo hodnot všech opětujících se plnění. Jde-li o plnění na dobu delší než tří roky, na dobu neurčitou a nebo na dobu života, považuje se za cenu nebo hodnotu plnění trojnásobek ceny nebo hodnoty ročního plnění.

(6) Cena, popřípadě hodnota příslušenství předmětu poplatného úkonu, se zahrnuje do základu poplatku, je-li i příslušenství předmětem poplatného úkonu.

(7) základ poplatku se zaokrouhluje na celé stokoruny nahoru a poplatek na celé koruny dolů..

§ 7

Vznik poplatkové povinnosti

Poplatková povinnost vzniká:

a) podáním návrhu na provedení poplatného úkonu;

b) sepsáním podání do protokolu u soudu;

c) v ostatních případech rozhodnutím soudu.

§ 8

Splatnost poplatku

(1) Poplatek je splatný vznikem poplatkové povinnosti. V případech, kdy poplatková povinnost vzniká rozhodnutím soudu, stanoví soud v rozhodnutí lhůtu k zaplacení poplatku, která nabude delší než 15 dnů od nabytí právní moci rozhodnutí.

(2) Poplatník je povinen prokázat soudu zaplacení poplatku.

Placení poplatku

§ 9

Poplatky se platí na účet soudu poštovní poukázkou nebo převodem z účtu poplatníka. Poplatky, jejichž sazba nepřevyšuje 500,- Kčs, lze platit i v hotovosti u soudu.

§ 10

(1) Poplatky jsou příjmem státního rozpočtu federace.

(2) Poplatky zaplacené na účet soudu se převádí vždy za uplynulé čtvrtletí kalendářního roku na účet státního rozpočtu federace vedený územním finančním orgánem místně příslušným podle sídla soudu, nejpozději však do 5. dne kalendářního měsíce následujícího po uplynutí čtvrtletí.

§ 11

Následky nezaplacení poplatku

(1) Nebyl-li splatný poplatek zaplacen při podání návrhu nebo při sepsání návrhu do protokolu, a to ani dodatečně ve lhůtě stanovené soudem, soud poplatný úkon neprovede. Začal-li soud na základě podaného návrhu jednat ve věci, vyměří nebo doměří poplatek v rozhodnutí. Nezačal-li soud jednat ve věci samé, řízení zastaví.

(2) Nabude-li usnesení o zastavení řízení pro nezaplacení poplatku právní moci, poplatková povinnost zaniká.

§ 12

Vracení poplatku

(1) Soud rozhodne o vrácení poplatku a vrátí poplatek nebo jeho část (přeplatek), jestliže jej zaplatil ten, kdo k tomu není povinen nebo bylo-li na poplatku zaplaceno více než činila poplatková povinnost (přeplatek) anebo omezil-li se předmět poplatného úkonu po podání návrhu, a to ještě před prvním jednáním (přeplatek).

(2) Soud rozhodne o vrácení poplatku i v případech, kdy bylo řízení zastaveno nebo byl vzat návrh zpět před prvním jednáním nebo byl návrh zamítnut pro opožděnost či nepřípustnost nebo proto, že návrh podal ten, kdo k tomu není oprávněn.

(3) Poplatek podle odstavce 2 se nevrací, nepřevyšuje-li jeho výše 100,- Kčs.

(4) Nárok na vrácení poplatku nebo přeplatku zaniká uplynutím tří let od konce kalendářního roku, v němž byl poplatek zaplacen.

§ 13

Zánik práva

(1) Poplatek nebo nedoplatek na poplatku nelze vyměřit ani vymáhat po uplynutí tří let od konce kalendářního roku, v němž nastaly skutečnosti rozhodné pro splatnost poplatku.

(2) Je-li v této lhůtě proveden úkon k vyměření nebo vymáhání poplatku nebo nedoplatku, běží lhůta pro vyměření nebo vymáhání znovu od konce kalendářního roku, v němž byl poplatník o tomto úkonu zpraven; vyměřit a vymáhat poplatek nebo nedoplatek na poplatku lze však nejpozději do deseti let počítaných od konce kalendářního roku, v němž nastaly skutečnosti rozhodné pro splatnost poplatku.

(3) Úkonem k vymáhání poplatku nebo nedoplatku je i poplatníkovi doručená upomínka k zaplacení poplatku nebo nedoplatku.

§ 14

Řízení

V řízení ve věcech poplatků rozhoduje a postupuje soud podle občanského soudního řádu, jestliže tento zákon, popřípadě zvláštní předpisy o řízení ve věcech daní a poplatků nestanoví jinak.

§ 15

Kontrola poplatků

Při kontrole správného a včasného vyměření, vybírání a placení poplatků se postupuje podle zvláštních předpisů [§ 15 zákona č. 563/1990 Sb., o rozpočtových pravidlech federace. Vyhláška č. 16/1962 Sb., o řízení ve věcech daní a poplatků.], není-li tímto zákonem nebo občanským soudním řádem stanoveno jinak.

§ 16

Přechodné ustanovení

(1) Za poplatné úkony učiněné před účinností tohoto zákona se vybírají poplatky podle dosavadních předpisů.

(2) Arbitrážní poplatek zaplacený před účinností tohoto zákona podle dosavadních předpisů ve správné výši se započte na poplatek podle tohoto zákona. Případný přeplatek se nevrací ani se nedoměřuje případný nedoplatek.

§ 17

Zrušují se:

1. Nařízení ministra financí č. 78/1958 Sb., kterým se stanoví arbitrážní poplatky.

2. Pokyny pro placení arbitrážních poplatků, upravené nařízením ministra financí č. 78/1958 Sb., kterým se stanoví arbitrážní poplatky (částka 24/1961 Ú. l.).

§ 18

Účinnost

Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení.

 

Příloha k zákonu č. .../1992 Sb.

SAZEBNÍK POPLATKŮ

Položka 1

Návrh na přikázání věci jinému soudu nebo státnímu notářství z důvodu vhodnosti

Kčs 200,-

Položka 2

Návrh na uznání cizích rozhodnutí v manželských věcech a ve věcech zjištění nebo popření otcovství

Kčs 500,-

Položka 3

Dovolání ve věci ochrany osobnosti podle občanského zákoníku a ochrany proti uveřejňování informací, které jsou zneužitím svobody projevu, slova a tisku podle právních předpisů o hromadných informačních prostředcích

a) bez návrhu na peněžní náhradu nemajetkové újmy

Kčs 2 000,-

b) s návrhem na peněžní náhradu nemajetkové újmy

4 % z navržené peněžní náhrady, nejméně Kčs 4 000,-

Položka 4

Dovolání ve věci nároku vycházejícího z autorského zákona nebo nároku vycházejícího z obdobných zvláštních předpisů. [Zákon č. 35/1965 Sb., o dílech literárních, vědeckých a uměleckých (autorský zákon), ve znění pozdějších předpisů. Zákon č. 527/1990 Sb., o vynálezech, průmyslových vzorech a zlepšovacích návrzích. Zákon č. 132/1989 Sb., o ochraně práv k novým odrůdám rostlin a plemenům zvířat.]

a) nelze-li předmět řízení ocenit

Kčs 4 000,-

b) z ceny nebo hodnoty předmětu řízení

4 %, nejméně Kčs 4 000,-

Položka 5

a) Dovolání v konkursním řízení

2 % z konkursní podstaty nejméně Kčs 1 000,-, nejvýše Kčs 100 000,-

b) Dovolání v konkursním řízení, které bylo ukončeno nuceným vyrovnáním

1 % z částky použité k uspokojení věřitelů, nejméně Kčs 500,-, nejvýše Kčs 50 000,-

c) Dovolání ve věci.vyrovnacího řízení

0,5 % z částky použité k uspokojení věřitelů, nejméně Kčs 500,-, nejvýše Kčs 100 000,-

Položka 6

Návrh ve věcech, za které není stanovena zvláštní sazba

a) nelze-li předmět řízení ocenit

Kčs 2 000,

b) z ceny (úhrady) nebo hodnoty předmětu řízení

4 %, nejméně Kčs 4 000,-, nejvýše Kčs 200 000,-

Položka 7

Dovolání ve věcech obchodních sporů

a) nelze-li předmět řízení ocenit

Kčs 1 000,-

b) z ceny (úhrady) nebo hodnoty předmětu řízení

4 %, nejméně Kčs 5 000,-, nejvýše Kčs 1 000 000,-

Položka 8

Za přezkoumání rozhodnutí ústředních orgánů státní správy České a Slovenské Federativní Republiky

Kčs 1 000,-

Položka 9

Za vyhotovení stejnopisů, opisů, kopií nebo výpisů z listin, protokolů, příloh a jiných částí spisů vojenských soudů nebo Nejvyššího soudu České a Slovenské Federativní Republiky, bývalého Nejvyššího soudu, popřípadě těch soudů, jejichž spisy jsou u Nejvyššího soudu České a Slovenské Federativní Republiky uloženy:

a) v českém nebo slovenském jazyce

- bez ověření za každou i započatou stránku

Kčs 50,-

- s ověřením za každou i započatou stránku

Kčs 80,-

b) v cizím jazyce

- bez ověření za každou i započatou stránku

Kčs 100,-

- s ověřením za každou i započatou stránku

Kčs 150,-

Poznámky:

1. Poplatku nepodléhá opis protokolu o jednání soudu vyhotovený průklepem bez záhlaví a bez ověření.

2. Za kopie pořízené na kopírovacích strojích se sníží poplatek o 50 %.

Položka 10

Za vyhotovení úředního ověření o skutečnostech známých ze soudních spisů vojenských soudů nebo Nejvyššího soudu České a Slovenské Federativní Republiky, bývalého Nejvyššího soudu, popřípadě těch soudů, jejichž spisy jsou uloženy u Nejvyššího soudu České a Slovenské Federativní Republiky za každou jen započatou stránku

Kčs 50,-

Položka 11

Za sepsání návrhu na zahájení řízení do protokolu

a) z ceny nebo hodnoty předmětu řízení

1 %, nejméně Kčs 100,-, nejvýše Kčs 50 000,-

b) nelze-li předmět řízení ocenit

Kčs 500,-

Poznámka:

Poplatek je splatný sepsáním návrhu do protokolu a soud poplatek vybere po sepsání návrhu.

Položka 12

Za zaslání soudních spisů k jinému soudu, aby do nich nahlédl žadatel

Kčs 100,-

Poznámka:

Poplatek podle této položky se vybere, i když je žadatel poplatníkem v zahájeném řízení.

 

Důvodová zpráva

Úvod

Podle čl. 12 odst. 2 ústavního zákona č. 556/1990 Sb., kterým se mění a doplňuje ústavní zákon č. 143/1968 Sb., o československé federaci, upraví Federální shromáždění zákonem poplatky, které mají podle své povahy výlučně nebo převážně vztah k zahraničí nebo souvisejí s výkonem působnosti federace.

K naplnění tohoto ustanovení upraví Federální shromáždění zákonem, kromě správních poplatků vybíraných nebo vyměřovaných orgány státní správy federace za správní řízení nebo činnosti spočívající ve výkonu státní správy i soudní poplatky za úkony nebo řízení u Nejvyššího soudu České a Slovenské Federativní Republiky a za úkony u vojenských soudů. Působnost Nejvyššího soudu České a Slovenské Federativní Republiky je s účinností od 1. září 1991 dána čl. 99 ústavního zákona č. 326/1991 Sb., kterým se mění a doplňuje Ústava České a Slovenské Federativní Republiky, ve znění pozdějších předpisů. Podle zákona Federálního shromáždění č. 335/1991 Sb., o soudech a soudcích, dochází s účinností od 1. 1. 1992 k začlenění hospodářské arbitráže do soudnictví.

Federální shromáždění projednalo v listopadu 1991 rozsáhlou novelu občanského soudního řádu s účinností od 1. 1. 1992, na kterou navazuje navrhovaná zákonná úprava soudních poplatků.

Soudní poplatky za řízení před soudy České republiky a za řízení před soudy Slovenské republiky jsou upraveny zákony národních rad.

Všeobecná část

Navrhovaným zákonem se upraví soudní poplatky za řízení na úseku činnosti občanskoprávního, obchodního a správního kolegia Nejvyššího soudu České a Slovenské Federativní Republiky, za úkony soudní správy Nejvyššího soudu ČSFR a za úkony vojenských soudů, které spočívají ve vyhotovení stejnopisů, opisů, kopií nebo výpisů z listin, protokolů, příloh a jiných částí spisů vojenských soudů nebo za vyhotovení úředního osvědčení o skutečnostech známých ze soudních spisů vojenských soudů.

Návrh zákona vychází ze změn, k nimž dochází v organizaci a v příslušnosti soudů v ČSFR, z nových úprav na úseku obchodně podnikatelských vztahů, včetně vztahů závazkových a na úseku přezkoumávání rozhodnutí ve správním řízení vydaných správními orgány federace.

Soudní poplatky byly dosud upraveny pouze zákony národních rad a výnos z nich byl příjmem státních rozpočtů republik.

Vzhledem k rozšíření působnosti Nejvyššího soudu České a Slovenské Federativní Republiky oproti dosavadní působnosti Státní arbitráže České a Slovenské Federativní Republiky, lze předpokládat i určité zrušení výnosu ze soudních poplatků vybraných podle návrhu tohoto zákona oproti dosavadnímu výnosu arbitrážních poplatků vybíraných za řízení Státní arbitráže ČSFR, který činil v roce 1990 40 mil. Kčs ročně.

Zvláštní část

§ 1 - Účel zákona

Účelem zákona je stanovit soudní poplatky za úkony a řízení provedené u Nejvyššího soudu České a Slovenské Federativní Republiky a za úkony vojenských soudů.

§ 2 - Předmět poplatku

Předmětem soudních poplatků jsou úkony správy soudu a soudní řízení, které jsou uvedeny v sazebníku.

§ 3 - Poplatníci

Poplatníkem soudního poplatku jsou fyzické nebo právnické osoby, které podaly návrh na provedení úkonu nebo řízení. Dále jsou to i osoby, o nichž tak rozhodne v průběhu řízení soud.

§ 4 - Osvobození od poplatků

V odstavci 1 je stanoveno osobní osvobození od soudních poplatků a v odstavci 2 osvobození věcné.

§ 5 - Sazby poplatků

Za každý předmět poplatku se stanoví sazba soudního poplatku, a to pevnou částkou nebo procentem ze základu poplatku. U procentní sazby se vždy stanoví též pevná částka jako minimum, popřípadě i jako maximum.

§ 6 - Základ poplatku

Základem poplatku je cena předmětu řízení, jde-li o předměty řízení, na které se vztahuje zákon č. 526/1990 Sb., o cenách a v ostatních případech je základem poplatku jeho hodnota. Cenu popřípadě hodnotu obvyklou v době a v místě splatnosti poplatky je povinen soudu sdělit poplatník. Pokud ji nesdělí nebo uvede cenu nebo hodnotu zřejmě nízkou, určí ji soud na jeho náklady. Základ poplatku se navrhuje zaokrouhlovat na celé stokoruny nahoru a poplatky na celé koruny dolů.

§ 7 až § 11 - Vznik poplatkové povinnosti, splatnost poplatku, placení poplatku a následky nezaplacení poplatku

Poplatky jsou splatné vznikem poplatkové povinnosti, tj. při podání návrhu nebo při sepsání návrhu do protokolu. Není-li poplatek zaplacen, vyzve soud poplatníka písemně k jeho zaplacení. Poplatek je splatný i na základě rozhodnutí soudu, a to ve lhůtě stanovené soudem, která nebude delší než 15 dní od nabytí právní moci rozhodnutí.

Poplatník je povinen prokázat soudu zaplacení poplatku, jinak soud řízení neprovede nebo řízení zastaví, pokud již nezačal jednat.

Soudní poplatky jsou příjmem státního rozpočtu federace a platí se na účet soudu poštovní poukázkou nebo převodem z účtu poplatníka. Do výše 500,- Kčs lze platit poplatky u soudu v hotovosti.

§ 12 - Vracení poplatku

Soud rozhoduje o vrácení poplatku, který je zaplacen bez právního důvodu nebo osobou, která k tomu není povinna; rozhodne i o vrácení přeplatku, tj. o částce, o níž bylo zaplaceno více než byl poplatník povinen.

V těchto případech se vrací poplatek i přeplatek bez ohledu na částku.

V případe uvedených v odstavci 2 se navrhuje vrátit poplatek jen převyšuje-li částku 100,- Kčs. Nárok na vrácení se navrhuje omezit lhůtou.

§ 13 - Zánik práva

Navrhuje se upravit lhůty promlčecí a lhůtu prekluzivní pro vyměření a vymáhání poplatků. Lhůty jsou jednotné jak pro daně, tak i poplatky.

§ 14 a § 15 - Řízení, kontrola

Řízení ve věcech poplatků, pokud není upraveno přímo navrhovaným zákonem, se řídí občanským soudním řádem, popřípadě až do konce roku 1992 vyhláškou č. 16/1962 Sb., o řízení ve věcech daní a poplatků a od 1. 1. 1993 zákonem ČNR o správě daní a poplatků.

Kontrola soudních poplatků jakožto příjmu státního rozpočtu federace přísluší územním finančním nebo daňovým orgánům; vzhledem k tomu, že jde o soudní poplatky vybírané i Nejvyšším soudem České a Slovenské Federativní Republiky, může u tohoto soudu provést kontrolu i federální ministerstvo financí.

§ 18 - Účinnost

Navrhuje se, aby zákon nabyl účinnosti dnem vyhlášení.

Odůvodnění návrhu sazeb uvedených v příloze v sazebníku.

Soudní poplatky mají zajistit částečnou úhradu nákladů vynakládaných státem na výkon soudnictví, které je v působnosti federace.

Stanovenými sazbami soudních poplatků se má působit na omezení některých neuvážených návrhů na zahájení řízení u Nejvyššího soudu České a Slovenské Federativní Republiky, jakož i na dobrovolné plnění povinností a respektování práv jiných osob.

Výše navrhovaných sazeb soudních poplatků musí odpovídat i závažnosti řízení před Nejvyšším soudem České a Slovenské Federativní Republiky.

V Praze dne 10. března 1992

Předseda vlády ČSFR

Místopředseda vlády a ministr financí ČSFR


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP