Federální shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky

1417

Vládní návrh

Zákon

ze dne ...........

o Československé televizi

Federální shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky se usneslo na tomto zákoně:

Úvodní ustanovení

§ 1

(1) Účelem tohoto zákona je stanovit podrobnosti o činnosti, vnitřním uspořádání a hospodaření Československé televize a právní režim provozování vysílání na federálním televizním okruhu (dále jen "federální okruh").

(2) Federálním okruhem se rozumí přenosové cesty a síť vysílačů vymezené pro pokrytí území České a Slovenské Federativní Republiky jedním televizním programem.

 

ČÁST PRVNÍ

Československá televize

§ 2

(1) Zřizuje se Československá televize jako právnická osoba, která hospodaří s vlastním majetkem.

(2) Sídlem Československé televize je Praha; podrobnosti upraví statut Československé televize (§ 11).

(3) Československá televize se nezapisuje do obchodního rejstříku.

§ 3

(1) Zrušuje se organizace Československá televize zřízená zákonem č. 18/1964 Sb. o Československé televizi.

(2) Majetek České a Slovenské Federativní Republiky, který připadl zrušované Československé televizi na základě vypořádání právních poměrů majetkové povahy podle § 4 zákona č. 136/1991 Sb., o rozdělení působnosti mezi Českou a Slovenskou Federativní Republikou a Českou republikou a Slovenskou republikou ve věcech tisku a jiných informačních prostředků, se bezúplatně převádí do vlastnictví Československé televize zřizované tímto zákonem (§ 2).

(3) Nedojde-li k vypořádání právních poměrů majetkové povahy podle § 4 zákona č. 136/1991 Sb., o rozdělení působnosti mezi Českou a Slovenskou Federativní Republikou a Českou republikou a Slovenskou republikou ve věcech tisku a jiných informačních prostředků dohodou, provede vypořádání vláda České a Slovenské Federativní Republiky.

(4) Práva a povinnosti z majetkoprávních vztahů, nehmotných práv a pracovněprávních vztahů přecházejí ze zrušené Československé televize na Československou televizi zřízenou tímto zákonem.

(5) Právo používat znak, symboly, názvy pořadů a znělky zrušované Československé televize přechází na Československou televizi zřizovanou tímto zákonem.

§ 4

Posláním Československé televize je vytvářet a šířit televizní pořady se zvláštním zaměřením na zpravodajství a publicistiku.

§ 5

(1) Československá televize je provozovatelem vysílání [§ 2 odst. 1 písm. a) a § 3 odst. 1 zákona č. 468/1991 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání.] na federálním okruhu.

(2) K plnění svých úkolů Československá televize:

a) vyrábí, nakupuje a prodává televizní pořady nebo jejich části,

b) vyrábí, nakupuje a prodává reklamy,

c) zřizuje a udržuje zpravodajskou síť v tuzemsku i v zahraničí,

d) vytváří, uchovává a využívá archivní fondy.

(3) Československá televize je povinna v souladu s vysílacím schématem (§ 8 odst. 2) vysílat pořady dodané bezúplatně Českou televizí a Slovenskou televizí. Za obsah takto odvysílaných pořadů a plnění povinností podle zvláštních zákonů [Např. § 9 zákona č. 468/1991 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání.] odpovídá spolu s Československou televizí ta televizní organizace, která pořad dodala.

(4) Nevyužije-li Československá televize, Česká televize nebo Slovenská televize vysílací čas podle vysílacího schématu, dohodnou se o rozdělení jeho nenaplněné části zbývající televizní organizace; nedojde-li k dohodě, rozdělí se tento čas mezi ně rovným dílem.

(5) Československá televize může přerušit čas přidělený České televizi nebo Slovenské televizi vysílacím schématem jestliže:

a) vysílá neodkladná sdělení ve veřejném zájmu [§ 5 písm. d) zákona č. 468/1991 Sb., o provozování],

b) je vysílací čas podle stanoveného vysílacího schématu překročen, nebylo-li dohodnuto jinak.

§ 6

(1) Československou televizi řídí generální ředitel Československé televize (dále jen "generální ředitel"), který je jejím statutárním orgánem. Generálního ředitele jmenuje na základě výběrového řízení a odvolává jej Federální rada pro rozhlasové a televizní vysílání (dále jen "Federální rada") [rozhlasového a televizního vysílání, § 16 a 17 zákona č. 468/1991 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání.]. Důvody jeho odvolání musí být zveřejněny prostřednictvím Československé tiskové kanceláře.

(2) Zástupcem generálního ředitele je náměstek ředitele, kterého jmenuje generální ředitel se souhlasem Federální rady.

(3) Je-li generálním ředitelem občan České republiky, je náměstkem ředitele občan Slovenské republiky a naopak.

§ 7

Generální ředitel předkládá Federální radě každoročně zprávu o činnosti Československé televize.

§ 8

(1) Statutární orgány (generální ředitelé) Československé televize, České televize a Slovenské televize uzavírají každoročně dohody o vysílacím schématu a skladbě programu federálního okruhu.

(2) Nedojde-li k dohodě o vysílacím schématu nebo jeho části, rozhodne o obsahu vysílacího schématu nebo jeho části Federální rada. Federální rada dále rozhoduje spory při uplatňování vysílacího schématu.

§ 9

(1) Příjmy Československé televize tvoří:

a) podíl na příjmu ze sazeb za používání televizních přijímačů, pokud jej stanoví vláda České a Slovenské Federativní Republiky v dohodě s vládami republik [§ 24 zákona č. 468/1991 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání.],

b) příspěvek na činnost ze státního rozpočtu České a Slovenské Federativní Republiky,

c) účelové dotace ze státního rozpočtu České a Slovenské Federativní Republiky,

d) příjmy z podnikatelské činnosti,

e) jiné zdroje.

(2) Československá televize jako veřejnoprávní právnická osoba (tzv. třetí sektor), má samostatnou kapitolu ve státním rozpočtu České a Slovenské Federativní Republiky a řídí se pravidly hospodaření, stanovenými pro příspěvkové organizace.

§ 10

Česká televize a Slovenská televize se podílejí na výnosech z reklam odvysílaných na federálním okruhu ve výši určené podílem odvysílaných pořadů na tomto okruhu (§ 5).

§ 11

Statut Československé televize schvaluje Federální rada pro rozhlasové a televizní vysílání.

§ 12

Federální rada jmenuje generálního ředitele nejpozději do dvou měsíců ode dne účinnosti tohoto zákona. Do doby jmenování generálního ředitele Československé televize zřízené tímto zákonem řídí Československou televizi dosavadní ústřední ředitel Československé televize.

 

ČÁST DRUHÁ

Změna a doplnění zákona č. 157/1989 Sb., o důchodové dani, ve znění pozdějších předpisů

§ 13

Zákon č. 157/1989 Sb., o důchodové dani § 2 odst. 3 se doplňuje o ustanovení písmene c) které zní:

"c) Československá televize, Česká televize a Slovenská televize."

 

ČÁST TŘETÍ

Zrušovací ustanovení

§ 14

Zrušuje se:

1. Zákon č. 18/1964 Sb., o Československé televizi.

2. odstavec 1 a 2 § 5 zákonného opatření předsednictva Národního shromáždění č. 1/1967 Sb., o změnách v organizaci a působnosti některých ústředních orgánů.

 

ČÁST ČTVRTÁ

Účinnost

§ 15

Tento zákon nabývá účinnosti dnem .......

 

Důvodová zpráva

Obecná část

Zákon č. 136/1991 Sb., o rozdělení působnosti mezi Českou a Slovenskou Federativní Republikou, Českou republikou a Slovenskou republikou ve věcech tisku a jiných informačních prostředků svěřil svým ustanovením § 1 písm. d) do působnosti České a Slovenské Federativní Republiky mimo jiné zřizovat a spravovat televizní organizace působící na území české republiky i Slovenské republiky a přijímat právní úpravu jejich postavení.

Podle dosavadního zákona č. 18/1964 Sb., o Československé televizi, je Československá televize monopolní státní organizací s řadou výhradních práv, což neodpovídá novým společenským potřebám ani faktickému stavu v praxi. Navrhuje se proto nově upravit činnost a úkoly Československé televize. Pojetí Československé televize jako veřejnoprávní instituce vychází přitom nejen z požadavku odstátnění, ale i vytvoření podmínek pro nezávislost, a to v souladu se zákonem o provozování rozhlasového a televizního vysílání, který vytváří legislativní základ pro tzv. duální systém; v něm mají vedle sebe působit demonopolizované a v maximálně možné míře deetatizované nástupnické organizace dosavadních státních sdělovacích prostředků Československého rozhlasu a Československé televize, zřízené federálními a republikovými zákony, a soukromé subjekty provozující rozhlasové a televizní vysílání (tzv. držitelé licence).

Potřeby federálního státu, v němž žijí společně dva národy, se soustřeďují do oblasti informací. Pro vzájemné soužití, pochopení a rovněž společný postup v některých základních společenských otázkách je třeba, aby každý občan jedné republiky měl přístup k informacím o událostech v druhé republice a aby znal současně i stanoviska a způsoby řešení požadavků a potřeb obou republik federací a důvody, které ji k přijatým řešením vedly. Z toho lze vyvodit, že základní funkce federální televizní instituce by měla být zejména informační, žánrově zaměřená na oblast zpravodajství a aktuální publicistiky.

Návrh zákona předpokládá, že Československá televize, jako provozovatel federálního okruhu, nese za obsah vysílání odpovědnost ve smyslu zákona č. 468/1991 Sb. i dalších právních předpisů. U vysílání převzatého od České televize a Slovenské televize se předpokládá společná odpovědnost příslušné republikové televize. Odpovědnost ředitele Československé televize je vztažena přímo vůči Federální radě pro rozhlasové a televizní vysílání, jejíž členové jsou voleni Federálním shromážděním a národními radami.

Předpokládá se, že toto pojetí zajistí, aby obsah federálního vysílacího okruhu nebyl zaměřen pouze k potřebám a zájmům republikových televizí, nýbrž i k objasňování a objektivizování zájmů a potřeb všech občanů České a Slovenské Federativní Republiky prostřednictvím federálního televizního zpravodajství. Současně by tato koncepce měla přispívat k rozšíření žádoucí konkurence mezi jednotlivými televizními organizacemi.

Není vyloučena případná budoucí možnost podnikatelského propojení jednotlivých televizních organizací s vybranými zahraničními partnery, které je vzhledem k očekávaným ekonomickým problémům televizních organizací jedním z možných dílčích řešení.

Zvláštní část

K § 1

Upřesňuje se rozdělení vysílacích okruhů mezi provozovatele televizního vysílání ze zákona. Vzhledem k dosavadnímu stavu, kdy republikové zákony zakotvují právo České televize a Slovenské televize vysílat na dosavadních republikových vysílacích okruzích, vymezuje se pro federální okruh jeden televizní program (zákon č. 468/1991 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání, § 9, odst. 3).

K § 2

Vymezuje se postavení Československé televize jako samostatné právnické osoby nadané ex lege právní subjektivitou, která je z tohoto zákona oprávněná k televiznímu vysílání ve smyslu zákona o provozování rozhlasového a televizního vysílání.

Jako provozovatel televizního vysílání ze zákona se Československá televize nezapisuje do obchodního rejstříku.

Československá televize je ze zákona oprávněna hospodařit s vlastním majetkem, což jí umožňuje nezávislé postavení, zejména s ohledem na skutečnost, že převážná část majetku bývalé Československé televize přejde na republikové televizní organizace.

K § 3

U nově zřizované Československé televize se předpokládá, že na ni přejde majetek, který jí zůstane po provedeném vypořádání podle § 4 zákona č. 136/1991 Sb., t. j. delimitačních dohod, případně rozhodnutí vlády ČSFR.

K § 4

Zdůrazňuje se potřeba, aby vysílání Československé televize bylo nadále zaměřeno především na zpravodajské a publicistické pořady.

K § 5

Provozovatelem vysílání na federálního okruhu je Československá televize, přičemž se v souladu s dosud uplatňovanou praxí předpokládá úzká součinnost provozovatelů televizního vysílání ze zákona (t. j. Československé televize jako provozovatele federálního okruhu, České televize a Slovenské televize) na obsahovém naplnění vysílacího schématu.

Stanoví se zejména povinnost Československé televize vysílat pořady dodané Českou televizí a Slovenskou televizí, jakož i odpovědnost za jejich obsah.

K § 6

Jmenování a odvolání generálního ředitele se v zájmu objektivity svěřuje kolegiálnímu orgánu, jehož členové jsou voleni Federálním shromážděním a národními radami.

K § 7

K usnadnění odpovídající kontroly Federální rady pro rozhlasové a televizní vysílání nad činností Československé televize se zakotvuje povinnost generálního ředitele zasílat Federální radě každoroční zprávy o činnosti Československé televize.

K § 8

Federální radě pro rozhlasové a televizní vysílání se svěřuje pravomoc rozhodovat v případech, kdy se generální ředitelé všech televizních organizací zúčastněných na vysílání federálního okruhu nedohodnou o jeho vysílacím schématu, skladbě jeho programu, popř. o způsobu jeho uplatnění.

K § 9

Příjmy Československé televize ze sazeb za používání televizních přijímačů se činí závislé na rozhodnutí vlády České a Slovenské Federativní Republiky v dohodě s vládami republik

Ostatními příjmy Československé televize budou kromě příjmů z podnikatelské činnosti především příspěvky ze státního rozpočtu.

K § 10

Vzhledem k ekonomicky nestejnému postavení Československé televize, České televize a Slovenské televize se stanoví rozdělení výnosů z reklam podle podílu odvysílaných pořadů na federálním okruhu, což by mělo přispět jednak k motivaci využít svého vysílacího času na federálním okruhu, jednak k menším nárokům na rozpočet federace, pokud jde o Československou televizi. Lze předpokládat, že zájem zadavatelů reklamy bude i perspektivně soustředěn na reklamu na federálním, tedy nejsledovanějším okruhu - vyloučit tudíž některého z provozovatelů ze zákona z podílu na výnosech z reklam na tomto okruhu by jej silně znevýhodnilo vůči zbývajícím.

K § 11 a 12

Federální rada pro rozhlasovém a televizním vysílání schvaluje statut Československé televize a ukládá se jí povinnost jmenovat generálního ředitele nejpozději do dvou měsíců ode dne účinnosti tohoto zákona.

K § 13

Vzhledem k tomu, že všichni tři provozovatelé televizního vysílání ze zákona již nemají postavení příspěvkové organizace osvobozené doposud od důchodové daně a zároveň s ohledem na jejich postavení a povinnosti, které jsou mnohem širší než povinnosti soukromých provozovatelů (§ 9 zákona o provozování rozhlasového a televizního vysílání) se navrhuje v části II. návrhu zákona novelizovat zákon č. 157/89 Sb., o důchodové dani.

K § 14

Zrušují se zastaralá doposud platná ustanovení zákona o Československé televizi ve znění pozdějších předpisů.

Finanční dopad

Návrh vychází ze skutečnosti, že úkolem Československé televize je zajistit vysílání federálního televizního programu na území celé České a Slovenské Federativní Republiky.

Návrh rozpočtu představuje náklady na činnost Československé televize ve výši 443 mil. Kčs.

Výnosy z komerční činnosti se předpokládají ve výši 75 mil. Kčs.

Rozdíl těchto částek má být hrazen z rozpočtu České a Slovenské Federativní Republiky.

Tento rozbor vychází z předpokladu, že Československá televize:

- bude jediným provozovatelem federálního okruhu (F1) a bude hradit celostátně spojové a odbavovací náklady související se šířením uvedeného programu

- bude-li dohodnuto s ostatními provozovateli, bude zajišťovat mezinárodní styk provozovatelů televizního vysílání ze zákona (např. členství v mezinárodních organizacích),

- bude hospodařit s majetkem souvisejícím s obsahem její činnosti,

- bude získávat bezúplatně od České televize a Slovenské televize jejich pořady,

- bude bezúplatně poskytovat své pořady České televizi a Slovenské televizi,

- bude dostávat veškeré služby správních útvarů České televize a Slovenské televize bezúplatně,

- bude hradit veškeré služby poskytované provozními a technickými útvary České televize a Slovenské televize,

- bude mít ve svém rozpočtu: výnosy z komerční činnosti, náklady spojené s výrobou pořadů a náklady spojené s činností jejích útvarů.

Pro zabezpečení činnosti Československé televize se orientačně uvažuje s počtem 855 pracovníků z tohoto počtu by nespecifikované část pracovníků působila ve Slovenské republice.

Předpokládá se, že odbavování programů Československé televize bude uskutečňováno na smluvním základě na zařízeních České televize. V případě, že by vznikla potřeba zcela oddělit oba provozovatele z technického hlediska a posílit samostatnost Československé televize i tímto způsobem, lze perspektivně uvažovat finanční náklady na dodatečné investice.

Jsou uvažovány dvě varianty řešení. První varianta počítá s potřebou samostatného vysílání programu F1 ve stávajícím rozsahu i způsobu výroby jednotlivých pořadů prostřednictvím producentských center a provozů České televize a Československé televize. Druhá varianta počítá vedle možnosti výroby v objektu ČST ještě s doplněním kapacit o přenosovou techniku zajišťující podstatně vyšší stupeň samostatnosti.

Odhadnuté dodatečné náklady jsou 41,5 mil. Kčs, při pořízení dvoukamerového přenosového vozu s potřebnou přenosovou osvětlovací technikou jsou odhadnuté pořizovací náklady celkem 65 mil. Kčs.

V Praze dne 12. března 1992

Předseda vlády ČSFR:

Čalfa v. r.

Místopředseda vlády ČSFR:

Mikloško v. r.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP