Federální shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky

VI. v. o.

1482

Odpověď

předsedy vlády ČSFR JUDr. Mariána Čalfy na interpelaci podanou poslanci FS A. Haškem, L. Lisem, A. Rajničem ve věci vývozu těžkých zbraňových systémů (tisk 1440)

 

Odpověď na interpelaci

poslanců FS A. Haška, L. Lise a A. Rajniče

ve věci vývozu těžkých zbraňových systémů

tisk 1440

V souladu s usnesením 4. schůze Rady obrany státu ze dne 13. 2. 1991 schválila vláda ČSFR usnesením č. 174/1991 "Zásady pro povolování zahraničně obchodní činnosti a poskytování licencí v oblasti vojenského materiálu", ustavení "Meziresortní komise pro zahraničně obchodní činnost v oblasti vojenského materiálu" (dále jen MK) a "Seznam zboží, u kterého se k vývozu a dovozu požaduje povolení k zahraničně obchodní činnosti v oblasti vojenského materiálu".

Zásady charakterizovaly specifika zahraničně obchodní činnosti s vojenským materiálem a seznam stanovoval zboží, které je považováno za vojenský materiál.

Usnesením vlády ČSFR č. 259/1991 bylo schváleno složení a Statut MK, jako poradního orgánu vlády ČSFR.

Do konce roku 1991 se zahraničně obchodní činnost i v oblasti vojenského materiálu obecně řídila zákonem č. 42/1980 Sb., o hospodářských stycích se zahraničím, ve znění zákona č. 102/1988 Sb., zákona č. 113/1990 Sb. a navazujících nařízení a vyhlášek.

MK ve své činnosti důsledně dbala záměrů a cílů zahraniční politiky ČSFR. Při projednávání sporných případů vycházela ze stanoviska FMZV k teritoriu, do kterého se měl určitý druh vojenského materiálu vyvézt. Touto základní charakteristikou schvalovacích postupů podle "Zásad" nebyla dotčena možnost projednávat zvlášť významné případy ve vládě ČSFR.

Informace o činnosti MK za rok 1991 byla projednána a schválena vládou ČSFR usnesením č. 39/1992.

S nabytím účinnosti obchodního zákoníku dnem 1. 1. 1992 byl až na několik ustanovení zákon č. 42/1980 Sb. zrušen. Tím byl zrušen i institut povolování zahraničně obchodní činnosti.

Na dosud platné ustanovení § 56 zákona č. 42/1980 Sb. navazuje vyhláška FMZO č. 560/1991 Sb., o podmínkách vydávání úředního povolení (licence) k dovozu a vývozu zboží a služeb, vztahující se rovněž na obchod s vojenským materiálem, kde není uvedena žádoucí výjimka, která by zabezpečovala potřebnou státní kontrolu.

Vydání této vyhlášky je předmětem připomínek republik v tom, že federace přesahuje své kompetence. Tento rozpor vyplývá z ústavního zákona č. 143/1968 Sb., o federaci, neboť podle čl. 16 tohoto zákona se kompetence federace a tedy rovněž výkon státní správy nevztahuje na uvedenou podnikatelskou činnost. Znamená to, že právní úpravu vydávání vývozních a dovozních povolení si vyhrazují vlády republik pro sebe bez vazby na FMZO. V souladu s přijatými mezinárodními závazky na 46. zasedání VS OSN k transferu konvenčních zbraní je tento stav v oblasti vojenského materiálu neúnosný, protože vydávání licencí alespoň v těchto komoditách je nezbytné řídit z úrovně federace a zajistit tak důsledné dodržování mezinárodních závazků ČSFR, vazby na vojensko-strategické zájmy státu včetně zajištění údajů pro Registr mezinárodních převodů zbraní, vyplývající z nóty OSN. Tím budou současně vytvořeny podmínky pro zachování kompatibility se zásadami, které pro vývoz vojenského materiálu platí ve všech zemích s rozvinutým tržním hospodářstvím.

Poslanecký návrh zákona, navrhující změnu znění čl. 16 ústavního zákona č. 556/1990 Sb., o kompetencích republik, nebyl zatím ve Federálním shromáždění schválen, ačkoliv prošel parlamentními výbory. Nebyl proto projednáván ani návrh "Zákona o podnikání ve vztahu k zahraničí a vývozu a dovozu věcí", který řešil otázku kontroly obchodu s vojenským materiálem a jinými nebezpečnými látkami či materiály a některými technologiemi ve vztahu k zahraničí.

Ve smyslu § 3 odst. 1 písm. f) ústavního zákona č. 10/1969 Sb. a následných znění využila Rada obrany státu na 8. schůzi svých ústavních pravomocí a stanovila Zásady, ve kterých je řešen způsob udělování licencí v oblasti kontroly a regulace obchodu s vojenským materiálem Radou obrany státu, meziresortní komisí a FMZO v rámci jednotného federálního řízení.

Realizace licenčního řízení se podle Zásad bude uskutečňovat takto:

Rada obrany státu - na základě stanoviska MK posoudí možnost udělení licencí u rozhodujících druhů vojenského materiálu, uvedeného v příloze Zásad.

Meziresortní komise bude:

a) vypracovávat stanoviska pro Radu obrany státu k možnosti udělení licence u vojenského materiálu, uvedeného v příloze Zásad;

b) posuzovat možnost udělení licence podle Seznamu, uvedeného v příloze usnesení.

Obsah tohoto Seznamu bude zpřesněn ministrem obrany v souladu s usnesením 8. schůze ROS s věcně příslušnými ministry a předsedy vlád ČR a SR. Přijatá stanoviska obou orgánů budou pro FMZO závazná.

U ostatních druhů vojenského materiálu bude udělování licencí v působnosti FMZO.

K jednotlivým otázkám uvádím:

ad 1a) Zásady, které řeší způsob udělování licencí při vývozu vojenského materiálu, jsou součástí usnesení 8. schůze Rady obrany státu. Pro informaci jsou uvedené Zásady připojeny.

ad 1b) Ve smyslu § 3 odst. 3 písm. a) ústavního zákona č. 10/1969 Sb. podává Rada obrany státu Federálnímu shromáždění mimo jiné rovněž zprávy o svých závažných opatřeních. Předpokládám, že Federální shromáždění bude o udělených licencích informováno nejméně jednou ročně.

ad 2) Kontrola a regulace obchodu s vojenským materiálem bude realizována ve smyslu usnesení 8. schůze ROS do doby přijetí zákonné úpravy.

ad 3) Novelizované Zásady činnosti a nové složení meziresortní komise byly podle závěrů 8. schůze ROS schváleny usnesením vlády ČSFR č. 246 ze dne 2. 4. 1992.

ad 4) Vyhláška FMZO č. 560/1991 Sb. zůstává nadále v platnosti Její účinnost není uvedenými usneseními ROS a vlády ČSFR omezována.

Případná novelizace nebo zrušení této vyhlášky je v kompetenci FMZO.

Považuji opatření Rady obrany státu a vlády ČSFR za dostatečnou záruku, že do doby přijetí právní úpravy bude zajištěna kontrola a regulace obchodu s vojenským materiálem ve vztahu k zahraničí.

 

Zásady

udělování licencí v oblasti vojenského materiálu

Ve smyslu § 3 odst. 1 písm. f) ústavního zákona č. 10/1969 Sb. a následných znění jsou přijímány tyto Zásady pro oblast vojenského materiálu:

1. Pod pojmem vojenský materiál se pro účely těchto Zásad rozumějí:

a) výrobky, náhradní díly a komponenty k nim, které zvláštní konstrukcí a uspořádáním jsou určeny pro účely obrany a bezpečnosti státu nebo k hromadnému a výhradnímu použití v ozbrojených silách, bezpečnostních a policejních sborech, technická pomoc, licence na výrobu vojenského materiálu a speciální patenty;

b) jednoúčelové stroje a zařízení sloužící především při výrobě výrobků podle bodu a).

2. Za vojenský materiál se pro účely těchto Zásad nepovažují:

a) výrobky, které nelze považovat za zbraně nebo zbraňové systémy, sloužící k účelům obrany a bezpečnosti, avšak použitelné v civilním sektoru;

b) sportovní a lovecké zbraně, pistole a revolvery pro osobní ochranu včetně munice, stroje a zařízení k jejich výrobě.

3. O udělení licence k uskutečnění konkrétního obchodu žádá právnická nebo fyzická osoba po potvrzení závazného zájmu zahraničního partnera federální ministerstvo zahraničního obchodu, které licenci udělí, pokud realizace daného obchodu nebude v rozporu se zájmy ČSFR a při dodržení "Zásad", schválených usnesením vlády ČSFR č. 174 ze dne 21. března 1991 a těchto Zásad.

4. Federální ministerstvo zahraničního obchodu:

a) předkládá Radě obrany státu žádost o posouzení možnosti udělení licence u vybraného vojenského materiálu, uvedeného v příloze č. 2 k usnesení 8. schůze Rady obrany státu ze dne 24. 3. 1992 k bodu 1, se stanoviskem meziresortní komise pro zahraničně obchodní činnost v oblasti vojenského materiálu;

b) předkládá meziresortní komisi pro zahraničně obchodní činnost v oblasti vojenského materiálu žádost o posouzení možnosti udělení licence u vojenského materiálu podle seznamu přehodnoceného ministrem obrany ČSFR v souladu s úkolem III bod 1 usnesení 8. schůze Rady obrany státu ze dne 24. 3. 1992 k bodu 1.

Pokud komise nedospěje k jednoznačnému závěru, předkládá předseda komise žádosti o udělení licence k posouzení Radě obrany státu;

c) ve zbývajících případech rozhoduje o udělení licence ministerstvo zahraničního obchodu ve své pravomoci.

5. Rozhodnutí Rady obrany státu a meziresortní komise jsou pro jednání FMZO v rámci licenčního řízení v oblasti vojenského materiálu závazná.

6. Přehled o zemích a teritoriálních oblastech, do kterých je zakázáno vojenský materiál vyvážet, zpracovává a předkládá k posouzení Radě obrany státu místopředseda vlády ČSFR a ministr zahraničních věcí.

 

Seznam vojenského materiálu, k jehož vývozu či obchodu s ním se vyžaduje souhlas Rady obrany státu

1. Raketová technika

rakety a střely včetně odpalovacích zařízení, podvozků a nosičů

2. Tanky, obrněná a pásová vozidla

bojové a velitelské tanky, samohybné kanony a houfnice, obrněné transportéry a bojová vozidla pěchoty s organickou zbraní

3. Letecká technika

letouny, vrtulníky a jiné vojenské létající prostředky modifikované nebo vybavené pro vojenské účely

4. Dělostřelecké zbraně

pozemní děla, protiletadlové kanony, děla pro tanky, kanony letecké, minomety, raketomety a samohybné houfnice kolové

5. Velkorážová munice (od 100 mm výše)

munice pro děla, tanky, minomety, raketomety

6. Ruční zbraně

v případech vývozů vyšších než je potřebné pro vyzbrojení organické jednotky na úrovni praporu nebo jeho ekvivalentu pro cca 400 lidí (samopaly, pušky, kulomety, zbraně protipancéřové a protiletecké)

7. Speciální průzkumná, spojovací a přenosová technika s utajovači

8. Technická pomoc

licence, výsledky vývoje a výzkumu, speciální patenty vztahující se k vybranému vojenskému materiálu podle bodů 1 až 7


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP