Federální shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky

VI. v. o.

1496

Odpověď

ministra dopravy ČSFR Ing. J. Nezvala na interpelaci podanou poslancem SL J. Adámkem ve věci zrušení některých tratí (tisk 1384)

 

MINISTR DOPRAVY

České a Slovenské Federativní Republiky

V Praze, dne 30. března 1992

Č. j.: 10 829/92

Vážený pane poslanče,

odpovídám na Vaši interpelaci ze dne 5. března 1992 ve věci předpokládaného zastavení provozu na ztrátových tratích ČSD a rozšíření provozu mezi ČSD a rakouskými drahami přes bývalý železniční pohraniční přechod Hevlín - Laa a. d. Th.

Začátkem letošního roku se v našich sdělovacích prostředcích objevila celá řada zpráv a informací, která s větší či menší pravdivostí informuje o současném omezování příp. zastavení provozu na tratích ČSD. Také někteří funkcionáři ČSD podali našim masmédiím ne vždy přesné informace.

Dovolte mi, abych Vás s touto problematikou blíže seznámil. Opatření k omezení příp. zastavení provozu velmi úzce souvisí se současnou kritickou ekonomickou situací státní organizace ČSD, kterou je nutno posuzovat z pohledu celkového vývoje v posledních dvou letech. Současně je třeba mít na zřeteli i skutečnost, že v minulosti bylo hospodaření železnice založeno na principu plného vyrovnání ztráty v osobní dopravě, poměrně vysoké rentabilitě dopravy nákladní, která ovšem vyplývala z daleko vyšších objemů přepravy zboží než nyní.

Současný pokles nákladní přepravy činí oproti roku 1989 plných 33 % a v budoucnosti se předpokládá ještě její snížení. Kritickou finanční situaci řešila vláda ČSFR společně s ÚŘ ČSD několikrát. Byla přijata opatření, která ne vždy situaci komplexně vyřešila. Závěrem loňského roku bylo ÚŘ ČSD nuceno při posuzování důchodové situace pro rok 1992 přistoupit k řadě opatření, která měla nepříznivý ekonomický stav zmírnit. Jednalo se zejména o snížení stavu zásob, redukci investiční výstavby redukci oprav a nákupu kolejových vozidel, snižování počtu pracovníků a pod. Tato všechna opatření zasáhnou citelně vnitřní strukturu ČSD. Restriktivní opatření přijatá ČSD postihnou ve značné míře již i prostou reprodukci základních fondů, zejména dopravní cesty, kde pro rok 1992 nejsou zajištěny žádné prostředky na obnovy železničních tratí, což bude mít za následek podvázání funkčnosti železniční dopravy a další zhoršení kvality poskytovaných služeb. Investiční dotace ze státního rozpočtu ve výši 1,4 mld Kčs pokrývá v omezené míře pouze rozestavěné stavby.

Realizace programu modernizace vybraných mezinárodních tahů se tím odsouvá. Nevyjasněnost řešení celkové ekonomické situace v roce 1992 a dalších letech vede i k váhání potencionálních zahraničních investorů.

I přes tato vnitřní opatření se nevyhnou ČSD nutnosti přistoupit k dalším restrikčním opatřením, která se dotknou veřejnosti a to omezení provozu na některých tratích, zaměřené na vlaky s malou frekvencí cestujících, zejména v motorové trakci. Ke snížení negativního dopadu na obyvatelstvo budou ČSD společně s regiony, okresy, obcemi a přepravci hledat možnosti jak udržet provoz na těchto tratích a to zejména pomocí při zvyšování nákladní přepravy po těchto tratích, finančním příspěvkem k likvidaci ztrát z osobní dopravy a pod.

Vzhledem k nutnosti objektivně a prokazatelně posoudit oprávněnost návrhu na zastavení provozu příp. zrušení tratí, vedení resortu stanovilo, že projednávání ztrátovosti na jednotlivých tratích musí být pojato komplexně a bude se řídit schválenými zásadami. Nejdříve musí být učiněny všechny kroky ke snížení nákladů, zvyšování tržeb, projednání možností dotací, privatizace, pronájmu a pod. a posledním krokem po projednání s příslušnými orgány samosprávy by byl návrh na zastavení provozu případně zrušení tratí. Ústřední ředitelství ČSD bude dbát o objektivizaci všech opatření a jejich ekonomickou a provozní prokazatelnost. Konečné rozhodnutí o zastavení provozu, případně zrušení trati přísluší federálnímu ministerstvu dopravy jako drážnímu správnímu orgánu, který toto projedná ve správním řízení podle platných legislativních norem.

V polovině února t. r. byl Federálnímu ministerstvu dopravy, odboru železniční dopravy předložen ústředním ředitelem ČSD návrh na zastavení provozu na 12ti tratích ČSD. Jedná se o tratě Piešťany - Vrbové, Velká Kraš - Vidnava, Litovel předměstí - Senice, Heřmanův Městec - Chrudim město, Zlonice - Roudnice nad Labem Hracholusky, Bakov nad Jizerou - Dětenice, Krupá - Kolešovice, Vraňany - Lužec, Protivec - Bochov, Dívčice - Netolice, Rakovník - Mladotice, Nýřany - Heřmanova Huť.

Předložené podklady ke správnímu řízení ve věci zastavení provozu na uvedených tratích byly neúplné a nedostatečně zdůvodněné.

Z důvodu neúplnosti předložených materiálů bylo správní řízení v této věci přerušeno a ústřední ředitel ČSD byl vyzván k doplnění návrhu. Lhůta doplnění předložených návrhů je pro s.o.ČSD dána do 31. března 1992. V případě, že požadované doplňky a zdůvodnění bude předloženo, bude pokračovat i správní řízení ve věci zastavení provozu na výše uvedených tratích.

Jak je patrno z výše uvedeného seznamu, nejsou Vámi uvedené tratě navrhovány ÚŘ ČSD k zastavení provozu. Lze předpokládat, že na nich dojde k omezení provozu a to převážně v nočních hodinách. Vaše návrhy na propojení Vámi uvedených tratí budou posouzeny příslušnými útvary ÚŘ ČSD.

K Vaší závěrečné části interpelace, která se týká problematiky obnovení železničního provozu mezi žst. Hevlín a žst. Laa a. d. Th. dále uvádím.

Vzhledem k tomu, že se opakují požadavky občanských iniciativ a regionálních úřadů na znovuotevření dalších železničních přechodů mezi ČSFR a Rakouskem, zabývalo se mimo jiné řešením těchto požadavků 15. zasedání rakousko - československé expertní skupiny pro zlepšení bilaterárních podmínek v železniční dopravě, které se uskutečnilo ve dnech 4. a 5. 6. 1991 v Praze.

Obě delegace konstatovaly, že stávající počet železničních přechodů pro mezistátní železniční dopravu mezi oběma státy je dostačující. S přihlédnutím k blízkému pohraničnímu přechodu Břeclav - Hohenau, který má dostatečnou kapacitu pro vzájemnou mezistátní dopravu a předpokládané vysoké investiční náklady na zprovoznění nových přechodů není otevření hraničního přechodu Hevlín - Laa a. d. Th. z pohledu resortu dopravy potřebné.

Podle studijních podkladů, které byly zpracovány pro ÚŘ ČSD již v roce 1990, by si zřízení tohoto nového přechodu vyžádalo finanční prostředky ve výši cca 42 mil. Kčs. Z pohledu cenových relací roku 1992 jsou tyto prostředky již značně podhodnocené.

S ohledem na krajně nepříznivou ekonomickou situaci ČSD, je třeba hledat jiné možnosti financování obnovení železničního pohraničního přechodu Hevlín - Laa a. d. Th. než cestou ČSD. Jako nejpřijatelnější se ukazuje možnost financování obnovení traťového úseku Hevlín - st.hranice ČSFR z prostředků příslušného regionu, který při tom musí zvážit, jaký praktický význam a přínos bude tato stavba pro oblast představovat. Stejný názor má i federální ministerstvo financí, které se k této problematice při jiné příležitosti vyjádřilo.

Je třeba dále připomenout, že přilehlá trať Hrušovany nad Jevišovkou - Hevlín patří mezi ztrátové tratě ČSD a i po přijetí racionalizačních opatření z úrovně Oblastního ředitelství ČSD Olomouc dochází na této trati ke značné roční ztrátě. Proto je třeba ze strany příslušných regionálních úřadů učinit vstřícné pomocné kroky a vyvinout účinnou iniciativu k zachování provozu na této trati.

S pozdravem

Vážený pan

PhDr. Jiří Adámek

poslanec Sněmovny lidu

Federálního shromáždění ČSFR

Praha


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP